Reklama

Reklama

Království koček

  • Japonsko Neko no ongaeši (více)

Obsahy(1)

Dívka Haru zachrání kocoura, který přecházel rušnou ulici. Tím ale uvede do chodu sérii fantaskních událostí, které ji přivedou až do království koček. Onen kocour totiž byl kočičí princ a jeho otec, aby projevil vděk, za něj chce Haru provdat. Pomoc před nedobrovolným osudem Haru nalézá v Kočičí obchodní kanceláři. Ta sídlí ve světě bytostí, které mají duši, tedy výtvorů lidské představivosti. Jedním z nich je i elegantní Baron, který se spolu s přízemním kocourem Mutou a chrličem Totem pokusí plánované svatbě zabránit.
Film Království koček vytvořilo věhlasné japonské animační studio Ghibli založené světově uznávanými velikány Hajaem Mijazakim a Isaem Takahatou. Vyprávění volně vychází ze staršího snímku společnosti Šepot srdce. Zde se poprvé objevily postavy antikvární figurky Barona a kocoura Muty, byť jen coby vedlejší motivy v civilním vyprávění. Diváci si je ale natolik oblíbili, že studio Ghibli dostalo nabídku vytvořit film, kde budou hlavními postavami. Z původního plánu na středometrážní snímek se nakonec projekt rozrostl do celovečerního filmu, když se ukázalo, že další dramaticky i charakterově nosnou postavou bude středoškolačka Haru, která musí čelit víru nechtěných událostí.
Režie byla svěřena animátorovi Hirojukimu Moritovi, který předtím pracoval na filmech Doručovací služba čarodějky Kiki a Naši sousedé Jamadovi. Scénář napsala Reiko Jošida podle komiksu od Aoi Hiiragi, autorky předlohy k filmu Šepot srdce. Království koček bylo po Šepotu srdce druhým filmem studia Ghibli, který nerežíroval žádný z jeho zakladatelů. Výsledné okouzlující dobrodružství to ale v žádném případě neochuzuje a civilnější či rozvernější tóny ve vyprávění přinášejí svěží ozvláštnění do jinak charakteristického rukopisu značky Ghibli. Království koček se stalo nejnavštěvovanějším japonským filmem roku 2002. (Česká televize)

(více)

Recenze (85)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Sedmého dne pak Miyazaki spočinul a řekl svým učedníkům: "Tak, chlapci a děvčata, já teď odjedu na dovolenou a vy mezitím ukažte, co jste se naučili. Morito, ručíš mi za to, že tu z toho nezbude kůlnička na dříví." Poté, co se Mistr navrátil ze svého kráčejícího hradu, se k němu učedníci seběhli a nadšeně mu ukazovali, co vytvořili. Byl to příběh pěkný, vcelku poučný, i když trochu zbytečně, a byl zabydlený sympatickými postavičkami, které jako by Mistrovým vlastním z oka vypadly. Měl i nápady prodchnuté originalitou a fantazií, a hudbu, která ucho těšila. Ale scházela mu lehkost, samozřejmost toho jeho zvláštního světa, a Miyazaki viděl, že se tentokrát dospělí nebudou moci vydat na výpravu spolu s chytrými hrdiny, jejichž osud bude pro ně překvapením... zabolelo jej z toho u srdce, ale radost v očích "jeho dětí", všech těch, kteří se tak snažili, mu zabránila změnit se opět v Mistra a ukazovat učedníkům nedostatky jejich výtvoru. I řekl Miyazaki: "Pracovali jste usilovně, moji milí, a děti budou vaším dílem potěšeny." A oddaná srdce učedníků naplnila se radostí, neboť laskavá Mistrova slova jim dala nevnímat to, že nebylo řečeno ani slovo o rodičích a jejich čase, který je v Království koček stěží víc nežli ztracený. Však takový je Mistr Pohádkář, ten, jehož by si všichni přáli mít v dětství večer co večer vedle své postele, aby jim vyprávěl... Tak a to stačí, šup spát. Jinými slovy - ano, je to Studio Ghibli, a v jeho parametrech jsme skutečně dost daleko od špičky, ale na druhou stranu - zkuste oponovat tomu, že bychom si mohli gratulovat, kdyby všechny animované filmy byly alespoň takovéhle. Sedmdesátku si to zkrátka zaslouží, zvlášť proto, že bych se klidně podíval ještě jednou... i když určitý osten vzpomínky na Miyazakiho vlastní práce mě při tom určitě bodat bude. Rozpory, rozpory, ale takové už sedmdesátkové filmy jsou;) ()

johnny01 

všechny recenze uživatele

Skvělé využití postav z filmu Šepot srdce. Je sice škoda, že film neřeší příběh Barona samotného, ale i příběh Haru je dostatečně nosný a zajímavý. Vynikajícím způsobem je zpracovaný prvotní obrat a je to nepochybně navázání na Šepot srdce, že divák Baronovi okamžitě uvěří. Vyzdvihl bych i důvtipný motiv v bludišti. Fantastická je rozhodně i ta zlatohnědá záporačka! Nejsilnější okamžik je pak na konci donešení školní tašky. ()

Reklama

danielwanderer 

všechny recenze uživatele

Je zaujímavé, že; podobá sa to milión animákov z tuctovej americko-hocijako európsej produkcie, ale predsa prináša niečo viac a to nie len japonkou kresbou, ale (stále však japonskou anime) originalitou a (v tomto prípade dosť nepatrnou) prepletenosťou. Dávam zaslúžených 7 s tým, že sa niekedy oplatí hľadať anime len tak naslepo :). ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Kdybychom toto vytvořili u nás, říkali bychom si, jak jsme dobří, jaké to je lehké (a paradoxně na některých místech pozoruhodně nenápadně pochmurné), krásně animované, nápadité a občas i vtipné a satirické (naše tříletá prťata viděla poprvé předevčírem - a dnes viděly už pětkrát). Jenže to nevzniklo u nás, ale v japonském studiu Ghibli. Z pohledu tohoto studia se jedná o nejslabší kus (prostě proto, protože ostatní věci od Ghibli jsou tak dobré). Není to fantasy, není to sci-fi, není to romance, ba ani drama, je to čistá pohádka. Vyprávění o dívce, která zachrání kočičího prince a následně začne být zahrnována dary, o které ani nestojí, aby měla být nakonec za prince provdána. Zajímavý je prvek kočičího barona a tlustého bílého kocoura, který se objevil už ve Whisper of the Heart (tam se však jednalo o obyčejnou sošku a obyčejného kocoura). ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Jak jsem už párkrát zmínil, anime či manga či bůh ví ještě co moc nemusím. Ale filmy od Miyazakiho mám celkem rád, a jeho produkce je též dobrá. Proto jsem se u tohohle filmu dost bavil, ale i tak má film pár neduhů jako třeba některé slaboduché dialogi či pokus o vtip který tam párkrát nevyšel. Nicméně film jsem si celkem zamiloval a líbil se mi. Dokonce více než Mononoke. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (1)

  • Snímek je stejně jako film Mimi wo sumaseba (1995) natočen na motivy mangy "Mimi wo Sumaseba" od Aoi Hiiragi. (Terva)

Reklama

Reklama