Režie:
Jiří StrachScénář:
Lucie KonášováKamera:
Petr PolákHudba:
Miloš BokHrají:
Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Zuzana Kajnarová, David Švehlík, Zuzana Stivínová, Oldřich Navrátil, Klára Issová, Jana Štěpánková, Josef Somr, Jiří Bartoška (více)Obsahy(1)
Oblíbená pohádka režiséra Jiřího Stracha Anděl Páně je přímo stvořená pro vánoční čas. Hned v úvodu nás zavede na samotná nebesa: je časně ráno, v předvečer Štědrého dne, a všichni se chystají na velkolepé oslavy Ježíškových narozenin. Panna Maria (K. Issová) se svatou Veronikou (V. Žilková) pečou vánoční cukroví, andělské sbory nacvičují Gloria a Ježíšek zlobí úplně stejně jako ostatní malí kluci. Jen jeden anděl jakoby tu byl navíc a jakoby se každému jen pletl pod nohy - Petronel (I. Trojan), paličatý nešika a přetrhdílo. Na co sáhne, to zkazí, ale přitom nikdy nepřizná svoji chybu. Zakrátko si proti sobě poštve všechny svaté. Jediný, kdo má s Petronelem ještě trpělivost, je sám Pán Bůh (J. Bartoška). Ten mu dá důležitý úkol - zastat zaneprázdněného svatého Petra u nebeské brány. Jenže Petronel začne příchozí soudit přísněji než samotný Pán Bůh. A když si později troufne dokonce kárat samotného Pána Boha - trest na sebe nenechá dlouho čekat! Je poslán na pozemský svět, aby napravil jediného hříšníka, jinak na Štědrý den propadne peklu. Vyděšený Petronel, proměněný v žebráka, odchází mezi smrtelníky, o jejichž životě nemá ani potuchy. Průvodcem je mu poťouchlý čert Uriáš (J. Dvořák), který se náramně dobře baví na Petronelův účet. Společně putují zasněženým krajem a pokouší se najít svého hříšníka, kterému by Petronel napravil hlavu. Cesta je zavede na nejbližší hrad. Tam je pánem mladý hrabě (D. Švehlík), který veškerý čas tráví zábavou a pitím. Jeho správce (O. Navrátil) ho za vydatné pomoci ostatních bezostyšně okrádá. Je tu i půvabná a skromná služtička Dorotka (Z. Kajnarová)... Jenže – Petronel je pěkný popleta – nejenže nikoho nenapraví, ale vlastní hloupostí uvrhne nevinné lidi do neštěstí. Naštěstí ale nakonec přijde k rozumu a pochopí, že nic není tak jednoduché, jak se zdá. A pak musí napravit všechno, co způsobil... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (849)
Na čistých 5* to sice není (hlavně kvůli ne zrovna 100% výpravě), ale jako motivaci si nejvyšší hodnocení tenhle film zaslouží, protože jde o jednu z nejlepších pohádek co u nás byly natočeny za posledních tak 15 let. Milý příběh, žádné pitvoření a infantilnost jako například u pana Trošky (nic ve zlém O:-)), příjemný humor, skvělí herci, na české poměry velmi povedená hudba (žádné syntezátory ale poctivý orchestr), pěkné Šumavské exteriéry, ... Myslím, že největší ukázkou toho, jak moc se tahle pohádka povedla je fakt, že jsem byla na filmu v téměř vyprodaném kině na festivalu Finále a takové dlouhé a bouřlivé ovace jsem u žádného jiného díla (ani třeba u také velmi dobře přijatého "Štěstí") neslyšela. ()
Dlouhé roky jsem se tomu vyhýbal, ale poté, co mě Strach nedávno rozsekal mistrovským filmem Klec, jsem se této pohádce rozhodl dát šanci, a byl jsem celkem příjemně překvapený. Úvod v nebi mi sice přišel trapný a nechápal jsem, co tam dělají všechny ty narážky na bibli, protože dětský divák je nemá šanci pochopit (jediným vysvětlením tedy je, že jsou určeny pro dospělé publikum, což mi zase přijde zvláštní, protože jsem měl za to, že pohádky se mají točit primárně pro děti, nikoli pro jejich rodiče), ale po přesunu děje na zem mě to začalo bavit. Ten příběh je prostě fajn (byť inspirace Bočanovou klasikou je nepřehlédnutelná), obsazení je velmi dobré, má to hezkou hudbu, a opravdu mě bavilo na to koukat, takže už konečně chápu širokou popularitu, které se Anděl Páně už dlouho těší. ()
(Musím přiznat, že při druhém zhlédnutí (2018) mi ta pohádka připadá podstatně lepší, naopak některé části mého starého komentáře podstatně trapnější. Asi si ty druhé pokusy budu muset zakázat, vždycky vyměknu. Každopádně pěkné dvě hvězdičky i starý komentář ponechávám): Tak po desítiletích vlády pekla jako jediné právní zásvětní instance české filmové pohádky se konečně dostává ke slovu i nebe. Těch padesát let ale udělalo své a výsledkem je, že obě tyto instance jsou v duši českého diváka už prakticky nerozlišitelné. Ale k filmu: Náprava padlého anděla skrze nápravu lidí (a nakonec je to trochu jinak) – dobrý motiv. Nebe vtipné (chytrými narážkami i obsazením) a dokonce i moudré, jen přespříliš vánočkově české, bez kouska smyslu pro dogmatiku. Země zoufale nudná. Příchodem dvojice black and white agentů s ručením neomezeným se to sice rapidně zlepší, ale i když je Petronel matla, přece jen ta zápletka se splněnými přáními je až příliš přiblblá (jakkoli samotná idea „splněného přání“ je v této souvislosti velmi případná) a všechno ke šťastnému konci kvačí nějak rychle a přímočaře. (Pohádkově legitimní pranostiková pomoc svatých kámošů je ovšem sympatická.) Scénář od samého začátku třídí hříšníky se stejnou snadností jako Petronel u nebeské brány – nejen že je okamžitě jasné, kdo bude tím (jediným) napraveným; kdežto nebe a peklo koexistují v dokonalé harmonii, na zemi je k vidění jen nezměnitelně bílá a černá - což by se dalo akceptovat při troše hloubky, velkoleposti nebo humoru, nic z toho však pozemští červové v této pohádce nenabízejí. Všechno musejí pro diváka oddřít anděl s čertem (jde jim to naštěstí skvěle). A aby byla bílá ještě bělejší, vše je vyřešeno tím, že poctivá holka odmítne žebráka, protože miluje hraběte. Pravda, Pámbů to hned uvede na pravou míru, ale dojem z toho, co předcházelo, se už nezmění, pointa je chytrá, leč bez účinku; navíc se dovídáme, že ten, kdo nám byl předložen jako napravený hříšník (totiž hrabě) napraveným hříšníkem není. Tak buď se nenapravil nebo vůbec nebyl hříšníkem. Himlherbartoška. Buď měl být ten pozemský příběh inteligentnější a krevnatější nebo naopak na něj mělo být jen sem tam shlíženo a vše rozhodující se mělo odehrávat v nebi (s těmi hláškami a bombarďáckým obsazením by to byla dobrá šou). Při jedné z těchto možností bych tomu všemu rád uvěřil. No, dal bych i tři hvězdičky, ale „Ježíšku umejt!“ nebo „Ježíšku, ty lumpíku“, to opravdu ne. Vocaď pocaď, soudruzi. Ježíšek je právě narozený Spasitel světa a ne nějaký bumbrlíček vod pepiků. ()
Přísahám Bohu, že kdyby dramaturgická skupina sedící na Kavčích horách nepřemýšlela ad rectum, lépe odhadla potenciál scénáře Lucie Konášové a přiřkla režiséru Strachovi větší rozpočet, jež by se následně promítnul do výpravy, byla by z toho absolutní pohádková pecka! Režijně přehledné, dějově duchaplné, dialogy a scény vypointované a hlavně, naprosto geniálně obsazené dílo, v němž dvojka Trojan & Dvořák zběsile cedí ultracool hlášky, ale i tak zůstává ve stínu fenomenálního Jiřího Bartošky, jenž je s rozčepýřenými vlasy v roli Pánaboha naprosto úžasný! Škoda toho, že snímek zůstal na půli cesty standardní televizní inscenace. Jestli to bude režisérovi myslet jako doposud, příštím filmem rázně promíchá stojaté vody české filmové břečky… doufám. ()
Tahle pohádka je velice chválena, jako jedna z nejlepších za poslední desetiletí a tak jsem se rozhodl jí zkouknout. Dostal jsem však úplně pitomý příběh, vůbec se mi to nelíbilo. Bartoška byl ve své roli příšernej. Jediné pozitivum na této pohádce byla Zuzana Kajnarová, které to tam slušelo. Mimochodem mi dost připomíná jednu mojí kamarádku. :-) ()
Galerie (56)
Photo © Česká televize / Jiří Červený
Zajímavosti (27)
- Ivan Trojan (Petronel) popsal atmosféru natáčení: "Na Andělovi Páně vzniklo něco, co podle mě fungovalo v éře Menšíků a Sováků, kdy se ješě jezdily točit exteriéry. Dneska se hodně šetří a na exteriéry se prakticky už vůbec nejezdí. (...) Vyprávěly se historky, vzpomínalo se, bylo to nádherný. A i když se někdo musel večer vracet do Prahy na představení, tak všichni na něj až do noci čekali. A když už přijel, tak jim bylo líto se rozejít a povídalo se a pilo dál. Ačkoliv jsme takhle hýřili často až do rána, nestalo se, že by někdo něco zmotal. Práce tím rozhodně netrpěla, naopak." (NIRO)
- Zdeněk Troška odmietol natočiť tento scenár z dôvodu, že nemá rád zimu odkedy robil pomocného režiséra vo filme Krakonoš a lyžníci (1980), kde si jej užil až dosť. (pds)
Reklama