Scénář:
Michael HirstKamera:
Ousama RawiHudba:
Trevor MorrisHrají:
Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam (více)VOD (1)
Série(4) / Epizody(38)
Obsahy(2)
Od okamžiku, kdy se jako 40letý chopil moci, byl anglický král Jindřich VIII. panovníkem s nenasytným apetitem a minimálním zájmem o státní záležitosti. Stal se tak ideálním terčem pro zneužívání svým intrikánským kancléřem, kardinálem Thomasem Wolseyem, jehož ambice usednout na papežský stolec vévodily jeho osobním cílům. Touha krále Jindřicha po mužském potomkovi a neschopnost jeho ženy Kateřiny Aragonské mu syna porodit, nasměrovaly jeho království na historickou cestu, která ohrožovala královy pravomoci, podpořila nástup Anne Boleynové, milenky odhodlané stát se novou královnou, a podnítila krvavou protestantskou reformaci, jež oslabila přední postavení katolické církve v Evropě. Navzdory překážkám ze strany mocného papeže v Římě, ambiciózním a zkorumpovaným vladařům z celé Evropy a dokonce i vlastním poddaným se Jindřich nezastaví naprosto před ničím, včetně exilu a zavraždění svých nejbližších, aby svých cílů dosáhl. (Viasat)
(více)Videa (4)
Recenze (339)
Otevřený pohled do soukromí nejnáruživějšího vládce Anglie výrazně pokulhává za nejoceňovanějšími seriály dneška a opravu si nedokážu představit, že by všech 10 epizod bez újmy jakéhokoliv rázu ustál člověk k dějepisu lhostejný. Seriál mapuje nějakých pět let Jindřichova okouzlení Annou Boleynovou. Pět let, během kterých k mnoha dramatickým událostem vskutku nedošlo. Ano, dovíme se něco o politické situace v Evropě, o šířícím se luteránství, o nesmírném vlivu španělského krále, ale vše se odehrává kdesi na pozadí, za těmi bezvýznamnými milostnými pletkami, za snováním zrádcovských plánů, které stejně nevyjdou. Unavené dramaturgii a faktu, že není moc o čem vyprávět navíc podkopává nohy tristní výprava. Kýčovitě digitální Londýn, kostýmy sice překrásné, ale vždy jakoby čerstvě ušité… a potom takové detaily jako tělesné proporce čerstvě narozeného synka, ve skutečnosti již pár měsíců dobře krmeného macíka. Chtíc nechtíc, musíme dát zavděk hlavně slušnými hereckými výkony. Podobnost mezi Jonathanem Rhys Meyersem a dobovými portréty Jindřicha sice není… sice není, ale herecky svou roli nechutně ctižádostivého krále-samce zvládá na výbornou. Nathalie Dormer jako Anna Boylenová se urputně snaží nebýt jenom ozdobným přívěskem, ale není snadné dívat se jí do tváře. Nejednoznačný sviňák Sama Neilla v plné kráse představuje něco jiného, totiž faleš církve a její schopnost manipulovat s kdekým. Období vlády Tudorovců je v celém svém rozsahu jistě obdobím poutavým a nesmírně významným, nevím, proč si tvůrci vybrali zrovna tento úsek, pro dramatický seriál zcela nevhodný. Jako konverzační drama OK, ale kdo chce dnes, v době Dextera, Prison Breaku, Ztracených, sledovat nepříliš záživné konverzační drama? 60% ()
Nic není tak černobílé jak se na první pohled zdá, nikdo není doopravdy zlý ani hodný, chvíli sympatizujete s tím, pak za se oním. Ano, pravda je, že kulisy vypadají jak nakašírovaný polystyren, ale kostýmy to bohatě vynahrazují. Co na tom, že šaty vypadají jak kdyby je právě švadlena došila? Královský dvůr těžko chodil v orvaných hadrech :) Kardinál Wolsey se postupně stal mojí nejoblíbenější postavou a jeho zatčení se stalo ukočením a vyvrcholením celé série, výbušný Meyers podává zajímavý a dobrý herecký výkon a osvěžíte si obzory nad politickou situací v 16.stol. a dobovými postavami (Cromwell, More...). Možná právě v době Lostů a Prison breaků je tohle svěží a příjemné osvěžení... uvidíme (pokud budou i další série)jak se bude seriál dál vyvíjet. ()
Velmi dobrý dramatický seriál, který si ovšem s historickými fakty a daty pohrává trochu volně. Hlavně příběhová linie královy sestry Markéty mě trochu zaskočila. Nejenže změnili reálie (byla vdaná za francouzského krále, ne portugalského a o konci toho manželství nemluvě), ale hlavně ji zaměnili s její mladší sestrou Marií. Nicméně, výuka dějepisu není posláním této produkce a tak divák, který má rád historické dramata si přijde na své. Výborný je v hlavní roli Jonathan Rhys Meyers, který dokázal skvěle zahrát mladého prchlivého krále, který je v jednu chvíli laskavý a okouzlující společník a vzápětí je zuřivostí bez sebe. ()
Niektorí sú ,,namäkko" zo súčasných seriálov ironizujúcich svet aj ľudí v ňom, Tudorovcov hodnotím čoby milovníčka historických kostýmoviek, pre ktorú bol tento podrobný seriál o Henrichovi VIII. tým najväčším možným potešením. Z histórie poznáme množstvo slávnych osobností, ale Henrich VIII. patril svojou vášňou k ženám a trúfalosťou odpojiť sa od rímskej cirkvi, k tým najzaujímavejším. Seriál je postavený na pilieroch, ktoré u širšieho publika vždy zafungujú - vášeň, láska, zrada, sex, pomsta, nenávisť a v primeraných dávkach predostierané politické udalosti, či prekrásne dobové kostýmy, výprava, hudba a priam nemožne dokonalý herecký casting od démonického Jonathana Meyersa cez Natalie Dormer a Mariu Doyle Kennedy, ktoré sú na zachovaných portrétoch ako stelesnené Anna Boleyn a Katarína Aragonska - výber hercov nemohol byť lepší. Užívateľ Matty sa v závere svojho komentára pýta, či v dnešnej dobe plnej Dexterov niekoho baví nezáživná konverzačná dráma, no musím oponovať, pretože Tudorovci sú - napriek neskutočne úžasným, chytrým, sarkastickým, vyspelým a celými masami milujúcim seriálom dnešnej doby - presne mojou šálkou kávy. ()
„Jaká ztráta je pro člověka nejvíc nenahraditelná? Čas. Ze všech ztrát je nejvíce nenahraditelný, protože se nedá vykoupit.” Kateřina Aragonská & Anna Boleynová - 70%: Seriál má dvě přednosti, které z něj dělají tak silně nadprůměrné dílo. První je technická stránka, počínajíc omračující hudbou, obrazovými hrátky tvůrců s představivostí, jak asi neomezený vládce vnímá dění okolo sebe a pak je zde samozřejmě úchvatná garderóba stovek kostýmů (v 15. století se zkrátka uměli oháknout stylově). Druhým a největším pozitivem jsou pak samotní herci. Ať slavní (všemocný kardinál Sam Neill), debutující (Zlatý glóbus pro Natalii Dormer!) či žijící legendy (démonický Peter O'Toole jako Bohu oddaný papež Pavel III.). Každý z obsazení vykazuje maximální snahu o co nejlepší výkon a že je to poznat. Vždyť i té Anny Boleynové musí být člověku v den její popravy líto. Vrcholem je pak samozřejmě Jonathan Rhys Meyers, který nehraje krále... on králem je! Králem nepředvídatelným a náladovým. Králem mocným a krutým. Králem ochotným pro své blaho zruinovat i zemi, které vládne. Zkrátka králem z rodu Tudorovců... Jane Seymoureová - 100%: S velkou sledovaností přichází větší rozpočet a tvůrci mohou začít myslet i globálně. Dvorní intriky již nehrají prim, tentokrát přichází na řadu vztah krále se svými poddanými a návrat k prvotní otázce, zda-li je lepší, aby se lidé svého vládce obávali či jej milovali. Na post královny navíc nastupuje dobrota sama se srdcem a tváří anděla, jejíž pravou cenu si Jindřich uvědomí příliš pozdě. A je to právě ten moment, kdy absolutistický vladař poklekne u lóže své umírající manželky, který mě bez jakýchkoliv výhrad přesvědčil, že v první polovině třetí řady stanul seriál na svém vrcholu. Anna Clevesová - 80%: Temné a depresivní, v tomto duchu se nese zakončení třetí série. Z všemocného vladaře se opět stává egoistická svině, za jehož rozmary trpí jak jeho nejbližší, tak celý stát. Opět se uzavírají tajné dohody, opět se bodají dýky do zad. Nejkladnější postavou je tak paradoxně kancléř Cromwell, který (jak už to v historii u hodných hochů bývá) sám skončí s hlavou na špalku, zatímco se jeho svrchovaný pán úspěšně transformuje do bezcitné kreatury. Největší hvězdou je ale hudební skladatel Trevor Morris, který po dvou řadách příjemných melodií přeladil o 180 stupňů a do každé druhé scény láduje zběsilé smyčce čí šíleně drunící bubny. Atmosféricky je tak třetí část Tudorovců zatím nejpovedenější. Kateřina Howardová - 70%: Král je ve stavu zranitelnosti a tak mu jeho zkorumpovaná šlechta dostrčí mladou dračici, sexuálně atraktivní blbku bez charakteru, chcete-li Megan Fox své doby. Zatímco se tak panovník oddává vášni se svou novou královnou, která není zas tak panenská, jak se zdá, tak jeho poddaní skrze jeho zranitelnost uskutečňují své podlé plány a zbavují se svých nepřátel. Ze všech částí Tudorovců je zrovna tato nejslabší. Tvůrci a ani opět výtečný herecký ansábl za to nenesou vinu, chyba je už v historii samotné. Pátá panovnice zkrátka nemá sebemenší šanci na získání divákových sympatií, neboť vyjma vznešené krve ji od dobových bezcharakterních prostitutek nedělí vůbec nic. Kateřina Paarová - 100%: Druhá polovina závěrečné řady je už naprosto jiné kafe. Vladařova nová vyvolená je silná a sebejistá žena, kterou si divák oblíbí již během několika minut. Intriky na anglickém dvoře jsou už pouze zúženy na soupeření o malého prince Edwarda, u kterého je s každým dalším rokem jasné, že za chvíli usedne na otcův trůn. Díky vysokém rozpočtu si již tvůrci mohou dovolit i velmi působivé a napínavé dobývání francouzského města Bolougne. Největšími hvězdami je však nakonec opět trojice Jonathan Rhys-Meyers, Henry Cavill (Charles Brandon) a Sarah Bolger (princezna Mary), kterým jejich postavy věříte na 200% a tento rok minimálně pro Meyerse očekávám za ztvárnění Jindřicha VII ocenění Zlatým glóbem a nominaci Trevora Morrise za hudbu. Dokonalé! Zánik Monarchie - 100%: Žádné stařecké sípání na smrtelné posteli, ale důstojný a vskutku velkolepý odchod ze scény a jedno z nejpůsobivějších zakončení seriálu, co jsem kdy viděl. Grandiózní finále Tudorovců je už spíše takové nostalgicky surealistické ohlédnutí umírajícího muže na prahu smrti za svými činy, za svými ztracenými a nalezenými láskami, za svými prohrami a výhrami, za svými přátelstvími, za svým odkazem budoucímu světu, za svým ztraceným mládím... no zkrátka jsem se v posledních dvaceti minutách doslova topil v slzách, což se předtím povedlo pouze Buffy a Battlestar Galactica. Showtime to opět dokázal. All hail to the King! () (méně) (více)
Galerie (434)
Zajímavosti (38)
- Neexistují žádné historické doklady, že by hudebník Thomas Tallis byl bisexuální. (Morien)
- Charles Brandor, 1. vévoda ze Sufolku (Henry Cavill) nemohl být přítomen soudu s Jindřichem Howardem, hrabětem ze Surrey (David O'Hara), jak to líčí 3. epizoda 4. série. Soud totiž skončil 13. ledna 1547, zatímco Charles Brandon zemřel již 22. srpna 1545. (Tony-Z)
- Mužští herci nejvíce nesnášeli punčochy, ženské herečky korzety. I tak si nemají na co stěžovat: původní historické šaty totiž vážily desítky kilogramů. (Lynette)
Reklama