Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Jedna baba ze mě jednou vytřískala liščí kožich“ Bravurně napsaná detektivka pro tři muže, dva vypravěče a jednu ženu (kterou jsou všichni posedlí). Preminger má po celou dobu pod kontrolou naše podezření, kdo by mohl být vrahem... a jisté pochyby přitom zastírají také kategorii oběti. Hra s očekáváními (kdo je hlavní a kdo vedlejší postavou), využívání konvencí proti zvyklosti (co se tváří jako sen, snem vždy být nemusí), svádění na falešnou stopu (že by za vším byla žena?) nebo proměna vyprávějícího (a tedy pravděpodobně nevinného) v toho, na něhož se vyprávění soustředí (a kdo by tedy viníkem být mohl), to jsou některé z důmyslně uplatněných fint, jimiž nás tvůrci po celý film matou. Svižné tempo, černý humor a skvělí herci jsou pak důvodem, proč mne baví se k Lauře opakovaně vracet a snažit se její navenek tak jednoduchou, ve skutečnosti nesmírně komplexní vyprávěcí strukturu důsledněji rozkrýt. 85% ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Milujem retrospektívne poňatie a prerozprávané flashbacky, pri ktorých mám občas pocit, že vražda, ktorá je najpodstatnejšia, "chvíľku počká". Tajomstvo Laury je fascinujúce rozprávanie, rovnako ako spôsob jej správania sa k mužom a osudová vražda. Vyšetrovateľ je výborný herec, takisto aj Laura či nepríjemná vtierka Waldo. Tento príbeh sa dá rozprávať hneď z niekoľkých uhlov pohľadov a v superlatívoch. Prvých 15 minút trocha rozpačitých, ale zbytok je výborné filmové predstavenie. ()

Reklama

DDT 

všechny recenze uživatele

"Laura" se vyskytuje snad ve všech seznamech klasických filmů noir. Přesto obsahuje řadu nenoirových prvků. Například je tu velký důraz na kriminální zápletku, na to, kdo a proč vraždil, což je u většiny noirů narozdíl od klasické detektivky spíš upozaděno. Detektiv je netradičně policajt (policie v noir filmech, to jsou většinou ti neschopní, zkorumpovaní a hlavně nedůležití) a navíc sympatický policajt (pravda, trochu příliš fixovaný na mrtvou Lauru). A happy end ?!? Dokonce i to expresionistické svícení ve filmu zdaleka nepřevládá. Skoro by se dalo říct, že "Laura" jsou vlastně dva filmy v jednom. Ve druhé půlce jde spíš o jakési "Hitchcockovské" melodrama (i když Hitchcockovy filmy také někdo řadí mezi noiry). Každopádně pro fanoušky noirů je tenhle film povinnost. Všichni čtyři hlavní herci jsou skvělí, pro Gene Tierney je její Laura asi životní rolí (mimochodem - na doporučení studia začala kouřit, aby jí trochu zhrubl její údajně příliš pisklavý hlas, což se sice podařilo, ale Gene zemřela v roce 1991na rozedmu plic :-(). Poznámka pro "Baraka" - asi jsi přehlédl, nebo spíš přeslechl, že v případě té vraždy jaksi nebylo možné podívat se oběti do obličeje... ()

erased 

všechny recenze uživatele

Gene Tierney - to je klíč úspěchu celého filmu. Je opakem femme fatale viděné například v Maltézském sokolovi, nebezpečná svou krásou a oddaností ale přitom je jí ve výsledku tak podobná. Samozřejmě nechybí ani další součásti kvalitního noiru: cynický a odměřený detektiv nebo detektivní zápletka, ty ale nakonec působí jenom jako kulisa pro příběh titulní postavy. Výsledek si přesto dokážu představit líp, hlavně zbytečně překombinované vyšetřování kazí jinak výborný dojem. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Zcela po právu jeden ze základních pilířů "černého" žánru z období jeho klasické fáze. Pro každého fanouška by bylo smrtelným hříchem nevěnovat Lauřiným přednostem náležitou pozornost. Premingerova Laura se totiž honosí hned celou kolekcí superlativ a nezpochybnitelných kvalit - vyšperkovanými a břitkými dialogy, pozvolna gradujícím napětím a houstnoucí atmosférou, nečekanými dějovými zvraty, výtečně napsanými a obsazenými postavami, jednou z nejkrásnějších femme fatale, precizní režií a skvělou kamerou. Nezbytné je i dramatické nasvícení, akcentující vytáhlé stíny (a žaluzie) a konečně všudypřítomný opar z cigaretového kouře a deštěm zkrápěné ulice, tedy atributy, které jen umocňují nádherně snový charakter vyprávění. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (12)

  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkým filmovým institutem na 4. místo v Top 10 kategorie mysteriózní. (TheDude)
  • Rosalind Russell ve svém životopisu píše, že jí byla nabídnuta role Laury, ale odmítla, protože jí role postavy, která se neobjevuje v celé délce filmu, připadala malá. (IQ Tiqe)
  • Původně začal snímek točit režisér Rouben Mamoulian, vystřídal ho ale Otto Preminger, který zničil všechny do té doby natočené scény. (Epistemolog)

Reklama

Reklama