poster

Provaz

  • USA

    Rope

  • Slovensko

    Povraz

Krimi / Drama / Thriller

USA, 1948, 80 min

Scénář:

Patrick Hamilton (divadelní hra), Ben Hecht, Hume Cronyn

Producenti:

Alfred Hitchcock

Scénografie:

Howard Bristol (set dekoratér)

Masky:

Perc Westmore
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • choze
    ****

    Komorní konverzačka nad truhlou skrývající mrtvolu, natočená celá v jednom bytě a v několika dlouhých záběrech, která nezapře své divadelní kořeny. Příběh se točí kolem pokusu o dokonalou vraždu, přičemž zajímavé není její provedení, nýbrž filozofie za činem skrytá - a sice přesvědčení, že jsou lidé, kteří si pro svou zbytečnost a hloupost zaslouží zemřít, aby "nevydýchávali vzduch a nezabírali místo" schopnějším a chytřejším lidem, kteří mají právo je zabít. Tuto filozofii sdílí dvojice mladých vrahů se svým profesorem, narozdíl od kterého se ji ale rozhodne převést do praxe. Dall a Stewart nafasovali zdaleka nejzajímavější postavy a zhostili se jich velmi suverénně a charizmaticky. Na Dallově vrahovi je fascinující jeho okázalá morbidní drzost, s jakou například daruje otci oběti knihy převázané provazem - vražednou zbraní. U Stewartova bystrého intelektuála je zase radost sledovat, jak rychle pojímá a ověřuje si své podezření a kam se postaví ve finále. Není to tak famózně rafinované jako třeba moje oblíbená VRAŽDA NA OBJEDNÁVKU a ani na mě moc nepůsobí, že je to natočené jen v pár záběrech, ale díky oné filozofii vraždy a hereckým výkonům je to kvalitativně srovnatelné.(19.6.2018)

  • IQ Tiqe
    ***

    Snímku se musí nechat, že byl dobře odvyprávěn, to Hitchcock zkrátka umí. Klasická konverzačka. Ale zápletka byla hnusná a scénář mizerný. Dva přátelé se rozhodnout jen tak z plezíru zabít třetího. Jeden je zhýralý synáček, trochu magor, co vede řeči o nadřazené rase jako Hitler, druhý je spíš vyklepaný. A pak ho odklidí do truhly a ve stejné místnosti uspořádají oslavu s jeho rodinou a přáteli. Ukázka diletanství – vražda ve více lidech zvyšuje riziko prozrazení, nota bene když je jeden z nich labilní, ke všemu si pozvat společnost a navíc někoho, o kom vím, že mu to pálí! Zajímavá rekonstrukce, ale jako film se mi to nelíbí; nemohl jsem se chytit ničeho, co by někam směřovalo. # [viděno: v noci, TV, sluchátka] # příběh 5 | hudba ? | humor 0 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 3(23.8.2012)

  • misterz
    ****

    Komorne ladená konverzačná dráma a výborná štúdia charakterov jednotlivých postáv s postupným vývinom vzťahu medzi ústrednými postavami. Príbeh, aj keď vo svojej podstate minimálny a priamočiary, ma dokázal zaujať. Celé mi to prišlo ako divadlo, kde bol tento pocit umožnený hlavne reálnymi zvukmi s minimom hudby (tá tu vlastne bola len keď hral Philip na klavíri) a javiskovým snímaním celej scény, s čím som sa zatiaľ u Hitchcocka stretol po prvý krát. Nemôžem zabudnúť ani na Jamesa Stewarta (Rupert), ktorého ako herca začínam mať čím ďalej radšej. To ako dokázal celej veci prísť na kĺb bolo fenomenálne. 85/100(10.8.2015)

  • nascendi
    ***

    A to som mal pred časom Hitchcocka v desiatke najobľúbenejších režisérov. Dnes môžem iba tretinu jeho filmov považovať za mimoriadne a Povraz k nim nepatrí. Je v ňom hodne divadla, trochu Raskoľnikova, trochu Columba a priemerný výsledok. Tá trocha napätia na záver je silená a vyhlásenia sú viac moralistické, ako reálne. Celý film je zaujímavý iba dlhými zábermi kamery, ale to sa mi zdá málo na to, aby som ho hodnotil vyššie.(18.2.2018)

  • evulienka3
    ****

    Teórie sú nebezpečná záležitosť, pretože vždy hrozí, že sa nájdu chytráci čo ich zoberú doslovne. Nehovoriac o tom, že poznám prípady, kedy autor doplatil na svoju vlastnú teóriu (Ayn Rand, George R. Price). Rupert Cadell (v podaní Jamesa Stewarta) mal vlastne v tomto filme ešte "šťastie"...Videné v rámci Season Challenge Tour.(6.8.2015)

  • - Rope je první Hitchockův barevný film. (Vampireman)

  • - Ruppert (James Stewart) se snaží omotat si kolem postřelené ruky bílý kapesník, ale stěží jej dokáže v ruce držet. V následující scéně, kdy otevře truhlu s mrtvolou, má kapesník kolem ruky pevně obvázán. (Alfréda)

  • - V divadelní hře, ze které film vychází, vražda ukázána nebyla. Diváci tak mohli pouze odhadovat, zda v truhle něco je, či nikoliv. ((mOnkey))