poster

Rašómon

  • Československo

    Rašomon

  • Japonsko

    Rashōmon

  • Japonsko

    羅生門

  • Slovensko

    Rašómon

  • USA

    Rashomon

Drama / Krimi / Mysteriózní

Japonsko, 1950, 88 min

Režie:

Akira Kurosawa

Kamera:

Kazuo Mijagawa

Střih:

Akira Kurosawa

Scénografie:

Takashi Matsuyama
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • GodComplex
    ***

    Na Kurosawu nezvykle kratky pocin, ktery jde dokonce pod hodinu a pul, bohuzel ani to nemeni fakt, ze je Rashamon k uzoufani nudny a pripadalo mi to jako 3h. Zajimavy scenar, na svou dobu spravne nelinearni a retrospektivni multi-pohledove vypraveni, natocene je to pekne, takze zbytecny kus to neni, ale Kurosawa ma holt seriozni problem se zabavnosti a s pohlcenim divaka do sve filmove reality. Do jeho filmu je nezbytne se nutit a kdyz uz tomu tu energii venujete, ve finale se vam mnohdy ani za to neodmeni. Obzvlast kdyz tam jako ve vetsine jeho filmu radi tezce prehravajici herecky ansabl v cele s jako vzdy uplne nejvic ze vsech prehravajicim Toshiro Mifunem. To je ale ve finale take Akirova chyba, jednak ze si ho vybira a k tomu totalne nezvlada praci s herci. Dalsi snimek Kurosawy, ktery rozhodne nenaplnuje svou povest. "I am in darkness now, I'm suffering in the darkness. Cursed be those who cast me into this hell of darkness." 5/10(25.6.2010)

  • frashmaker
    *****

    Mé první setkání s panem Kurosawou a zrovna taková bomba. Čekal jsem, že to bude něco strašně hutného a zvláštním způsobem náročného a vlastně mi spíš přišlo, že to byl docela dobře stravitelný film. Počkám ještě na další, ale vypadá to, že jsem si oblíbil dalšího asijského režiséra a hned možná toho světově nejznámějšího. Rašomon je film o lži. Film o hledání pravdy, o její důležitosti, o jejím smyslu pro běh lidstva. o touze po pomstě, o radosti ze způsobeného příkoří a v neposlední řadě o chamtivosti. Jednou větou:"Je to prostě film o lidech." Bohudík i bohužel. Jo a zajímalo by mě, jak se Akirovi povedlo dostat z Machiko Kyô tak neuvěřitelný herecký velevýkon. Zíral jsem s vykloubenou čelistí!(6.2.2010)

  • Artran
    *****

    Rašómon je adaptací Akutagawovy povídky V houštině, jež je sama zpracováním klasického japonského středověkého vyprávění (tzv. monogatari). Zatímco se ale Akutagawa soustředí pouze na samotnou noetickou podstatu reality roztříštěné osobními zájmy vypravujících (podobně je pravda zkreslena i v jiné jeho povídce Jezevec), Kurosawa v závěru filmu přidává ještě svůj typický motiv, který by se dal interpretovat jako pokus o překonání modernity a falzifikace pravdy vírou v lidský soucit. Takže zatímco je poznání v dílech autorů moderny jako byli Kafka, Joyce, Proust a ve své specifické podobě i Akutagawa nezachytitelné, resp. zachytitelná pouze ve stavu fragmentárnosti a neustálé změny, Kurosawa (poznamenaný válečnou zkušeností) představuje typ umělce, který se snažil nalézt totalitu v neměnnosti svého humanismu. V tom shledávám základní rozdíl mezi předlohou a její adaptací. A je to také zároveň něco, co je mi velmi blízké.(7.1.2008)

  • MontyBrogan
    *****

    Áno, japonský urehotaný, teatrálny temperament sa tu v komentároch skloňuje často. Na to si ale v týchto Kurosawových easternoch treba zvyknúť. Čo ma však zarazilo viac, je trochu nepochopiteľne nádejný/naivný záver, ktorý si vysvetľujem tak, že ho diváci v roku 1950 proste potrebovali. Príbeh neskutočne zaujímavo, nápadito a invenčne opisuje absurdnosť lživej povahy ľudí, no bez niečoho pozitívneho by sa stal legendárnym asi skôr kvôli tomu, aký je kontroverzný než kvôli jeho nespornému priekopníctvu. Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň s japonskými režisérmi).(14.9.2015)

  • rawen
    *****

    Témeř divadelní kus pana Kurosawy vypráví o tom, že cesty lidského konání jsou většinou mrzké, malicherné a zapomenutíhodné a tak si je aktéři zpětně vybarvují podle svého a neváhají takto vytvořenou historii pojmout za svou "novou pravdu". Jsou nám předloženy tři verze stejného příběhu a pak ještě další, skutečná (u které jediné nehraje hudba - skvělý symbol) - moc příjemná podívaná pro tři herce a dva průvodce dějem. Kurosawa nezklamal. PS: snad první a jediný film, ve kterém zesnulý pomocí média LŽE, protože se stydí za pravdu .) 9/10(21.11.2006)

  • - Jeden z nejranějších příkladů užití ruční kamery ve filmu (sleduje zblízka postavy skrze stromy). (džanik)

  • - Kvůli světlu pro kameru se také pokácela řada stromů. (džanik)

  • - V Hollywoodu natočili v roce 1964 remake filmu - westernové drama - s názvem The Outrage s Paulem Newmanem v roli mexického bandity jménem Juan Carrasco. (džanik)