Režie:
Louis MalleKamera:
Henri RaichiHrají:
Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier, Annie Fratellini, Vittorio Caprioli, Jacques Dufilho, Yvonne Clech (více)Obsahy(1)
Holčička Zazie přijíždí poprvé do Paříže a má jedno přání, tak veliké jak dokážou být jedině dětská přání, vidět pařížské metro. Jejím průvodcem a ochráncem při jejím pařížském pobytu je strýc Gabriel, který ji seznámí se svými přáteli, k nimž se malá Zazie chová s otevřeností a půvabem sobě vlastním. Takže, hurá do metra! Ale metro je zavřené, protože zaměstnanci stávkují a Zazie musí tedy vzít za vděk taxíkem Charlese, Gabrielova kamaráda. Ráno čeká strýce Gabriela nemilé překvapení: Zazie si vyšla poznat Paříž. A spolu s ní, jejím pohledem, poznávají Paříž a její obyvatele i diváci. Toto velké dobrodružství holčičky Zazie trvá třicet šest hodin a probíhá v překotném tempu a úžasné legraci.
Filmová adaptace slavného románu Raymonda Queneaua je ve filmu tím, čím je tento román v literatuře: je vynalézavá, směšná, plná gagů, s lehkostí i plnou vážností si pohrává s různými formami, zvuky, hudbou a barvami, stejně jako si literární text hraje se slovy, syntaxí a pravopisem.
(oficiální text distributora)
Recenze (65)
Souhlas s Giannim_B; první půlka mazec - přehršel nápadů a gagů vrhající se na diváka jako kulky skopčáků kropící Omaha Beach, ale všeho moc škodí, takže druhá půle sice nepostrádá skvělé okamžiky, ale už začíná mírně nudit. Zazie v metru je něco jako 100x víc Amélie z Montmartru + Charlie Chaplin v tripovém videoklipu. ()
Úvodnú túžbu dievčatka uvidieť metro vzápätí strieda bláznivo rozparádená jazda Parížom, obsahujúca v sebe prvky grotesky, bláznivej tancovačky, milostnej komédie a ktoviečoho všetkého ešte v tak razantnej mäteži až sa z toho hlava točí. Rovnomenná literárna predloha Raymonda Queneaua je skvelá, jej ducha skvele vystihol Malle narúšaním zdanlivého poriadku a životných schém s použitím náhlych vpádov, trikov, zrýchlenia a spomalenia obrazu, zmiznutiami a objaveniami postáv, sekmi v dialógoch, dejovými zvratmi. ()
Už si nepamätám, či som skôr čítal knižku alebo videl film. Pamätám si však, akým veľkým dojmom na mňa obe podoby Zazie zapôsobili. Nečudo, že do dneška mal film podľa reminiscencií odo mňa plný počet bodov a nejaký čas bol dokonca v mojej Top 100. Ale pohľad seniora, vedomého si toho, že daný film vidí naposledy, je kritickejší, než obdivný pohľad mladého filmového nadšenca. Zazie je mimoriadny a v podstate žánrovo nezaraditeľný film. Louis Malle sa dokonale filmársky vybláznil a podarilo sa mu, aj vďaka Catherine Demongeot, preniesť atmosféru knižnej predlohy na filmové plátno. Filmu nesvedčala najmä jeho dĺžka, pretože každý experiment má svoju prirodzenú divácku únosnosť, ktorá bola v tomto prípade mierne prekročená a niektoré pasáže boli skôr na zívanie, než na zasmiatie. ()
Playtime pro Louise Malla a skupinu pařížských komediantů, kteří se s chutí a plni nápadů pustili do zfilmování (pro Francouze) legendární satirické knížky od Raymonda Queneaua.. Škoda, že se u nás moc nehraje třeba v televizi; každá scéna je nesmírně nápaditá, tu a tam odkazuje ke známým groteskám, jindy k tradici pantomimy, elegantní francouzský svěží duch je zde k vidění v celé parádě. Navíc se podařilo ku prospěchu věci trochu utlumit "protivnost" a "zkažený" charakter malé Zazi, a tak si zde divák k ní může najít sympatie mnohem lépe; film si po svém pohrál i s dvojakou otázkou, jestli se Zazi podívá do vysněného metra (Queneau původně sepsal i takovou kapitolu), nebo ne - ve scéně, kdy v závěru postavy do vlaku nastoupí, Zazi totiž spí. ()
Bizarní pestrobarevní groteska, u které jsem neměl nejmenší tušení, jaké překvapení vytasí z rukávu tvůrci za okamžik. Jenže ani šílené zpracování nedokáže zastínit základní nedostatky v jednoduchém scénáři. Ač je snímek krátký, nedokáže - byť je opravdu zpracováním velmi zajímavý - zabavit diváka na celou dobu. Nevypne-li jej kvůli bolesti z hlavy, kterou několik scén opravdu dokáže vyvolat, bude mít co dělat, aby přetrpěl neustále se opakující motivy nebo otřesnou dívčinu v hlavní roli. Je třeba si uvědomit, že něco podobného ovšem není k vidění příliš často, takže dokážu pochopit, že tenhle snímek pro někoho bude příjemným překvapením, které přinese osvěžení mezi všechny ty stejnorodé snímky, které teď máme v televizi možnost zhlédnout. S propracovanější dějovou linií mohla být tahle bezduchá hříčka minimálně zábavnou komedii s inovativním přístupem k látce, takhle se ale jedná jen o zpočátku laskavou taškařici, u které pomalu opadá okouzlení režijní hravostí a na povrch prosvítá její prázdnota. [TOP 19/6 70%] ()
Galerie (33)
Photo © Nouvelles Éditions de Films
Zajímavosti (3)
- Snímek označil za svůj nejoblíbenější Richard Ayoade. (rhead)
- Futuristický dvoupatrový prosklený autobus je Citroën U55 Currus Cityrama z roku 1959. Linkový autobus se zeleným pruhem je Chausson ANG z roku 1956. (sator)
Reklama