poster

Rašómon

  • Československo

    Rašomon

  • Japonsko

    Rashōmon

  • Japonsko

    羅生門

  • Slovensko

    Rašómon

  • USA

    Rashomon

Drama / Krimi / Mysteriózní

Japonsko, 1950, 88 min

Režie:

Akira Kurosawa

Kamera:

Kazuo Mijagawa

Střih:

Akira Kurosawa

Scénografie:

Takashi Matsuyama
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • L_O_U_S
    ****

    Sešli se u soudu a lhali jako o život. Loupežník zabil muže, protože ho k tomu přiměla žena, ale zabil v čestném boji. Žena zabila muže, protože měla strach, ale zároveň se chtěla vyvázat z prokletí svého ženství. Muž se zabil sám, protože přestal být mužem. Dřevorubec lhal, protože si chtěl přilepšit. Komu věřit? Nikomu... Není pravda, jen pravděpodobnost. A tak nějak vznikla postmoderna... Spousta látky k přemýšlení a třeba i nějakému tomu zkoumání genderových schémat v tomhle prvním Kurosawově snímku, který jsem měl tu možnost zhlédnout. Díky za něj. Jinak pokud jde o scénu s médiem, tu bych asi svým dětem nepouštěl. (617., 3. III. 2011)(3.3.2011)

  • Douglas
    *****

    Rashomon je neuvěřitelný film, není divu, že se jím Kurosawa proslavil. Pohled na jednu "nepříjemnou" událost zobrazovaný třkrát a pokaždé jinak a jiným. O lidech, kteří si vždycky něco přidají, aby nakonec až divák zjistil, že nejlepší bude věřit jen potulnému chodci, který k tomu nemá důvod. Mistrovský kousek s ještě mistrovštějším Toshirou Mifunem. Úchvatná práce s kamerou, se scénářem a s herci...(15.7.2002)

  • anniehall
    ****

    Čtyři pohledy na jednu situaci. Čtyři zprostředkování lidského utrpení a ponížení. Čtyři subjektivní pravdy v monochromatické režii pana Kurosawy. Divák může jen těžce rozlišit, co je pravda a co lež, co je černá a bílá. Každý tu kope za sebe a nebýt utěšujícího obrazu s dítětem na závěr, vyzněl by ten portrét lidského pokolení poměrně černě. Čtyři hvězdy a jdu se obklopit barvami.(29.3.2017)

  • Artran
    *****

    Rašómon je adaptací Akutagawovy povídky V houštině, jež je sama zpracováním klasického japonského středověkého vyprávění (tzv. monogatari). Zatímco se ale Akutagawa soustředí pouze na samotnou noetickou podstatu reality roztříštěné osobními zájmy vypravujících (podobně je pravda zkreslena i v jiné jeho povídce Jezevec), Kurosawa v závěru filmu přidává ještě svůj typický motiv, který by se dal interpretovat jako pokus o překonání modernity a falzifikace pravdy vírou v lidský soucit. Takže zatímco je poznání v dílech autorů moderny jako byli Kafka, Joyce, Proust a ve své specifické podobě i Akutagawa nezachytitelné, resp. zachytitelná pouze ve stavu fragmentárnosti a neustálé změny, Kurosawa (poznamenaný válečnou zkušeností) představuje typ umělce, který se snažil nalézt totalitu v neměnnosti svého humanismu. V tom shledávám základní rozdíl mezi předlohou a její adaptací. A je to také zároveň něco, co je mi velmi blízké.(7.1.2008)

  • Malarkey
    ****

    Pomalé, nudnější a spíše komornější vyprávění příběhu, tak jak to Akira Kurosawa umí. Nikam nepospíchá, neobjevuje se náhle žádné vyvrcholení z nějakého zvratu vše se odehrává v pomalém tempu a rozhodně je to velice zajímavé. Ač je to přes 50 let staré, na kvalitě snímek rozhodně nezaostal a herecký výkon zloděje je opravdu takřka heroický a jeho smích mi dosud zní v paměti.(7.10.2006)

  • - Príbeh sa odohráva v pochmúrnom období "mappó", kedy je pôvodný Buddha mŕtvy a nový sa ešte nenarodil. (Kristusazapad)

  • - Během natáčení chodili herci hromadně za Kurosawou se scénářem a ptali se ho, "Co to znamená?" Kurosawa ihned odpověděl. Jak uvedl ve svém životopise, v Rašómonovi se zrcadlí sám život a život také nemá vždy jasný význam. (džanik)

  • - V Hollywoodu natočili v roce 1964 remake filmu - westernové drama - s názvem The Outrage s Paulem Newmanem v roli mexického bandity jménem Juan Carrasco. (džanik)