• Master19
    ***

    Vcelku přístupně zobrazená chronologie Máchova života. Ty jeho životní milníky jsou notoricky známé a tak tu bylo na můj vkus málo abstraktna a toho avizovaného poetického nazírání. Ve výsledku to bylo spíš nasírání, tou přímočarostí. Každopadně je to precizně zvládnutý životopis, který stojí za zhlédnutí.(28.1.2015)

  • Radek99
    ***

    Poslední film velkého českého režiséra Františka Vláčila, ze kterého už je cítit únava a nedostatek tvůrčí energie, přičemž biografický film o Karlu Hynku Máchovi by si zasloužil přesně pravý opak. Mácha byl za svého života buřičem, Mág je ale spíše mdlý a trochu rozpačitý. Možná by mu prospělo černobílé provedení obrazu, rozhodně pak charismatičtější představitel titulní role a hudební podkres osvědčeného Vláčilova spolupracovníka a vpravdě mága filmové hudby Zdeňka Lišky, který byl ovšem v době natáčení již 4 roky mrtev, nejvíce tu ale chybí ona příslovečná vláčilovská invence a kontemplace neobyčejné osobnosti. Mág není vysloveně špatný film, v kontextu režijní filmografie Františka Vláčila je to ale zřejmě nejslabší filmový projekt, byť jeho téma a vnitřní umělecká propojenost mezi dvěma velkými českými génii dávala šanci na vznik čehosi mimořádného. Nestalo se tak, ze zpětného pohledu můžeme hovořit o velmi smutné a tiché labutí písni velkého režiséra...(8.1.2012)

  • Chrysopras
    ***

    Chtě nechtě musim Mistrově dílu udělit tak slabou známku. Sám si nasadil laťku nesmírně vysoko a tady už ji prostě nepřeskočil. Téma je zajímavé, zpracování má ještě ucházející úroveň - ale chybí mi tu ta atmosféra, kterou udivuje ve svých skvostech ( hudba, kamera, herci ). Schwarz mě úplně nepřesvědčil a to je asi největší problém, nějak mi u něj schází charizma na takovou roli. Jen mě tak napadlo, kdyby Máchu točil Vláčil o 20 let dřív s Čepkem v hlavní roli... Skvělá je recitace p. Hrušínského. FV už tehdy prostě nejspíš neměl sílu vytvořit to, co si představoval ( viz rozhovor s Žilkovou ) a proto skončil tímhle filmem nadobro - obrovská škoda, když tady ještě 12 let pobyl. Na druhou stranu je to úctyhodná sebereflexe, kéž by si z toho vzali příklad dnešní mnozí takyumělci, často i mnohem mladší než Mistr...(23.10.2008)

  • Belbo
    ****

    Možná chyběl Vláčilovi Zdeněk Liška. Svoboda se snaží seč může, ale jeho geniality nedosahuje. Snímek shazuje, podle mě, špatné rozvrstvení - místy až mdlé - hudby. Tam kde by Liška hřímal hromy metal blesky jak Zeus z Olympu a podepřel obrazové vyjádření, je Svoboda polotichý. Chybí mu síla, náraz vlny, která nemožnost najití svého místa v světě, povznese na piedestal jediného českého romantického rozervance.(19.6.2009)

  • gjjm
    ****

    Jaký je rozdíl mezi básníkem a mágem, mezi magií a poesií? Vláčil v názvu využil chytrou pravopisnou hříčkou a rozvinul ji v celý film. Na kontrastu mezi viděním Máchovým a viděním jeho okolí (Tyla, Kašky a dalších obrozenských divadelníků, a konečně i Lori) a poznání, že přízemnost se skrze poesii může stát magickou, je celý film postaven víc než na Máchově životě. Herecky dominují emotivní, provokatérský a vlastně i trochu přízemní Jiří Schwarz jako Máchovo tělo versus vznešený Rudolf Hrušínský, jehož dokonalá recitace (byť vznikla k jinému účelu a jiné příležitosti) zde symbolisuje Máchovu duši, vtělenou v Máj (nebo snad Mág?), ovšem i ostatní role (hlavně divadelnická společnost; naopak vysloveně mne zklamala Žilková v roli Lori) jsou zajímavé a pozoruhodně podané. Vláčilova imaginace je překvapivě konvenční, kamera a vlastně i hudba je silně neoriginální a připomíná spíše průměrný historický TV film než fascinující režijní empatii Markéty Lazarovy. Děj a dialogy jsou ale dost dobré, například scény, líčící inspiraci Máje a Poutě krkonošské jsou fascinující, ale jinak je to vážně spíš místy kýčovitý průměr, zvlášť ke konci.(17.4.2010)

  • - Dobová kritika Mága vesměs odmítla jako odlesk tvorby filmového velikána. Vláčil podle svých slov nebyl s filmem spokojen a rozhodl se tak ukončit svoji režijní dráhu. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)

  • - Klíčem k výkladu filmu může být už jeho dvojsmyslný název: Mág lze číst samozřejmě jako "mág", ale zároveň se takto v obrozeneckém pravopisu zapisovalo slovo "máj". [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)

  • - V dokumentu Genus (od r. 1995), epilog Františka Vláčila, natočil a ptal se Karel Smyczek. O posledním svém filmu, mluví Vláčil následovně: "Tady v určitým historickým období, u nás, žil jeden z největších básníků, i když krátce, Karel Hynek Mácha, o němž jsem natočil film. A ten je špatnej. V tu ránu jsem nechal kinematografie. Jsem věděl, že přestávám na to stačit. Když vidíš, že celý život běháš stovku za 10 a najednou tak s plazeným  jazykem doběhneš za 11, tak jaké je důvod toho?" (GANOUSEK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace