Režie:
Annette K. OlesenKamera:
Bøje LomholdtHudba:
Jeppe KaasHrají:
Ann Eleonora Jørgensen, Trine Dyrholm, Nicolaj Kopernikus, Sonja Richter, Lars Ranthe, Henrik Prip, Jens Albinus, Kirsten Olesen, Mette Munk Plum (více)Obsahy(1)
Anna se po vysvěcení na farářku rozhodne, že svoji pastorační činnost zahájí v ženské věznici. Nepříliš zkušená a vnitřně nejistá se ocitá v uzavřeném mikrokosmu, kde má možnost nahlédnout odvrácenou stranu navenek spokojené a bezstarostné společnosti. Svým někdy až naivně optimistickým přístupem se snaží získat si důvěru "padlých žen", které před ní postupně odkrývají své osudy a své viny. Středem pozornosti se stává mlčenlivá, charizmatická a trochu tajemná Kate, která všechny okolo přitahuje a zasahuje do jejich života. Věznice je brzy plná zvěstí, že vládne nadpřirozenými silami a že dokáže dělat zázraky. Nevědomky narušuje muklovskou hierarchii - ty slabé u ní hledají pomoc a podporu, ty dominantní se obávají její přirozené autority. Také Anna se snaží proniknout pod mlčenlivou slupku záhadné vězenkyně a postupně se dovídá, jaké děsivé tajemství v sobě před okolním světem ukrývá. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (27)
75%. Solidní dánské mysteriozní drama dvou hrdinek v rozdílných pozicích. Pastorkyně a feťačka/vražedkyně se setkávájí ve vězení a spojuje je propojení s bohem. Druhou rovinou je vymodlené těhotenství pastorkyně, které není bez komplikací. Film ve stylu Dogma 95 je spíše o pastokyni s kterou prožíváme radosti a starosti. Druhá hrdinka zůstává obestřena tajemstvím a dozvídáme se o ní hodně málo. Škoda místy ztraceného tempa. ()
Komentář obsahuje spoilery: Opět typicky seversky smutné, depresivní, beznadějné a hodně silné. Co se týká Anny, tak jsem moc nepochopila její rozhodnutí. Byla přece farářka a přesto se rozhodla pro potrat, i když dítě, které čekala bylo doslova vymodlené a stále byla šance (více než 50%), že se narodí zdravé? Jasně, mohlo se narodit postižené, ale prostě bych se v její situaci určitě rozhodla jinak. Postava Kate mohla být více rozvinutá, to byla trochu škoda. Na konci mi jí ale bylo spíš líto, než abych na ní měla vztek, to co jí Anna řekla, bylo na jedné straně pochopitelné, na druhé straně totální profesní selhání. Vztah Kate a bachaře mohl být taky rozveden trochu více, působilo to tak, že vlastně o nic moc nešlo, i když na konci bylo jasné, že k ní něco cítil (podle jeho reakce, když jí našel). Konec byl strašně smutný a beznadějný, pro severské filmy typický. Je těžké odpouštět, i když to máte v popisu práce.. ()
Pokud dostanete do ruky hodně silné téma, zručně ho natočíte dle pravidel hnutí Dogma 95 a ještě si k tomu vyberete ty správné herce, výsledkem může být opravdu kvalitní podívaná. A přesně to je případ tohoto filmu! Do tvých rukou je výborné drama, které působí velmi autenticky, postavy za pomocí svých protagonistů opravdu žijí a tvůrci nám k nim vyšlapali cestičku tak, aby se do nich dalo co nejlépe vcítit. A je úplně jedno, jestli jde o farářku a jejího manžela, zaměstnance věznice nebo „padlé“ ženy samotné, každá/každý z nich mají co nabídnout. A o divákovy emoce tu rozhodně není nouze. Já osobně byl asi nejvíc „hotový“ z těch docela drsných chvilek u lékaře. A co se týče kupříkladu Kate, neměl jsem nejmenší problém s jejími „léčitelskými“ či „vizionářskými“ schopnostmi, ostatně nic z toho nepůsobilo nijak rušivě. No a směrem k závěru vše čím dál víc houstne (což odstartuje zejména ta „náročná“ společná modlitba) a samotný konec mě osobně docela dost smetl (jakkoliv se dal třeba i odhadnout, ten nával emocí byl pořádně silný). A vůbec celému dramatu nemám co vytknout, snad jen to rozhodnutí farářky mě trochu překvapilo (žádný rozpor s vírou?) a pak ta nedostatečná osobní prohlídka po návštěvě (spíš detail), jinak ovšem velká spokojenost a slabších 5* navrch. ()
Výborný dogma-film, který je navíc jedním z posledních, který se drží všech pravidel, jak je sepsali Lars von Trier, Kristian Levring, Thomas VInterberg a Soren Krgh-Jacobsen. V tomto vydařeném snímku se ocitáme v prostředí ženské věznice, kam nastupuje mladá pastorka Anna. Setkává se s pro ni neznámým světem kriminálnic a drogově závislých žen, ke kterým se snaží přistupovat trochu nejistě, ale s nadšením, a snaží se poznat jejich osudy, které jsou často velmi temné a plné šokujících událostí. Shledává, že nejvýraznější postavou je Kate, o které se říká, že má nadpřirozené schopnosti, že umí očišťovat od drogové závislosti apod. V následně rozehraném dramatu jsou postupně nastolovány závažné otázky, týkající se morálky, viny, odpuštění a posléze, kdy Anna přijde zázračně do jiného stavu (myslelo se, že nemůže mít děti), navíc otázky vztahující se k těhotenství a potratu. V čisté dogmatické formě je přesvědčivě a výborným způsobem podán příběh, který má všechno - dramatickou událost, myšlenku, je korunován skvělým hereckým výkonem hlavní představitelky. Výborný film! ()
Film o farárke, ktorá neverí v Boha. Aspoň tak mi to prišlo na konci, pretože, ak by mala tú vieru, nekonala by tak, ako konala. Štatistika, dokonca aj málo v jej prospech, sa jej zdá viac než ten, do ktorého rúk svoj osud vložila. Ale celkovo sa tá Škandinávia hlási k Lutherovi, hrdí sa jeho menom, no ten pri pohľade na sobášenie homosexuálov ženskou farárkou preklial sám seba, že kto to jeho učenie takto zhovadil. A určite by teda nebol za potraty. To len na margo toho, ako sa dá pošpiniť jedno meno zakladateľa - podobné je to s Kristom v katolíckej cirkvi - on niečo hlásal, no cirkevné elity žijú presne opačne. Film je komornejší, má zaujímavý príbeh, atmosféru nie veľmi pozitívnu a záver je počinom zbabelca a konformistu. ()
Reklama