Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
George BarnesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michail Čechov, Leo G. Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Donald Curtis, Wallace Ford, Regis Toomey (více)Obsahy(2)
Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalytička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy.
Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (174)
Hitchcock znovu předkládá příběh, ve kterém je jistý muž neprávem obviněn a musí to všem dokázat, ale tentokrát příběh ozvláštňuje tím, že onen muž trpí ztrátou paměti a není tedy vůbec jisté, zda tu vraždu spáchal nebo ne. Doktorka Petersenová je sice o jeho nevinně přesvědčena, ale její argumenty ve stylu "cítí to mé srdce" nejsou brány vážně. Jak to nakonec dopadne? Je mladý muž skutečný vrah? Co si na nás tentokrát Mistr napětí přichystal? Je to napínavé, dobře zahrané, výborně vygradované, je tam skvělá hudba a Dalí je můj nejoblíbenější malíř. Nekompromisně za pět. ()
Dovolím si tvrdiť, že ide o najlepšiu hitchcockovku zo štyridsiatych rokov. Rozjazd je síce pomalší a prílišná romantika tomu vôbec nepridáva, práve naopak, ale od istého času začne mať zápletka poriadne gule. Už už som si myslel, že na trilerove prvky ani nedôjde, keď sa tu z čista-jasna objavil muž idúci z kúpeľne s detailným pohľadom na britvu v jeho rukách. Brilantné, rovnako ako snová scéna, ktorú považujem za jednu z najlepších, aké som v umení zvanom film videl. Samozrejme, nájde sa aj tu pár nepodarkov, napríklad spracovanie scény pri lyžovaní, na pozadí ktorej beží poskakujúca projekcia...pôsobí to ako číra amatérčina. Tiež nemôžem pobrať vyvrcholenie zápletky - motív vraždy je veľmi nevieryhodný. Škoda takýchto (ne)detailov, ale inak spokojnosť. ()
Mysteriozní příběh zabalený do romantického hávu s parádní hudbou a vynikajícím hereckým duem na mě působil bohužel spíše nudným než převratným dojmem. Ze začátku jsem se sice do toho zakoukal ale pak tu poutavou a příjemnou podívanou vystřídala nemilosrdná dávka nudy, která zmizela pár minut před koncem. Pardon, ale za mě průměr. ()
Nádherný filmový pár Ingrid Bergmanová a Gregory Peck, mladí, krásní, talentovaní a to jiskření mezi nimi je překrásné, chemie funguje na 100%, mám tento snímek ráda a čas od času se k němu vracím.. Příběh muže se ztrátou paměti a komplexem viny je poutavý, místy parádně napínavý, atmosféra psychiatrické léčebny skvělá a jakmile se to celé dá do pohybu, užívám si každou minutu a těším se na brblání starého pana doktora (u něj doma). Pochvalu ode mne zaslouží i celá ta snová pasáž a moc pěkná hudba. ()
Vizuálne dokonale spracovaný sen spod taktovky Salvatora Daliho, bravúrne natočený majtrom Hitchom, je pre mňa tým najpozitívnejším momentom z tohto romantického trileru. Schválne som nenapísal psychologického, pretože psychológia v tomto filme bola "vycucaná z prsta" (ale to vadilo asi len mne, kedže sám som "deformovaný" štúdiom psychologie:). Nič svetoborné, na môjho obľúbenca Hitcha je to "len" priemer. Celkovo mi Spellbound v mnohých aspektoch pripomína Marnie... ()
Galerie (54)
Zajímavosti (16)
- David Selznick necítil potřebu zůstat naprosto věrný předloze, stejně jako ve filmu Mrtvá a živá (1940). Původní příběh vypráví o bláznovi, který projde ústavní léčbou. Selznicka ze všehno nejvíce zajímal milostný příběh, který by Hitchcock s Hechtem mohli do scénáře přidat. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Sníh padající na Johna Ballentinea a Dr. Petersona během lyžování byly ve skutečnosti kukuřičné lupínky. (Kulmon)
- Jeden z prvých hollywoodskych filmov, ktorý sa zaoberal psychoanalýzou. (westerns)
Reklama