Režie:
Joel CoenKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Carter BurwellHrají:
Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Bertie Carvel, Harry Melling, Brian Thompson, Stephen Root, Ralph Ineson, Corey Hawkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)
Videa (4)
Recenze (74)
Okázale neokázalé prolnutí divadelních a kinematografických tradic v příběhu, který je.. tak nějak vedlejší. Shakespeare psal nadčasová díla, která už jsou jako antické tragédie dávno spíše archetypy než plnokrevnými zápletkami, a Joel Coen to chápe. A vše tomu přizpůsobuje - časoprostor filmu je sice oficiálně popsán (Skotsko v 11. století), ale ve skutečnosti funguje jako svévolný fiktivní svět s prvky fantasy. Tohle je Shakespeare, ne učebnice dějepisu, tudíž ani obsazení černošských herců prostě není a nemůže být problém. Prostředí je osvětlováno a inscenováno tak, že opravdu připomíná jeviště, ovšem zdokonalené promyšleně volenými filmovými postupy. Inspirace expresionismem je mnohdy zřejmá, jindy jen návodná - film sice ve svém černobílém formátu 4:3 a se scénami, které neoplývají dynamickým pohybem, vypadá jako produkt starší doby, ale režie je jinak moderní a nechybí jí žádné klasické normy jako záběr/protizáběr nebo časté střihy na detaily. A vše vypadá moc krásně, i když ten chlad kamenných stěn a zamlžených vřesovišť, kde není vidět na krok, dopadá i na vyprávění. Opět je to tedy ‘jen’ uctivá sprška básnických a archaických monologů, v níž zaniká vývoj postav a skoro vše se odehraje hrozně mechanicky. Tedy až na několik nádherně inscenovaných scén, v nichž se dramatický efekt náhle probouzí. Je to určitě soustředěný a dobrý film, jen mi přišel ve finále moc uspěchaný a netečný. Denzel i Frances každopádně válí a Joel Coen ukazuje, že svému médiu rozumí a umí jej aplikovat i na čistou divadelní látku. 75 % ()
Nejtěsnější spojení divadla filmu jaké si lze představit - absolutně vyprázdněná výprava obzvlášť v interiérech omezená víceméně jen na geometrické tvary místností a stínů, a absolutní soustředění na teatrální přednes klasických Shakespearovských textů. A ty texty jsou nesmrtelné, a přednáší je tu fantastičtí herci. Jenže pořád je to jen divadlo, a ty krásné kompozice by byly skvělé jako fotky, ale na album pár esteticky vymazlených fotek se asi nebudete chtít dívat dvě hodiny. Pro milovníky divadla a Shakespearovské puritány dobré, ale pro všechny ostatní je mnohem lepší Macbeth ten od Kurzela s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard. 7/10 ()
Na jednu stranu chápem, že sa Joel snaží napraviť si svoju reputáciu u počerného obyvateľstva, keď do filmov so svojim bratom prakticky nikdy neobsadili žiadneho negra (všimli ste si?), na druhú stranu, prečo to preboha musel byť zrovna Macbeth, a nie napr. taký Othello (kde sa čudujem, že doteraz neobvinili nebohého Orsona z blackfacingu a film neni na indexe)... Shakespeare v takomto recitálovom prevedení funguje v divadle, ale pozerať to v bedne je morda 1. stupňa. Preto sa už neviem dočkať, keď sa nejaký borec chytí zfilmovať dajakú pecku od Pavla Országa Hviezdoslava. ()
Hodně slušná kamera, černobílý filtr a expresivní herecké výkony dokazují, že v Anglii jsou práce Vilmy z Shakespearu stále aktuálním tématem. Jenom škoda, že tomu tak je hlavně v Anglii. Mně osobně to spíš přijde jako ztráta času Joela Coena. Raději bych něco, pro něj, typicky absurdního, než staromilní příběh, běžnému divákovi, těžce nepřístupný. A taktéž poplatný době v mnoha ohledech. ()
Vizuálne podmanivé divadlo. Nie je to tradičný Coenovský príbeh. Je v tom dosť cítiť, že sa Joel snaží presedlať na iný umelecký druh. Na druhú stranu sa ale jedná o divadlo v tej najčistejšej podobe. Statickosť je umocnená monumentálnosťou a prímes fantasy prvkov, posúva rovinu príbehu do symbolickejšej roviny. Denzel ako Macbeth mi nevadil, pretože divadlo je univerzálne a Shakespearove myšlienky aplikovateľné všade a pre každého. Tu to považujem za príjemný experiment. A hlavne Denzelovi tá rola sadla. Herecky vyspelé. Formálne čisté. Atmosférou silné. Myšlienkami tiež. Hoci dosť záleží na tom či súčasný divák ešte ustojí klasického Shakespeara. Zárez Akira Kurosawu mám o trošku radšej. Aj kvôli tej epickosti. Ale civilnosť tohto snímku je rovnako v niečom čarovná a vťahujúca. Nepatrí to možno k tým najlepším Coenovským filmom, ale rozhodne si to zaslúži miesto v kolónke tých najzaujímavejších. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (4)
- Jedná sa o už 9. spoluprácu medzi režisérom Joelom Coenom a herečkou Frances McDormand. Tí sú taktiež manželia už od roku 1984. (Real Tom Hardy)
- Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)
- Frances McDormand si už v minulosti zahrala v divadle Lady Macbeth, a to v roku 2016. (Real Tom Hardy)
Reklama