Reklama

Reklama

Gympl

Trailer
Česko, 2007, 110 min

Předloha:

Tomáš Houška (kniha)

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Haluzová, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích malují graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 227)

somnar 

všechny recenze uživatele

Aneb od všeho trochu, ve výsledku nic... Pokud chtěl Vorel divákům nabídnout realistický pohled na současné teenagery a jejich (ne)řešitelné problémy, nesměl by příběh ověsit absolutně klišovitými situacemi, otravně přehrávajícími herci a dialogy, jejichž přidaná hodnota se rovná nule. Jak sympatizovat s nesympatickými hrdiny? Jak se jim dostat pod kůži, když Vorlův scénář bruslí jen po líbivém povrchu, skáče od motivu k motivu a nenechá nás průseráře pochopit? Těžko. Divácky vděčné školní prostředí, česká herecká elita, naťuknutí problémů každého teenagera - přesto komedie průměrná a ve svém sdělení hodně rozporuplná... ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Tomas Vorel Jr. - (Petr Kocourek) +++ Jiri Madl - (Michal Kolman) +++ Eva Holubova - (Riaditelka Mirka) +++ Zuzana Bydzovska - (Petrova matka) +++ Jiri Schmitzer - (Ucitel Karel) +++ Milan Steindler - (Ucitel fyziky Milan) +++ Tomas Hanak - (Pavlin otec) +++ Jan Kraus - (Michalov otec Kolman) +++ Ivana Chylkova - (Michalova matka Kolmanova) +++ Pavel Telicka - (Inspektor) +++ Hudba: Wich *** /////////// Reziser Tomas Vorel starsi je ako dospely teenager. Podla mna sa dobre vzil do situacie mladych ludi, ktori nemaju zaujem sa ucit, ale sa skor poflakovat po nociach a nicit vlaky alebo steny sprejovanim graffity. Vytkol by som mu len jedno, ze sa mu nepodarilo spojit zaner komedia-drama, pretoze skor to bola taka zmiesana kasa, pri ktorej som niekedy nevedel, ci sa mam smiat alebo to brat vazne, inac by som dal aj 4 hviezdicky. Ale myslim si, ze najlepsie to zahral Madl a taktiez Holubova v ulohe riaditelky a Zuzana Bydzovska. Zaujimavy povazujem bonus s komentarom pocas filmu rezisera a syna Vorlovych a Jiriho Madla. Napr. pri lezeni po streche mali herci lana, ktore boli trikovo vymazane alebo v budove, kde si boli pozriet knihy Bozeny Nemcovej, zvonka bola na budove v skutocnosti cervena stena a trikovo ju zmenili na zelenu, aby bola rovnaka, ako vo vnutri budovy no a samozrejme mozno si vsimnete chybu s kukatkom na dverach..... 18.06.2008 ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

"Vždyť za rok maturujete a nevíte ani, jak se dostat do Zbiroha?" Základní problém teenagerských filmů = teenageři. Neherci jsou prostě neherci a tak se není čemu divit, že moc nehrají. To by se potom mohl kdokoliv jiný stavět na hlavu, ale pocit mírné amatérštiny už se tím nevyžene. Kdyby přeháněli všichni stejně jako představitelé učitelů, neslo by se to ve zhruba stejném duchu a zase by to vypadalo jinak, ale někteří se holt drží zpátky a potom to působí roztříštěně a nevyváženě. Ambice odkrývat problémy mladé generace a zároveň v prvním plánu vyprávět příběh party studentů gymnázia, kteří se věnují malování grafitti, filmu potrhává koberec pod nohama. Líbila se mi ironická i sugestivní kamera i některé hlášky, i když mám pocit, že až budu velká, budu se za to prohlášení možná hodně chytat za hlavu. Hip-hopová kultůra mě neoslovuje, ale sem sedla jak půlka na nočník, občas vytvářela pěkně hypnotickou nebo beznadějnou atmosféru. Moje gymplácká realita vypadá trošku jinak, ale to může být tím, že nejsem z prohnilého velkoměsta, ale z pokryteckého maloměstečka. S postavami jsem se neztotožnila. Tomáš Vorel junior má hezké zuby. A tím bych asi skončila. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Měl jsem trochu obavu, že Tomáš Vorel podlehne tlaku doby a pojme Gympl jako rádoby coolovou teenagerskou šaškárnu, která se zařadí do stejné lajny s filmy Karla Janáka. Nu nestalo se a Vorel si udržel statut osobitého tvůrce, jemuž můžou být současné trendy ukradené - on stále klouže na vlně Kouře a předkládá nám zajímavý pohled na současnou školní generaci zabalený do - v tuzemském měřítku netradiční - typicky vorlovské formální slupky. Kdo neměl se starší tvorbou Tomáše Vorla ještě tu čest, bude možná jeho nejnovějším snímkem zaskočený, už proto, že na pohled docela klame tělem. Navzdory názvu se Gympl příliš nezabývá školou a nesnaží se z tohoto prostředí ani příliš těžit, rovněž grafitti tu není ústředním motivem, ale jen určitým prostředkem - zhmotněním dobrodruštví a výkřikem revolty znuděné mládeže bez opravdových možností seberealizace. Gympl stojí postavami i příběhem na hranici karikatury - zobrazuje generaci dnešních středoškoláků vnímanou optikou jejich učitelů a naopak. Ovšem každý tábor zahrnuje i realističtěji vykreslené postavy, s nimiž nemá divák problém sympatizovat a mnohé výroky i situace (jakkoliv byly myšleny v nadsázce) odráží realitu s mrazivou přesností. Tohle pojetí by těžko fungovalo, kdyby nebyl film tak skvěle obsazen - ať už bereme v potaz záměrně přehrávající sklepáky v rolích učitelů nebo Tomáše Vorla mladšího a Jirku Mádla jakožto představitele ústřední dvojice a tahouny filmu. I většina neherců (výjma pana Teličky) mezi zmíněné zapadá, herecké projevy jsou totiž opět pojaty pěkně po vorlovsku na divadelní způsob, což (pomineme-li některé nepovedené post-synchrony) zcela zapadá do zvolené koncepce. Ale bylo by chybou, pět pouze chválu a tvářit se tvůrcum povedlo nelehký koncept polokarikatury udržet vždy pevně na uzdě. Přešlapovaní na hranici realistické výpovědi a groteskní hyperboly se filmu mnohdy bohužel nevyplácí a to zvlášť ve chvílích, kdy se tvůrci snaží ospravedlnit zařazení do komediálního žánru mnohdy křečovitými pokusy o vitp. Některé drobné epizodky lze těžko uhájit před nařčením z nadbytečnosti a bržděním tempa - například nad pasáží se sebeubližováním nebo Petrovou komínovou aférkou jsem si tak mírně povzdechl nad absencí páteřního děje, jenž by film dovedl protáhnout i přes okamžiky, které jsou tam do počtu. Audiovizuálně je Gympl výrazně nadprůměrný (hlavně noční/sprejovací scény jsou zpracovány impozantně) - stejně jako v Kouři si Vorel hraje s barevnými filtry a nasvícením, efektem rybího oka a s oblibou cpe hercům kameru těsně k obličeji. Zkrátka je stále svůj a nepouští se do žádného videoklipového snimání a zběsilých střihů, byť se mnohým filmařům může zdát, že bez podobných postupů by se film o sprejařské subkultuře neobešel. Hip-hopová hudba už moc originálně nepůsobí, zato je zatraceně dobrá a filmu dost pomáhá. Gympl vážně není filmem úplně vybroušeným a odjehleným, ale je zajímavý, zábavný, svojský a v silných místech se dovede zatraceně silně zakousnout formálně i obsahově - a to se počítá. () (méně) (více)

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

Jistě. Nemá cenu si namlouvat, že Vorel kočíruje svůj povoz přehledem s přehledem a bez chyb a že Gympl netrpí všemi neduhy současné české kinematografie (především špatně nasazené postsynchrony - aka Vorlův trademark - vsazené do úst neherců mě fyzicky bolely). Jen mám dojem, že snaha o to být cool a věrný v Gymplu pozvolna přestává být pouze snahou. Prakticky tu chybí nosný příběh a silnější dramatický oblouk, který by se v závěru uspokojivě uzavřel, ale jednotlivé fragmenty "nočních jízd" fungují jak pro laika, tak pro zasvěceného. Hlášky ze školní půdy jsou pochopitelně úplně mimo a vůbec si těžko umím představit, že někde může fungovat takový gympl. Mádl s Matonohou jsou výborní, Schmitzer zdatně sekunduje situačními výlevy a Vorel mladší... sakra, vážně překvapil. Mimochodem, kdyby všechny české filmy vypadaly řemeslně jako poslední půlminuta Gymplu, už bych se v kině možná nikdy nestyděl. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (78)

  • V době natáčení na trase metra C již staré ruské soupravy 81-71 nejezdily, poslední den provozu s cestujícími se uskutečnil 6. listopadu 2003. (Stocki)
  • Těsně před tím, než ve třídě přibližně v 6. minutě učitelka řekne: "Martin umí, Michal by taky mohl umět ...," řekne Martin (Tomáš Vaněk): "Pé jedna plus pé dva rovná se mínus pé," což je chybně. Správně má být "x jedna plus x dva se rovná mínus pé". (ČSFD)
  • Jiří Mádl (Michal Kolman) zmaturoval len 3 mesiace pred začiatkom nakrúcania. (Smok)

Reklama

Reklama