poster

Vesnice

  • USA

    Village, The

  • SK název

    Osada

Mysteriózní / Drama / Thriller

USA, 2004, 104 min

Komentáře uživatelů k filmu (933)

  • golfista
    ****

    Jeden z filmů, který má natolik rozdílná hodnocení, že je lepší nic dopředu nečíst (nejlíp ani jméno režiséra :) a udělat si úsudek v klidu sám.... Zdejší komentáře od stupidních (KevSpa) až po oslavné (Tosim - ale máš skoro ve všem pravdu :) ukazují, že Shyamalan nenatočil film pro všechny, ale jen pro ty "správně naladěné". A to bych mu zazlíval nejmíň, protože já byl evidentně naladěn na správnou strunu....(24.3.2005)

  • POMO
    ***

    Thrillerová kostra, okolo ktorej Shyamalan rozvíja báchorku o dôležitosti lásky, tentoraz nechutne zlyháva. Príšera vyzerá ako klaun z Manéže Bolka Polívku a navyše je nám ukázaná už v prvej polovici filmu. What the fuck?! Ale nebuďme na pána režiséra, ktorý sa so scénkou so svojím cameom vyhral viacej než s celým filmom, zlí. On to myslel dobre a fanúšikovia Jane Austen, ktorí uprednostňujú cit pred rozumom, si jeho príbeh s veľkým srdcom určite užijú.(8.8.2004)

  • kleopatra
    **

    Kdysi se panu režisérovi podařilo uvařit pěkně kvalitní silnou kávu. Kdysi! Od té doby ale zalévá stále tentýž lógr, takže výsledek už není ani o kafi ani o čisté H2O. Jo, kamera, hudba, OK, ale je to stejné jako navlíknout do modelu haute couture někoho neforemného a nudného a čekat, že z něj bude oslnivá bytost.(11.5.2005)

  • KevSpa
    *

    Shyamalane, ty už to nehul! Obrovské zklamání, nečekala jsem, že zrovna Shyamalan dokáže natočit tak velkou sračku, která bude nechtěně směšná, plná podivných hereckých výkonů a ještě podivnějších, nepo spíš pitomějších "point". Fuj, jediný klad, který stojí za zmínku, je kamera, ale to je dle mého trochu málo... neskutečná nuda!(8.8.2004)

  • Cival
    ***

    Shyamalan si na sebe sám upletl nelítostný bič. Teď ale pozná jak chutná jeho mylně vzývaná genialita (hlavně v případě "pouze" nadprůměrných Znamení a Šestého smyslu) z druhé strany. Vesnici čeká odevšad nelítostná kritika. Podle mého názoru neprávem, protože přes všechny technické nedostatky (tragická kamera Rogera Deakinse, nefunkční zvuky) natočil Shyamalan zajímavý film. velká škoda, že v podstatě komorní, posmutnělé drama je prodáváno jako další Shyamalanovský thriller se šokující pointou - jako takový totiž ani trochu nefunguje. Neděsí a pointa vypadá jak špatný vtip. Na druhou stranu, ve chvíli, kdy se na toto škoující odhalení pokusíte podívat z "druhé strany", jako na ústřední motiv celého filmu, získají dosud malátné postavy životnost, prázdný příběh se zpětně naplní nečekaným obsahem a rázem je o čem přemýšlet (a u čeho se bavit, tak jak o tom ve svém komentáři mluví Gimli). Samozřejmě že nic neobhájí nudnou první polovinu, leckdy nejistou režii Shyamalana a fakt, že se Vesnice vydává za něco čím není. Ale nemá cenu ji absolutně zatracovat, když se leccos zajímavého i podnětného mezi jejími obyvateli skrývá. Přinejmenším něžná hudba Johna Newtona Howarda.(9.8.2004)

  • Houdini
    ****

    Oscar 1 nominace: Hudba(27.1.2005)

  • Lima
    ****

    Film, jehož největší slabinou je paradoxně věc, kterou sám nemůže ovlivnit a tou je přespříliš velké očekávání fanoušků pana režiséra a scenáristy v jedné osobě. Ocenil jsem Shyamalanův zajímavý nápad zápletky, ocenil jsem hlavní myšlenku, která se zjeví po odhalení ústřední pointy. Bohužel ona pointa je dost problematická. Ne snad proto, že by nebyla zajímavá, ale vzbuzuje spoustu otázek ohledně nepravděpodobnosti a přílišné "přitaženosti za vlasy". Nicméně, i tak jsem byl spokojen. VESNICE je krásně ATMOSFÉRICKÁ záležitost, se skvělou hudbou a to, že horor moc nepřipomíná a že jsem se skoro vůbec nebál, mi vadilo ze všeho nejmíň a výčitky tímto směrem neberu(16.2.2005)

  • Galadriel
    ****

    Podle mě není tenhle fiml až tak střašný, jak se někde psalo, ale ani tak výborný, jak se psalo jinde... Je rozhodně jiný, než předchozí Shyamalanovy filmy, většina věcí (kromě jedné) mi byla jasná chvíli předtím, než byly ve filmu vyřešené, ale i tak jde o zajímavé nápady. Bohužel místy nejsou tyto nápady dotaženy do perfektního konce. Herecké výkony mě zas tak moc nenadchly (kromě Bryce Dallas Howardové, která je opravdu skvělá). K čemu ale nemůžu mít žádné výhrady je stylizace, kamera, hudba (James Newton Howard - v podstatě melodická hudba, krásné smyčce a jen místy napínavé "skoroticho" nebo ruchy - fantasticky odvedená práce) a vůbec atmosféra filmu. Tohle dílko rozhodně stojí za shlédnutí, protože je natolik zvláštní, že se těžko dá dopředu určit, jestli se vám bude líbit nebo ne.(23.4.2005)

  • Tosim
    *****

    NĚKDY TO, CO CHCEME, NEUDĚLÁME, ABY OSTATNÍ NEVĚDĚLI, ŽE TO CHCEME. Nejprve bych chtěl zdůraznit, že to, co všichni Shyovi vyčítali už dříve, zůstává. Pokud někdo volal po změně a ta se dostavila a nelíbí se mu, znamená to možná, že ji ani v hloubi své duše nechtěl a přeje si, aby se jelo ve vyšlapaných kolejích. Tvůrce narazil se svou mylně vzývanou genialitou? IMHO. Nebudu zastírat, že můj komentář je spíše filipika, ale psaná s respektem. Nebo spíše s údivem. A také vám povím příběh: když jsem začal pilně surfovat po internetu, naučil jsem se zkratku IMHO. Tohle respektování cizího názoru jsem se snažil dodržovat a než jsem ho úplně pochopil, několikrát jsem díky své hlouposti narazil a přiznal, že dělám chybu. U snímku Vesnice jsem však měl pocit, že podstatná část lidí, kteří jej viděli a hodnotili záporně, se dívá na ostatní, kteří mají opačný názor, okem ironickým a zesměšňujícím. Teď budu hodně citovat: věty typu "Shyamalane, ty už to nehul" anebo "Jak hluboko ještě klesneš?" se mi opravdu zdají velmi teatrální a zbytečné. V potaz musíme brát i výrok POMA, abychom "nebyli na Shyamalana zlí", například v kontextu jedné věty z diskuzního klubu o Shyamalanovi na Lopuchu - "No jo, Gilmi se zbláznil společně s Fukou". Je mi jasné, že mi možná někteří budete vyčítat, že o filmu v mém komentáři toho moc není, já bych toho nechtěl ani moc rozebírat, jenom napíšu, že všechno, co se zdá ostatním tak špatné, mě se naopak líbilo (herecké výkony, zvlášť Bryce Dallas -něco takového bych chtěl mít doma-, záběr s nožem mě dostal!, "homevideo" z lesa, cameo, "otevřený" konec -poslední záběr-) a za jediný zápor filmu nepovažuji to, že trailer lže (protože to už je u Shyamalana tak trošku pravidlem ;-), ale spíše velké množství postav, které nedostaly více prostoru. Chtěl bych se ještě zmínit o recenzích, které jsem na Vesnici četl. Pozor na tuhle, ve které Mirka Spáčilová dvěma slovy prozradí vše a ze zážitku nezbyde nic. Moje druhá připomínka se týká tohoto textu, na jehož konci je věta o nekritických pětihvězdičkářích: Open your eyes, open your mind! Jako argument proti těm, kterým se Vesnice nelíbila, by se dalo použít třeba: nemáte z filmu kladné pocity? Možná je to proto, že jste své oči a mysl otevřeli too little :-) Ale to už se opět dostávám k tomu IMHO. PS a pokud jste "pohnuti" velkým citem, na nějakej rozum zvysoka kašlete. To mi věřte.(2.10.2004)

  • Radyo
    ***

    Škoda, přeškoda nevyužité šance, která se Shyamalanovi naskýtala. Téma bylo totiž poměrně zajímavé, ale on je nedokázal uchopit tak, jako se mu to povedlo v předešlých případech a výsledkem je jeho dosud nejkontroverznější a asi také nejslabší dílo, byť se stále jedná o nadprůměr. Nejvíce tak zaujme jen Bryce Dallas Howardová, i když ani ona mě nedokázala přes jisté charisma přesvědčit o opravdovosti své postavy. Jedna či dvě lekačky pak celkový dojem rozhodně nemohou zachránit.(1.2.2005)

  • Matty
    ****

    Po tříminutovém smíchu přišlo třídenní přemýšlení. 80% Zajímavé komentáře: Tosim, Marigold, Marius, kiddo, sepp, darm, AGO, MIMIC, Anderas, MilesTeg(31.1.2005)

  • Djkoma
    ***

    Kdo mi odpoví, co je vesnice? Já si zkusím odpovědet. Horor to není a ani se jím nesnaží být. Komerční snaha ukázat temnou stranu vesnice byla dost silná, aby většina publika čekala tmu, krev, smrt a možná i nějaké to zajímavé vyústění plynoucí z překvapivého zvratu. Nekoná se tu žádná přehlídka krve a celkově červená barva se stává barvou zla. Proč? Symbolizuje snad krev tekoucí z ran lidí? Z jejich otevřených žil po jakémkoliv zásahu jiné osoby? Varování? Ano, zcela vážně. Symbolika tímto filmem prochází skrz na skrz. Co žlutá, do které jsou všichni oblečení? Co znamená žlutá barva? Barva, kterou svítí slunce, může znamenat naději, šanci a třeba i život. Jedna malá vesnička obklopená lesy. Lidé se bojí a žijí v míru pod vládou starších. Připomíná vám to indiány nebo někoho jiného? Já nejsem naštvaný za to, že film není hororem a bojíte se u něj maximálně prvních pár minut. Od takové třetiny filmu už hodně lidem bude jasné, že tu něco nehraje. Ideologie vyčlenění se mimo společnost a žít vlastním ideálním až utopickým stylem života je super představa, ale jak všichni víme, nikdy se nemůže splnit. Vždycky tu bude něco nebo někdo, kdo nám bude překážet. Všechny špatnosti světa tu jsou a my s nimi nic neuděláme. Můžeme bohužel pouze zavřít oči a nevšímat si jich a nebo ještě lépe od nich odejít. Odejít někam, kde nás nikdo nebude rušit. Nebude po nás střílet, nebude nás lynčovat ani vydírat. Všichni bychom mohli utéct do světa obklopeného stromy a zapamatovat si, že za stromy nás čeká jen to nejhorší a doufat, že zabráníme našim dětem poznat "Svět za stromy". Neobviňujte Vesnici, že je filmem symbolickým, i když symboly a dynamiku děje chvílemi nezvládá. Zkuste přijmout "poslání", které se nám snaží říct a věřte tomu, že aspoň slepý dokáže nevidět náš odporný a krutý svět.(7.5.2006)

  • Malarkey
    ****

    Hodně lidí si na tenhle film postěžovalo a tak jsem s očekáváním vyčkával všelicos. To co na mě přišlo v podobě atmosféry jedné vesničky zapadlé uprostřed lesa odehrávající se kdysi v 18. století v době, kdy ještě po poušti v Americe běhala kupa Apačů, zděsil jsem se, ale ne nikterak negativně, to určitě ne. Nevěděl jsem co si o tom všem myslet. Tohle takzvané ghetto, se kterým si Shyamalan a jeho příběh pohrává mě dosti překvapilo. Ano, je to něco jiného. Něco neobvyklého. Objeví se v něm kupa známých jmen, ze kterých mě nejvíce těší Joaquin Phoenix a vyzdvihuje tu mladičkou Bryce Dallas Howardovou. Není se čeho bát. Tento film má opět co nabídnou. Nudou jsem neumřel a nakonec se dočkal vytouženého naprosto překvapivého závěru. Tak jak to má být ve filmech, na kterých spolupracuje jméno onoho režiséra. Takže nemůžu pociťovat zklamání ani náhodou, to bych musel být blázen. Proto nechápu zdejší hodnocení... --- Já vím, proč jsi sestru odmítnul. Když jsem byla mladší, držívals mě při chůzi za ruku. A najednou jsi přestal. Jednou jsem v tvé přítomnosti zakopla a skoro upadla. Předstírala jsem to. Ale tys mě už nedržel. To, co chceme, neuděláme jen proto, aby ostatní nevěděli, že to udělat chceme.(30.10.2007)

  • Renton
    ****

    Scénář: M. Night Shyamalan .. Tento film jsem viděl už při jeho premiéře v kině, ale hvězdičkové hodnocení ke komentáři přidávám až dnes, dva roky poté (také proto, že jsem na něj pozapomněl:-)). __ Jedná se o velice působivý film. Ani jsem nemohl po filmu komunikovat s přítelkyní, jen jsem seděl a přemýšlel. Bylo o čem. Ano, vzalo mne to a to hodně! Shy mne sice táák nenadchl jako třeba Šestým Smyslem nebo Znamením, ale spokojenost byla i tak. Kamera, hudba, režie povedená jako vždy a hlavně mistrná thrillerová atmosféra! K tomu příběh o strachu z neznámého, o lásce, o odvaze .. jen opakuji, byl a jsem s tímto filmem spokojen. 75%.(10.10.2004)

  • Marigold
    ****

    Jaksi naočkován všeobecnou skepsí, která zchvátila i tábor režisérových věrných, jsem se Vesnici prvoplánově vyhýbal, kudy jsem chodil. A dnes vím, že to byla chyba, neboť je to první Shyalamanův film, který má opravdu něco do sebe, tedy něco více než jen výtečné technické provedení a pointy, které po prvním odhalení omrzí. Pointa Vesnice je tušitelná od první chvíle, stejně jako je patrná snaha indického čaroděje postavit svůj film spíše jako psychologickou studii než lekací thriller. Zajímavá hra s náznaky, barvami, charaktery, náznakovost, úsečnost, místy personalizovaný vypravěč, to vše dodává Vesnici nádech poutavosti a vytváří atmosféru, která není strašidelná, spíše napjatá a tajemná. Uzavřená společnost "spravedlivých" skutečně působí podivně, jednotlivé charaktery jsou posunuté, narušené, nezvyklé. Jejich interakci pak Shyalaman trefuje tu skvěle (výtečná milostná scéna Lucius / Ivy), tu hůře (zbytečně škrobené dialogy "starších"). Občas zaskřípe scénář, to když se chápe příliš velkých slov tam, kde by stačilo mlčet. Shyalamanův boj o nový výraz, který by se oprostil od tradičních klišé je úporný a i díky závěru úspěšný. Nelze ale říci, že stoprocentně přesvědčivý, spíš rozkolísaný a nevyrovnaný. Ale musím znovu opakovat, mezi Shyalamonovým lahůdkářstvím pro masy a Vesnicí je nadějný rozdíl. Snad se ho pan režisér nezalekne.(31.10.2005)

  • T2
    *****

    Rozpočet $60miliónovTržby USA $114,197,520Tržby Celosvetovo $256,697,520║ Kam na tie príbehy Shyamalan chodí? Opäť dejová prepracovanosť z množstvom zaujímavých charakterových postáv, každý jeden zo zúčastnených hviezd si svoj priestor zastane v tom najlepšom svetle, nikto tu nepôsobí na vyše či plocho, a to môže príbeh vyznieť banálne ale režisér z minima ťaží maximum, čo sa len tak nevidí. Veľké plus je opäť účasť skladateľa James Newton-Howarda, fakt sila jeho hudba, robí tam neskutočne silné pozadie. Vo svojej hĺbke to je úžasný a krásny príbeh, z veľkou myšlienkou! /videl v kine 2x: 90%/ ...po niekoľkých pozretiach zvyšujem na plné hodnotenie, ten film ani po x-krát nestráca nič na váhe a momente prekvapenia(18.5.2005)

  • Anthony
    ***

    Pořádně nevím, co si o filmu myslet. Za prvé musím uvést, že jsem dopředu znal první pointu a dost by mě zajímalo, jestli bych se bez její znalosti díval na film lépe nebo hůře. Vysvětlení se mi opravdu zdá trochu přitažené za vlasy (i když ne tak jako třeba u Vyvoleného). Některé scény mi přišly trochu slabší (nahánění v lese), jiné byly ale natočené výborně a nápaditě. Pokud bych to spíš bral tak, že film je hlavně o atmosféře a ne o příběhu, je spíše o lásce a ne o hororu, tak by mi to přišlo celkem dost povedené. Jenže to „hraní si na horor“ to podle mého stahuje trochu dolu. Herci byli dobří, jen Brody mi tam moc neseděl. Kamera byla výborná a hlavně věc, která se na té atmosféře podílí neskutečnou měrou a mnohé scény na ní stojí: naprosto fantastická hudba Jamese Newtona Howarda. Když to tak po sobě čtu, je to dost nejasná, rozporná směs pocitů – takhle přesně ovšem na mě film působil.(25.4.2005)

  • Adrian
    ****

    Po Šiestom zmysle, Vyvolenom a Znameniach je Osada doteraz Shyamalanovym najvýraznejším vykročením novým smerom (i keď určité náznaky bolo možno badať už predtým), pretože jeho najznámejší trademark - "šokujúca záverečná pointa" tu po prvýkrát nie je konečným výsledkom priebehu predchádzajúceho deja, ale "iba" prostriedkom (čo môže valnú väčšinu divákov sklamať a vyvolať aj pochybnosti o reálnosti jej uskutočnenia...). Prostriedkom metaforickým, slúžiaci režisérovi príbehom vyjadriť tú "druhú, hlbšiu a skutočnú" pointu resp. myšlienku filmu - skúmanie ľudských vlastností, citov a morálnej čistoty vedúcej miestami až ku kritike spoločnosti. Vo výsledku je film jedným veľkým zrkadlom - "oknom do duše" nastaveným, nám ľudom. Tento motív prechádza takmer celým filmom (napr. výtvarné riešenie všadeprítomného lesa sa postupne mení v závislosti na vnútornom stave hlavných postáv a hlavne režisérovo cameo svojím nasnímaním celú symboliku zrkadlenia iba posilňuje a prehlbuje). Pozornosť sa tentokrát sústreďuje na analýzu najsilnejšieho z ľudských citov - LÁSKU, ktorá je zároveň aj motorom všetkých udalostí. A práve Láska dodáva nielen záverečnej scéne silný katarzný moment, ale zároveň robí Osadu doteraz najdojímavejším Shyamalanovým filmom. P.S: Ak si chcete tento film čo najlepšie užiť, ignorujte trailer snažiaci sa Vás presvedčiť, že ide o ďalšiu typickú Shyamalanovku.(17.9.2004)

  • AngelAngie
    ****

    "Neděláme to, co chceme, protože nechceme, aby ostatní věděli, že to chceme .. " Tak nějak to bylo, ham!(22.5.2008)

  • DaViD´82
    ***

    Skvostná studie života v netradiční uzavřené komunitě. Herecky žádný zázrak a ze strany Adriena Brodyho dokonalá parodie na herecký výkon. Shyamalan tradičně má vše režijně pod palcem, ale scénáristicky mu to tentokráte mnoho nevyšlo. Nedokázal se totiž zcela odprostit od diváckých očekávání a násilně se v závěru snaží o svou tradiční dějovou gradaci s pointou. Kdyby byla tato "šokující" událost vyzrazena hned na počátku, tak byl výsledek paradoxně mnohem lepší. Velká škoda, jelikož některé momenty jasně naznačují, že ve Vesnici se skrýval ohromný potenciál, který bohužel nebyl ani zdaleka využit.(2.10.2004)

<< předchozí 1 2 3 4 13 24 36 47