Reklama

Reklama

Rašómon

  • Československo Rašomon (více)
Drama / Krimi / Mysteriózní
Japonsko, 1950, 88 min

Príbeh sa odohráva v stredovekom Japonsku. Pod strechou polorozpadnutej brány Démonov (Rašó-mon) sa stretávajú traja muži: mních, drevorubač a pocestný. Prvý dvaja sa vracajú zo súdu nad banditom Tadžomarom. Postupne sa dozvedáme, že v lese bola zneuctená žena a zavraždený jej manžel. Tento ohavný zločin je opisovaný zo štyroch rôznych uhlov pohľadu štyrmi rôznymi ľuďmi, aby sme napokon zistili, že každý z nich klame a rozprávanie si prikrášľuje tak, aby sám vyzeral v lepšom svetle. Preto drevorubačova výpoveď - ako nezainteresovaného pozorovateľa - vyznieva najvierohodnejšie. Nie je to však pravda. Odniesol si z miesta činu drahú, perlami vykladanú dýku a pred súdom nevypovedal, lebo sa nechcel dať do toho zatiahnuť. Mních je z celého diania natoľko znechutený, že začína strácať vieru v ľudí.

Rašómon je prvý film, ktorý získal medzinárodnú cenu. Je považovaný za prelomový film v dejinách japonskej kinematografie. V Hollywoode natočili v roku 1964 jeho remake s názvom "Outrage" s Paulom Newmannom v úlohe mexického banditu menom Juan Carrasco. Zaujímavosťami z natáčania je, že jeho väčšina sa realizovala v oblastiach lesa zaplavených pijavicami. Aby sa pred nimi ochránil, bol celý štáb prinútený pokryť si telo soľou predtým, ako každý deň začal pracovať. Mnoho stromov muselo byť sťatých, aby prepúšťali dostatok svetla pre kamery. Do dažďa, ktorý bičoval bránu Rašó musel byť pridávaný čierny atrament, aby bol dážď viditeľný proti zamračenej oblohe. (Turiec)

(více)

Videa (1)

Recenze (228)

Matty 

všechny recenze uživatele

Déšť. Miliony kapek se tříští po dopadu na střechu polorozpadlého chrámu. Ten zrovna skýtá útočiště třem tulákům, z nichž jeden rozhodne se sklíčenou náladu znásobit vyprávěním příběhu o jedné ženě a dvou mužích. A nejen o nich. O vyprávění „ve stylu Rašomonu“ jsem slyšel již dávno před zhlédnutím samotného filmu a rovněž jsem dávno před jeho zhlédnutím viděl mnoho filmů sice vzniklých později, nicméně vyprávěných stejně, přesto lépe. Rašomon dnes zaujme spíše v závěru vytyčenou myšlenkou. Proč nechceme slyšet pravdu, proč ji záměrně překrucujeme a činíme svět místem den ode dne zmatenějším? Jednoduše proto, že pravda nikoho nezajímá. Pravda buď není dost zábavná anebo je příliš bolestivá na to, abychom se jí dokázali postavit tváří v tvář. Kurosawa byl humanista, možná trochu idealista, když svým hrdinům, potažmo celému světu, dal ještě jednu naději. Dnes takový konec vyznívá jako zbožné přání. Co nelze Rašomonu upřít, je perfektně zvládnutá režie a scénář dost moudrý na to, aby nebyl moudřejší než samotný divák. Mnohé scény se vryjí do paměti, aniž by však výraznějším způsobem posunovaly děj. Spočívá právě v tom Kurosawova genialita? Ale opravdu se většina jeho filmů musí odehrávat někdy ve středověku, opravdu musí ve většině z nich vystupovat Toširo Mifune jako polonahý rozchechtaný tajtrlík a opravdu by to nešlo bez těch legračních soubojů na ostří meče, kdy někdo co chvíli bez zjevné příčiny upadne na zem? 80% Zajímavé komentáře: zputnik, Turiec, rawen ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TENTOKRÁT ASI ZTRATÍM DŮVĚRU V DUŠI ČLOVĚKA“..... /// Příběh, jehož drsnost spočívá v něčem jiným, než v zneuctěný ženě a mrtvým chlápkovi. Stojí víra v člověka za řeč? Za pár slov určitě, jen zvolená forma, kdy všechno trvá 3x dýl než obvykle (dlouhej běh, dlouhá chůze, dlouhej pohled, dramatická pauza....) už není pro mě. Stařičkej film plnej japonskýho hysterickýho herectví, gest, křiku, smíchu a samozřejmě Mifuneho exhibice. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jméno Ryunosuke Akutagawa mi neříká vůbec nic (možná mi nic neříká ani Akira Kurosawa). 2.) Thx za titule ,,dr.Sova“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Pomalé, nudnější a spíše komornější vyprávění příběhu, tak jak to Akira Kurosawa umí. Nikam nepospíchá, neobjevuje se náhle žádné vyvrcholení z nějakého zvratu vše se odehrává v pomalém tempu a rozhodně je to velice zajímavé. Ač je to přes 50 let staré, na kvalitě snímek rozhodně nezaostal a herecký výkon zloděje je opravdu takřka heroický a jeho smích mi dosud zní v paměti. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Rašomon byl díky netradičnímu přístupu skrze různé úhly pohledu na jednu a tatáž situaci nejednou citován i zremakován a vždy zcela poprávu. Inteligentní scénář, vynikající herci a citlivá řežie. To vše je důvod, proč tato klasika kdysi zaujala a jistě i do budoucna bude zaujímat diváky po celém světě. Přesto bych netvrdil, že univerzální pravda neexistuje. Mifune totiž opět zas a znovu prokazuje, že mu (nejen) na japonských ostrovech není rovno. Na to prostě jiný úhel pohledu snad ani být nemůže. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Rashomon je neuvěřitelný film, není divu, že se jím Kurosawa proslavil. Pohled na jednu "nepříjemnou" událost zobrazovaný třkrát a pokaždé jinak a jiným. O lidech, kteří si vždycky něco přidají, aby nakonec až divák zjistil, že nejlepší bude věřit jen potulnému chodci, který k tomu nemá důvod. Mistrovský kousek s ještě mistrovštějším Toshirou Mifunem. Úchvatná práce s kamerou, se scénářem a s herci... ()

Galerie (67)

Zajímavosti (24)

  • Historická brána Rašómon už v dnešnom Kyote neexistuje. Akira Kurosawa si napriek obrovským nákladom presadil postavenie jej napodobeniny, gigantických rozmerov, kvôli dramatickosti scenérie. Postavená bola na súkromnom pozemku produkčnej spoločnosti Daiei. (Dr.Cilka)
  • V tomto filmu byla údajně poprvé namířena kamera přímo na slunce. Podle životopisu Akiry Kurosawy patří zásluha jeho vynalézavému kameramanovi. (džanik)
  • Aby liják proti světle šedé obloze vynikl, přimíchali tvůrci do vody inkoust. Je to i vidět na dřevorubcově tváři těsně před koncem deště. (džanik)

Reklama

Reklama