poster

Řidič slečny Daisy

  • anglický

    Driving Miss Daisy

  • slovenský

    Šofér slečny Daisy

Drama / Komedie

USA, 1989, 99 min

Režie:

Bruce Beresford

Scénář:

Alfred Uhry (scénář, divadelní hra)

Kamera:

Peter James

Hudba:

Hans Zimmer

Producenti:

Richard D. Zanuck

Střih:

Mark Warner

Scénografie:

Bruno Rubeo

Kostýmy:

Elizabeth McBride
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • starbrejkr
    ****

    Nádherný a ohromně laskavý film, který v sobě skrývá mnohem o dost víc, než se původně tváří. Není jen o milém, klasicky se vyvíjejícím "vztahu" mezi dvěma postaršími lidmi, ale i o předsudcích, rasismu a kusu historie...Plný počet nedávám, protože přeci jen většina snímku je sice příjemná, ale s klasickým průběhem o podobných filmů.(27.9.2008)

  • Oskar
    *****

    Kdykoli Řidiče slečny Daisy vidím, vzpomenu si na povídku geralda Durrella Fred neboli Dotek teplého jihu (hledejte ji v knize Vdáváme matku), kde popisuje svůj krátký pobyt v domácnosti jisté americké dámy, veselé a milé, která ale spolu se svými přítelkyněmi velmi odsuzovala černochy. Durrella to uvádělo do rozpaků o to víc, že jejich rozhovorům netečně naslochal její starý černošský sluha Fred. Ptal se jí, zda jí není trapné před ním mluvit o negrech atd. Velmi se tomu podivila o odpověděla: "Můj prapradědeček koupil Fredova prapradědečka už v roce 1850. Mám na to stále účtenku. Fred není žádný negr. Fred patří do rodiny." :-) Takhle nějak to zjevně bere i slečna Daisy. S krajní nedůvěrou se dívá na nového šoféra, ale ke své letité černošské kuchařce výhrady nemá. Ta přece patří do rodiny. Ten film totiž není o rasismu, ale xenofobii a to je něco jiného. Strach z neznámého. Jinak krásný příběh a výjimka, popírající pravidlo, že každý hollywoodské melodrama chce diváka dojmout násilím, asi jako když vám skřípnou ruku do mandlu. Tak tady ne. Kultivovaný sentimentální film. 100%(8.2.2006)

  • Agatha
    *****

    Překrásný příběh o jednom neobyčejném přátelství mezi bohatou židovkou a černošským řidičem. Příběh plyne poklidně a celkem nerušeně, ale jeho podtext je neuvěřitelně silný. Krásný příklad toho, že k obrazovce dokáže přitoutat snímek bez mnoho akčních scén, sprostých slov, létajích postav a předmětů, potoků tělních tekutin atd. Výborné herecké obsazení je největší pýchou filmu. Jessica Tandy a její Daisy je okouzlující a Oscarem byla náležitě odměněna. Morgan Freeman hraje Hoka tak přirozeně a citlivě, že by si Oscara zasloužil taktéž, ale konkurovat Danielu Day-Lewisovi v Mojí levé noze bylo málo platné. Dan Ackroyd předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů. A v neposlední řadě mě zaujala i Esther Rolle a její Idella, která na mě udělala dojem té nejoddanější posluhovačky pod sluncem. Pak mě asi v polovině filmu doslova omráčilo zaznění nejkrásnější árie z Dvořákovi Rusalky, kterou mistrovsky podala Gabriela Beňačková. To pro mě bylo tedy velké a příjemné překvapení. Jinak hudba Hanse Zimmera taky neměla chybu, jako ostaně pokaždé. Velmi se mi líbil i český dabing, Blanka Bohdanová byla vynikající a Luděk Munzar též.Velmi silný zážitek, který si vždy rád připomenu.(24.5.2008)

  • Sarkastic
    *****

    Moc příjemné dílko. Jessica Tandy jako tvrdohlavá a protivná slečna Daisy a Morgan Freeman jako její řidič sympaťák Hoke. Humor, vážné scény a dojemné výjevy jsou rozumně a nenásilně "namixované" v celek, který spolu s nenápadnou Zimmerovou hudbou tvoří obrovsky pohodobý a krásný film. A po zhlédnutí už chápu, proč snímek dostal Oskara také za masky.(28.10.2008)

  • Subjektiv
    ****

    Řidič slečny Daisy s sebou přiváží spousty sentimentu, za všech okolností chce vyvolávat jen a jen pozitivní pocity. Přináší-li závažnější téma, nechce jím diváka trápit, nedej bože v něm vyvolat pocit viny. To někomu může vadit - mně naštěstí jen lehce. Krom vyprávění o vznikajícím přátelství dvou lidí, nelze přehlédnout jeho pohled na vyrovnání se s přicházejícím stářím. Snaha slečny Daisy dokázat, že ještě nepatří do starého železa a v žádném případě nepotřebuje řidiče, je jasným důkazem, že i tomto film hovoří. Přátelství k člověku, v němž vidí slečna Daisy ztělesněné obvinění její přicházející nemohoucnosti, se nerodí snadno. SPOILER - První symbolické hradby se zboří až ve chvíli, kdy Daisy vysvětlí Hokeovi, jak číst. Tehdy si poprvé v jeho přítomnosti může připadat užitečná. KONEC SPOILERU. Film lehce tepe i do rasismu a předvádí stručný vývoj tohoto fenoménu v průběhu let. Výkon Freemana i J. Tandy je sympatický, Freeman se zřejmě už narodil jako stařec. Každopádně jím ve filmech je už nějakých dvacet let. Slabší ****(11.9.2008)

  • - Ve filmu zazní úryvek z Dvořákovy opery Rusalka – árii "Měsíčku na nebi hlubokém" zpívá Gabriela Beňačková. (duklak2)

  • - Na festivalu v Berlíně (tehdy ještě Západním) získal tento film Stříbrného medvěda, při vyhlašování Oscarů si odnesl čtyři pozlacené sošky – mimo jiné za nejlepší film roku a nejlepší ženský herecký výkon. (duklak2)

  • - Seriál, který Hoke sleduje s Idellou, je "The Edge of Night". (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace