Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Bývalý vrchní oficiál a nyní úředník bytového úřadu Odon Tříška je svérázný domácí diktátor, dbající na dobré mravy v rodině a pečlivě vykonávající práci. Leč přijde den, kdy se nervově zhroutí pod návalem razítkování. Rozhodne se získat ztracenou rovnováhu na dovolené, samozřejmě uprostřed početné rodiny. Netrvá dlouho a rodina, provázena řadou trampot, odjíždí na venkov, aniž tuší, že trable teprve začínají. Po nepříjemné peripetii v penzionu Harmonie se celá rodina včetně náhodného spolucestujícího Veleby ocitne v Kyšicích, kde jsou omylem považováni za očekávanou žňovou brigádu. Předseda Národního výboru rodinu okamžitě zapřáhne, a tak je pan oficiál nucen pomáhat při svážení obilí. Ač se zpočátku vzpírá, nakonec nejen přiloží ruku k dílu, ale dokonce najde v práci na poli zalíbení. Spokojeny jsou i jeho dcery Slávka a Boženka, které se zamilovaly, jedna do poručíka Vrány, který se svou jednotkou pomáhá při žních, a druhá do Veleby. Nakonec se zdá, že na čerstvém vzduchu pan Tříška zapomene na nevyrovnaný nervový stav, a on uvažuje, že by se do Kyšic odstěhoval na penzi. (TV Nova)

(více)

Recenze (113)

Vikinec 

všechny recenze uživatele

Komunistická prasárna z padesátých let. Tato je však vtipná, milá a slunná. Rodina oficiála Tříšky je mi (předtím, než všichni vstoupili do KSČ) velmi sympatická, když například despotický (avšak ve skutečnosti velmi roztomilý) otec nutí ke zpěvu všechny své potomky u společných večeří jednou týdně, kde pravidelně všechny mentoruje. Werichovi jsem dal za pekaře 1*, tady mi to příjde o hvězdu míň útočné. Takže 2. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Pedantského oficiála Tříšku jsem měl vždycky rád. Ne tak moc jako třeba postavu antikváře Kohouta, kterého hrál Jaroslav Marvan v Posledním mohykánovi, ale podobně. Na rozdíl od jiných lidí si nemyslím, že to je nějaký hrůzostrašný cholerický netvor (i když pod jednou střechou bych s ním, pravda, žít nechtěl) - spíš je to prostě člověk, který si žije ve svém vlastním světě podle vlastních pravidel, a dokud se mu tuhle jeho bublinu někdo nesnaží narušovat, je všechno v pořádku. A takovému přístupu docela rozumím. Nemluvě o tom, jak se dovedu vcítit do Tříškových uší týraných ohavným prozpěvováním pochodujících vojáků. Film je navíc plný výborných momentů a gagů (s kufry mezi tramvajemi), Saša Rašilov hlavu rodiny ztvárnil dokonale... A tolik proklínanou agitační zápletku oslavující dělnický lid jsem schopný ignorovat (případně si ji v hlavě přetvořit v jakousi příjemnější ódu na venkov). ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Kdo nepracuje, ať nejí. Doba byla zlá, ve společnosti, kulturu nevyjímaje, pořádně přituhlo a vyhrnout rukávy musel leckdo. I nešťastný oficiál Tříška, čerstvě penzionovaný pražský úředníček, pedant a věčně nasupený domácí kaprál, jehož proměna v člověka laskavého a obětavého je nevyhnutelná a svým způsobem i předpokládaná. Nespornou předností tohoto dodnes populárního filmu je scénář, který záměrně zachovává styl byvších prvorepublikových taškařic, v nichž není nouze o kvalitní humor a vtipné momenty, a pak především vynikající Saša Rašilov, k němuž bývala filmová kamera spíše skoupá a postava rodinného diktátůrka jej v očích diváků rehabilitovala coby výsostného komediálního herce. Rašilovova svébytná kreace je pak zčásti podepřena zbývajícími protagonisty, zejména zvolna dozrávajícím Hrušínským, charismatickým Vrchotou v jeho nejslavnějších milovnických letech, mladinkým, začínajícím Fišerem a také vynikající brněnskou herečkou Jarmilou Kurandovou. Důvodů, proč na tenhle venkoncem neviňoučký film shlížet skrz prsty by se nepochybně našlo dost, ale proti tomu, co bude následovat, jsou všechny ty rodinné lapálie a rozmíšky na pozadí rodící se socialistické jednoty neškodnou, bezděky úsměvnou podívanou, k níž se čas od času s vděčností utíkáme ještě dnes, v době svrchovaně individualistické. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Báječná komedie, která přímo navazuje na predválečnou komedii. Herecký koncert Sašu Rašilova, jako neomezeného vládce maloměšťácké rodiny, jejíž členové hledají cestu k úniku z tohoto "vězení". Zajímavý námět byl režisérem mistrně zpracován v humorně laděném příběhu a nakonec ani té propagandy tam není zase tolik, jak si někteří myslí. ()

helianto 

všechny recenze uživatele

Rodina je základ státu. Ale rodina, kterou tvůrci filmu přisoudili Sašovi Rašilovovi, ta je tedy pořádným základem a skoro za trest :o) Jakoby se tvůrci tomuto prvorepublikovému seladonovi chtěli pomstít za jeho minulé, prvorepublikové a tak krásné hříchy :o) Ale ne. Pan Rašilov se nedal. Pracovní agitka, nepracovní agitka, on se nezpronevěřil. Své rodině, stejně jako filmu, vládne rukou neochvějnou, žádné budování světlejších zítřků nemůže zastřít jeho mistrovství. Úsměvný film, plný úžasných hlášek ze života: „To, co oni dělají, já už jsem dávno zapomněl.“ :o) ()

Galerie (6)

Zajímavosti (14)

  • Za svou roli obdržel Saša Rašilov st. Národní cenu. (M.B)
  • Film se nestihl dotočit během divadelních prázdnin a Rašilov by se musel vrátit do Národního divadla. Ředitel Barrandova měl ale příkaz film dokončit, a tak poslal herci telegram, že je v divadle omluven. Rašilov tedy filmoval dál a lest se projevila v momentě, když herci volala manželka, že ho v divadle shánějí. (jenik71)
  • Scéna, kdy rodina Tříškových dobíhá vlak, byla filmována na dnes již neexistujícím nádraží Praha - Těšnov. (offlineman)

Reklama

Reklama