poster

Dálava

  • angličtina

    Over the Hills

  • Slovensko

    Diaľava

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2019, 76 min

Režie:

Martin Mareček

Kamera:

Jiří Málek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • prezdivaka
    *

    Je to zvláštní trend poslední doby. Čím je filmové dílo vyprázdněnější a odfláknuté, tím je pro mnoho diváků úžasné, neuchopitelné, poetické a artové. Možná by bylo nejlepší, natočit film na záznamovou kameru na předním skle auta. Film pro mě nebyl ani lyrický, a už vůbec ne dokumentární. Možná se to nabízí svou formou. Snaží se jí naplnit už svým střihem, který je buď záměrně, nebo nepochopitelně proti zásadám. Kamera nezkouší žádné zajímavé a výtvarné kompozice. Jen je to na tak artový film krátké, mělo to být tak tříhodinové, aby si všichni, kteří v něm nacházejí ty niterné a hlubokomyslné prožitky, přišli na své. Musím pochválit plakát, který moc pěkný a patří k nejlepším, které vloni vznikly.(3.4.2020)

  • Marigold
    ***

    Pozorovatelské dílo, které prozrazuje hluboké porozumění postavám (dané tím, že s Vítkem Kalvodou Martin Mareček pracuje opravdu dlouho) a nevšední ambice lyricky zachytit unikavý vztah otce i syna, kteří cestují do dálavy, aby překonali pocit vzájemného odcizení. Zvláštní kroužení a neporozumění, míjení a unikání mezi prsty patří k nejlepším okamžikům filmu, který občas trochu zápolí s tenkou hranou dokumentu a fikce, nenachází tak přesný, výstižný jazyk, aby vyprávění hladce plynulo a všechny detaily vypovídaly do potřebné hloubky. Z tohoto pohledu trochu ztrácí na Nic jak dřív, K oblakům vzhlížíme či Sólo. Každopádně jde o vnímavé a v nejlepších momentech úsměvně mrazivé dílo o nepřekonatelných propastech v prostoru, kultuře i lidských vztazích.(8.11.2019)

  • sudkova
    *****

    Spíš než o cestě je to dokument o bolesti, která se rozlévá postupně celým snímkem- a nebo jsem až moc cíťa, nevim. Přikovaná v pohodlí červeně-polstrované sedačky hltám každou vteřinu, lehký smích střídají těžkopádné slzy a nepochopení celé (neznalému diváku možná až příliš) nejasné situace. Hlavou kromě otazníků kolem toho, jak se prostě jednou můžeš s dcerkou vzít a zmizet někomu ze života pluje záběr na kostel s kupou holubů ve smyčce. Ruské babušky included.(31.8.2020)

  • Sayko
    ****

    Drama o otci a synovi dokumentující jejich cestu do Ruska za jejich příbuznou. O to, kam jedou a za kým jedou se ve snímku Martina Marečka vlastně vůbec nezajímáme. Tvůrcům jde o to divákovi nenápadně přiblížit život autistického Ríši a vztah s jeho otcem, kdy je to v některých chvílích neskutečná sranda, v některých jde zase vidět, jaké peklo musí rodič prožívat. Velmi zajímavě a originálně pojatý dokument, který v ČR ještě nemá obdoby. /MFFKV2019/(6.7.2019)

  • PaRi
    **

    Jestliže toto byl jediný český dokument přijatý letos na Bartoškův festival do Varů, tak to potom s českým dokumentem nevypadá dobře a nebo se sekcí dokumentu na zmíněném festivalu. Tenhle dokument mi nemohl nic dát, akorát mi sebral 76 minut drahocenného času. Ten obtloustlý mladý nevychovaný Kalvoda mi šel zoufale na nervy.(10.11.2019)

  • - Hlavního hrdinu Víta Kalvodu sledovali autoři dokumentu Martin Mareček a Tomáš Bojar více než pět let. (Zdroj: Letní filmová škola)