Režie:
Roman PolańskiKamera:
Gilbert TaylorHrají:
Catherine Deneuve, Ian Hendry, Helen Fraser, Valerie Taylor, Mike Pratt, Yvonne Furneaux, Roman Polański, Renee Houston, James Villiers, John Fraser (více)Obsahy(1)
V londýnském bytě spolu žijí dvě naprosto rozdílné sestry Helen (Yvonne Fourneaux) a Carol (Catherine Deneuve). Společenská Helen nachází plné uspokojení v milostném poměru s ženatým Michaelem (Ian Hendry), Carol, která se straní mužů a lidí vůbec, pracuje jako manikérka. Když Helen odjede s milencem k moři, přestává se její osamělá sestra kontrolovat: omluví se z práce pro nemoc a uzavře se ve svém bytě, soužená hrůznými sexuálními sny...
Režisér Polanski vytváří hororovou studii mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Snímek, který u nás nebyl nikdy uváděn (leda výjimečně v Ponrepu pod názvem Ošklivost), obsahuje drastické sekvence násilí a děsu, nikterak je však nekomentuje a neanalyzuje: kamera zachycuje děj tak, aby divák vnímal obraz z úhlu pohledu labilní Carol, a tak se stávají její hnus a samota také jeho hnusem a samotou. Šílenství se ve filmu nejeví jako osud jedince, nýbrž jako choroba celé společnosti. Film, který napsal sám Polanski se svým dvorním scenáristou Gérardem Brachem, získal na MFF v Berlíně 1965 Stříbrného medvěda. (oficiální text distributora)
(více)Zajímavosti (25)
- První hraný film, který režisér Polanski realizoval v zahraničí, tedy poté co pro snímek Slepá ulička nenašel žádného producenta. (Karlos80)
- Časopis Premiere zařadil film mezi 25 nejnebezpečnějších filmů všech dob. (Kulmon)
- První film, který zobrazuje ženský orgasmus (i když jen zvukově), který prošel britskými cenzory. (Kulmon)
- Počas natáčania vzplanulo napätie medzi Polanskim a niektorými hercami, hlavne Yvonne Furneaux, na ktorú bol Polanski veľmi tvrdý. Keď sa producent Michael Klinger dopytoval, prečo je k nej taký, Polanski mu povedal: "Viem, že je to milé dievča. Je až príliš milá. Má však hrať na mrchu. Každý deň z nej musím preto urobiť mrchu." (Arsenal83)
- V Heleninej (Yvonne Furneaux) talianskej pohľadnici venovanej Carole (Catherine Deneuve) je odkaz La Dolce Vita, teda sladký život. Je to zároveň odkaz na film Sladký život (1960), v ktorom Yvonne hrala. (Arsenal83)
- Bridget (Helen Fraser) opisuje, že videla komédiu, v ktorej Charlie Chaplin je svoju topánku. Myslí tým film Zlaté opojenie (1925). (Arsenal83)
- Roman Polanski povedal, že dnes by film natočil už inak a že táto verzia je len takým "umeleckým prdením". (Arsenal83)
- Po neúspešnom ponúknutí filmu spoločnostiam Paramount Pictures a British Lion Films, režisér Roman Polanski a producent Gene Gutowski, nakoniec dostali financie od Compton Pictures, malej distribučnej spoločnosti, ktorá bola známa predovšetkým distribúciou softcore pornografických filmov. (Arsenal83)
- Roman Polanski vo svojej autobiografii priznal, že so spoluscenáristom Gérardom Brachom film vymysleli preto, aby mal komerčný úspech, ktorý im potom pomôže financovať výrobu Slepej uličky (1966), pre nich oveľa osobnejšieho projektu. (Arsenal83)
- Keď Roman Polanski robil casting, uviedol, že herečkou, ktorú požaduje do hlavnej roly, musí byť „anjel s mierne pošpinenou svätožiarou“. Potom si vybral Catherine Deneuve. (Arsenal83)
- Film mal byť natočený so skromným rozpočtom 65 000 libier, ale čiastočne kvôli Polanského perfekcionistickým tendenciám, sa zvýšil na 95 000 libier. Na tento perfekcionizmus spomínal aj Michael Klinger, ktorý spomínal, že len jednoduchý záber na ruku Catherine Deneuve sa natáčal 27 krát. (Arsenal83)
- Podľa Polanského bol scenár inšpirovaný ženou, s ktorou boli on a Gérard Brach spoločnými známymi a o ktorej sa Polanski neskôr dozvedel, že trpí schizofréniou. (Arsenal83)
- Natáčanie bolo pre Polanského náročné, pretože nepoznal londýnske miesta natáčania a on, ako aj Catherine Deneuve, nehovorili plynule anglicky. (Arsenal83)
- Film bol natáčaný v Londýne - exteriéry v South Kensington a interiéry v Twickenham Studios. Dôvodom bol aj fakt, že Roman Polanski sa práve nedávno presťahoval z rodného Poľska do Spojeného kráľovstva. (Arsenal83)
- Polanského prvý anglický film. (fishki)
- Tento film, spolu s Le Locataire a Rosemary's Baby patrí k voľnej hororvej trilógii Romana Polanského o nažívaní v byte či dome. (fishki)
- Roman Polanski si strihol jedného z pouličných hráčov. (fishki)