Režie:
Hynek BočanScénář:
Jan KostrhunKamera:
František UldrichHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Josef Kemr, Miroslav Macháček, Jiřina Jirásková, Blanka Bohdanová, Ivan Vyskočil, Kateřina Macháčková, Jana Smrčková, Jitka Asterová, Václav Babka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Pětiletý Janek Dobeš (O. Mikšíček) doma trpí kvůli neustálým rozepřím rodičů (I. Vyskočil a K. Macháčková). Jedinou oporu nachází ve svém dědovi (J. Kemr), jenž musel prodat rodné stavení a nastěhovat se k „mladým“. Dědeček bere chlapce s sebou hlídat rodinný vinohrad nebo do hospody. Mimoděk mu přitom předává svou životní moudrost. Sám je nakonec rád, že mu někdo naslouchá. Starý venkovan si s trpkostí uvědomuje rozpory mezi generacemi. Na spoustu věcí se dívá s nadhledem, jiné problémy jsou však pro něj stále živé: například jeho dlouhodobý, nepříliš naplněný vztah k zamilované paní Albíně (J. Jirásková), či věčné hádky s jeho nejlepším kamarádem Hubertem (M. Macháček). Moderní doba se však neúprosně hlásí o slovo a starý svět jí musí udělat místo… (Česká televize)
(více)Recenze (31)
Bočan zaštítil svůj pokus o ztvárnění generační výměny na prahu normalizace odzbrojující tváří Josefa Kemra. Ta také jediná v celé té polozhroucené stavbičce rozmarně vybraných společenskokritických epizod zpřítomňuje život – život chybujícího, zodpovědného, milujícího, odepírajícího si i přesycujícího se… Vše ostatní kolem míjí, ne však plynule a zvolna a mučivě dusivě, jak tomu ve skutečnosti bývá, ale nevyváženě, právě tak nahodile, jak se ty pokyny vyřinuly z dýchavičného scénáře. Dokládá to již zvuková rovina filmu: Bočan se ji pokusil co nejúčelněji využít, ale v těch nejvypjatějších scénách, kdy se nová doba konfrontuje s tou předcházející novou dobou, až ohlušuje, jak nic nezní, jen vše – to minulé i přítomné – řve. Sama pointa filmu je pak více než vražedná – jako by si nebyl režisér nebyl dost jistý, že všechno dojetí z diváků ještě nevyždímal, a tak sahá po lopatě. Normalizace... ()
Těch vztahů děda-vnuk jsme v našich filmech mohli vidět už několik, ať už v nich byli herci Kemr, Menšík nebo Deyl ml., vždycky šlo převážně o totéž. Josef Kemr tyto všecky vesměs bodré samorosty rozdávající své učení a životní moudrost uměl vždycky velmi přirozeně zahrát, ale jako celek je film krajně únavný, nezáživný a dost rozštěpený (nejspíš všemi těmi postupně navazujícími epizodami), nějaké oživení téměř nečekejte, jen všední řeči, které moc dobře každý zná, které vás navíc časem unudí k smrti.. Reliastický obraz jihomoravské vesnice je dneska také jaksi už minulostí.. ()
Marně jsem hledala ve filmu nějakou poetiku a nějakou hloubku, která by mě donutila přemýšlet nad tím, co vlastně sleduju. Ani jedno jsem tam nenašla. Pan Kemr se vždycky zatvářil tak moudře, jako by z něho měla promluvit staletí, ale nic takového se nestalo. Všechno plynulo moc poklidně, až mě to prostě přestalo zajímat. raději jsem šla připravovat večeři. To bylo daleko zajímavější. ()
Macháček s Kemrem jsou chvíli nejlepší kamarádi, pak se zase nemohou vystát. Kemrovi hrozny sežrali špačci a nemá do čeho píchnout. Nabídne tedy pomoc Macháčkovi. Ten ho vyžene, ani mu nepoděkuje a ještě mu vynadá. Kemr odchází naštvaně pryč, otočí se a vytáhne koštýř. Macháček: jé koštýř, vždyť já ho nedávno rozbil a nový né a né sehnat. Kemr mu ho ale před očima rozláme vejpůl. Na vteřinu jsem zbystřil a přál si: dej mu ten koštýř - zvítězíš. Nepochopil jsem tu zapálenou konzumaci rumu u vinařů. 60 % ()
Výborný a neprávem opomíjený film se skvělým hereckým obsazením. Tady si někteří stěžují, že je to smutný film. A to je špatně? Není to přece komedie, ale spíše tragikomedie, nebo komediální drama s hořkou příchutí. Řada životních mouder a i pár komických situací. Asi to nenapíšu přesně, ale jeden z Kemrových citátů: "Život je hrozně krátkej, a to si ještě nejméně polovinu radostí zkazíme svojí vlastní blbostí". ()
Galerie (9)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (2)
- Natáčelo se především v Perné, ale také v okolí Lednice. (rakovnik)
- Ve filmu hraje Miroslav Macháček se svou dcerou Kateřinou Macháčkovou. (M.B)
Reklama