Režie:
Vladimír ČechScénář:
Jiří MarekHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Karel Höger, Josef Bek, Otomar Krejča st., Oldřich Nový, Eva Kubešová, Josef Beyvl, Jaroslav Vojta, Svatopluk Beneš, Helga Čočková, Zdeněk Dítě (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)
(více)Recenze (102)
Třetí a nejspíš nejzajímavější film s trojicí vyšetřovatelů Tůma, Líbal. Tentokrát jde totiž o originální pojetí, kdy se nejprve pohřešuje žena, která vlastně ve skutečnosti pohřešovaná být nemusí, aby se poté stala obětí vraždy. Sledujeme nejzajímavější prostředí a i vyšetřování. Přesto se vyšětřovatelé akorát pohybují mezi jednotlivými podezřelými sem a tam a film chvílemi trochu nudí. Za mě je nejlepší závěrečná pasáž byla ta, kdy hluchý Jaroslav Vojta odezíral. Právě prvorepubliková hvězda společně s Oldřichem Novým byli zajímaví herci tohoto dílu, kteří upoutají. Většina se objevuje ve více filmech a Nový jako vrah je vůbec zajímavá věc. A také Vladimír Menšík opět nechybí, ale objevuje se až v závěru. Ale celkově mě dvojice Karel Höger a Josef Bek bavila, pasovala k sobě a je škoda, že toho nenatočili víc. ()
50% — Poslední z trojice filmů s Tůmou a Líbalem. Začátek je poněkud neurovnaný a nepřehledný, chvílemi nevíte, co je skutečnost a co aranžmá, ale to bylo záměrem autorů, aby diváka trochu zmátli. Poté, co dojde ke skutečnému zločinu, se rozjede běžné vyšetřování a film zase zapadne do očekávané škatulky. Právě z důvodu určité falešné „rozšafnosti“ se mi tento příběh líbí asi nejméně z celé trojice. Způsob určení pachatele je však poměrně originální (na svou dobu). Úplný závěr s „partou chuligánů vedenou dvěma dospělými příživníky“ už je úplně zbytečný. Vlastně nechápu, co tyto vsuvky v jednotlivých filmech měly znamenat. ()
Třetí detektivka z třídílné série s kapitánem Tůmou (Karlem Högerem) a poručíkem Líbalem (Josef Bek). Pátrání tentokrát dlouho vůbec nikam nevede, jasně podezřelý vlastně není vůbec nikdo, až konečně pří závěrečné Poirotovské rekonstrukci vyjde najevo hodně nečekaný pachatel. Úplný konec filmu jakoby vůbec nespadal do této série a je zcela nesmyslný. Slušný a důstojný závěrečný díl Tůmy a Líbala. ()
Ani nevím, kde začít. Experimentální pokus nabourávající a vysmívající se tehdejším pokusům o nové filmařské přístupy (zde prvku cinema-verité), který sám zkouší rozdělený obraz, ale bez většího funkčnějšího prvku (a to ani jakožto výsměch). Herci, kteří hráli v předchozích filmech - Eva Kubešová hrála ve 105% seržantku VB, tady hraje herečku a přítelkyni režiséra, Nový hrál v Kde alibi nestačí správce hotelu v Karlových Varech, tady je za uměleckého fotografa, Marcela Martínková hrála laborantku výrobce léčiv v Kde alibi nestačí a zde hraje policistku, Menšík byl ve 105% alibi šamstr barmanky, zde je novinář... Nějak to nechápu. Celé mi to přijde zkrátka takové neukotvené - jako by to chtělo říct strašně moc, tváří se to sofistikovaně, i to pomrkává očkem na diváka, ale celkově člověk neví, na čem je. A ta homosexuální vložka měla krindapána znamenat co? Vsadím se, že právě proto musel vzniknout dialog o láhvi vermutu na hausbótu, aby to jako vypadalo, že Bek balí holky. Když jsme u hausbótu, magnetofon, který byl zhruba tři čtyři dny pod vodou, skvěle funguje? A na závěr zazní dokonce Tisíckráte pozdravujem tebe - já vím, že Loreta, ale i tak? Co tím závěrem s fotbalem a ukrytím se v Loretě chtěli autoři říct? Líbí se mi výprava, v podstatě film ve filmu, televizní zákulisí a Nového hláška, že hůř se fotí oblečení laureáti než neoblečené ženské. Zklamalo mne to a styl humoru jsem skutečně nepochopil a nesedl mi. Jsem ale rád, že si zde zahrál pan Vojta skvělou roli, vlastně poslední filmovou. A nikdo mi nevymluví, že mezi Otomarem Krejčou st. a hercem Vladislavem Benešem není podobnost rysů tváře - jako otec se synem. ()
Nejlepší z dílů alibi. Účast Oldřicha Nového to jen zvyšuje, i když v dost diskutabilní roli, kterou ale podle mě zvládl výborně. Kromě velkého množství slavných herců je super, že je tento díl prošpikován bezva hláškami:,,My víme všechno." , ,,Tak to odpusťte, že zdržuju." :D ,,Člověče kam to píšeš...", ,,Nemáte oheň?" ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Keď si kriminalisti Tůma s Líbalom na hausbóte idú zrekapitulovať, čo sa asi v deň vraždy skutočne stalo, rozložia si lehátko a zapnú magnetofón. Magnetofón a páska bez problémov fungujú, hoci predtým boli potopené vo vode spolu s hausbótom na dno priehrady. (Gareth_Jones)
- Když dvojice Tůma (Karel Höger) – Líbal (Josef Bek) vyslýchá vrchního v baru (Jiří Němeček), kde pracovala Zuzana Kroftová, zní v pozadí melodie „Černý stín v bílé tváři“, která zazněla v předchozím filmu Kde alibi nestačí (1961). (Robbi)
- Přibližně v 54. minutě, kdy je kapitán Tůma (Karel Höger) v holičství, se v jednotlivých záběrech mění množství pěny na jeho tvářích. (Pepy)
Reklama