Reklama

Reklama

Steven E. de Souza

Steven E. de Souza

nar. 17.11.1947 (76 let)
Philadelphia, Pennsylvania, USA

Biografie

Je jedním z komerčně nejúspěšnějších scenáristů, jaké kdy Hollywood měl (jeho filmy vydělaly přes dvě miliardy) a z jeho pera vzešla dlouhá řada klasických akčních pecek jako 48 HODIN, SMRTONOSNÁ PAST I. a II., KOMANDO, BĚŽÍCÍ MUŽ či HUDSON HAWK, nověji pak třeba STREET FIGHTER, SOUDCE DREDD či KONTRABAND. Spolu se scenáristy Shanem Blackem (SMRTONOSNÁ ZBRAŇ, POSLEDNÍ SKAUT), bratry Johnem a Jamesem Thomasovými (PREDÁTOR I. a II., BOEING 747 V OHROŽENÍ) a bratry Wachovskými (NÁJEMNÍ VRAZI, trilogie MATRIX, V JAKO VENDETTA) také patřil k dvorním scenáristům proslulého producenta akčních filmů Joela Silvera. Jeho doménou je tvrdá akce okořeněná humorem.

Původně dopisovatel New York Times, Premiere a dalších tiskovin na sebe poprvé upozornil nepříliš vydařenou nízkorozpočtovou komedií ARNOLD´S WRECKING COMPANY (1973), kterou natočil za vydatné podpory přátel, známých a sousedů podle vlastního scénáře a také si v ní zahrál. Poté získal místo dramaturga v televizi a scenáristicky se podílel na řadě populárních akčních sci-fi seriálů jako „KNIGHT RIDER“ (a později ještě na „V“ a „PŘÍBĚZÍCH ZE ZÁHROBÍ“). První výraznější úspěch přišel až se scénářem k úspěšné akční komedii 48 HODIN (1982) režiséra Waltera Hilla, který později natočil její pokračování DALŠÍCH 48 HODIN a jiný úspěšný buddy movie RUDÉ HORKO. Byl to zároveň první scénář, který De Souza napsal v žoldu producenta akčních trháků Joela Silvera, se kterým tímto navázal dlouhou a plodnou spolupráci.

O tři roky později stvořili oba hitmakeři legendu jménem KOMANDO, film, který pro svou absurdní nerealističnost, přehnanou krvavost a obrovskou popularitu, díky níž si pravidelně nachází cestu na televizní obrazovky, dodnes leží v žaludku všem zaprděným odpůrcům akčních filmů a filmových 80. let obecně. Film vznikl ve zlatém roce reaganovského akčního filmu 1985 (RAMBO II, DEATH WISH III., ROCKY IV.) a ačkoliv plně sdílí brutalitu a krvelačnost svých bratříčků, nebere se narozdíl od nich smrtelně vážně, ale naopak je v něm patrná velká nadsázka. K té přispívá i vysoký počet kultovních de Souzových hlášek jako „Nerušte mýho přítele, spí jako zabitej.“ nebo „Pamatuješ, jak jsem ti sliboval, že tě zabiju jako posledního? Lhal jsem.“ nebo „Dochází ti pára, Benette?“

Další nostalgicky vzpomínaná bomba let osmdesátých na sebe nenechala dlouho čekat. Řeč je o BĚŽÍCÍM MUŽI, pro kterého de Souza velmi zvláštním způsobem adaptoval stejno-jmennou novelu Stephena Kinga a sice tak, že z ní ve filmu téměř nic nezbylo. Po ÚTĚKU Z NEW YORKU a ROBOCOPOVI šlo o další béčkovou akční sci-fi vizi Ameriky budoucnosti jako neradostného policejního státu, obohacenou o myšlenku politického zneužívání vlivu médií. Snad se de Souzovi zdálo, že je brakem přitahovaný intelektuál King moc realistický a tak se radši vydal cestou až poněkud comicsového aranžmá s důrazem na velmi barvité postavy lovců a jejich brutální scházení ze světa vlastními impozantními zbraněmi. Pro zajímavost de Souza sám se jednou zúčastnil televizní soutěže a vyhrál v ní auto a televizi.

KOMANDO se sice stalo legendou, ale SMRTONOSNÁ PAST (1988) znamenala zásadní mezník ve vývoji žánru, když vytvořila vlastní subžánr přesilovky v uzavřeném prostoru. Scénář byl adaptací románu Rodericka Thorpa „Nothing Lasts Forever“ a de Souza se nad ním sešel s jiným úspěšným scenáristou akčních filmů Jebem Stuartem (KRIMINÁL, DALŠÍCH 48 HODIN, UPRCHLÍK, TAJNÝ AGENT JACK T.) a po Walteru Hillovi i s dalším významným režisérem akčních filmů Johnem McTiernanem (PREDÁTOR a později HON NA PONORKU, POSLEDNÍ AKČNÍ HRDINA a SMRTONOSNÁ PAST 3). Za scénář PASTI byl také už podruhé nominován na cenu Edgara Allana Poea (poprvé to bylo za 48 HODIN).

Film měl obrovský ohlas a tak de Souza o dva roky později vystřihl podle novely Waltera Wagera „58 minutes“ scénář k jeho volnému pokračování a do panteonu akčních režisérských es s nimiž kdy pracoval si tak přidal Renny Harlina (CLIFFHANGER, DLOUHÝ POLIBEK NA DOBROU NOC). Druhá PAST se stala komerčně nejúspěšnějším pokračováním v historii hollywoodské továrny na sny (o rok později její rekord překonal T2), ale hned další film, nákladná akční komedie HUDSON HAWK (1991), opět s Bruce Willisem v titulní roli, byla propadák jako hrom (stála 65 milionů a vydělala pouhých 17) a de Souza za ni obdržel Zlatou malinu pro nejhorší scénář.

Nijak zvlášť neoslnil ani jeho krásně béčkový thriller RICOCHET (1991) v režii Russella „Highlandera“ Mulcahyho, kterým se de Souza definitivně rozešel s Joelem Silverem a kupodivu ani vykalkulovaný POLICAJT V BEVERLY HILLS III (1994) komediálního klasika Johna Landise. Ve stejném roce ale přišel i rodinný megahit podle populárního animovaného seriálu FLINTSTONEOVI, který vydělal trojnásobek svého 46ti milionového rozpočtu a de Souza byl zpátky v sedle. Ještě ten rok napsal a režíroval adaptaci známé počítačové hry STREET FIGHTER s Jean-Claude van Dammem a třebaže je tento nevydařený film mnohými celkem po právu opovrhován, nutno říct, že ve světě velice slušně zabodoval, když stejně jako FLINTSTONEOVI posbíral skoro trojnásobek svých nákladů.

Kupodivu se zaplatilo i rovněž nepříliš povedené a podstatně dražší comicsové monstrum SOUDCE DREDD (1995), které trpělo stejnými neduhy jako předchozí STREET FIGHTER, jmenovitě hrubým zpronevěřením se duchu předlohy, infantilním humorem a celkovou orientací na dětského diváka. Je zarážející, že člověk, který nám přinesl KOMANDO a BĚŽÍCÍHO MUŽE, u obou výše zmíněných titulů zcela rezignuje na brutalitu, tolik vlastní jejich předlohám, což osobně přičítám jeho přizpůsobení se změkčilým filmovým 90. létům. Mimochodem v SOUDCI DREDDOVI lze nalézt narážku na něj i Joela Silvera (občan Souza, co neumí parkovat a soudce Silver).

Jeho zatím posledními významnějšími pracemi byly scénář k zběsilé hongkongské taškařici Tsui Harka KONTRABAND (1998), v níž se mimochodem sešel JCVD ze STREET FIGHTERA s Robem Schneiderem ze SOUDCE DREDDA a námět k další adaptaci počítačové hry a sice druhému TOMB RAIDEROVI s podtitulem KOLÉBKA ŽIVOTA (2003). V současnosti připravuje mj. filmovou adaptaci comicsu FANTOM a pokračování populární ninjovské série společnosti Cannon z první poloviny 80. let (NINJA PŘICHÁZÍ, NINJOVA POMSTA, NINJOVA NADVLÁDA) s pracovním názvem RETURN OF THE NINJA, opět s Sho Kosugim v hlavní roli.V roce 2000 se mu dostalo ocenění Normana Leara za celoživotní přínos psanému slovu.

Josef "choze" Blažek

Související novinky

Návrat Street Fightera

Návrat Street Fightera

10.09.2007

Ne, teď nemáme na mysli filmovou sérii se Sonnym Chibou, kterou proslavili hlavně Tarantino a Tony Scott, když v úvodu Pravdivé romance nechali Patricii Arquette obsypat Christiana Slatera popcornem… (více)

Ninja se vrací

Ninja se vrací

21.11.2005

Přišel, pomstil se, dominoval a teď se má po letech strávených v zapomnění vrátit. O kom je řeč? Přece o Ninjovi, tajemném bojovníku s tváří někdejší asijské hvězdy bojových umění Sho Kosugiho. Tuto… (více)

Scenárista

Producent

Režisér

Filmy
2000

Posedlost (TV film)

1994

Street Fighter: Poslední boj

 

Vault of Horror I (TV film)

1973

Arnold's Wrecking Co.

Seriály
1991

Příběhy ze záhrobí

 

Mršina (S03E02)

Herec

Host

Pořady
2018

Front Row Flynn

Související novinky

Návrat Street Fightera

Návrat Street Fightera

10.09.2007

Ne, teď nemáme na mysli filmovou sérii se Sonnym Chibou, kterou proslavili hlavně Tarantino a Tony Scott, když v úvodu Pravdivé romance nechali Patricii Arquette obsypat Christiana Slatera popcornem… (více)

Ninja se vrací

Ninja se vrací

21.11.2005

Přišel, pomstil se, dominoval a teď se má po letech strávených v zapomnění vrátit. O kom je řeč? Přece o Ninjovi, tajemném bojovníku s tváří někdejší asijské hvězdy bojových umění Sho Kosugiho. Tuto… (více)

Reklama

Reklama