Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Romantický

Recenze (1 562)

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Ano, Villneuve nám zaduněl tak mohutně, až se žebříčky návštěvnosti třesou (tak plná kina jsem roky neviděl). Dokonalý audiovizuální epos se sice v něčem odklání od předlohy, ale ze scénáristických důvodů to vše dává smysl (Chani a její charakterový vývoj, nebo stále velká absence kosmické gildy v příběhu). Nic z toho není samoúčelné nebo násilné. Film vás dokonale pohltí mystická atmosféra probublává celou dobu,  zatímco příběh košatí. S otevřenou pusou civíte na detaily, epičnost, výpravu snímku. Honza Cimra vše podbarvuje působivým OST. Mohl bych si stěžovat jako minule, že carryall nemá vypadat jako balón, ale více mě nenapadá. Snad jen, zda bude někdy režisérská verze. Dávno před stávkou Hollywoodu jsem říkal, že by se měl uvádět první díl zároveň s druhým, hlavouni by vydělali ještě více. Nicméně jsem nadšen, Walken v roli císaře není, to, co jsem si představoval, ale nahrazují to jiné postavy, Léa Seydoux, a hlavně Florence Pugh jako princezna Irulán. Tohle si zaslouží vidět v kině znova, stejně jako jednička.

plakát

Jawan (2023) 

Shahrukh Khan si střihne menší dvojroli, kde jedna postava je voják bez paměti z minulosti (nelze se ubránit inspiraci hk klasikou Who Am I?), a dozorce ženské věznice Azad. Žánr masala je pro mě normálně těžce neproniknutelný, ale zde mi všechny ingredience sedly. Film má velkou minutáž, ale v žádném případě se nudit nebudete. Celý příběh není jen bezhlavé vršení akčních sekvencí, ale velmi poutavý a propracovaný příběh.Námět se nespokojuje pouze s tradičním revenge motivem, ale má sociálně kritický podtón, jakou společností Indie je. Země, kde úvěr na meďour je levnější, než na traktor, kde veřejné zdravotnictví je v rozkladu, cinknuté zakázky na obraně, atd. Film není trapně moralizující, ale skutečně poutavý, kdy servíruje pěkně vymyšlené akce partičky zbojníků, kteří to systému chtějí inteligentním způsobem nandat (inspiraci La Casa de Papel zapřít určitě nejde, vždyť Azad se stane manželem hlavní komisařky, mimo jiné). Jak psali už jiní, romantická linka na minimum, z tanečních čísel se mi rozhodně líbí to z vězení, ostatní jsou slabší. Film má samozřejmě pár odkazů a vtípků na zahraniční a domácí filmovou produkci (Lví král, Baahubali). Nenapadá mě skoro vůbec nic (kromě jednoho dlouhého flashbacku), co bych filmu vytkl, ano snad větší milostná linka, protože herečka Nayanthara je velmi krásná (cože 40? vypadá na 30) a relativně charismatická, její postava, komisařka Narmada Rai má svoji sílu. Ale přesto všechno považuji Jawan, za unikátní zážitek nejen pro kino (stejně jako u Tiger 3, moje chyba, že jsem to v kině nestihl).Na to, že je film žánrově masala a kolega Libicher ho považuje, za odtažitý u pro severoindické publikum, tak si myslím, že trochu vnímavější, pokročilejší divák, co z Indie nic neviděl by mohl být filmem nadšen. Viděna rozšířená verze.

plakát

Vražda na samém konci světa (2023) (seriál) 

Darby kdysi pátrala po masovém vrahovi se svým přítelem Billem. Po letech se znovu setkávají na Islandu jako vybraná elitní smetánka v hotelu jednoho technologického miliardáře Andyho Ronsona (Clive Owen). Když začnou umírat lidé, je jasné, že Darby bude muset zjistit, kdo a proč vraždy páchá... Velice zajímavý seriál, který má perfektně propracovaný scénář s retrospektivní linkou. Silné herecké obsazení, atmosféra houstne a nečekané rozuzlení vás nechá bez dechu. Zpráva o stavu světa jeho problémech, otázky kam až dojde A.I., co bude nejlepší pro lidskou společnost? Značně hloubavý a sofistikovaný seriál takovým tím nenápadným způsobem. Bravo.

plakát

Only Fools Rush In (2022) 

Někdy není vhodné používat číselnou stupnici na tak silný zážitek jako je Only Fools Rush In. Přitom výchozí podmínky nejsou pro diváka vůbec přátelské natož user friendly (zejména pro možné začátečníky s čínskou kinematografií). Příběh nám představuje 20-ti letého mladíka Wu Ren Yao (Liu Hao Ran), který se bez naděje protlouká životem, musí se starat na jednom ostrově v jižní Číně o nemocnou babičku, podporu rodiny má omezenou. Je však talentovaným řidičem, motorky jsou jeho vášní. Pokouší se sbalit číšnici Zhou Huan Song (Liu Hao Cun) tak se seznámí s jejím bratrem Zhou Huan Ge (Yin Zheng). Ten má svůj motorkářský team loserů (RSZ stroje), co ne a ne vyhrát, logicky se nabízí, aby se Ren Yao stal členem. Hlavní hrdina zažije také neplánovanou návštěvu svého otce. Jehož představa je, že péče probíhá stylem, setkání jednou za mnoho let, předá mu hodinky a 30 000 yuanů (což je bratru asi jeden měsíční plat v Číně). Film představuje podivné, loserské charaktery na periferii, osciluje mezi trapností a vtipem, první desítky minut vítězila často trapnost (div ne ubohost). Měl jsem vyloženě problém se vcítit do charakterů a atmosféry filmu. Nicméně to všechno má svoji úlohu a moje (vaše) trpělivost bude bohatě odměněna. Uvidíte totiž, jak se sny mládeže brzy doslova potopí a i nadále budou klesat na dno. Ren Yao vyrazí se svojí láskou do Guangzhou, aby našli lepší život a vybojovali si svoji existenci navzdory nepřízni osudu. Nemělo by smysl, abych spoileroval děj, protože to nikdy není účelem recenze, nebo komentáře. Snímek se z hravého magického neorealismu se postupně přesouvá zcela nenásilně do sociálního dramatu, vyloženě kritického filmu, aniž by nějak okázale moralizoval, nebo ukazoval prstem. Je to sonda do života mládeže, která je ekonomicky, geograficky, sociálně na periferii a megaměsta lepší úděl často nenabízejí... Mnoho dětí, mladých lidí je buď zcela bez rodičů, nebo jejich péče (protože rodiny žijí odděleně), nemají žádnou šanci na vzestup a jejich život se stává dluhovou pastí, kde zločin a soukromí půjčovatelé peněz vládnou neomezenou rukou za přihlížení státních orgánů. Na čínské poměry velmi kritický, trefný a sžíravý film. Samozřejmě nechybí romance, povedené komediální momenty, kdy v rámci cameo roliček uvidíte, jak William Feng hraje lehce natvrdlého, ale idealistického policistu, nebo Jordan Chan (a mluví v kantonštině!) jako mistr závodních okruhů. A snové finále vyloženě korunuje celý příběh, kdy se Ren Yao pokouší s motorkou o nemožné, aby a splnil svůj sen (přijde mi to jako jedna z nejsilnějších společenských metafor, kterou jsem kdy viděl, protože dokonale vystihuje současný úděl mladých lidí, nejen v Číně). Všechny kousky skládačky zapadnou na svoje místo, byť se počátek zdá neohrabaný, atmosféru nostalgie, magického neorealismu protne sociální drama, věřte mi, že vás film s přibývajícím časem čím dál více přiková ke sledování, a budete si časem klást otázky, jak je možné, že lidé musí takto žít? Film je perfektně vizuálně zpracovaný, kamera a barevné filtry na výbornou, velmi silně podporuje celkový feeling i hudba ve finální části, snímek je skutečně čím dál napínavější, není to žádná emoční ždímačka a koncentrované utrpení, snaha o realismus, určitou přízemnost není jalová, nebo prvoplánová. Perfektně vyvážený žánrový mix a nově dosažený milník ve schopnostech režiséra, prostě film, který musíte vidět pokud to myslíte s čínskou (potažmo asijskou) kinematografií vážně.

plakát

New Kung Fu Cult Master Ⅱ (2022) 

Začínáme, kde jsme skončili v příběhu super zbraní nebeského meče a dračí šavle. Zhang Wu Ji musí kromě likvidace a nepřátel hledat také ve svém srdci, která žena mu bude osudem. Druhý díl je na souboje ještě nabušenější, než první a výprava mi přijde v ještě větším měřítku (včetně námořního boje). Příběhová linka se krásně větví a kompletuje, film má emoce a nejen souboje pro souboje (jak to tak někdy bývá). Bradu jsem měl dole z různých choreografických neuvěřitelností a celkově takovou intenzitu a propracovanost soubojů už často nevidíte. Souboj vládní moci a bojových sekt vrcholí za velkolepého hudebního doprovodu, Lincoln Lo se v nápaditosti přímo překonává jako skladatel, symfonická hudba i tradiční nástroje, nebo metalový spodek (uff uff, centrum rozkoše vnitřního ucha bylo dočase přetíženo:) Navíc Janice Man krásně hraje svůj part mongolské princezny Man Man, která je nejen mocichtivá, ale i chytrá. Raymond Lam zase válí stejně jako další herci. Mohl bych tady chrlit superlativy dál, ale proč? Nejlepší wuxia posledních 5 let. A zase, není to škoda, že omezení troglodyté co nám zde vládnou neumí dostat takový snímek do kin? Tyhle filmy patří na stříbrné plátno. Vy politické skety a pozéři, kde je ta podpora Hongkongu a Tchaj-wanu?

plakát

Hansan: yongeui chulhyeon (2022) 

Námořní bitva u ostrůvku Hansan ukazuje válku na moři v celé její kráse. Korejský admirál Yi Sun-sin měl bandu hádajících se a často nespolehlivých podřízených, jeho námořní základně hrozilo zničení, nepřítel měl přesilu, přesto dokázal vymyslet plán jak Japonce porazit. Epický snímek s mohutnou výpravou, perfektně propracovanou námořní bitvou. Film se snaží hodně ukázat reálie nestojí na hereckém obsazení (byť pár herců vyniká, tak vidím spíše minimalistické neokázalé herectví), ale spíše na vtáhnutí do děje, atmosféře. Akceptujte pomalejší tempo a piklení, které se odehrává na začátku, vše má své místo, perfektní vizuální zpracování. Film skutečně reálně vykresluje dobové vojenství, myšlení, Japonci zde nejsou představeni jako neschopní idioti, ale jako přemýšlivý, trpělivý, ale také rychlý a smrtící protivník. Mistrná šachová partie na zemi i na moři, velkofilm, který má minimum patosu, ale velkou dávku napětí a dramatu, nejen akce.

plakát

Zhi chi (2021) 

Hong Kong ve smrtícím čínském objetí dovede občas stále překvapit a vyprodukovat zajímavý film, který prošel cenzurou (bez úprav pokud vím). Neo-noirová detektivka v černobílém hávu, tak to jsme tady ještě neměli.Režisér Cheang Poi Sou proslul svými svébytnými akčními filmy, horory, je to výrazný tvůrce, který prostě má svůj rukopis a renomé. Za posledních 10 let (do snímku Motorway z 2012) je to jednoznačně jeho nejlepší film. Tvůrce se rozhodl obohatit svůj žánrový rejstřík a na místo spektakulární akce přináší námět z prostředí sociálně deprivovaných, ekonomicky vyvržených existencí (gangsteři, dealeři drog, jejich klienti, bývalý trestanci, prostitutky, bezdomovci). Zkušený detektiv Cham Lau (Gordon Lam) má ve své paměti stále traumata, se kterými se nevyrovnal jeho vnitřní démoni ho stále pronásledují i po letech. Jeho nový parťák Will Ren (Mason Lee) není úplná naivka a ví, že vše nelze dělat předpisově, ale jako nováček nemá příliš pochopení pro použití brutální síly, nebo ohrožování informátorů. Oba jsou nasazeni k vyšetřování vražd mladých žen, které jsou zabíjeny velmi surově. Celé vyšetřování komplikuje fakt, že v prostředí ztroskotanců se hledají svědci těžko. Film ukazuje Hong Kong jako špinavé, drsné, přelidněné a hlavně bezútěšné místo, kde ti nejslabší skončí v ruinách a na smetišti, prostě obrázek jak končí poražení v podmínkách neoliberalismu a globalizace. Pocit hnusu a smradu je někdy hodně intenzivní a slabším povahám bude špatně od žaludku. Stopou k vrahovi by snad mohla být bývalá trestankyně Wong To (Cya Liu). Celkově realistický snímek přináší sevřenou, hutnou atmosféru, byť se samozřejmě dočkáte i vyhrocených konfrontací, soubojů, avšak střízlivě provedených. Uvidíte prokreslené charaktery, trpící hrdiny, a vynikající herecké výkony, nejen Gordon Lam, ale i relativní nováček Mason Lee (jeho otec je slavný režisér Ang Lee), nebo Cya Liu (která musela v roli otrhané a zbité hrdinky fakt hodně zkusit). Prostě cítíte, že herci nejen hrají, oni doslova svoje charaktery obývají. Úžasný film, ale který je ovšem velmi náročný na pozornost diváka, má totiž pomalejší tempo. Prostě nesnadno stravitelný snímek, nemluvě o úrovni násilí, hrůzy, celkové temnoty příběhu. Jako třešnička na dortu je samozřejmě zvuková stopa, a hudební podkres. Kendži Kawai dodal minimalistický, nenápadný, ale přesto výrazný OST, který vše dokonale podbarvuje, zasahuje jen ve správných momentech, aby nerušil sevřenou atmosféru a realistické pojetí. Pro mě osobně jeden z nejlepších filmů loňského roku a doufejme, že příslib lepších zítřků v Hong Kongu, kdy kromě povinného vydělávání juanů na pevnině budou mít tvůrci možnost i peníze dělat svoje autorské záměry (tedy točit filmy v kantoštině převážně s domácími herci).

plakát

Zelený rytíř (2021) 

Uhrančivý, hypnotický film, který dovede vyprávět obrazy, beze slov, nebo s minimem dialogů. Adaptace středověké artušovské romance jako fantasy, horror, kde není místo pro nabubřelé a prázdné pojetí jako to činil Guy Ritchie...Naprosto fascinující snímek, který je auterskou vizí svého režiséra, krásné alegorie, středověký duch bez příkras z toho dýchá. Ohromně silný film s pohlcující atmosférou, který vás nutí přemýšlet a vykládat, co se děje, sledujte titulky do konce. Nádherný OST, perfektní kamera, práce s barvami, rozpočet za "babku" a výsledek překonává kdejaký blockbuster. Naprosto mě uhranul v hlavní roli nejen Dev Patel, ale i Alicia Vikander (asi nejzajímavější výkon, co jsem kdy od ní viděl), potěší role i dalších starých známých jako Sean Harris. Film, který si zaslouží další reprízy a lituji, že jsem ho neviděl v kině.

plakát

Babylon Berlín (2017) (seriál) 

Výmarská republika v drogovém rauši, ekonomické krizi, a swingovém rytmu nevypadala nikdy lépe. Detektiv Gereon Rath z Kolína musí v Berlíně najít jisté materiály, kterými vydírají jednoho politika. Naturalismus a realismus není sérii cizí, ale nikdy zde nechybí napětí, navíc charaktery jsou dobře napsané a obsazené (Volker Bruch jako hlavní hrdina s traumatem je neodolatený). Z celé série dýchá dobový život, velkolepá freska a detektivní thriller zároveň, to jsme myslím z Německa ještě neviděli. Autor knižní předlohy Volker Kutscher pokračuje až do dob hitlerovského Německa, takže těžko říct, zda po třech sériích, ještě nějaké další dostaneme za rok 1933. Je to technicky vypiplaná a profesionální práce, na ničem se nešetřilo, výprava, kostýmy, efekty. Tom Tykwer se na sérii také podílel, takže kvalita je skutečně na místě. Doporučuji sledovat v originále, byť dabing není špatný. Kvalita série s počtem dílů a řad neklesá. Navíc i spáči z dějepisu budou seriálem zaujati. Jako historik bych mohl mít určité výhrady na linku spolupráce Německa a SSSR (viz https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/rapallska-dohoda-16-4-1922/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Rapallsk%C3%A1_smlouva_(1922) https://nasregion.cz/rapallska-smlouva-dnes-neuveritelny-pakt-mezi-ruskem-a-nemeckem-tehdy-pro-oba-staty-potrebny-a-uzitecny-100370/) Nicméně to jsou pouhé detaily, už se těším na 4. sérii v roce 2022. Tohle je skutečně titul mezinárodních kvalit, jenž nezapadne.

plakát

Poslední souboj (2021) 

Ačkoliv všichni dobře víme, že Matt Damon není nějaký extra herec, a Ben Affleck má rovněž velké limity ve svém projevu, tak oba svoje party zvládli. Troufám si tvrdit, že Damon úlohu zvládl velmi dobře. Spor dvou francouzských šlechticů podle skutečného soudního případu z roku 1386 je navzdory velké výpravě a perfektnímu vizuálnímu zpracování Ridleyho Scotta hlavně komorním dramatem. Doslova duelem o čest. Uvidíte nenásilnou sondu do dobového života šlechty, tehdejší středověkou (de)mentalitu ohledně některých věcí, která diváky dnes oprávněně v kinech rozesmívá (ale tak tehdejší křesťanství a dnešní Talibán od sebe nemají tak daleko ve vztahu k ženám).  Dva šlechtici předkládají svoji verzi příběhu králi, a diváci uvidí ještě třetí pohled, ženy Jeana  de Carrouges. Navíc Adam Driver skvěle vysekl roli Jacqua Le Gris. Film se může někomu zdát rozkouskovaný a nekonzistentní retrospektivními postupy, ale ono to začne dávat rychle smysl. Herečka Jodie Comer podává velmi přesvědčivý výkon Marguerite, ženy která si dovoluje trvat na pravdivé výpovědi, ačkoliv ji za to hrozí smrt, a nemá v mužském světě mnoho možností projevu. Kromě Scotta, svět nemá režiséra, který by takové historické drama zvládl natočit takovým stylem. Časem stále více přikládá pod kotel a film je působivější, dostavují se silné emoce a mrazení v zádech. Nenápadný, ale nepostradatelný OST od Harry-Gregsona Williamse mě rovněž nadchnul. Výprava, kostýmy, bojové scény, není nic na co bych si stěžoval, bravo Ridley. Kdo bude dělat takové filmy, až on nebude?!