poster

Rozdvojená duše

  • USA

    Spellbound

  • USA

    Alfred Hitchcock's Spellbound

  • USA

    The House of Dr. Edwardes

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Rozdvojená duša

  • Velká Británie

    Spellbound

  • Kanada

    Spellbound

  • Austrálie

    Spellbound

  • Velká Británie

    Alfred Hitchcock's Spellbound

Film-Noir / Psychologický / Mysteriózní / Thriller / Romantický

USA, 1945, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Alfréda
    ***

    Mám z toho rozporuplné pocity. Co mě potěšilo je inspirace Dalím ve snových sekvencích a vlastně i překvapivé rozuzlení děje v samotném závěru. Teď to horší; metody psychoanalytiky jsou zde prezentovány tak zkresleně a primitivně, jako když si představíte vyobrazení ukřižování Ježíše Krista v ilustrované bibli pro děti. Charismatická Ingrid Bergman, na jednu stranu vážená, úspěšná lékařka, jako mrknutím oka zapomene na svou dosavadní vědeckou kariéru a zcela nepochopitelně se z ní stává naivní hlupačka, která pro svou zamilovanost dobrovolně dává hlavu na špalek. Nejsem zrovna romantik, takže všechna ta milostná vyznání a záchvěvy citů mi přišly jako parodie na červenou knihovnu. Nebo to byl snad záměr a mělo to působit komicky? U té lyžovačky před plátnem o tom vůbec nepochybuji; jen jsem sklopila oči a říkala si "Hitchi, proč?! "(22.1.2016)

  • Fox Mulder
    ****

    Po Psychu je tento film mým druhým nejoblíbenějším Hitchockovým thrillerem. Prostě klasika! Sám mistr (tak jak já ho osobně nazývám) výborně kombinuje žánry thriller s prvky romantiky s filmem noir. U tohoto snímku se mi dost líbilo jak Alfred postupoval a jak si film rozdělil na 3 části. Spellbound začal jak takový romantický film, pak se v průběhu snímku změnil v noir a konec už byl thrillerem se stylem mistra. To prostě musí uzemnit každého fanouška tohoto režiséra.(7.8.2007)

  • Goldbeater
    ****

    Velmi dobrý psychologický thriller Alfreda Hitchcocka, který trochu předznamenává vznik jeho mladšího a známějšího filmu Psycho. Je zejména třeba ocenit výkony hlavních představitelů (Ingrid Bergmanová i Gregory Peck jsou zde moc dobří) a oscarovou hudbu rakouského komponisty Miklóse Rózsa. Menší lahůdkou je zde snová scéna, na které se podepsal surrealista Salvador Dalí. Pěkný a originální film-noir.(7.8.2011)

  • IQ Tiqe
    ****

    Mám smíšené pocity, snad hodinu mě nedokázal film pořádně zaujmout, nedokázal jsem se do něj "ponořit", místy mě až skoro nudil, byť to nebylo tak horké. Ve druhé plce byla místa, kdy jsem "zabíral" (nemyslím tím spánek) a nakonec snad poslední čtvrtka byla tím správným filmovým prožitkem. O to hůř se hodnotí, protože zážitek si odnáším dobrý, ale vím, že mu předcházelo spousta much. Pokud budu brát snímek jako detektivku, pak je to dobrá práce a 4* si zaslouží. # [viděno: v noci, monitor, sluchátka] # příběh 7 | hudba 6 | humor 0 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6(18.8.2012)

  • Pohrobek
    *****

    Tajemství, moc a síla psychoanalýzy v podivuhodné Hitchcockově studii. Surrealistické představení Salvadora Daliho jenom umocňuje zvláštní dojem z celého snímku, jen škoda, že Selznick nedovolil Hitchcockovi natočit sen mimo studium. Strach, láska a šílenství v neopakovatelném mumraji, jejž alespoň trochu kočíruje Ingrid Bergman, která svoji postavu ženy zamilované až po uši, jež v sobě dusí svoji vědeckou přirozenost, vystihla jako vždy nasprosto hodnověrně. Také bych trochu zapochyboval o neúspěchu tohoto svým způsobem experimentálního filmu - dva miliony, které do něj Selznick vložil, mu vynesly čtyřnásobek.(27.8.2006)

  • - Sníh padající na Johna Ballentinea a Dr. Petersona během lyžování byly ve skutečnosti kukuřičné lupínky. (Kulmon)

  • - Snovou sekvenci tohoto filmu navrhl surrealistický umělec Salvador Dalí a původně měla být scéna mnohem rozmanitější. Vzhledem k časové tísni však musel štáb většinu efektů vyškrtnout a dokonce pak sekvence byla ve střižně zkrácena. (4ward)

  • - Práva k filmu byla koupena za 40000 dolarů. (Kulmon)