poster

Nový svět

  • USA

    New World, The

  • Slovensko

    Nový svet

Dobrodružný / Drama / Životopisný / Romantický / Historický

USA / Velká Británie, 2005, 135 min (Director's cut: 172 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • StarsFan
    ***

    Kamera moc hezká, exteriéry nádherné... to ale nemění nic na tom, že zbytek je romantická nuda prosycená poetikou, která mi skutečně moc neříká.(4.8.2007)

  • kleopatra
    *****

    New World je ódou na lásku. Historická fakta jsou nedůležitá, události se přelévají jedna do druhé bez vysvětlování. O to víc je krásných obrazů, hudby a myšlenek....."Jsi jako řeka, která mnou protéka". Kdo byl potěšen filmovou řečí v Thin Red Line, bude okouzlen. Já jsem touto básní lásky byla.(10.4.2006)

  • Kaka
    ****

    Vzhledem k tématu a příslušnému názvu filmu se dalo očekávat strhující, velkolepé, triky oslňující dobrodružství s monumentálními bitvami podpořenými hektolitry krve. To by ovšem nesměl režírovat Terrence Malick. Jeho tenká červená linie mě silně lezla na nervy. Filozofie a válka nešly tak docela dohromady. Ovšem tady to funkční je. Nový svět, nová kultura, noví lidé, sem tam nějaké ty vnitřní hlasy, láska velebená až do oblak (naprosto strhujícím a svojským způsobem) a kvalitní snímek je na světě. V žádném případě nuda. Kdo tohle tvrdí, je naprosto mimo. New World má neskutečnou poetickou sílu, která spolu s nádhernou kamerou vytváří neopakovatelně silný divácky prožitek. Zkratkovité vyprávění je věc výtečná. Alespoň nedělá režisér z diváků totální idioty a nechává trochu té kreativity také na nich. Prapodivný střih se dá odpustit a málo akce je naprosto pochopitelné. Obával jsem se zbytečně.(8.3.2007)

  • Radek99
    ****

    Přestože Terrence Malick točí v podstatě stále dokola o tom samém a jediném, jedna věc se změnila, Malick pomalu přestává točit pro diváky a začíná točit jen pro sebe. Je to v principu čirá lyrika, když předtím se jeho filmy daly považovat za vyhraněně lyricko-epické. Malickovy filmy do této doby byly o sdílení i sdělení, nyní tu ovšem zůstalo jen sdílení a opouštění epické složky je zjevnou cestou od diváka. Formálně je v Novém světě stále zřetelný Malickův úchvatný umělecký rukopis, jen se zásadně změnila teplota barev, teplé odstíny předešlých filmů (nejvýrazněji v Nebeských dnech) vystřídaly ty studené, zůstaly typické kamerové jízdy a vlnící se tráva, nádherná hudba, Malick stále promlouvá především silou obrazů než slov, vypráví pomalu, až meditativně a důležitým faktorem je u něj kontemplace. Přibyla ale melancholie a jakási emoční clona pramenící z hlubokého vnitřního smutku. Typickým prvkem je také komentář a vnitřní monology hlavních postav, přičemž přestává být důležité rozdělení na pásmo vypravěče a pásmo postav a vše se trochu slívá. Škoda až přespříliš rozvolněné stopáže a některých pasáží vprostřed snímku, kdy jsem se vysloveně nudil, bez nich bych byl opět fascinován. Fascinován nádherným příběhem o střetu civilizací, lyrickou skladbou o největším z citů, nadčasové a svým dobovým ukotvením tolik symbolické etudě o lásce, filmové milostné lyrice. Ta byla vpravdě nádherná, leč nemohu se zbavit dojmu, že sám autor by měl být trochu uvážlivější při volbě poměru délky a lyričnosti svého filmu...(10.1.2012)

  • Shushika
    *****

    Silně meditativní dílo s velkým "D", jenž narušuje klasická divácká očekávání, ba celá dramatická schémata filmových, literárních a divadelních dějin. Malick se s každým novým filmem vzdaluje vkusu průměrnému divákovi multiplexů a tak se není co divit, že si The New World, jenže je plný zámlk, nedořečeností a znovuobjevené krásy všedních věcí, vysloužilo hanlivou přezdívku "zfilmovaný National Geographic". Malicka však buď rádi máte a nebo ne. Jeho fanoušci budou opětným tematizováním malých/velkých lidských příběhů vsazených do přírodního dění uchváceni, ti ostatní nad ním zlomí nadobro hůl. Komu nešla pod vousy již v zásadě velmi vstřícná Tenká červená linie, ztratí o The New World zájem nejpozději 5 min. po úvodních (moc krásných) titulcích a bude kritizovat přesně to, co druhá strana považuje za klad. Objevování krás Malickovských světů holt není pro každého. Kdo nečeká variaci na 1492: Dobytí ráje, respektive připouští, že i film, jenž v podstatě bez příběhu, může zaujmout, si užije hodně jiný a zároveń velmi intenzivní podívanou nejen o éterické lásce, vnitřním dobývání světů, osvojování si nových percepčních schémat... ale tak trochu, jak už to u Malicka bývá, o všem.(23.3.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace