poster

Rozdvojená duše

  • USA

    Spellbound

  • USA

    Alfred Hitchcock's Spellbound

  • USA

    The House of Dr. Edwardes

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Rozdvojená duša

  • Austrálie

    Spellbound

  • Kanada

    Spellbound

  • Velká Británie

    Spellbound

  • Velká Británie

    Alfred Hitchcock's Spellbound

Film-Noir / Psychologický / Mysteriózní / Thriller / Romantický

USA, 1945, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • poz3n
    ****

    Psychoanalýza for dummies by Alfred Hitchcock. Z hlediska samotné psychoanalýzy je Spellbound samozřejmě kravina, ale snaha o realističnost opravdu není to, co od Hitchovo filmů očekávám. Souhlasím s tím, že největší problém vidím ve scénáři. Celý ten freudovský obrys na mě působí vlastně jen jako McGuffin, který dodává tomu nejtypičtějšímu hitchcockovskému motivu (nespravedlivě obviněný muž na útěku) auru zajímavého a originálního obalu. Jenže když se nad tím tak zamyslím, co je na tom špatně? Nefunguje o rok mladší a slavnější Notorious na úplně stejném principu? Co naopak nejde Spellbound upřít, je řada mistrovsky zrežírovaných a natočených momentů, které každým svým okénkem hlásají "tohle je ta pravá kinematografie, tohle je film". Hitchcock tak svým režijním mistrovstvím ten ve své podstatě jednoduchý a dost naivní scénář povyšuje na skvělou diváckou zábavu, které vládne neskutečně charismatická (a s těmi brýlemi jako sexy učitelka vypadající) Ingrid Bergman. PS: Je zajímavé, že každý asi zná tenhle film v souvislosti se snovou sekvencí od Dalího. Ta ve filmu ale ve skutečnosti zabírá jen pár desítek vteřin a z mého pohledu rozhodně není žádným výrazným vrcholem snímku. 7/10(9.6.2018)

  • Vančura
    *****

    Noční filmový klub na ČT2 poslední dobou válí :) Film, který se vysílal půl hodiny po půlnoci, mě udržel bdělého až do konce. Alfred Hitchcock mě mile překvapil tím, že se vyhýbá filmovému stereotypu psychologa coby roztržitého idiota, který si pomocí svého oboru léčí vlastní psychické problémy. Namísto toho rozvíjí napínavou zápletku mixnutou romantikou - pokud se vám líbila Ingrid Bergmanová v Casablance a Gregory Peck v Prázdninách v Římě, pak nelze než tento film doporučit, chemie hlavních představitelů funguje stejně dobře i zde. Rok 1945 pro historii jednoznačně dopadl příznivě - skončila 2. světová válka, a na svět přišel tento (trochu přehlížený) thriller :) Poznámka: za vidění stojí už jen kvůli scéně, kterou pro film vytvořil S. Dalí, byť se asi dá dohledat i někde na YouTube :)(18.4.2011)

  • Rocky62
    ***

    Mysteriozní příběh zabalený do romantického hávu s parádní hudbou a vynikajícím hereckým duem na mě působil bohužel spíše nudným než převratným dojmem. Ze začátku jsem se sice do toho zakoukal ale pak tu poutavou a příjemnou podívanou vystřídala nemilosrdná dávka nudy, která zmizela pár minut před koncem. Pardon, ale za mě průměr.(24.2.2011)

  • gudaulin
    ***

    Inu, bavil jsem se v podstatě skvěle. Jenže trochu jinak, než Hitchcock původně zamýšlel. Je to podobné, jako když notorický béčkař natočí nezvládnutou žánrovku, která vás rozesměje spolehlivěji než oscarová komedie. Přitom má Hitchcock štěstí, že své filmy rád odlehčoval humorem a s odstupem let se stírá hranice mezi tím, co kdysi myslel vážně a co mělo být k smíchu. Hitchcockova představa o psychoanalýze byla těžce naivní a mimo jakoukoli realitu už v době vzniku, dnes působí skutečně směšně. Milostný vztah mezi svými hrdiny buduje Hitchcock pomocí těch nejpokleslejších způsobů červené knihovny. Z hereckého projevu Gregory Pecka by člověk nepoznal, že před ním stojí jedna z legend filmového plátna. Ingrid Bergman sice charisma vyzařuje na všechny strany, jenže hraje ultimátní husu, jakých si asi moc za svou kariéru už nezopakovala. Místo napětí mi mistr tentokrát naservíroval něco, co se nechtěně blíží parodii sebe sama. Celkový dojem: 65 %.(26.1.2013)

  • jojinecko
    ***

    Vizuálne dokonale spracovaný sen spod taktovky Salvatora Daliho, bravúrne natočený majtrom Hitchom, je pre mňa tým najpozitívnejším momentom z tohto romantického trileru. Schválne som nenapísal psychologického, pretože psychológia v tomto filme bola "vycucaná z prsta" (ale to vadilo asi len mne, kedže sám som "deformovaný" štúdiom psychologie:). Nič svetoborné, na môjho obľúbenca Hitcha je to "len" priemer. Celkovo mi Spellbound v mnohých aspektoch pripomína Marnie...(4.11.2006)

  • - Hitchcock se ve filmu objeví asi po 40 minutách s houslemi a kouří cigaretu. (Kulmon)

  • - Sníh padající na Johna Ballentinea a Dr. Petersona během lyžování byly ve skutečnosti kukuřičné lupínky. (Kulmon)

  • - Scéna se zbraní, kterou divák sleduje z první osoby, byla pro zachování správné perspektivy natočena pomocí obřího modelu ruky držící revolver. (Oblivion)