Režie:
Peter WeirKamera:
John SealeHudba:
Maurice JarreHrají:
Harrison Ford, Kelly McGillis, Josef Sommer, Lukas Haas, Jan Rubeš st., Alexander Godunov, Danny Glover, Brent Jennings, Patti LuPone, Angus MacInnes (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krátce po manželově smrti chce vzít Rachel Lappová (Kelly McGillisová) svého syna Samuela (Lukas Haas) na výlet do Filadelfie, aby mohli uniknout každodennímu stresu. Na záchodcích na nádraží se Sam stane svědkem vraždy a jelikož je jediný, kdo dokáže identifikovat pachatele, musí pomoci ostřílenému detektivu Johnu Bookovi (Harrison Ford) s následným vyšetřováním. Krátce po zjištění, že ve zločinu jsou zapleteni také příslušníci policejního sboru, je Book postřelen a nucen potají odvézt Rachel se synkem do jejich domu mimo město. Časem se detektiv na venkově sbližuje se členy místní amenitské sekty, pomáhá lidem s pracemi a vztah mezi ním a matkou se prohlubuje. Mezitím se však nepřítel pomalu přibližuje ke svému cíli. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (202)
Poslední samuraj po amišsku. Zdánlivý thriller, který se postupně mění v krásné romantické drama. Peter Weir je mistr v zobrazování lidského nitra skrze pohledy postav. Tak, jako magicky sleduje duše hrdinů v Pikniku na Hanging Rock, nebojí se i tady nechat promlouvat lásku mezi hlavními protagonisty za pomoci odzbrojujících, nádherně na delší sklo rámovaných a zcela mlčenlivých interakcí. Harrison Ford a Kelly McGillis jsou spolu skvělí. Jen je trochu škoda té přímo ukázkové, 80kové synťákové brakovky. Ale čert to vem. 7/10 ()
Perfektní scénář povýšený civilním Fordovo herectvím (správný policajt John Book je jedním z jeho nejsympatičtějších hrdinů) a motivem ortodoxní komunity amenitů. Z obyčejné detektivky se tak rázem stává nesmírně okouzlující film, který v sobě kombinuje hned několik žánrů. Weir i Ford zažívali v 80s své vrcholné období a jejich spojení ve Svědkovi stálo rozhodně za to. Mimo jiné jeden z posledních filmů legendárního skladatele Maurice Jarreho. ()
Čekal jsem od toho klasického Harrisona a dostal jsem mnohem víc. Nesmírně působivá věc, kde pro mě nebyla hlavní krimi linka, ale poselství o stavu dnešního světa (tedy světa v roce 1985, ale to je fuk, v té popsané podstatě je dnešní). Svět amišů versus civilizace, harmonie versus družgle, drama o nekompatibilnosti obou, o volbě rozumu versus volbě srdce. 5* ()
Dokud jsem si neřekl, že bych se mohl na ČT 2 podívat na tento film, neměl jsem o existenci komunity Amišů ponětí (nebo jsem si to minimálně nepamatoval z hodin humanitek o antropologii.:D) rychlokurz o jejich životě na wikipedi mě zaujal a přišlo mi, že by film mohl být zajímavý. Je sice pozoruhodný ten přechod od kriminálky s charismatickým sebejistým vyšetřovatelem po skoro až duchovní film, kde projde vyšetřovatel velkou proměnou, ale bohužel mě to nějak vůbec nedokázalo vtáhnout do sebe. Trochu mě bavil ještě ten kriminální začátek, i když nepřekypuje nějakou originalitou, ale od přechodu do přírody už jsem v podstatě jen znuděně čekal na konec a našlo by se jenom pár scén, co mě doopravdy chytlo za srdce - jako třeba tancování u rádia nebo útoky na Amiše od lidí venku při cestě s kočárem. I když uznávám tyto momenty, roztomilost chlapečka, herecký výkon Forda, jisté kvality, stejně jako klasickou filmařinu osmdesátek (i když mi to přišlo i trochu táhle zrežírované) a film mě ničím neurazil, měl jsem pochybnosti o obligátních třech hvězdách, protože v podstatě všechny filmy, kterým jsem v poslední době dal tři hvězdy, mě bavily o dost víc. . Tak abych byl spravedlivý - navzdory závěrečné dvacetiminutovce vyúčtování, kdy už se to rozjelo - budu za vola a půjdu proti davu.:D ()
Jakoby si Weir nemohl vybrat ústřední motiv. Chvilku šlo především o zkorumpovné policisty a boj, který s nimi vedl typický Fordův správňák a hned na to tu byl vztah mezi amenitskou ženou a mužem "z venku". A tyhle dvě věci se Weirovi sladit nepodařilo a obě zápletky mi přišly nedotažené. I tak se jedná o slušný thriller, který se vyplatí vidět. 65% ()
Galerie (71)
Zajímavosti (13)
- Rovnako ako postava Johna Booka sa aj Harrison Ford v minulosti venoval stolarine. (mackyns)
- Film patří mezi oblíbené kousky režiséra Jana Svěráka - dokonce pro něj sloužil jako inspirační zdroj: "Ukradl jsem odtamtud několik věcí, které jsem použil v Obecné škole a v Koljovi. I ve Svědkovi je totiž chlapeček, který zkoumá svět dospělých. Je tam scéna, kdy zůstane sám ve dvoraně nádraží ve Filadelfii, podívá se nahoru, kde je obrovská socha archanděla, který se na něj přísně dívá. Pak je pohled od té sochy na chlapečka ztraceného dole - a to je najednou propojení dvou světů, které my dospělí nevnímáme. My se díváme po cedulích, kam máme jet a co nám hrozí za nebezpečí... ale nenapadne nás podívat se nahoru a říct si: co na mě kouká ten anděl... Dítě to dělá, zkoumá prostor jako mimozemšťan, naše znaky mu nic neříkají. Tak tuhle scénu jsem si chtěl zopakovat." (NIRO)
- Jedná se o jeden z mála filmů, který se zaměřuje na Amišskou kulturu. (SONY_)
Reklama