Režie:
Orson WellesScénář:
Orson WellesHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Joseph Cotten, Dolores Costello, Anne Baxter, Tim Holt, Agnes Moorehead, Ray Collins, Erskine Sanford, Richard Bennett, Orson Welles (vypravěč), Nancy Gates (více)Obsahy(2)
Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
(oficiální text distributora)
Recenze (84)
Film,který se mi líbil víc než Občan Kane.Příjemně melancholická freska o tom,že všechno jednou končí a i na ty největší rodiny se zapomíná,je prostoupená špičkovými hereckými výkony,Wellesovým úžasným a působivým hlasem a jeho ještě nezaměnitelnější režií plnou jemných náznaků a hraní si se stíny a podobnými detaily.Mohl to být dokonalý film,kdyby nedošlo k onomu legendárnímu zkrácení,které je hodně vidět na některých pasážích a postavách,které přímo volají po větším rozvedení.I tak ale krásný zážitek,který si ještě určitě někdy zopakuju. 85 % ()
Filmový skvost, kterému chybí čtyřicet minut k dokonalosti. Orson Welles a jeho freska jedné rodiny. Precizně natočený film, který využívá všechny výhody černobílého filmu a skvěle vykresluje a využívá charaktery postav. Velká škoda, že původní film producenti prostříhali a ponechali jen to, co uznali za vhodné. Celý film tak chvílemi připomíná Metropolis, které v nekompletní verzi působí podobně "zkratkovitě", ale stále lze najít spojitosti v ději a postavách. Drama samotné rodiny a jejich postav je vystavěno velmi dobře, a když do černobílého obrazu plného nádherných záběrů a nasvícení, promluví Orson Welles svým nezaměnitelným hlasem, divák padá v úžas. Lze jen uronit slzu za zničených 40 minut a tajně doufat, že jako u zmiňovaného Metropolis se jednou třeba náhodou zbylé scény najdou ... O závěrečných titulcích asi nemusím mluvit... ()
Dvaja majstrovskí režiséri niekoľkých kultových filmov sa pustili do rozprávania o rodine, ktorá má všetko a nič. Príbeh, s ktorým by iný režisér možno ani nepohol, no vďaka Orsonovi Wellesovi (znova ako vrchný rozprávač, ktorý vie príbehu vdýchnuť neskutočnú porciu energie) a Robertovi Wiseovi ako režisérskemu kráľovi a za podpory skvelých hercov, uzrela svetlo skvelá rodinná dráma. 80%. ()
Další z vynikajících Wellesových filmů. Máme tu opět velmi dobře vystavěný příběh, tentokrát o pádu jedné bohaté rodiny. Charaktery a spory mezi nimi jsou skvěle napsány (nejspíše už díky knižní předloze), ale hlavně výborně zahrány. I samotná atmosféra snímku je výborná a Welles zde skvěle popsal tehdejší dobu. Jediné co mi vadilo, je občas trochu pomalejší tempo, díky kterému jsem někdy trochu nudil, i když mi bylo trochu jasné, že další strhujícího Kanea se asi nedočkám. I tak ale velmi dobré. Jestli si hodláte doplnit Wellesovu sbírku, tak po tomto filmu rozhodně sáhněte. ()
Já jsem z toho malinko rozpačitý, protože perfektní příběh, skvělá režie a hodně dobré herecké výkony byly totálně pokruveny nuceným střihem. Tím pádem byl děj tak trochu letem světem, místy nedával moc smysl a na mnoha místech zůstaly otazníky. Je mi jasné, že to není vina Orsona Wellese nebo toho filmu jako takového, ale stejně půjdu kvůli tomu s hodnocením dolu. ()
Galerie (109)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (17)
- Předposlední role bývalé hvězdy němé éry Dolores Costello. Její obličej byl poškozen mejkapem němých filmů, který byl vysoce sžíravý. (Kulmon)
- Během doby, kdy nerežíroval Welles, nahradil jej Robert Wise. (Kulmon)
- Tato adaptace románu Boothe Tarkingtona z roku 1918 se však přesto objevuje ve výročních kritických anketách jako jeden z nejlepších amerických filmů všech dob. (hippyman)
Reklama