Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věčné téma lásky, života a smrti v českém filmu podle Františka Hrubína... Příběh, který básník František Hrubín vyprávěl na prázdninové cestě do Florencie dvěma svým přátelům, prožíval jako chlapec v lešanském ráji svého dětství. Příběh, v němž Láska a Smrt hrály jednu z nekonečné řady svých partií o lidské osudy. V sázce byly životy studenta Vojty a mladého děvčete od kolotoče Teriny, k němuž chlapec zahořel láskou. Náhlá smrt dědečka, o kterého se Vojta stará, zamíchá karty zcela jinak právě ten večer, kdy jsou s Terinou smluveni na společném útěku „někam“. O pointu zdánlivě prostého příběhu se však postará setkání někdejších soků v lásce. Studenta, z něhož se stal ředitel školy, a kolotočáře Viktora, který měl Terinu slíbenou od jejího otce… Přátelé Františka Hrubína byli nadšeni hloubkou a jímavostí tohoto zážitku a přesvědčovali Hrubína, aby stejně potěšil i čtenáře. Čtyři roky poté, co se "Romance pro křídlovku" stala jedním z nejúspěšnějších svazků Klubu přátel poezie 1962, oslovil příběh i statisíce filmových diváků. Nelehkého úkolu převést verše a naznačené dějové linie do filmové řeči se chopil stejně jako u předchozích filmových adaptací Františka Hrubína režisér Otakar Vávra. Hlavní role romantického příběhu o lásce, životě a smrtí mistrovsky ztvárnili Jaromír Hanzlík, Zuzana Cigánová a Štefan Kvietik. Snímek reprezentoval naši kinematografii na mnoha filmových festivalech (Bergamo, Sorrento, San Francisco, Moskva) a všude sklízel pozornost diváků i kritiky. (Česká televize)

(více)

Recenze (160)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Ze zfilmování mé oblíbené básně jsem měl trochu obavy. Nejvíc jsem se bál zploštění mnohovrstevnaté struktury, která dává velký prostor čtenářské interpretaci. A obával jsem se právem. Na druhou stranu, poměrně jednoduchý příběh, který Vávra z Hrubínovy Romance vydoloval, byl ozvláštněný novými, ryze filmovými prostředky. Snad nejvíce lze ve filmu cítit lyrický erotismus Machatého filmů. Kamera je úchvatná, poetizující detaily dávají do souvislosti trojúhelník protikladů, který kupodivu zachovává myšlenku Hrubína (který tím navázal na Máchovskou tradici): Příroda x Láska x Smrt. Veliký zážitek. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Velice, ale opravdu velice zajímavý snímek z české produkce 60. let, kdy probíhala zlatá éra českého filmu. Tak trochu jinak natočená romance s vynikajícími Hanzlíkem, Cigánovou a Kantorkovou. Otakar Vávra je holt pan režisér a umí natočit skvěle takřka jakýkoliv námět. A i hudební part hraný na křídlovku se hodně podílí na vytvoření správné atmosféry. Nevím proč, ale ty staré filmy ze 60. let mají v sobě ještě nějaké filmařské kouzlo (ne všechny, samozřejmě, ale většina). A to kouzlo se s neustále zdokonalovanou filmařskou technikou, spoustou triků a horentními honoráři pro všechny tvůrce v posledních cca 10 letech začalo kamsi vytrácet. ()

Reklama

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Hodně pěkný film, který navíc se nepokouší "doslovně" převést úchvatnou báseň. To by se musel Otakar Vávra vložit do větší montáže a vykreslit nějak permanentně, v každé chvíli všechny ty kopřivy, letní slunce a hřejivý večerní měíc, klid a lyriku mládí, melancholii. Kdežto sepsal s Františkem Hrubínem jednoduchý scénář, v němž je děj přehledný a dramaturgicky zajímavý (vyprávění je vlastně vzpomínkou, proto ten výrazný subjektivní střih, postupující po fotografických obrazech a detailech - pamatujeme si vždy jen pocity a nezachytitelné "snímky", které utkví v paměti). Otakaru Vávrovi nelze upírat nikdy režisérské nadání; a kvůli tomuto snímku dokázal, že měl i svou poetickou osobnost. Vyprávěl, že si s básníkem Hrubínem padli do noty: zpracování povídky Zlatá reneta je spoluprácí o rok předcházející tento hluboce citlivý film. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Žádná klasická letní romance, ale citlivě poetické a smutné drama podle námětu Františka Hrubína. Ty zvuky léta z filmu přímo sálají a sám režisér v nějakém dokumentu říkal, že to byla jeho nejlepší spolupráce s kameramanem a že si to všechno Andrej Barla chtěl natočit i v noci nebo ve dne, každou vážku, včelu, kdejaký hmyz a proto ze snímku přímo vyzařuje a voní léto. Nádherně provedené. Nebo Vojtův děda, který je po mrtvici - to jsou nezapomenutelné scény. Zbytečné psát něco dále, to bych mohl rozebírat každou scénu, každý detail, každý záběr. Spolu s Kladivem na čarodějnice a Zlatou renetou jsou tyto tři filmy nejlepší režisérskou tvorbou Otakara Vávry. Všechny vznikly v 60. létech a já si můžu znovu postesknout - ach, ty zlatá šedesátá!! ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Na pouti nevystřelena růže z papíru signalizuje/anticipuje otevřenou zlomeninu srdečního svalu (pro příště pozor na nepatřičné sebe-diagnózy) aneb Žádné léto netrvá věčně (z tohoto úhlu pohledu je pro mě Romance pro křídlovku básní o pomíjivosti okamžiků nejhlubšího štěstí). Pro mě osobně životní výkon Jaromíra Hanzlíka (z toho, co jsem s ním viděl si konkuruje pouze v Kočáru do Vídně a Slavnosti sněženek). 80% ()

Galerie (22)

Zajímavosti (14)

  • Jaromír Hanzlík chtěl původně hrát ve filmu Hotel pro cizince (1966), na kterém se pracovalo ve stejném roce. Na nátlak svého otce se však zúčastnil konkurzu na film Romance pro křídlovku. (mchnk)
  • Otakar Vávra považuje tento svůj film za vůbec nejlepší. (Spinosaurus)
  • Autor předlohy i scénáře básník František Hrubín se jezdíval na natáčení filmu dívat. Do Vysokého Újezdu, kde se natáčelo, to měl ze své rodné chalupy v Lešanech 11 kilometrů. Do natáčení tvůrcům nemluvil, byl znám svou laskavostí a tolerancí. (sator)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama