Reklama

Reklama

Je léto a čtrnáctiletá Blaženka Borová (M. Šafránková) tráví s několika kamarádkami bezstarostné prázdniny na táboře, když je její pobyt nečekaně ukončen. Tatínek (P. Kostka), který si pro ni přijel, nese radostnou novinu – narodil se jí bráška Petřík. Jenže vzápětí se Bláža dovídá, že maminka bohužel zaplatila cenu nejvyšší. Život jde i přes nesmírný zármutek dál: Petřík zatím zůstává v kojeneckém ústavu, táta pokračuje ve své profesi taxikáře a náhle dospělá Blaženka přebírá maminčinu roli v domácnosti. Učí se vařit, prát, nakupovat. Najednou jí připadá spousta věcí neznámá, nepřátelská, a tak si vytvoří svůj imaginární svět osamělého Robinsona Crusoa, který jí pomáhá tyto překážky zdolat. A vedle chápavého taťky je tady i hodná a milá sousedka Tonička (J. Obermaierová), která jí podá pomocnou ruku a pomáhá jí v domácnosti. I spolužák Jarda (V. Dlouhý) si všimne, jak to Blažence sluší, a velmi rád ji učí jezdit na kole, které se teď stává dívčiným toužebným, ale nedostupným přáním. Měsíce ubíhají a je tu předvánoční čas, první bez maminky. Blaženka navíc velmi onemocní. Nakonec se ale vše v dobré obrátí… (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Oprostím-li se od předlohy arcikomunistky, kterou jsem samozřejmě coby dítko školou povinné tenkrát musel číst, pak se jedná o celkem citlivě natočený snímek o dospívající dívce, která velmi brzy ztrácí matku. Břemeno domácnosti tak náhle padá na ni, protože otec pracuje coby taxikář. Je chvilku po krizi a s prací ani výdělkem to není nic moc. Bláža si svůj náročný úděl na který nebyla připravena zlepšuje představami kdy sebe samu vidí jako hrdinku z románu o Robinsonovi Crusoe. Roli nesamostatného táty se zhostil sympatický Kostka a opravdu jsem mu jeho hraní věřil. Samozřejmě celý film stojí na herectví mladinké M. Šafránkové, která se role zhostila na jedničku. Jsem si jist, že netřímat taktovku Kachyňa, mohlo to celé dopadnout mnohem hůře. Stejně jako jsem to psal v Zakázaném výletu, i zde je velmim pěkně zpracována meziválečná Praha s jízdou vlevo atd... Robinsonku je třeba nahlížet jinak, než že se jedná o zfilmovanou povinnou četbu komunistické spisovatelky. A zvlášťě tento remake. A pokud jste také velmi brzy přišli o některého z rodičů a najednou zjistili, že jste to najednou VY na koho se spoléhá, že jste to VY kdo musí vydržet, protože na VÁS jsou ti ostatní závyslí...pochopíte mnohem více. Po dnešku přidávám hvězdu navíc, od teď to mám za 4 krajíce chleba se strouhaným parmazánem. * * * * ()

hygienik 

všechny recenze uživatele

Kachyňa robil, čo mohol a snové pasáže dvíhajú kvalitu filmu oproti Pleskotovej verzii. Myslím si, že bez ohľadu na limity literárnej predlohy, sa to dalo urobiť ešte o triedu lepšie a to 100% dôsledným aktualizovaním deja na reálie 70. rokov. Otázkou je, či by s tým súhlasili vtedajší cenzori, nakoľko by to pravdepodobne oslabilo hlavné idei filmu, v ktorých si oni tak libovali. ()

Reklama

triatlet 

všechny recenze uživatele

Kachyňovi se podařila stylizace prvorepublikového období. Samotný příběh kromě sociální otázky klade důraz na Blážinu samostatnost. Ta se snaží s problémy vyrovnat pomocí hry, citace z Robinsona i scénky s tatínkem, nebo kamarádem vhodně zakomponovány. Pěkný motiv kola - jízdy (krasojízda s V. Dlouhým působila jako profi), vytouženého dárku. Zajímavá role Marie Horákové - do postavy Růženky se pořádně změnila, zatímco Miroslava Šafránková si svůj dívčí půvab uchovala nejen v 80. letech (Básníci), ale i v 90. letech (Arabela, Co teď a co potom?). ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Nemyslieť na nič, to sa určite nedá, hlavne nie v situácii, v akej sa ocitla Blaženka. Veselé prostredie dievčenského tábora pri vode sa rýchlo premení na robinsonskú situáciu všedného života. Celkom iného, ako bol život predtým. Aj v domácích prácach je poetika opusteného ostrova alebo pirátskeho života, a aj dievčenský román môže byť pre mňa stráviteľné sústo. Kachyňa to s deťmi vedel, aj keď krásnu a výbornú Miroslavu Šafránkovú sa tu už nedá celkom označiť za dieťa, jej monolôgov je plný film a ťahajú ho neuveriteľne dopredu. –––– Večeře uniká! Kdo potopí fregatu, dostane nejtučnější sousto kanibalských hodů. A mozeček. –––– Vždyť tatínek pláče. Nikdy jsem ho neviděla plakat. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Nejsem si jistá, zda jsem viděla i tu starší Robinsonku, ale tahle s "Arabelou a Petrem" mě zaujala svou barevností, zasazením do 50. (?) let, téměř optimistickým pojetím (říkám téměř, scénu z pohřbu jsem samozřejmě nepřehlédla) i rokem svého vzniku. Ale vraťme se zpátky k tématu robinsonády, kterou se ve filmu snažil Karel Kachyňa zachytit. Blažena tráví léto na letním táboře, kde se tak trochu vymyká svým vrstevnicím: nezajímají ji příliš chlapci, ale raději si listuje ve své oblíbené knížce, kterou není nic jiného než Robinson Crusoe. A jak to tak bývá, okolnosti ji donutí k útěku do světa snů a fantazie, kde se cítí v bezpečí a má pocit, že se jí vnější svět netýká. Miroslavě Štěpánkové jsem její smutek moc nevěřila (viz výše), a to je chyba, protože právě ona má být tou, která nás svým příběhem (potažmo filmem, který se odehrává právě z Blaženina pohledu) provede. Vše ostatní bylo skvělé, jen ústřední hrdinka na mě zkrátka nefungovala. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (4)

  • Scény na vodě se filmovali na Seči, dále se točilo v Praze a v Říčanech. Scény u moře se točily v Bulharsku u města Sozopole. (M.B)
  • Debut pro patnáctiletou Zlatu Adamovskou. (M.B)

Reklama

Reklama