poster

Rozdvojená duše

  • USA

    Spellbound

  • USA

    Alfred Hitchcock's Spellbound

  • USA

    The House of Dr. Edwardes

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Rozdvojená duša

  • Velká Británie

    Spellbound

  • Kanada

    Spellbound

  • Austrálie

    Spellbound

  • Velká Británie

    Alfred Hitchcock's Spellbound

Film-Noir / Psychologický / Mysteriózní / Thriller / Romantický

USA, 1945, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • zdenny
    ****

    Alfred Hitchcock si vybírá příběhy, jimž věří, že jsou netradiční a že diváka dostanou na kolena. Sanatorium pro duševně choré je pro takovýto film dobré místo. Proto škoda, že se tam odehrává jen úvodní část filmu. Řekl bych, že se jedná o krimidrama s psychologickým syžetem. Film má svůj půvab a atmosféru. A přestože asi nebude top a dnešnímu divákovi takto připadat nemusí, je třeba si uvědomit, že film byl natočen v roce 1945 a dát si otázku, jaké že filmy se v té době točily.(31.3.2015)

  • Vančura
    *****

    Noční filmový klub na ČT2 poslední dobou válí :) Film, který se vysílal půl hodiny po půlnoci, mě udržel bdělého až do konce. Alfred Hitchcock mě mile překvapil tím, že se vyhýbá filmovému stereotypu psychologa coby roztržitého idiota, který si pomocí svého oboru léčí vlastní psychické problémy. Namísto toho rozvíjí napínavou zápletku mixnutou romantikou - pokud se vám líbila Ingrid Bergmanová v Casablance a Gregory Peck v Prázdninách v Římě, pak nelze než tento film doporučit, chemie hlavních představitelů funguje stejně dobře i zde. Rok 1945 pro historii jednoznačně dopadl příznivě - skončila 2. světová válka, a na svět přišel tento (trochu přehlížený) thriller :) Poznámka: za vidění stojí už jen kvůli scéně, kterou pro film vytvořil S. Dalí, byť se asi dá dohledat i někde na YouTube :)(18.4.2011)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Až záverečná pol hodinka prebrala k životu. Do daného momentu mi to strašne pripomínalo Hitchcocko-v neskorší snímok "Marnie", v ktorom hlavná postava prepadla svojej duševnej deformácii na základe nejakého vizuálneho "spúšťača". Tu sú to tmavé čiary na bielom podklade, tam to bola červená farba. Akoby Alfréd čerpal námet zo samého seba. No a keďže tamtomu som udelil tri, pri tomto neurobím výnimku.(10.7.2017)

  • Anderton
    *****

    Tak zo začiatku sa nezdalo, že by mohol tento film niečím výraznejším zaujať, expozícia je príliš dlhá a čakáme vyše hodiny, kým sa príbeh poriadne rozvinie a začneme tušiť, o čo ide. Čo je ale spolu s trochu neistým Peckom jediná výčitka. Záverečná polhodina je maximálne napínavá aj spolu s nečakaným záverom, ktorý ako keby položil základy dnešným populárnym šokujúcim pointám (spolu s ďalšími trilermi). Jedni z najkrajších ludí všetkých čias podľa všakovakých rebríčkov si to ale rozdávajú pred kamerou iba v mentálnej psycho rovine:). Vďaka krásnej Ingrid, štýlovo natočenému snu, vďaka ktorému na konci odhalíme vraha a úplne záverečnej scéne znova (už koľký krát u Hitcha) za päť. "Ak je žena zaľúbená, jej myslenie je primitívne". Napriek tomu jej intuícia sa na rozdiel od psychoanalýzy nikdy nemýli :)(5.8.2009)

  • Martin741
    ****

    Opat klasicka dost mraziva hitchcockcovska hra s divakom. Nedosahuje vsak uz kvalit majstrovych majstrstykov /Psycho/, skor nez horor je to mrazily psychofryler. Namet o cloveku /Gregory Peck/, ktory ma amneziu a je podozrivy z vrazdy je fajn, ale scenaristicky je film neskutocne predvidatelny. Pani Yngryd Bergman /mala na konte uz Casablancu/ bola genialna herecka, a dokazala podat oslnive herecke vykony. Ale ani ona sama film nezachranila. Daliho snove sekvencie su tiez na urovni, ale samotny Hitchcock nikdy nebol odbornik na psychoanalyzu /pre mna bol odbornik na psychoanalyzu Sigmund Freud 6. maj 1856 - 23. september 1939/. Takze zaver bol dost spackany a predvidatelny. Skoda, dejova linia na urovni, herecke vykony tiez, rezia vyborna, mraziva atmosfera bola tiez husta a na urovni. 88 %(30.3.2014)

  • - Scéna se zbraní, kterou divák sleduje z první osoby, byla pro zachování správné perspektivy natočena pomocí obřího modelu ruky držící revolver. (Oblivion)

  • - Sníh padající na Johna Ballentinea a Dr. Petersona během lyžování byly ve skutečnosti kukuřičné lupínky. (Kulmon)

  • - Snovou sekvenci tohoto filmu navrhl surrealistický umělec Salvador Dalí a původně měla být scéna mnohem rozmanitější. Vzhledem k časové tísni však musel štáb většinu efektů vyškrtnout a dokonce pak sekvence byla ve střižně zkrácena. (4ward)