Režie:
Jaroslav BrabecHudba:
Jan JirásekHrají:
Karel Roden, Aňa Geislerová, Radko Chromek, Vilma Cibulková, Vlasta Chramostová, Lubomír Kostelka, Martin Huba, Diana Mórová, Jiří Krytinář, Oto ŠevčíkObsahy(1)
Děj se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte je obyčejné kuře... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (80)
Kuře melancholik se to jmenuje jen náhodou, že jo? Nesnažil se tu snad někdo o adaptaci? Šlejharova próza je totiž překrásná. Je kraťoučká a jednoduchá, ale přesto silná a opravdu krutě melancholická. Ale co bylo tohle? Téměř chyběla lyričnost, kterou by si námět zasloužil. Namísto toho někdo sesmolil rádoby atraktivní příběh s několika zoufalými pokusy o zobrazení krutosti a zhýralosti a ještě zoufalejšími o tzv. pohled dětskýma očima. Ten chlapec nehraje úplně špatně a typově sedí, ale když promluví, je to na pěst. Karel Roden není k zahození, ale že by na jeho výkonu bylo něco výjimečného, to bych neřekla. Totéž platí o ostatních hercích, až na Vlastu Chramostovou. Ta má totiž opravdu výjimečně debilní roli. Na stará kolena cpát malému klukovi ňadra do ksichtu - bravo! Když už zfilmovat Šlejhara, zasloužilo by si to citlivějšího tvůrce. Napadl mě György Pálfi, beze srandy. Sice nemůžu vědět, jak by to dopadlo, ale toto Brabcovo a Körnerovo zpracování je podle mě katastrofální. Za některé povedenější momenty bych, pravda, mohla hodnotit výš, ale že by formální prostředky světily účel? To se mi nezdá. ()
Jeden z mála skutečně výrazných porevolučních filmů, připomínající například adaptace Kornerových knih. Dobře vyvedené prostředí podporuje skvělý výkon Rodena a zejména toho malého chlapce (jméno nevím), jeden z nejlepších dětských výkonů. K tomu na současné české poměry nezvykle výrazná hudba a kamera dávají ve výsledku jeden z nejpůsobivějších filmů polistopadové "svobodné tvorby". Jediný film, kde mi nevadí Geislerová. ()
Po vizuální stránce film stejně úchvatný jako Kytice a přitom neodbíhající krásou obrazů od tragického příběhu, herci procítěně dodávají svým postavám životnost (Roden je zde překvapivě umírněn, CIbulková až démonická i ve své nejednoznačnosti, Chramostová zde předznamenává výkon v Želarech, Mórová až dojímá, Geislerová tu má bohužel pořádně plochou roli, ale pěkně se na ni dívá, jen to dítě mi bylo docela protivné, i když dost podobné Rodenovi). Až na pořádně naturalistické detaily je však film zastíněn předlohou, která vztah postav ještě více prohlubuje a hlavně do ní požár nevpadá jako deus ex machina. Dá se říct, že oproti ní je i film nakonec slabý kafe. ()
Autor scénáře je znát a právě scénář je na filmu to nejlepší, zbytek se už tolik nepovedl. Herecké výkony jsou možná dobré, ale jak to mám zjistit, když je většina filmu braná "z dálky". Kamera si vyhrává se záběry na krajinu, které jsou ovšem často kýčovité, ale zbytek jakoby nebyl důležitý, což je velká škoda. On právě ten zbytek je tu to nejdůležitější, takhle jsem si k postavám nenašel cestu, snad až na malého Lojzíka. Hudba je sice pěkná, ale opět nemohu pouze chválit, je jí tu totiž až příliš, díky čemuž film zase směřuje do sladkého kýče, místo toho, aby byl drsným dramatem. A co teprve ten závěr... Jednoduše, velká škoda nevyužitého potenciálu scénáře. 50% ()
Přijde mi, že se ten film snažili natočit s jediným cílem - aby záměrně působil hnusně a depresivně. Aby útočil na emoce a působil "silně". Přepjatě "artová" kamera, možná i zbytečně naturalistické záběry. Ani velice dobré herecké výkony tomu z mého pohledu nepomohly. Poslání příběhu se vinou zpracování naprosto vytratilo. Režisér prostě tlačil na pilu, aby umocnil dojem.. je to jako kdyby technicky vycepovaný člověk bez talentu hrál na skvělý hudební nástroj a snažil se svou hru cizelovat do detailu aby udělal dojem.. ALE.. komu není shůry dáno.. ()
Galerie (9)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Slovenská herečka Diana Mórová neovládá češtinu. Při postsynchronech ji proto nadabovala Lucie Benešová. (funhouse)
- Vlasta Chramostová potvrdila, že skutečně chtěla s Jaroslavem Brabcem dostát naturalismu předlohy, a tedy v inkriminované odhalené scéně sama hrála. I v roce 2013 tak byla nejstarší herečkou v dějinách českého filmu v odhalené scéně. (hippyman)
Reklama