poster

Rašómon

  • Československo

    Rašomon

  • Japonsko

    Rashōmon

  • Japonsko

    羅生門

  • Slovensko

    Rašómon

  • USA

    Rashomon

Drama / Krimi / Mysteriózní

Japonsko, 1950, 88 min

Režie:

Akira Kurosawa

Kamera:

Kazuo Mijagawa

Střih:

Akira Kurosawa

Scénografie:

Takashi Matsuyama
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • L_O_U_S
    ****

    Sešli se u soudu a lhali jako o život. Loupežník zabil muže, protože ho k tomu přiměla žena, ale zabil v čestném boji. Žena zabila muže, protože měla strach, ale zároveň se chtěla vyvázat z prokletí svého ženství. Muž se zabil sám, protože přestal být mužem. Dřevorubec lhal, protože si chtěl přilepšit. Komu věřit? Nikomu... Není pravda, jen pravděpodobnost. A tak nějak vznikla postmoderna... Spousta látky k přemýšlení a třeba i nějakému tomu zkoumání genderových schémat v tomhle prvním Kurosawově snímku, který jsem měl tu možnost zhlédnout. Díky za něj. Jinak pokud jde o scénu s médiem, tu bych asi svým dětem nepouštěl. (617., 3. III. 2011)(3.3.2011)

  • Fr
    ***

    ,,TENTOKRÁT ASI ZTRATÍM DŮVĚRU V DUŠI ČLOVĚKA“..... /// Příběh, jehož drsnost spočívá v něčem jiným, než v zneuctěný ženě a mrtvým chlápkovi. Stojí víra v člověka za řeč? Za pár slov určitě, jen zvolená forma, kdy všechno trvá 3x dýl než obvykle (dlouhej běh, dlouhá chůze, dlouhej pohled, dramatická pauza....) už není pro mě. Stařičkej film plnej japonskýho hysterickýho herectví, gest, křiku, smíchu a samozřejmě Mifuneho exhibice. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jméno Ryunosuke Akutagawa mi neříká vůbec nic (možná mi nic neříká ani Akira Kurosawa). 2.) Thx za titule ,,dr.Sova“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *(26.3.2012)

  • Laxik
    ****

    V imaginární příručce Jak nezačít vyprávění najdete hned na první straně pravidlo, že nikdy, nikdy, ale vážně NIKDY nesmíte absurdně zvyšovat divákovo očekávání, natož pak slibovat nesplnitelné. Něco mi říká, že dva chlápci tupě zírající do prázdna, donekonečna opakující, že "to" vůbec nechápou a slibující svému náhodnému společníkovi nejzáhadnější, nejpozoruhodnější a nejděsivější příběh, který si ani neumí představit, jsou přesným opakem takového pravidla. Stejně jako onen náhodný posluchač, i divák nejdřív ohrnuje nos, jen aby mu u druhé verze téhož příběhu začalo svítat a u té další už jen nevěřícně kroutil hlavou a snažil se té záhadě přijít na kloub. Přest to všechno mi Rašomon úplně nesedl - herecky a choreograficky se tu silné scény střídají s opravdu podivně teatrálními. A to tak, až to Evropana 21. století prostě ruší.(25.9.2017)

  • zputnik
    *****

    Kurosawův příběh o rekonstrukci jednoho (zlo)činu je neveselým - ba v lecčems přímo depresivním - snímkem o fabulaci, nedůvěře ve společnosti, víře v člověka, podezíravosti, sobectví či o nalhávání věcí druhým i sobě samým. Celkově tíživému vyznění snímku (naštěstí) neschází ani linie naděje - společnost se může zmítat v nedůvěře, ale přesto - přes rozumnou ostražitost a s vědomím "lidské nedokonalosti" - nemusíme automaticky ztrácet víru v člověka. Pojednání o morálce je asi jedno z nejobtížnějších filmových témat - z valné většiny končí tyto sondy o morálce u nehorázného moralizování a u trapných morálních apelů či krkolomných moralizujících exhibicí. Kurosawa si však dokázal s tímto tématem pohrát na výbornou, a to po stránce obsahu i formy. Kurosawův snímek - RAŠOMON - je hluboký snímek s divadelním feelingem, který za pomoci minimálních prostředků a postupů dosahuje maximálního (výborného) výsledku. A nejen díky tomu bezesporu patří mezi světovou klasiku a skvost světové kinematografie.(23.11.2003)

  • ORIN
    *****

    Kurosawův vynikající snímek, s nímž na mezinárodní scéně proslavil nejen sebe, ale i celou japonskou kinematografii. Vyprávění ve vyprávění, kdy několik postav zprostředkovává divákovi tentýž příběh jiným úhlem pohledu. V podstatě banální příběh (myšleno ve své jednoduchosti, ne závažnosti) je transformován do promyšlené narativní struktury. Filmu herecky vévodí Toširó Mifune, nicméně zdatně mu sekundují i ostatní herci - již delší dobu jsem ve filmu neviděl tak ukázkový příklad expresivního herectví jako je k vidění v Rašomonovi.(16.6.2011)

  • - Akira Kurosawa požádal Toshira Mifuneho, aby se pohyboval jako divoká zvěř, konkrétně lev. (džanik)

  • - Historická brána Rašómon už v dnešnom Kyote neexistuje. Kurosawa si napriek obrovským nákladom presadil postavenie jej napodobeniny, gigantických rozmerov, kvôli dramatickosti scenérie. Postavená bola na súkromnom pozemku produkčnej spoločnosti Daiei. (Dr.Cilka)

  • - V tomto filmu byla údajně kamera poprvé namířena přímo na slunce. Zásluhu má na tom podle Kurosawova životopisu jeho vynalézavý kameraman. (džanik)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace