Režie:
Petr SchulhoffScénář:
Petr SchulhoffKamera:
Jiří VojtaHudba:
Pavel BlatnýHrají:
Eduard Cupák, Jaroslav Moučka, Marie Málková, Alena Vránová, Ota Sklenčka, Radoslav Brzobohatý, Jiří Adamec, Jaroslava Obermaierová, Jan Přeučil (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dana Martinová, mladá žena volnějších mravů, zemře rukou psychicky labilního mladíka Pavla Zacha. Ten se v záchvatu žárlivosti neudržel a zabil dívku úderem do hlavy. Policie najde mrtvolu díky Danině kamarádce Evě Simonové. A právě Eva se stane druhou Pavlovou obětí. Mladík totiž v obavě z vyzrazení dívku napadne a utopí ve vaně. Dvojnásobnou vraždu dostane na starost jako svůj první případ kriminalista poručík Zeman, jemuž pomáhá zkušenější kolega Suchánek. Vyšetřování však zpočátku nikam nevede. Zatímco Pavlův otec se snaží umístit duševně nemocného syna do psychiatrické léčebny, Pavel ze strachu spáchá další vraždu. Ani on, ani vyšetřovatelé však zatím netuší, že od jisté doby je Pavel pouhým nástrojem v rukou někoho jiného… (Česká televize)
(více)Recenze (90)
Tohle se myslím Schulhoffovi moc nepovedlo. Chybělo mi v tom jak větší napětí a propracovanost, jak jsem u něho zvyklý, tak i atmosféra. Ne že by to byl špatný film - lokace, zápletka, dokonalý Moučka a jeho hlášky. Ale prostě tomu něco chybělo. Částečně je to výběrem herců, kteří se podle mne někteří na své role nehodí, včetně jedné stěžejní postavy, navíc hrají tak nějak brechtovsky odcizeně, jako bez zájmu, odtažitě, jako by se jich ta role ani netýkala. Pak mě iritovaly takové drobnosti, jako proč ženská, která čeká návrat manžela a zrovna přišla od kadeřnice, má napuštěnou plnou vanu vody? Protože přesný čas návratu manžela asi nevěděla, byla by stejně voda studená, pokud chystala vanu jemu. A podobných nelogických drobností tam bylo víc, takže jsem příběhu až tak moc nevěřil. Navíc mi některá odhalení v závěru už připomínala trochu Cimrmany. Jak říkám, není to špatný film, asi bych se na něj i někdy znovu podíval, ale potenciál byl daleko větší, tohle zůstalo někde v půli cesty a je to takové nedomrlé. ()
Podobný typ retra je mi velmi příjemný. Má to pro mě kouzlo, vystavěné na solidním příběhu a umocněné černobílou a neskonalým půvabem Marie Málkové. Ony tu byly nemálo půvabné všechny herečky - Obermaierová, Vránová, Bartošová... A muži byli supermani - Cupák by z chlapů svým hlasem udělal beránky, ženský by pouhým mluvením přivedl k extázi, Brzobohatý okouzlující absolutně na max... Krásný chaty, auta, moderní domácnosti... O Petru Schulhoffovi jen slýchám, jeho tvorbu snad s výjimkou Kalaše neznám, ale po tomhle filmu bych ho nazval hollywoodským tvůrcem ve službách Barrandova. Od A do Z na efekt a ten se (u mě) dostavil. ()
My tiež vieme, kto je vrah, takže už od počiatku očakávame, že to bude nakoniec predsa len o niečo zaujímavejšie, než sa zdá. Vyšetrovanie niekoľkých vrážd kombinuje všetky postavy v štýle každý s každým a možno sa pridá medzi nich aj Cupákov vyšetrovateľ. Na konci nás chvalabohu čaká aj jedno prekvapenie, ktoré síce nie je v štýle nejakého nespoľahlivého rozprávača, ale predsa len posunie všetko do trochu inej roviny a uspokojivo uzavrie. Napriek tomu si myslím, že ako hodinová časť nejakého krimi seriálu by to malo lepšie tempo. ()
Film nedosahuje kvalit trilogie s majorem Kalašem, ale i tak důstojně reprezentuje českou školu filmové detektivky. Profil vraha je slušně psychologicky vykreslený a přesvědčivě zahraný. Scéna ve vaně je velmi sugestivní a sama Alena Vránová na ní vzpomíná nerada. Jiří Adamec se do role vraha položil tak dokonale, že jí málem utopil doopravdy. Se stejnou vervou se dnes položil do potápění české televizní zábavy v seriálové tvorbě. TV Nova tím však zajistil pestré koláče sledovanosti.. ()
Celkem solidní, byť jen mírně nadprůměrná, detektivka z dílny specialisty na tento žánr režiséra Petra Schulhoffa nedosahuje sice celkových kvalit jeho legendární tetralogie s kriminalistou majorem Kalašem, ale minimálně jeho poslednímu dílu Diagnóza smrti se vyrovná a především hrdě prezentuje fakt, že vzpřímeně prošla osidly doby. Je totiž skoro zázrak, že na počátku ponurého bezčasí začínající normalizace dokázal Petr Schulhoff ustát tlak stát se hlásnou troubou propagandy a oprostil svůj film od nánosu ideologického balastu. A možná spíše jen shodou okolností natočil něco, co by se dnes dalo chápat jako takový socialistický ohlas noir detektivky, kde se za zdmi pochmurných panelových bytů páše ... maloměšťáctví... ()
Galerie (19)
Zajímavosti (4)
- Jako odborný poradce je ve filmu uveden známý sexuolog a psychiatr Miroslav Plzák. (SONY_)
- Režisér Petr Schulhoff do filmu obsadil pouze brunetky anebo herečkám přidělil tmavé paruky jako v případě Jaroslavy Obermaierové. Tmavovlasá je i Alena Vránová, kterou všichni známe jako Pyšnou princeznu (1952) se světlými vlasy. (SONY_)
- V pokoji vraha je plakát anglické rockové skupiny Deep Purple. (vojtas73)
Reklama