Reklama

Reklama

Traja chrobáci

(TV film)
  • USA Three Bugs (festivalový název)
Komedie / Rodinný
Československo, 1976, 49 (31) min

Obsahy(1)

Josef Dvořák, Bolek PolívkaOta Jirák v půvabné klauniádě o třech nezbedných broučcích... Nápad a jádro libreta vzniklo v roce 1975 v Dánsku, kde autoři pracovali jako námezdní mimové v kodaňském pouličním divadle. Po návratu do ponuré a otrávené Prahy se věci ujal režisér Janík Roháč, jediná optimistická a zábavná bytost v tehdejší Československé televizi. Postavil lajnu Polívka–Jirák–Dvořák, která se zmocnila této mimické grotesky s nadšením. Společným úsilím vznikl pořad, který rok po svém vzniku dostal cenu na televizním festivalu pořadů pro mládež Prix de Jeunesse v Mnichově. Tento vznik se neobešel bez problémů. Nebyly kupodivu politické, ale ryze umělecké. Boj se strhl kolem dekorací. Známý a dodnes milovaný brněnský výtvarník navrhoval dekorace malované, Roháč chtěl gigantické doslovné zvětšeniny. Výtvarnou verzi označil za „bábkové divadlo“, což byl z jeho úst ortel smrti. Dnes, kdy klíčovaní trpaslíci brázdí světové obrazovky v libovolně zvětšených prostorách a kradmo se dotýkají iluzivních předmětů, Bolek, Ota a Pepa se dřeli s opravdovým čtyřmetrovým teploměrem, pětimetrovou zápalkou a dva metry vysokým hrnkem na čaj. Boj se zdivočelou kukačkou, vyrážející ze své garáže v hodinách byl opravdový a Otův pobyt ve chladnoucím čaji v hostivařských ateliérech byl zdraví opravdu nebezpečný. Spor o dekorace měl tragikomickou dohru – rozzuřený výtvarník dal Roháče k soudu za plýtvání veřejnými prostředky. Pořad byl završením zlaté éry pofialkovské groteskní pantomimy a na dlouhou dobu jediným povyražením svého druhu. Jeho reprízy jsou přijímány s potěšením a obdivem a autoři by byli samozřejmě polichoceni, kdyby se Traja chrobáci stali naším vlastním Mrazíkem pro další a další generace českých a samozřejmě slovenských televizních diváků. (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Letošní Ant-Man mi po čase opět připomněl, že jsem si už několikrát chtěl znovu pustit československé Tři chrobáky. A tak se konečně stalo. Je zajímavé vidět film, který jste naposled viděli jako dítě... Mimochodem já jsem od mala sice instinktivně nesnášel klauny a mimy a podobná děsivá individua, ale jak pamatuju, na tuhle grotesku jsem se vždycky rád podíval, s takovou směsicí zvědavosti, fascinace, ale i ostražitosti a nedůvěry. A dneska jsem překvapený, jak dobře udělaný a nadčasový film to vlastně je. ()

mupimup 

všechny recenze uživatele

Geniální kreace tří excelentních mimů, která by, nebýt vytvořená v ostnatým drátem obehnaném socialistickém ráji, cestovala po světě a sklízela zasloužený obdiv. Jako dítě jsem asi nejvíc miloval Jirákovic buřta a scénu s acylpyrinem, dnes už nejsem schopen posoudit kdo z těch tří je lepší. Nadčasová záležitost, zařaditelná po bok Chaplinových, Keatonových a Lloydových grotesek. ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Nelíbil se mi brouk hraný Josefem Dvořákem (pořád jsem si říkal, jaké by to bylo, kdyby místo něho obsadili třeba Borise Hybnera), nelíbila se mi hudba, a celé to bylo příliš dlouhé a chvílemi až příliš dět(in)ské. Po technické stránce ale naprosto bez výhrad (dekorace jsou úžasné) stejně jako v případě skvělé kreace Bolka Polívky. ()

Vonter 

všechny recenze uživatele

Moc fajn nápad a kulisy. Ale takhle to zeslonit a ještě v podání takových celebrit! Z takového námětu se mělo vytřískat daleko víc! Ukrutná veselice při sledování Chrobáků se tudíž koná jen v jeslích a v domově důchodců u našich nejletitějších spoluobčanů, odkud se ozývá bujarý, hurónský smích. A jestli neumřeli, tak se smějí dodnes. P.S. Kdo si na konci filmu připadal jak po výplachu mozku, ať dá like. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozkošné, geniální dílko režiséra Roháče, po seriálu o dvou pošetilých francouzských písařích jeho nejlepší práce. Originální groteska pojatá jako poetická klauniáda tří špičkových herců s pohybovým nadáním a schopností vyjádřit vše podstatné pouhou mimikou obličeje. Tři broučci objevují lidský svět a dostávají se do pozice batolátka, které zkoumá své okolí a ohmatává předměty kolem sebe, aniž by znalo jejich účel. Kolik zábavy se dá zažít s hodinami, gramofonem či s obyčejnou lžící ! Celkový dojem 95 %. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (4)

  • Nápad a jadro libreta vzniklo v roku 1975 v Dánsku, kde autori pracovali ako námezdní mímovia v kodaňskom pouličnom divadle. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
  • Bolek Polívka, Josef Dvořák a Ota Jirák sa dreli s naozajstným štvormetrovým teplomerom, päťmetrovou zápalkou a dva metre vysokým hrnčekom na čaj. Boj s kukučkou bol naozajstný a Otov pobyt v chladnúcom čaji v hostivarských ateliéroch bol zdraviu nebezpečný. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
  • Známy brnenský výtvarník navrhoval dekorácie maľované, ale režisér Ján Roháč chcel gigantické doslovné zväčšeniny. Výtvarnú verziu označil za "bábkové divadlo", čo bol z jeho úst ortieľ smrti. Spor o dekorácie mal tragikomickú dohru - rozzúrený výtvarník dal Roháča k súdu za plytvanie verejnými prostriedkami. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno