poster

The True Cost

Dokumentární

Velká Británie / Francie / Itálie / Bangladéš / Uganda / Čína / Kambodža / Dánsko / Haiti / Indie, 2015, 92 min

Režie:

Andrew Morgan

Scénář:

Andrew Morgan
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Everyone
    ****

    V současné době je velkých trendem se stravovat zdravě (i širší veřejnost), ale na oblečení se zapomíná, přičemž jsou to spojené nádoby, do jejichž oběhu je zapojeno i lidské zdraví. Proto pokud nebude dostatečná poptávka po biotextilu, bude jednak drahý a nebude rovněž tak slušivý. Proto poptávejte a kupujte oblečení bez jedových reziduí, které pronikají přímo přes kůži do těla nebo při praní do vody, kterou si pak lokneme při koupání, při pití přímo, nebo prostřednictvím jídla, ať už živočišného nebo rostlinného původu. Pak se obracíme na lékaře, protože nemůžeme počít dítě (snížení testosteronu, defekty na spermiích, vaječnících - srůsty, apod.), nebo v intenzivní a/nebo dlouhodobé styku, které vyústí v alergie, ale i rakoviny, která se objevuje čím dál častěji i u mladších ročníků. ___ Earnest Elmo Calkins, článek: Konzum: Existují dva druhy zboží: a) zboží, které používáme - pračka, auta atd. - kupuje a používáme delší dobu b) zboží, které spotřebujeme - žvýkačky, cigarety atd. Konzum znamená donutit lidi, aby se chovali k věcem, které používají, jako k věcem, které spotřebují. Zákazník by si měl uvědomit, že je konzument a význam toho slova, své identity. Pokud koupíte oblečení za 50-100 korun, tak k němu nemáte žádnou úctu a není problém ho vyhodit, což se zbožím, které stálo např. 1500 neuděláte (u někoho je ten řád vyšší), alespoň ne tak lehkovážně. ___ Když to nikdo nebude kupovat nebo alespoň méně, tak se nabídka změní. Trh s textilem, ale i jiným - např. ony potraviny, je velice konkurenční a aktivní poptávka nabídku rychle ovlivní. ___ A jak zaznělo v závěru dokumentu (řešení), můžete kritizovat všechno (vzdělávací systém, dopravu,...), ale nesmíte kritizovat ekonomický systém - kapitalismus - to je tabu, to se nedělá - (dodávám, kor v naší krajině) jinak budete nařčen z komunismu a debata končí! Mnoho lidí si to uvědomuje, že neustálé zvyšování zisku nemá ten kýžený efekt trvalé udržitelnosti a v podstatě spěje s jistotou do černé díry. Je to jen otázkou času. ___ V podstatě nikdo není tak plochý, prázdný a nepřítomný, aby se obešel bez půlky šatníků, kdyby se zbavil půlky jedů, které dýchá, pije, jí. "Utrácíme peníze, které nemáme, za věci, které nepotřebujeme, lidem, které nemáme rádi, resp. organizace, které reprezentují." Chce to jen málo, i když hodně, jít proti davu, proti mainstreamovému názoru. V PODSTATĚ SE NACHÁZÍME VE STEJNÉ SITUACI JAKO PŘED EKONOMICKÝM PÁDEM V ROCE 2008. ČEKÁME. Víme, že toto nemůže trvat věčně, pouze akademici a neziskové organizace opět volají napoplach. A ty nikdo neposlouchá, nemají ekonomickou sílu. A velké státy a společnosti to ignorují jako protokoly týkající se globální změn klimatu. Tentokráte bude mít vystřízlivění nejen ekonomickosociální dopad, ale i nenávratný dopad enviromentální. Zásadní problém, že změna systému přináší mnoho otazníků a negativních dopadů, krátkodobých i dlouhodobých - ekonomický propad, nespokojenost, noví politikové, nové priority, zakázka, oslabená bezpečnost,...nedovedu si představit nikoho, kdo by do toho šel dobrovolně, aniž by se ho to nedotklo, nedotýká (úmrtí, současné pracovní podmínky, apod.). Společnost se přeoře a společenský žebříček se změní. ___ Nechápu, jak někdo může kritizovat jednostrannost dokumentu. Těch hovořících (zejména postihnutých) stran zde bylo dost a zástupci velkých společností odmítly natáčení, což je žánrový evergreen.(2.1.2016)

  • grogodil
    ****

    Ďalší z rady dokumentov o tom, ako konzumný kapitalizmus v nejakom priemyselnom odvetví bezohľadne devastuje všetko, čoho sa dotkne, od prírodných, cez ľudské zdroje. Je to síce rovnaká pesnička s rovnakým posolstvom a vyznením, videným niekoľkokrát už v X iných dokumentoch, no to nijak neznižuje kvality a výpovednú hodnotu The True Cost.(26.10.2015)

  • *CARNIFEX*
    ****

    Od tragédie na "Rana Plaza", kde pri páde fabriky na oblečenie zahynulo viac ako 1 000 ľudí (!!!), až po chamtivé správanie svetových značiek, ktoré nastolili trend: "za málo peňazí, veľa muziky". Každý pol hodinu spácha jeden z farmárov pestujúci bavlnu samovraždu. Nemyslím si však, že by boli na vine vyslovene svetové značky. Ľudia si môžu sami zato, že sú konzumnými ovcami, ktoré kúpia všetko čo sa trbliece. Kurva nie sme predsa straky, máme rozum, mali by sme vedieť čo nám treba a čo nie. Za väčšinu zlej situácie v krajinách tretieho sveta môžu samotné vlády štátov. Alebo snáď mám veriť tomu, že to nefunguje ako vo väčšine zemí v EÚ, kde pohlavári rozhodujú o tom, ktorá značka za akých podmienok v onom štáte môže začať vyrábať svoj produkt? Priznám sa, ja osobne nakupujem rád, avšak iba to čo potrebujem. Som zaťažený na značkové oblečenie (najmä obuv), nechodím do Beckhamovho "H&M-ka", ktoré je v tomto dokumente najviac na pretrase. Márnotratnosť je "poväčšine" výsada žien či teenagerov, pritom sa to netýka iba samotných handier. No povedzte mi, načo je treba 13 ročnej dievčine iPhone 6?? Toto všetko z nás robia naše vnútorné hodnoty, ktoré vyznávame, no najmä obyčajná závisť. On má BMW, je škaredý jak noc, no pritom má krásnu dlhonohú blondsku (aj keď tupú jak bagandža, ktorá žije pre moment, pričom jej absolútne nevadí, že sa každé ráno budí vedľa upachteného mastniaka, ktorý smrdí na sto honov, hlavne že ráno nemusí za pult do kadejakej fabriky), tak je dosť pravdepodobné, že keď si kúpim "Audi A8", aj ja budem mať takú nevestu. Táto téma je na dlhšie, mohol by som sa tu rozpísať na 300 strán, no každopádne, to my so svojím myslením robíme formu biznisu. No ale dosť bolo mudrovania, aj tak to nikto nečíta. Idem si ja radšej kúpiť ďalšie tenisky.(31.3.2016)

  • Aljak
    ****

    Viac takýchto dokumentov, ktoré prinášajú kopu tématických faktov na zamyslenie. Už len, aby sa dostal do čo najväčšej priazne verejnosti (ale kdeže, to radšej budú kiná premietať dokumenty o "hrdinoch" typu Rytmus). Dokument krásne postavil na protiváhy konzumentov a producentov - jedni bez druhých by v podstate neexistovali, ale voľný trh napokon predsa len tlačí producentov, aby išli stále viac na doraz. A to platí všeobecne o našej spoločnosti, nielen odevného priemyslu. Aj keď oblečenie bolo v podstate veľmi vhodným príkladom na to, aby nám tvorcovia dokumentu priblížili ako to celé funguje, a aké fatálne následky so sebou prináša naša ľudská rozmaznanosť a povrchnosť. Jediné, čo mi tu bohužiaľ chýbalo, boli aj vyjadrenia tých veľkých koncernov a odevných gigantov, ktorí v podstate celý tento kolotoč točia. Ale tí sa pre istotu pred kamery báli vyliezť...(6.9.2015)

  • LEGACY
    ****

    Nad některýma věcma zůstává opravdu rozum stát. Smutná pravda je, že vidiny na zlepšení podmínek, nebo aspoň platu mají ''garment workers' v nedohlednu. Bojím se, že se ceny budou pušovat dolů a dolů až jim ani těch pár niklaků (které by nestačily nám ani na jeden den natožpak na celý měsíc) nebudou prostě stačit ani na úplné nezbytnosti .... a to nezmiňuji chemikálie, které zde hrají spíše ''druhé housle'' - 21. století a lidská chamtivost roste a roste a rozhodně nemíní přestat.(1.5.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace