Režie:
Džun-ho PongKamera:
Kyeong-pyo HongHudba:
Jae-il JungHrají:
Kang-ho Song, Seon-gyoon Lee, Yeo-jeong Jo, Hye-jin Jang, Woo-shik Choi, So-dam Park, Seung-min Hyeon, Hyun-jun Jung, Myeong-hoon Park, Keun-rok Park (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Černá komedie režiséra Bong Joon-hoa (Snowpiercer, Okja) sleduje chudou, ale mazanou čtyřčlennou rodinu, která se rozhodne infiltrovat do bohaté domácnosti byznysmena Parka. Co se může stát, když se setkají dva tak odlišné světy? Originální dílo mistrovsky pracuje s prvky thrilleru, dramatu i satiry a přináší vtipný a nepředvídatelný divácký zážitek. Parazit byl oceněný Zlatou palmou a podle mnohých ohlasů se tak stal nejzábavnějším vítězem festivalu v Cannes od dob Pulp Fiction. (Aerofilms)
(více)Videa (6)
Recenze (900)
Absurdní tragikomedie se sociálním přesahem. Mistrovská režie, struktura vyprávění a precizní práce s výstavbou a gradací děje za využití skvěle rozmístěných a nečekaných detailů a paralel. Bezchybné, přesné herecké výkony. Nenásilná a do příběhu výborně zakomponovaná sociální kritika. Tíživý osud hlavních postav v kontrastu s životem v bohaté domácnosti využitý nejen pro pohled na nedokonalý třídní systém, ale i jako černohumorné varování před nebezpečím rychle nabytého bohatství. První polovina slouží jako zatraceně amorální a zatraceně zábavný základ pro zcela nečekaný vývoj, který přijde poté a který chytře využívá všechny dříve představené příběhové body. Humor zde je náramně absurdní, parádně vypointovaný a nakonec šokující v tom, jak rychle přechází v nepříjemné a temné momenty. V druhé polovině se víceméně odlehčená zábava postupně zvrtne v depresivnější společenskou sondu, která vygraduje v konec, u kterého člověk musí nad logikou konání a celkovou přepáleností už přivírat oči opravdu výrazně, ale následný téměř poetický epilog, kde scénář hezky využije základní metaforu, udělá slušnou tečku. Mírná pachuť však kvůli finále přesto zůstává. Naštěstí si v tu chvíli stačí vzpomenout na nádhernou stylizaci a kameru, střih a hudbu. Opravdu, obrazová kompozice a estetika scén je zde výjimečná a důrazně vypomáhá i ve vyprávění a předávání motivů. Džun-ho Pon potvrzuje svůj cit pro vybudování vynikajícího vrstevnatého vyprávění i pro dokonalou formu, do které příběh zasadí. Nakonec přidá ty nejlepší herecké matadory (ani nevím kterého z herců bych měl chválit nejvíce - všichni předvedli civilní a autentické výkony bez nějaké přehnané teatrálnosti a melodramatičnosti, což bývá někdy u asijských filmů problém) a oscarový film je na světě. 9/10 ()
Chcete se královsky pobavit? Chcete být filmem překvapeni? Chcete být šokováni? Chcete zažít filmovou jízdu, v níž se žánry zcela lehce mění a vy nevíte, co bude dál? Tuhle rodinku, která začne realizovat smělý plán jak se mít dobře musíte buď milovat, nebo nesnášet. Ale ať se rozhodnete pro jedno nebo druhé, rozhodně vás nemůže nechat chladnými, protože tohle se hned tak nevidí. Z Jižní Korey, oceněný Zlatou palmou za nejlepší film, přišel do Košic film, který je hravý, milý, tématikou (ne)obyčejný, možná velmi dráždivý, nikomu nic nedaruje, a který se dívá na perspektivu chudí versus bohatí zase trochu z jiného úhlu, než bývá ve filmech zvykem. Tak rád bych se rozepsal více a popsal scény, které se mi vryly do paměti a nápady, které z filmu dělají takový nezapomenutelný zážitek, ale protože prožitek tohoto filmu závisí hodně na okamžiku překvapení, napíšu jen, že tahle po píči dobrá multižánrovka stojí za zvýšenou pozornost a ignorovat jí je téměř hříchem. Tohle má šanci stát se nesmrtelnou kultovkou a já jsem rád, že jsem tenhle originální klenot mohl zažít ve vyprodaném festivalovém kinosále pro 450 diváků, kde vládla úžasná atmosféra. Tohle chceš, tak do toho jdi a nebuď srab! [27. Art Film Fest Košice] ()
Emocionálne mučenie diváka. Mimoriadne nepríjemný film, ktorý sa skrýva za maskou "čiernej komédie", ale pocity z neho sú na úrovni sledovania exploatačného hororu. Mám rád transgresívne umenie, mojou najobľúbenejšou knihou je Less than Zero, ale napriek tomu že Parazit je bezpochyby silný a výnimočný film (druhá polovica je až extrémne nepredvídateľná), esteticky ani divácky mi absolútne nič nehovorí. ()
Už chápu věty typu "na tenhle film jsem málo opilá". Stejný případ jako předloňská? předpředloňská? "Revenge", tj. zprvu relativně seriózní záležitost, která se nečekaně překlopí v absolutní bizár. Vzhledem k tomu, že je "Parazit" jedním z nejskloňovanějších filmů Made in Asia za poslední roky, tak jim asi podobné žánrové kotrmelce vyhovují. Mně bohužel moc ne, takže Oscara nechápu (po scéně se sklepem konečná). ()
Bongova bravura spočívá v tom, že komplexně kousavý a současně drásavě empatický obraz naší společnosti dokáže zpracovat jako divácky mimořádně vděčný film, který publikum vtahuje napínavě rozehranou a skvěle gradující premisou. A nad to vyvolává údiv precizní režií i důmyslnou inscenací a kamerovým řešením jednotlivých sekvencí. - více v recenzi pro Cinepur ()
Galerie (72)
Zajímavosti (15)
- První píseň závěrečných titulků napsal sám režisér Džun-ho Pon a nazpíval představitel hlavní role Woo-shik Choi. (filmovyfan)
- Chung (Hye-jin Jang) v jedné scéně, kdy je celá rodina na zahradě, provozuje atletickou disciplínu hod kladivem. Herečka Hye-jin Jang s házením kladiva neměla žádné zkušenosti, jelikož se pokouší házet na jednu otočku, zatímco profesionální kladiváři dělají 3 až 4 otočky. Při svém házení kladiva vůbec nedodržuje přesně stanovený základ techniky hodu kladivem, jímž je otočka provedená stylem „pata špička“. (Matej.Mirejo)
- Když si paní domu poručí k večeři jídlo Ram-Don a následně popisuje jeho přípravu včetně ingrediencí, mezi nimi lze zaslechnout i velice drahé a exkluzivní korejské hovězí hanoi. Toto jídlo je skrytou narážkou na třídní rozdíly mezi oběma rodinami, jelikož samotné jídlo Ram-Don je běžně jedním z nejlevnějších pokrmů, v kombinaci s luxusním hovězím masem ovšem tvoří kontrast, pro Evropana podobný například jako kdyby do hamburgeru z rychlého občerstvení přidal výběrové lanýže. (kukkik)
Reklama