• IBBY
    ****

    ...ono se to s těmi alegoriemi...jinotaji...experimenty a poselstvími nesmí moc přehánět...zvlášť když se jedná o morálku...výsledek se tak lehce může minout účinkem...nebo se ztratit v záplavě byť originálních nápadů...přesto vysoké hodnocení...za odvahu experimentovat...za vizuální počin a morální poselství v neposlední řadě...(28.9.2010)

  • LEATHERFAC
    ***

    Vážení přátelé...stímto filmem jsem měl odjakživa problém... Tušil jsem tak nějak že se mi líbit nebude a odhad byl správný... teď když jsem se dokopal ke studijnímu shlédnutí, musím konstatovat, že prostě ne a ne a ne. Námět je sice vcelku zajímavý, ale od scénáře psaného Werichem, Brdečkou a Jasným společně, bych čekal víc. No a samotné provedení mi prostě nesedí. Kdyby to nebyl Jasný a odmyslel bych si ty mnohdy až škodolibě politicko satirické hlášky, zůstane mi celkový vizuál poplatný době, více než zdrávo, neodlišujíc se postavami, způsobem mluvy mnoho od téhož ve filmech typu třeba Anděla na horách a to mi prostě tady moc nesedí. Vím, že to je schválně, ale mě to prostě nesedí, nemůžu si pomoct.(2.10.2011)

  • Radim
    ***

    Trochu vyčpělá filmová revue. Vojtěch Jasný je někdy svou poetikou a alegorií trochu nejasný. Zajímavé je jen obsazení a zejména Werich - je to opravdu persóna, která okamžitě na jevišti nebo plátně na sebe strhne (zaslouženou) plnou pozornost. V každém případě to je "must see" film, protože jsem už o něm tolikrát slyšel nebo četl, popřípadě se na tento film odvolává nespočet odkazů.(9.12.2008)

  • pytlik...
    ***

    Film bezesporu zaujme lyričností, svou výtvarnou, pohybovou a hudební stránkou, třeba na takový Menšíkův tanec s čápem člověk nezapomene do smrti. Po stránce dějové je to trochu horší, po stránce ideové pak nejhorší. Chápu totiž toto dílo jako jasnou Jasného snahu podlézat komunistům, páč se snaží vsugerovat divákovi, že rudá barva je tou nejlepší. Přitom, proč by měla být zamilovanost největší hodnotou? Vždyť se jedná o pouhopouhé zamžení mozku, sloužící ke slepé reprodukci, která žádný smysl nemá. Navíc, tento cit má i obrovský destrukční potenciál, vede mnoha vraždám, sebevraždám, dokonce si vysloužil zcela přiléhavé přirovnání k moru, ničícího vše, co se mu postaví do cesty. Pro mě zkrátka tento pud stojí na žebříčku nejníže. Naopak, takoví lháři jsou povětšinou roztomilí, plní fantazie, člověk si s nima užije spoustu legrace. Drobní zloději jsou zase pravým požehnáním pro ekonomiku, protože okradení si musejí pořídit věci nové, a tak podporují růst HDP. Navíc si uvědomme, že v té době v podstatě žádné jiné způsoby na oživení výroby neexistovaly, neboť ČNB se svými prosíravými metodami se ještě měla dlouho pohybovat na tzv. houbách. No ale zpátky k filmu, obsazení se také povedlo, Werich opět neodolatelně dlabal salám, takže i ten nejzarytější vegetarián se nad sebou musel zamyslet, Brodský ještě ve věku, kdy jeho tvář nepřipomínala šarpeje (ale už to bylo jen tak tak), noo a krásná Vašáryová... její měkce slovensky vyslovovaná čeština působila neodolatelně, její tvář taky, jediná škoda je, že jistý objevný článek vyšel až v r. 2009...(12.2.2015)

  • Radiq
    **

    Tak jak bych to zhodnotil... ta scéna se zbarvením na představení je dlouhá a trochu o ničem, když tam jenom půl hodiny poskakujou a čumí po sobě. Z celýho filmu jde krásně cítit kritiku tehdejší doby. Počkat, tehdejší? I dnešní! Werich je prostě nadčasovej. Je to taková metafora - jsou zde postavy autoritářské, srdečné, obyčejné, podlejzačské, falešné. A to všechno lze nalézt v každé společnosti. A co ta Werichova dvojpostava - proč byly stejní? No to je jedno. Ale ty scény s hudbou, kdy se tam nemluvilo byly fakt trapné a nebavily mě. Dialogy a Werich jsou super.(10.5.2007)

  • - Na filmu se podílelo 14 vycvičených koček. (Duoscop)

  • - Jan Werich (kastelán Oliva / kúzelník) mal zákaz filmovať, ale režisér Vojtěch Jasný zabezpečil prostredníctvom priateľa a predstaviteľa štátneho filmu, ktorý sa osobne poznal s vtedajším prezidentom Antonínom Novotným, povolenie, aby mohol v tomto filme účinkovať. (Raccoon.city)

  • - Když na náměstí se zatáhne a začne průtrž mračen, všichni lidé si berou deštníky a utíkají z náměstí do podloubí se schovat. Naproti ale "přihlížející" lidé, co do filmu nepatří, stojí na náměstí, kde svítí slunce a neprší. Lze tak poznat, že zatažení a průtrž jsou umělé. (Pepy)