poster

Bez střechy a bez zákona

  • Francie

    Sans toit ni loi

  • Slovensko

    Bez strechy a bez zákona

  • USA

    Vagabond

  • Velká Británie

    Vagabond

Drama / Road movie

Francie, 1985, 106 min

Režie:

Agnès Varda

Scénář:

Agnès Varda
(další profese)
  • LEATHERFAC
    ***

    Vážení přátelé... artovka mého mládí... Bohužel jak stárnu, vnímám věci už trochu jinak. Shlédnuto konečně po letech znovu, musím říct, že jsem se neuvěřitelně nudil. Film o holce, která marní svůj život. Sedí, kouří, somruje, sedí, kouří, somruje... atd... Mezitím bezduché strojené proslovy do kamery od lidí kteří se s ní setkali, o tom jak jí závidějí její svobodu a volnost, jak marní svoje životy... Ano, možná marní, ale marní je stejně jako tahle holka. Život se dá určitě prožít smysluplněji než takhle. Milá Agnes - tahle tulačka nemá světu co říct - je prázdná jako dunící sud. Její smrt na konci pak působí stejně zbytečně jako tento film... Tři hvězdy především za velmi solidní civilní hereckou kreaci S.B.(30.12.2012)

  • Gortyna
    ****

    Vynikající studie absolutně zlé ("černý huby", "co je mi do platanů"), absolutně egoistické a absolutně svobodné dívky. Jenže hmotné předpoklady té svobody jsou jaksi samozřejmě požadovány od druhých: dej mi bagetu, dej mi trávu, dej mi zašukat (první milenec ve stanu), dej mi víno, dělej na mě (dělník na vinici), jak to, že mě tu už nenecháš spát, tu ukradnu sýr, tu ukradnu stříbro... Svoboda by asi měla v sobě mít kus hrdosti, a tu Mona neměla.(3.5.2019)

  • Anderton
    ****

    Pre človeka je cudzí človek odpad... nič sa nedá robiť, je to proste tak a platí to špeciálne v prípadoch spoločensky neprijateľných živlov. Pozerať sa na film je niečo iné, ako si to s hlavnou postavou vymeniť a možno sa budete pri sledovaní Tuláčky aj hanbiť, že jednoducho aj keby ste chceli, tak nakoniec bezdomovcovi v reáli okrem hodenia dvadsaťcentovky nepomôžete. Horšie je to už v prípadoch, kedy sa mladá žena spolieha na podobné živly ako je ona sama. Varda však nemoralizuje, tuláčka má rada slobodu, trávu a pracuje len keď sa jej chce. No a sympatická vám byť skutočne nemusí. Nakoniec si teda zoberiete z filmu presne to, čo chcete vy sami... pohnúť by s vami ale mohol.(28.7.2019)

  • Omnibus
    ***

    LEATHERFAC to řekl za mě. Artovka i mého mládí. Tenkrát za 5 hvězd, nyní (a to ze slušnosti) jen za tři. K příběhu už jen dodávám: jiný kontinent, trochu jiná doba, ale úplně stejný zbytečný život a zbytečná smrt jako v případě Christophera - "Alexandra Supertrampa". Škoda, že se tihle dva rozervaní mládežníci minuli v prostoru i v čase. Určitě by si rozuměli. Ona by do vztahu přinesla pragmatickou sexualitu, on by dodal prachy (místo, aby je rozdal na nějakou neadresnou charitu) a ona by ho učila, jak je s živočišnou poživačností rozfofrovat. Mrznout při spaní pod širákem by vyráželi jen na víkendy (při dobré předpovědi počasí). Ale hlavně - založili by spolu rodinu. Neboť na „svobodě“ dobrovolné samoty a zbytečné smrti není nic povznášejícího. A ani obdivuhodného. Jakkoli i mě to v mládí připadalo cool a hrozně art.(6.5.2013)

  • kajda.l
    ****

    Ač se mé sympatie k Moně rovnaly sympatiím k pohlavní chorobě, její sebedestruktivní cestu rovnou do hlíny, jsem si užíval v plné parádě. Parádní pocitovka, která hraje plnou parou na smysly diváka a mnohdy pěkně nechutně. Puch vycházející z naší slaboduché krasotinky (její chování dokáže ospravedlnit pouze pravděpodobná přítomnost psych. poruchy), na diváka přímo sálá z obrazovky. Vardová i v době bez třiDé (ptákovinek) zvládla to, co většina 3D blbostí současnosti nedokáže. Diváka vcucnout, aby se stal součástí vyprávěného. A u mě boduje hlavně tím, že pozorujícího diváka nenutí ke kladnému postoji k hlavní hrdince. Žádný patos, nulový sentiment, jen odměřený postoj a to mi v tomto případě strašlivě vyhovuje. Nesnáším, když mi ve filmech o amorálních postavách někdo předhazuje, že vlastně má "dobré srdce" a měl bych onu postavu litovat. Vardová jen ukazuje cestu lidského parazita k jedinému možnému konci a jelikož nepodceňuje diváka, tak onu (pro většinu tvůrců) silnou "pointu" odhalila hned na počátku. Silné čtyři ... k plnému hodnocení bych potřeboval opakovanou projekci a tou si nejsem úplně jistý. 85%(16.8.2014)

  • - Film vychází ze skutečných událostí. (Stoka)

  • - Film je věnován spisovatelce Nathalii Sarrautové. (Zdroj: NFA)

  • - Celosvětová premiéra filmu proběhla 30. srpna 1985 na filmovém festivalu v Benátkách. (Stoka)