poster

Provaz

  • USA

    Rope

  • Slovensko

    Povraz

Krimi / Drama / Thriller

USA, 1948, 80 min

Scénář:

Patrick Hamilton (divadelní hra), Ben Hecht, Hume Cronyn

Producenti:

Alfred Hitchcock

Scénografie:

Perry Ferguson, Howard Bristol (set dekoratér)

Masky:

Perc Westmore
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    *****

    Skvělý film. Napínavý (místy jsem nedýchal!), postavený na duchaplných dialozích, propracovaných záběrech a perfektním scénáři podle stejnojmenné divadelní hry Patricka Hamiltona. Fakt, že zmiňovaná divadelní hra byla inspirována skutečnou vraždou 14 letého chlapce v roce 1924, dodává tomuto snímku znepokojivé konotace. Tím, jak film dodržuje tři základní jednoty klasického dramatu - děje, místa i času - mi připomněl jiný thriller z r. 1967 - "Čekej do tmy" s výbornou Audrey Hepburn. "Provaz" funguje do jisté míry jako nadčasová úvaha nad morální stránkou vraždy a akademickou diskusí o její (ne)oprávněnosti, kterou se dva vyšinutí mladíci rozhodli rozvést do praxe. Film nabízí spoustu otázek k přemýšlení, přičemž na některé sám v závěru odpovídá. Osobně bych tam trošičku ubral na tom patosu kolem humanity, ale já jsem už z generace, pro kterou je cokoli zavánějícího patosem dopředu zdiskreditované; v r. 1948, krátce po holocaustu, to ještě mělo své opodstatnění. A v neposlední řadě, jsem okouzlen výkonem Joan Chandler - škoda, že to děvče nemělo víc zajímavějších rolí. "Provaz" je pro mě bez debat dokonalý film, který mohu směle doporučit každému, kdo má rád inteligentní detektivky. Takové filmy už se dnes netočí.(11.9.2011)

  • H34D
    ****

    Bravurně natočené divadelní drama schopné i po více než 60 letech "popřít svou dobu". Ladná kamera s neviditelnými střihy, strohá a účelná mizanscéna, jedna znepokojivá večerní párty plná intrik a v jejím centru charismatický a vychytralý James Stewart. Velká škoda, že atmosféra nebyla hustší, popř. temnější a znepokojivější. Taktéž psychologie zasloužila více propracovat, celé odhalování "dokonalé vraždy" závisí jen na přehnaně labilním Philipovi a jeho přešlapech. Velký respekt si u mě film získal subtilní kritkou tehdy ještě teplého (ehm) Hitlera, potažmo celého konceptu lidské nerovnosti a rádoby oprávněného vyvražďování (otázka do pléna: bylo úmyslem kritizovat i Nietzscheho teorii nadčlověka?). 8/10(1.3.2013)

  • evulienka3
    ****

    Teórie sú nebezpečná záležitosť, pretože vždy hrozí, že sa nájdu chytráci čo ich zoberú doslovne. Nehovoriac o tom, že poznám prípady, kedy autor doplatil na svoju vlastnú teóriu (Ayn Rand, George R. Price). Rupert Cadell (v podaní Jamesa Stewarta) mal vlastne v tomto filme ešte "šťastie"...Videné v rámci Season Challenge Tour.(6.8.2015)

  • Frajer42
    ***

    Spoilery! Chcete-li sejmout nějakou podřadnou bytost, jejíž existence vás už nějakou dobu sere, tak si prosím zkuste zvolit vhodného komplice. Duševně labilní debil by vám celé vaše vražedné umělecké dílo mohl snadno zhatit. Bohužel nesmírně dlouho trvalo, než se snímek dostal do patřičných nervy drásajících obrátek. Všechno je skvěle zahrané a na svoji dobu snímek působí až nezvykle moderně. Co je to ovšem platné, když je přesycený nezvyklým množstvím vaty a do pořádné filmové teploty se dostane až v posledních 30 minutých, které nemají nejmenší chybu. Lepší tři kousky.(18.7.2018)

  • Anderton
    ****

    Hitchcock viac ako inokedy sa zameriava na filmovú reč prostredníctvom dlhých záberov a umiestnením deja v jednom byte. Príbeh nezaprie divadelný pôvod, zaujímavé na ňom je, že tá bola založená na skutočnom kriminálnom prípade. Napätie a psychológia postáv na malom priestore perfektne funguje, rovnako prepojenie filmového a divadelného média. Jeden z ďalších Hitchových obĺúbených kopírovaných námetov (napr. Vzorec pre vraždu so Sandrou Bullock).(7.6.2012)

  • - První barevný film Alfreda Hitchcocka a také jeho prvotní zkušenost jakožto režisér-producent. Dokonce i na podlaze byly nakresleny očíslované kruhy pro 25 až 30 kamerových záběrů. celé stěny se musely kolikrát posunout, aby mohla úzkýmy dveřmi projet kamera. Aby se usnadnil pohyb kamery, stoly a židle musely být kulisáky za kamerou posouvány. (Epistemolog)

  • - Během filmování si musel štáb dávat pozor, aby nezakopl o kabely na podlaze, které tam byly kvůli osvícení a kamerám. (Vampireman)

  • - V mnoha amerických městech byl film zakázán kvůli potenciální homosexualitě Brandona a Phillipa. (Vampireman)