Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kreslený velkofilm světoznámého studia Walta Disneye, inspirován prastarou pařížskou legendou a slavným románem Victora Huga. Dojemný příběh zvoníka Quasimoda (se znetvořeným zevnějškem, ale srdcem z ryzího zlata) začal jedné zimní noci, kdy se do Paříže pokusili tajně proniknout mladí manželé s nemluvnětem. Obávaný soudce Frolo a jeho biřici však byli ve střehu a žena s dítětem v náručí marně hledá útočiště v slavné pařížské katedrále Notre Dame. Frolo pak pozdě pochopil, že v uzlíčku na její hrudi nebyl lup, ale znetvořené nemluvně. Dříve než soudce stačil čerstvého sirotka utopit, zasáhla prozřetelnost v podobě chrámového kněze. Soudce se z obavy před božím trestem zavázal, že dítě vychová, ale vymínil si, že chlapec nikdy neopustí katedrálu. Uplynulo dvacet let. Quasimodo se stal u Matky boží zvoníkem. Na náměstí se koná každoroční festival bláznů a tři oživlé sochy (jediní Quasimodovi přátelé) ho přemluví, aby se konečně vzepřel vůli svého poručníka a šel poprvé v životě mezi lidi. Pařížané nejprve obdivují Quasimodovu znetvořenou tvář jako dokonalou masku, ale když odhalí pravdu, stane se překvapený zvoník snadným terčem jejich krutého posměchu. zastane se ho pouze krásná cikánka Esmeralda a je za svou troufalost stíhána Frolovými nohsledy. Nalezne útočiště v katedrále a s Quasimodovou pomocí se jí pod rouškou noci podaří uprchnout. Zlolajný Frolo nyní touží po pomstě stejně intenzivně, jako po Esmeraldině kráse a přikáže ji vypátrat za každou cenu. Statečný, čestný a do Esmeraldy zamilovaný kapitán pařížské gardy Phoebus se vzepře jeho rozkazům a stává se psancem. Pokud má láska a přátelství zvítězit nad bezcitným zlem, musí Quasimodo společně se svými přáteli Phoebusem a Esmeraldou zbavit Paříž ďábelského Frola... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (121)

Godhaj 

všechny recenze uživatele

„Ochutnáš nejrůznější druhy sýrů.“ „Dáš si šneka!“ Od mala mám tuto disneyovku nejradši ze všech a před nedávnem jsem ji viděl znovu jako již dospělý a musím uznat, že je to opravdu výjimečné dílo. Příběh o Zvoníkovi je sám o sobě trochu depresivní, ale tady je podán mile, ale přitom velmi dramaticky a napínavě. Z postav mi byla nejsympatičtější trojička chrličů, z nichž každý měl svou výjimečnou osobnost a styl. Písniček bylo na můj vkus docela dost, ale všechny jsou zapamatovatelné, krásné a perfektně podpořené obrazovou složkou. Animace je úžasná, pohyby postaviček jsou přirozené a akční, ale pořád to působí jako poctivý animovaný film. Musím také pochválit český dabing, který je myslím ještě o chlup lepší než originální znění, které je trochu mdlejší. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Celovečerní filmy ze studia Disney zažily v 90. letech spoustu změn oproti těm starším, klasickým pohádkám typu Sněhurka, Popelka, 101 dalmatinů atd. Tou podle mě hlavní změnou je pro 90. léta typická rovná linka, kterou vidíme především na postavách. Dříve byli obličeje postav krásně kulaté, teď jsou takové rovné či šikmé až ostré. To jsme mohli poprvé vysledovat u ALADINA z roku 1992. Dále tento styl následoval u POCAHONTAS, HERCULESA a právě u ZVONÍKA U MATKY BOŽÍ. Mě osobně se tahle animace nelíbí, ta starší byla hezčí, taková malebnější. Ačkoliv u Zvoníka mi to vadí nejméně. Jelikož zde si dali animátoři hodně záležet na zpracování chrámu Notre Dame a celkové středověké Paříže, což se jim skutečně povedlo. Notre Dame od společnosti Disney je prostě úchvatný. Tou druhou hlavní změnou, že už chybí desítky zpívajících, roztančených zvířátek, které byli neodmyslitelné nejen u celovečerních filmů Disneyho. Tady je už jen pár oživlých chrličů na římsách katedrály a sem tam nějaký ten ptáček. Co ale rozhodně se musí zmínit, tak upravený děj od literární předlohy Victora Huga a také jakékoliv jiné filmové verze. Jistě je upravený kvůli tomu, aby ve filmu pro děti nebyla vražda. Frolo proto po ní netouží jako muž po ženě, a tak tento důležitý zásah musí být nějak nahrazen. Proto je Esmeralda nesnášena Frolem z důvodu, že je pouhopouhá cigánka a on využije chvíle, když kýchne a z ohně vyletí růžový mrak, aby ji obvinil z čarodějnictví. Další změnou je zachránění Esmeraldy Quasimodem z popraviště na lanu, a to až v samotném závěru filmu, po kterém se strhne obrovská vřava před katedrálou. Vylití sudu s vařícím olovem překvapivě nechybí. A ačkoliv byla na začátku vynechána vražda, Frodo končí podobně jako čarodějnice v klasické verzi Sněhurky... Film jsem viděl necelý týden po požáru Notre Dame 15. dubna 2019. [4484. hodnocení, 100. komentář, 73%] ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Iste, pár fanúšikov filmu režisérskeho dua Trousdale/Wise, ktorí so mnou nebudú súhlasiť, sa určite nájde, ostatne, každý máme predsa iný názor, ale som si istý, že sú v menšine a hoci zastávam pravidlo, že film a knižka sú dve odlišné formy umenia, v tomto prípade je ignorovanie knižnej predlohy predsa len skôr priznaním sa ku knižnej negramotnosti, čo je vždy strašné a smutné. ()

GMVajgl odpad!

všechny recenze uživatele

Rané filmy Walta Disneyho přinášely kromě zábavy i uměleckou a filozofickou hodnotu. Dodnes v nich lze hledat doslova životní moudrost. Co se mezitím stalo, že dnes pod stejnou značkou vycházejí filmy jako je Frozen, což je feministická propaganda? Dostali jsme se od převypravování lidových příběhů (pohádek) k vlastní tvorbě - která ale vždy tlačí nějakou svou agendu. Na tomhle filmu už je znát cesta do pekel. Původní vážně myšlený námět slouží jen jako inspirace, jinak je vše do detailů přepsáno do nechutně infantilní podoby. Příběh je zjednodušen do takové míry, že dospělého člověka urazí a ani dítěti bych takový brak nepřál. Postavy jsou extrémně černobílé, takže záporák od své první chvíle na scéně zneužívá svou moc a navíc se neustále mračí, zatímco kladní hrdinové se usmívají a pomáhají slabším. Hlavně aby divák věděl, komu má fandit. SPOILER Konec si s původním námětem vytírá prdel. Nejenže se záporák zaslepený čistou nenávistí svrhne s katedrály sám (protagonista na to nemá koule), ale ještě se koná sluníčkový happy-end jak někde v teletubbies. Je mi líto té vší píle animátorů, střihačů, herců, zpěváků, hudebníků a uklízeček, které spolupracovali na tomhle filmu. Odvedli dobrou práci, ale film stojí a padá se svým příběhem, a ten je prostě zprzněný. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Rozhodně ne nejlepší, ale nejvíc fascinující film devadesátkové renesance Disneyho. Obrovské ambice při výběru kanonické předlohy se mísí s megalomansky komplexní animací a témata knihy (v první řadě potlačené sexuální pudy + samozřejmě architektura) se mísí s transformací příběhu během let (práva menšin + melodrama) a dětskou pohádkou opatřenou příslušným filtrem, takže může pár vteřin dělit vtipy o prdění od hrůzyplného chorálu o upalování cikánek, co nechtějí mít sex. Ambiciózní exces nerozumu a odmítnutí vlastních limitací, kde se disneyovský kýč (kde musí každý přežít a dojít naplnění) a romantická tragédie (kde musí všichni co nejděsivěji pojít) rvou bez naděje na vítězství kohokoliv. Umím si představit dát tomu mišmaši odpad i pět hvězd, ale jak říkám, jsem v první řadě fascinovaný tím, o co se Disney pokusil, a zaujatý způsobem, jakým selhal. V dnešní době sázek na jistotu a objektivně nenapadnutelných rozhodnutí je demonstrace odvahy a arogance producentů před třiceti lety dost osvěžující. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (6)

  • Autor knižnej predlohy sa volá Victor Hugo, rovnaké mená nesú aj dva kamenné chrliče, s ktorými sa Quasimodo zhovára. (slavo_held)
  • Animátoři se na pár týdnů vydali do Francie, jelikož chtěli věrohodně zachytit architekturu středověké Paříže a především pak katedrály Notre-Dame. (fiLLthe3DD)
  • Snímek obdržel nominaci na Zlatou malinu v kategorii Nejhůře napsaný film s výdělkem přesahujícím 100 milionů amerických dolarů. (Coldrex)

Související novinky

Reklama

Reklama