Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tomtomtoma
    *****

    S osobitě osvěžující strukturou vytvořil Vladimír Michálek filmové drama současnosti Anděl Exit. Jáchym Topol, autor literární předlohy i scénáře, patří k nejzajímavějším postavám české umělecké scény. Na intenzivní rodinné vlně nadání a schopností tvoří slova, která se odhodlaně zavrtávají do hlav. Jeho texty jsou naléhavé, rozpolcené a vládne otevřeností a výstižností dilematu a vnitřnímu střetu. Unikátní a vibrující nálada Topolových textů ožívá v postupu expresivního zdůrazňování a zneklidňování, těsně se přimyká k postavám a nahlíží do vnitřku myšlenek strachu a očekávání. Druh marnosti a vnitřního tápání ožívá v obrazech, slovech, všeobecném neklidu, intenzitě pohybů, smyslnosti, pokušení, útěku a volání. Myšlenky se strachem, všedností a snahou. Pokusem po úniku z ubíjejícího stereotypu spořádaného života v područí a diktátu a konzumní pseudohodnoty jsou nahrazeny zážitkem, přítomností a hledáním záchrany a ztracených ideálů. Anděl Exit mistrně odkrývá stav mysli, která se nechce smířit s prázdnotou skutečnosti a ztrácí se ve složitém geometrickém tvaru hledání alternativních možností. Hodnota a náhražka, jsou nesnadné k rozeznání, při hledání občas splynou, občas klamou, převrací, ničí a přináší naději i zklamání. Hlavní postavou příběhu je mladý Mikeš (zajímavý Jan Čechtický), osamělý ve svém životě, nedočkavý ve své volbě, slabý ve svém podlehnutí pokušení, bezprostřední ve své spontánnosti, zmatený ve svém cíli a cestě. Nespokojenost a strach jsou nerozluční společníci v odyseje života, naděje a marnosti. Láska je sobecká kurva, využívá a po vytěžení zahazuje a boří. Hlavní ženskou postavou je mladá Kája (velmi dobrá Klára Issová) na rebelské vlně mladického vzepření se fungování světa dospělých. Alternativa zážitků je nebezpečná v naprostém propadnutí čemusi, co dává smysl alespoň na jeden jediný malý okamžik. Záchrana se stává zkázou. Druhou hlavní ženskou postavou je Jana (dobrá Zuzana Stivínová), nová Mikešova sousedka. Je cílem i prostředkem, je možností, příslibem i strašákem. Důležitou postavou je Mikešův kamarád Lukáš (příjemný Vojtěch Pavlíček), pokušitel, který mámí, přesvědčuje, tápe, chybuje a ztrácí se uprostřed rozervanosti světa uvnitř vlastní duše. Z dalších rolí: svérázný a autoritativní domácí činžovního domu Machata (dobrý Pavel Landovský), jeho manželka s originálním přístupem k možnostem vlivu a obohacování (velmi dobrá Eva Holubová), nevinná Naďa (zajímavá Žofie Hradílková), svou náročnou prací navždy poznamenaná vrchní sestra (dobrá Věra Galatíková), ochotný služebník Machatovy manželky Lurija (Pavel Zajíček), či Mikešův parťák alternativní cesty Trevor (zajímavý Trevor Steele Taylor). S touto formou Michálkova filmového dramatu jsem spokojen. Těsně přistupuje k postavám a divákům, pomocí obrazové naléhavosti je navozena jedinečná atmosféra, která umožňuje beze strachu vstoupit do skrytých myšlenek života a vzdoru proti ubíjející prázdnotě odevzdanosti ve všednosti. Je to jedna z cest, po kterých má filmový svět kráčet a následně vylepšovat.(10.2.2017)

  • alenka
    **

    tak tohle ne. bud jsem byla v prilis nezralem veku, kdyz jsem andela videla nebo sem suchar, ale nic, zhola nic sem si neodnesla. asi se na to budu muset podivat jeste jednou, jenze se bojim, ze neseberu odvahu :( ani stivinova me nechytla, a pritom se mi normalne zda jako dost zajimava herecka. v andelovi mozna az moc(30.10.2005)

  • Subjektiv
    ***

    Chopit se takového scénáře a přenést ho do atraktivní podoby musí dát zatraceně zabrat. A třebaže jsem z filmu nijak zvlášť nadšený nebyl, musím vzdát hold Michálkově režii, hercům i "špinící" (v Praze) a "pestré" (na tripu) kameře Štrbově, skvostně zvoleným lokacím uvnitř i venku. Některé scény, např. první drogové dobrodružství s černochem, po formální stránce snesou srovnání s nejlepšími filmy o tomto tématu... Jenže... snad má snaha vše zařadit, pochopit, rozložit mi brání tenhle film plně přijmout. SPOILERY - Vidím, že "trip" není v exotické části světa, Kapském městě, ale pořád v Praze. Jezdí tam metro(express), Trevor zamyká mříž jako Machata, Dzurilla se přetransformoval v gangsterského černocha a bezvýznamná kriminalita v job století... Drogy nabízí opravdu jiný svět, ale ne tak docela jiný. Jenže... kam s náboženskou sektou? Jde snad o jiný druh drogy? A takových problémů mám víc... KONEC SPOILERŮ. A mám v tom všem vůbec hledat smysl? Není to stejně pošetilé jako hledat ho ve snech a halucinacích? Jsem už takový, že bych ho raději našel. Do té doby pro tenhle zběsilý výlet do mizejícího "pražského fet-slumu" budu mít jen ***.(19.2.2009)

  • kihsleek
    ***

    Knižní předlohu od Jáchyma Topola miluju, stejně jako Kláru Issovou. Řekl bych, že se Topol moc nehodí na zfilmování tímhle stylem a i když je na filmu vidět snaha, tak se možná neměl snažit až tak moc. Anděl Exit si říká o namalování ve stylu Secret of Kells, Scanner Darkly, nebo třeba závěrečnejch titulků Croweova Robina Hooda... ale možná jsem jen blázen do animáků :)(2.1.2011)

  • Vojcl
    ****

    Po všech stránkách originální dílo od originálního tvůrce. Ze začátku mi chvíli trvalo než jsem si zvykl na roztřesenou kameru, která chvílemi vyvolává pocit, jako když se díváte na něčí domácí video. Ale ve druhé polovině snímek nabere tempo a i zdánlivě nevýrazný děj nakonec dojde uspokojivému závěru. Řekl bych autentická sonda do života určité skupiny našich spoluobčanů a především musím vyzdvihnout herecké výkony. Třeba taková Klára Issová působí, jako když byla po většinu natáčení opravdu pod vlivem čehosi :-)(12.9.2011)

  • - Počáteční scéna byla natáčena v kostele sv. Václava ve Štefánikově ulici na pražském Smíchově - tedy skutečně kousek od stanice metra Anděl.
    (hippyman)

  • - Při scéně na půlnoční mši měl kameraman kameru schovanou pod kabátem, aby se všichni ostatní chovali autenticky. (HappySmile)

  • - Natáčení začalo na Štědrý den v roce 1999. (HappySmile)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace