Reklama

Reklama

Hovory s TGM

Trailer
Drama / Historický
Česko, 2018, 80 min (Alternativní 73 min)

Podzim 1928. Do letního sídla prezidenta Masaryka (M. Huba) v Topoľčiankách přijíždí spisovatel Karel Čapek (J. Budař), aby prezidentovi oznámil, že jejich kniha rozhovorů je téměř hotová, a také mu chce nabídnout část honoráře. Jejich kniha rozhovorů má být vydaná k výročí deseti let od vzniku samostatného Československa a termín vydání se pomalu blíží. Masaryk však Čapkovi nečekaně oznámí, že ji nebude možno vydat, neboť si to nepřeje jeho rodina. Rozčarovaný a rozhozený Čapek nijak neskrývá své podráždění, čehož si pochopitelně všimne i Masaryk, ale své stanovisko nijak změnit nehodlá. Čapek však kvůli knize obětoval nemálo svého času a hodlá prezidenta o vydání knihy přesvědčit stůj co stůj. Situaci mu ale ztěžuje to, že mu brzy jede zpáteční vlak. Masaryk nato vyzve Čapka na procházku po okolí a v tomto podzimním dopoledni se začne rozehrávat nevšední rozhovor s rozličnými tématy od osobních životů obou mužů, politiky, víry, povaze Čechů až po lásku... Režisér Jakub Červenka natočil podle scénáře Pavla Kosatíka komorní, až intimní drama, v němž dominují herecké výkony obou představitelů – Martina Huby v roli T. G. Masaryka a Jana Budaře coby Karla Čapka. Snímek také vypovídá mnoho o obou těchto významných postavách našich dějin. Především ale o prvním československém prezidentovi, jenž zde není pojat jako notoricky známý „tatíček“ a plastická figurka z učebnic, ale jako každý jiný člověk se svými chybami a ctnostmi. Zajímavostí také je, že se premiéra snímku uskutečnila 18. října roku 2018. Tedy přesně sto let na den od vydání Washingtonské deklarace neboli Prohlášení nezávislosti československého národa, která oficiálně ustanovila samostatnost a budoucí směřování Československa zahraničním odbojem, a pod níž byl podepsán také Masaryk. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (178)

Tosim 

všechny recenze uživatele

VŽDYCKY SE DÁ UDĚLAT VÍC. Je jasné, že snímek je stylizovaný, komorní, má minimalistický až divadelní styl, ale přes to všechno je zábavný, napínavý, historicky cenný, herecky bravurní a důležitý. Díky Červenkově cílevědomosti a Kosatíkově erudici se dají odpustit případné chyby a otřesné české filmy letošního roku (Revizoři) mají svoji protiváhu. A zbytek taky nevypadá špatně! 90%. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Musím říct, že převládá spíše mírné zklámání. Já čekal především vybroušené dialogy v podobě názorových střetů, argumentačních rozborů, ale Pavel Kosatík chtěl jít zjevně jinou cestou. Vytvářet témata k zamyšlení směrem k denšnímu publiku, které vkládal do úst dvou našich historických velikánů. Ještě mě trošku trápila zkratkovitost dialogů a dokonce jsem měl občas i rozporuplný pocit, třeba ton a slova, který volil TGM v podání Martina Huby na Aloise Rašina zněji vysloveně pohrdavě a ač TGM netrpěl láskou směrem k Rašínovi, měl k němu velký respekt, takže dost pochybuji o takových výrocích. Uznávám však, že mnoho vět znějících ve filmu má svou váhu a sdělnost. K Martinu Hubovi nemám nějak zasádnějších výhrad, ale Jan Budař, nevím mezi kolika a jakými herci se v castingu vybíralo, ale působil na mě spíš jako výplň do dua a ne jako spolutahoun. Jako divadelní představení by to mohlo být docela zajímavý. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Hovory s TGM vás vycházkovým tempem, bez vyloženě rušivých momentů a snahy o velké drama provedou myšlenkovým světem prvního československého prezidenta. Vyprávění směřuje hlavně do minulosti obou postav, ne směrem vpřed. Zápletku podobně jako ve filmech Richarda Linklatera (nebo Erica Rohmera) nesou především dialogy, v nichž dojde na národnostní otázku, náboženství, sebevraždu i ženy. Díky poměrně přirozeným hercům (zejména Martin Huba) a kameře Jana Malíře (akademický formát + barvy připomínající staré kolorované fotografie) je povídání dost živé i bez vytváření napětí pomocí otázek, na něž bychom čekali odpovědi. Můžeme se akorát ptát, komu jsou určena srdíčka, která Masaryk během úvodních titulků kreslí; otázka, zda Masaryk dá Čapkovi svolení k vydání Hovorů, kterou je celý film rámován, plní spíš funkci MacGuffinu a film se nesnaží postupným vršením argumentů dojít k jejímu zodpovězení - to přichází jaksi mimoděk a slouží hlavně k uzavření vyprávění. ___ Všem nemusí sednou knižně znějící dialogy, které odpovídají spíše tomu, jak by se dva myslitelé Čapkova a Masarykova formátu bavili na stránkách knihy (po pečlivé editaci), nikoli při neformálním přátelském setkání, ale když přijmete, že jde o mediální konstrukty obou mužů (což je také jedno z témat, k němuž se film opakovaně vrací a které mu přidávají na formální sevřenosti), o jejich lehce idealizované verze, o nositele nadčasových (což bylo pro Kosatíka zřejmě klíčové slovo) idejí, nemusí jít o zásadní překážku v přijetí filmu. Hovory s TGM jsou navíc založené na určitém napětí mezi symbolem a skutečností, mezi dokumentární bezprostředností a mediálním zkreslením. Projevuje se jak v Masarykově odmítání rolí, které mu přisuzuje Čapek (i národ, spatřující v něm „tatíčka“), tak v rozporu mezi zaměřením na přítomný okamžik a výtvarnou stylizací, která nám brání přijmout příběh jako něco autentického a plně se do něj ponořit. ___ Očekávám, že pro mnohé půjde jen o další díl Českého století, navíc bez Sedláčkových „šrapnelů“ (jejich absence mi ovšem vzhledem k vlídnému tónu, zaměření na prosté okamžiky namísto velkých dramat vyhovovala), případně o zfilmovanou rozhlasovou hru (obrazová složka ve skutečnosti hraje podstatnou roli), pro mne šlo o vzácně vyrovnaný, inscenačně velmi dobře zvládnutý film pro kina s jasným a přesvědčivě naplněným záměrem. 75% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Výborný komorně laděný konverzační film, v podstatě takové kontextové rozšíření legendární knihy...jelikož filmovou adaptací Čapkovy knihy Červenkův film rozhodně není, jen si vypůjčil kultovní literární název, když náplní snímku je konverzace mezi TGM a Karlem Čapkem...zajímavý i jako pokus o polidštění Masarykovského kultu... ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Perfektní konverzační záležitost, o jejíž reálnosti lze samozřejmě s úspěchem pochybovat, ale která klade velice zajímavé otázky a poskytuje divákovi trochu jiný náhled na "nedotknutelné" postavy naší historie, než jaký se tradičně "nosí". Za to mám Pavla Kosatíka velice rád, a jelikož "to" zde doprovodily skvělé výkony ústřední dvojice, pak si jen říkám, jestli by nestálo za to zfilmovat celé skutečné (nebo "skutečné"?;)) Hovory s TGM. 80% ()

Galerie (40)

Zajímavosti (12)

  • Jan Budař se pro roli Čapka připravoval s perfekcionismem sobě vlastním, přečetl desítky knih, byl na místech, kde se Čapek pohyboval, začal psát pravou rukou (je levák) a odpojil se i na čas od světa a komunikace. Děly se mu podle jeho slov i metafyzické zážitky, kdy se napojoval do té míry na autora, že cítil, čím spisovatel procházel při umírání, což mu vyplavilo mnoho emočních zranění. (sator)
  • Některé dialogy mezi hlavními protagonisty vznikly i z doposud nezveřejněných dopisů mezi Čapkem a Masarykem. (majky19)
  • V roli Jana Masaryka se zde mihl slovenský herec Roman Luknár. Roli bývalého velvyslance a ministra zahraničních věcí Československa si Luknár zahrál i ve filmu Ondřeje Trojana Toman z roku 2018, kde dostal mnohem větší prostor. (majky19)

Reklama

Reklama