poster

Nový svět

  • USA

    The New World

  • Slovensko

    Nový svet

Dobrodružný / Drama / Životopisný / Romantický / Historický

USA / Velká Británie, 2005, 135 min (Director's cut: 172 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Houdini
    ****

    Oscar 1 nominace: Kamera(4.2.2006)

  • whack
    **

    Angličania, aby si zabezpečili mier dovtedy, kým si vybudujú v Jamestowne usadlosť, vymenovali miestneho náčelníka (Wahunsenacawh) za powhatanského kráľa a prehovorili ho, aby pripriahol svoj ľud do práce a zabezpečil belošským usadlíkom zásobovanie potravinami. Jeho dcéra (Pocahontas) bola unesená a predaná angličanom, kde bola prekonvertovaná na kresťanstvo, vydaná za dobyvateľa (John Rolfe), ktorému splodila syna. Zomrela ako 21 ročná. Od roku 1607, kedy angličania vtrhli do Virgínie, boli v najbližších desaťročiach powhatanovia (a iné kmene) takmer vyhubení (z 20.000 powhatanov zostalo niekoľko sto). Tento teror je ovšem premenený do konečnej sladkej romantickej sračky.(16.5.2011)

  • Radek99
    ****

    Přestože Terrence Malick točí v podstatě stále dokola o tom samém a jediném, jedna věc se změnila, Malick pomalu přestává točit pro diváky a začíná točit jen pro sebe. Je to v principu čirá lyrika, když předtím se jeho filmy daly považovat za vyhraněně lyricko-epické. Malickovy filmy do této doby byly o sdílení i sdělení, nyní tu ovšem zůstalo jen sdílení a opouštění epické složky je zjevnou cestou od diváka. Formálně je v Novém světě stále zřetelný Malickův úchvatný umělecký rukopis, jen se zásadně změnila teplota barev, teplé odstíny předešlých filmů (nejvýrazněji v Nebeských dnech) vystřídaly ty studené, zůstaly typické kamerové jízdy a vlnící se tráva, nádherná hudba, Malick stále promlouvá především silou obrazů než slov, vypráví pomalu, až meditativně a důležitým faktorem je u něj kontemplace. Přibyla ale melancholie a jakási emoční clona pramenící z hlubokého vnitřního smutku. Typickým prvkem je také komentář a vnitřní monology hlavních postav, přičemž přestává být důležité rozdělení na pásmo vypravěče a pásmo postav a vše se trochu slívá. Škoda až přespříliš rozvolněné stopáže a některých pasáží vprostřed snímku, kdy jsem se vysloveně nudil, bez nich bych byl opět fascinován. Fascinován nádherným příběhem o střetu civilizací, lyrickou skladbou o největším z citů, nadčasové a svým dobovým ukotvením tolik symbolické etudě o lásce, filmové milostné lyrice. Ta byla vpravdě nádherná, leč nemohu se zbavit dojmu, že sám autor by měl být trochu uvážlivější při volbě poměru délky a lyričnosti svého filmu...(10.1.2012)

  • Morien
    *****

    Po prvním shlédnutí čtyři, po druhém pět. Herecký trojkoncert, nechápu, jak může být vůbec něco takového možné.(2.1.2008)

  • Shushika
    *****

    Silně meditativní dílo s velkým "D", jenž narušuje klasická divácká očekávání, ba celá dramatická schémata filmových, literárních a divadelních dějin. Malick se s každým novým filmem vzdaluje vkusu průměrnému divákovi multiplexů a tak se není co divit, že si The New World, jenže je plný zámlk, nedořečeností a znovuobjevené krásy všedních věcí, vysloužilo hanlivou přezdívku "zfilmovaný National Geographic". Malicka však buď rádi máte a nebo ne. Jeho fanoušci budou opětným tematizováním malých/velkých lidských příběhů vsazených do přírodního dění uchváceni, ti ostatní nad ním zlomí nadobro hůl. Komu nešla pod vousy již v zásadě velmi vstřícná Tenká červená linie, ztratí o The New World zájem nejpozději 5 min. po úvodních (moc krásných) titulcích a bude kritizovat přesně to, co druhá strana považuje za klad. Objevování krás Malickovských světů holt není pro každého. Kdo nečeká variaci na 1492: Dobytí ráje, respektive připouští, že i film, jenž v podstatě bez příběhu, může zaujmout, si užije hodně jiný a zároveń velmi intenzivní podívanou nejen o éterické lásce, vnitřním dobývání světů, osvojování si nových percepčních schémat... ale tak trochu, jak už to u Malicka bývá, o všem.(23.3.2006)

  • - Před samotným natáčením režisér Terrence Malick a kameraman Emmanuel Lubezki navrhli několik pravidel použitých při natáčení:
    - žádné umělé světlo
    - žádné záběry za využití jeřábu nebo kamerového vozíku, pouze záběry ruční kamerou a Steady kamerou
    - bude se natáčet z pohledu osoby
    - popředí i pozadí musí být viditelné a zaostřené
    - je povoleno, ba vyžadováno natáčet i věci neočekávané, následovat svůj instinkt
    - selektivní záběry: nebude použit žádný záběr, který v sobě nemá „vizuální přitažlivost“ (HellFire)

  • - Natáčelo se bez použití jakéhokoliv umělého světla. Výjimku tvořily interiéry paláce Hampton Court, které byly dosvíceny umělým světlem skrze okna. (HellFire)

  • - Ve zvukové stopě filmu je k zaslechnutí okolo 100 severoamerických ptačích druhů. (Lavran)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace