Režie:
Jiří MenzelKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jiří ŠustHrají:
Josef Kemr, Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Marie Hradilková, Martin Hradilek, Jan Tříska, Ladislav Smoljak, Naďa Urbánková, Zdeněk Blažek, Alois Liškutín (více)Obsahy(1)
Autoři komedie Na samotě u lesa, Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, humornou formou popisují různé typy tzv. chalupářů. Většinu postav napsali přímo pro jejich představitele, mezi nimiž vyniká především Josef Kemr v roli dědy Komárka. Manželé Lavičkovi, půvabně ztvárnění Danielou Kolářovou a Zdeňkem Svěrákem, jsou sváděni touhou po získání chalupy dědy Komárka, kterou však majitel, jak se zdá, jen tak neopustí. Vše nakonec vyřeší jejich děti, které si starého Komárka zamilují a začnou ho považovat za svého skutečného dědu. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (798)
Naposledy jsem tenhle film viděl v autobuse Praha-Krumlov. Japonka, co seděla vedle mě, odložila znuděně sluchátka už po deseti minutách a taky americké osazenstvo se tvářilo dost nechápavě. Zato našinci se poznali podle lehkého úsměvu na rtech, občas střídaného hlasitějšími chechty. Jsou prostě filmy národní, které exportovat nelze. Kemr u chaloupky náleží spolu třeba s Járou Cimrmanem a Večerníčkem do galerie entit cizozemci nepochopitelných. ()
S radostí se někdy z ruchů městského života utíká někam na chalupu, především v letním období se to nabízí samo. I takoví Pražáci mohou na samotách nacházet období svatého klidu, konfrontace velkoměstského života s tím vesnickým ovšem též někdy přináší zajímavou dynamiku, přeci jen to jsou pořád dva zcela rozdílné světy. Na samotě u lesa není prvním ani posledním dílem scenáristického dua Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, které působí jakoby ho napsal sám život (a ne náhodou), ne nadarmo se ovšem na Na samotě u lesa vzpomíná i jako na jeden z diváky nejvíce oblíbených filmů Jiřího Menzela. Na samotě u lesa je krásnou připomínkou časů českých komedií, kdy si často vše sedlo jako prdel na hrnec a pak jen stačilo dodat „chčije a chčije“. Ne nadarmo je děda Komárek spolu s Bohoušem z Chalupářů a Plhou z „Marečku, podejte mi pero!“ nejslavnější rolí Josefa Kemra, která kromě meteorologického nadání zvládla díky Kemrově výkonu naservírovat i tu správnou várku emocí. Komárek může být pro rodinu Lavičkových záhadné stvoření, stejně tak ovšem může snadno Komárek vnímat tuto čtyřčlennou rodinu brousící si zuby na jeho chalupu. Právě o tom je ono vnímání dvou rozdílných světů, které si nakonec navzdory všemu k sobě zvládnou najít i tu ideální cestu. Humor zvládá být lidový i laskavý, fištrón pochopitelně evokující Cimrmany se nezapře. Krásu a půvab samotného venkova dokáže svou kamerou dostatečně zvýraznit Jaromír Šofr, výsledkem je funkční rodinný film, který navíc zvládá fungovat i po letech a a dokázat, že není chalupář jako chalupář. Zmíněný humor zvládá mít vždy nějakou minimálně zábavnou, spíše ovšem vyloženě chytrou pointu. Jde o ten typ české komedie, která zvládá vyvolat dojem, že může čeština skutečně být cosi jako krásný jazyk. Je tu přitom všem servírované i nějaké poselství, které dokáže plnohodnotně obstát i v současnosti. Je to přitom pořád spíše sympatická oddychová podívaná, ve které není vlastně nutné hledat něco navíc, i bez toho Na samotě u lesa obstojí. Úspěch i na pár zahraničních festivalech ovšem jedna z nejoblíbenějších českých komedií rozhodně neměla omylem. Odkaz Jiřího Menzela i Ladislava Smoljaka bude navždy krapet spojen i s právě Na samotě u lesa, se Zdeňkem Svěrákem tomu ani nyní není jinak. Na to je 47 let stará česká komedie vlastně pořád až příliš funkční záležitostí, která funguje za jakéhokoliv režimu a za jakéhokoliv období, především proto, že především o těch měšťácích na venkově bude přeci jen vždy tak krapet vypovídat. Protiklady se ovšem přitahují, přesně tak zvládne vyznít i sladké finále, které servíruje přesně tu milou a oblíbenou komedii, která nejspíš ještě bude s radostí předávaná po generace.... ()
Vlastně jsem NSUL viděl kompletní až dnes. Vždycky to byli jen určité fragmenty, věty jako; "šak to už jsme viděli tolikrát" a přehození na jiný televizní program. No stálo to za to. Parádní herci, kterým vévodí Josef Kemr, příběh ze života a nesmrtelné hlášky, které znají i ti co film ještě neviděli. ()
70% ,,Rano nas budi deda cirkularem a v noci hra na housle, takhle jsem si dovolenou nepredstavovala". Prijemna ceska rodinna komedia, ktora mi sprijemnila dnesne popoludnie. Skoda len, ze oficialny text distributora mi kompletne prezradil cely film az po zaverecne titulky. Cakal som, ze je to len do polovice filmu a ze pani Lavičková v podani Daniely Kolářovej vybuchne od zlosti, ked uvidi dedka zase na chalupe zdraveho ako rybicku. Ale nevadi, je tu spusta klasickych komickych dialogov, ktore stoja za to a preto mam rad Zdeňka Svěráka. ______ Josef Kemr - (Komárek) +++ Zdeněk Svěrák - (Lavička) +++ Daniela Kolářová - (Lavičková) +++ Marta Hradílková - (Zuzana) +++ Martin Hradílek - (Petr) +++ Ladislav Smoljak - (Zvon) +++ Naďa Urbánková - (Zvonová) +++ Jan Tříska - (Dr. Houdek) +++ Zdeněk Blažek - (Hruška) +++ František Řehák - (Lorenc) +++ Václav Trégl - (Vondruška) +++ Hudba: Jiří Šust +++ ()
Výborná komedie, která těží z dokonalé znalosti českého malého člověka a nectností, které stačil pochytit a rozvinout v období budování "reálného socialismu". Hlubinná studie maloměšťáctví okořeněná spoustou většinou dobře fungujících vtípků. Evergreen našich televizních obrazovek, který pro mě nikdy nezestárne. Na druhou stranu jde o specificky české téma, protože když uvedli snímek na festivalech v západní Evropě, drtivou většinu narážek diváci nechápali a film vyšuměl. Celkový dojem: 95 %. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (61)
- Hlavní lokací byly Obděnice patřící pod nedaleké Petrovice, vzdálené třináct kilometrů od Sedlčan. Chalupa dědy Komárka (Josef Kemr) se nacházela na samotě zvané Svídí asi kilometr od obděnické návsi. (Duoscop)
- Mlýn, kde bydlí Radim Zvon (Ladislav Smoljak) a Marta Zvonová (Naďa Urbánková), pracoval naposledy ve 40. letech minulého století. Poté sloužil jako obydlí. (M.B)
- Když se na začátku filmu baví v autě tatínek (Zdeněk Svěrák) se synem (Martin Hradilek) o žížale, má do půlky otevřené okno, ale o chvíli později je najednou zavřené úplně. (SONY_)
Reklama