Režie:
David OndříčekKamera:
Adam SikoraHrají:
Ivan Trojan, Sebastian Koch, Soňa Norisová, Jiří Štěpnička, Marek Taclík, Filip Antonio, Norbert Lichý, David Švehlík, Martin Myšička, Miroslav Krobot (více)Obsahy(1)
Detektivní thriller z první poloviny padesátých let vypráví o kapitánovi kriminálky Haklovi, který vyšetřuje rutinní zločin. Záhy se ale ukáže, že tato zdánlivě triviální vloupačka je čímsi složitějším. O případ se zajímá Státní bezpečnost, která vyšetřováním pověří svého specialistu, německého experta majora Zenkeho. Skutečné důkazy přestávají být podstatné a případ získává politický rozměr - obrací se totiž proti "sionistům" z Židovské obce. I přes přímý zákaz pokračuje kapitán v pátrání a přesvědčuje se, že věřit nelze nikomu a ničemu. Postupem času se ale kolem něj začíná stahovat smyčka estébácké mašinerie. Hakl se už necítí bezpečně a uvědomuje si, že ohrožuje sebe a především vlastní rodinu. Jak se rozhodne? Bude pro něj znamenat víc jeho vlastní rodina, nebo důkazy, které vedou ke skutečnému odhalení pravdy? (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 258)
Nepamatuju si, kdy naposledy jsem viděl tak schematickou kriminálku, v níž vyšetřování probíhá tak primitivně klišovitým způsobem, že i trafikové paperbacky nabízejí oproti tomu brilantní rozbor situace. To není přehánění, je to opravdu extrémně hloupé - na úrovni pověstné ztracené kytky z klopy, která zavařovala gentlemanům ve dvacátých letech. Samotná pointa je svou tupostí skutečně smrtící. Scénář je naprosté zoufalství a fušeřina, Epsteina by už konečně měl někdo odpojit, protože zatímco takový Signál byl zoufalý projekt ze své podstaty, tady scénář zabijí slušný potenciál. A nechoďte na mě s tím, že "je to kriminálka jen zčásti, takže její nesmyslnost není na škodu"... I kdyby osobní rovina fungovala (což nefunguje), stále nejde ignorovat tu ignoranci vůči žánru i divákům. SPOILER: Ten film nefunguje ze své podstaty. Zaobírá se (podobně jako třeba v tomto ohledu o nejeden řád lepší Hořící keř) dilematem hrdiny, který nezíská mnoho, ale stojí si za svým, nebo zbabělce, který může přežít a neublíží svým blízkým. Jenže Trojan nakonec objeví způsob jak "vyhrát", aniž by se přímo ohrozil, když kulku svěří hodnému nacistovi. Že se pak jde dát zabít od STB, je naprosto nesmyslné a dělá to z něj idiota, co zničil sebe i svou rodinu jen kvůli samotnému gestu, ačkoliv vlastně už dávno dosáhl svého. Pokud teda film měl být poctou hrdinům, kteří bojovali proti komunismu stůj co stůj, tak teda fakt díky - protože ve skutečnosti z nich dělá v gestech se utápějící debily. ()
Po Je třeba zabít Sekala nejpřeceňovanější český porevoluční film. _____ Scénář nedává absolutně žádný smysl - a) počítá s mnoha náhodami (čili to není ani dobrá detektivka), b) vymýšlí si velmi nepravděpodobnou konspirační teorii, která přitom nebyla nutná, vzhledem k tomu, že soudní procesy té doby byly stejně nahrané, a c) je od základu lživý v tom, že by takto vysoce postavený vyšetřovatel mohl nebýt v komunistické straně, a dokonce ještě tak zpozdile pochybovat o tom, že režim je zkorumpovaný. __________________ Film je příkladem laciného antikomunismu, který selhává právě jako historická reflexe. Ale jinak ano - řemeslně to je na výši. Z průměrného hodnocení na CSFD je zřejmé, jak zoufale zdejší publikum chce dobrý český film a je ochotno projektovat si nenaplněné kvality do čehokoli, co i jen trochu překračuje průměr. ()
Na Ve stínu jsem se rozhodl jít do kina, protože si myslím, že takové snahy o dobrý film si moje peníze prostě zaslouží. A byl jsem překvapený, jak dobrý film se nakonec Ondříčkovi vyvedl. Herci byli bombastičtí. Musím pochválit Sebastiana Kocha, který měl tu chuť zahrát si v českém filmu. Rozhodně se mu to povedlo. Přesto ale nesmím zapomenout na hlavní roli Ivana Trojana, která byla maximálně skvělá. Ale i další byli fajn. A i když se ve filmu objevili jenom na pár scén, byla radost je vidět. A to ať už Myšička, Krobot, Babčáková nebo Štěpnička. Co se týče příběhu, přiznám se, že jsem čekal zapeklitou hádanku, ze které vyplyne zajímavé rozuzlení. Samotná podstata je ale daleko snažší a jednodušší, než by se vůbec dalo čekat. Každopádně za tu výbornou atmosféru 50. let, za tu krajinu a za ty kulisy, které doteď nechápu, kde tvůrci našli a hlavně, jak je dokázali tak skvěle upravit, ale i za tu skvělou výpravu...si tenhle film prostě pozornost musí zasloužit. ()
"Hledám vraha. Je mi jedno, kdo to je." Ve stínu večerní projekce jsem viděl skvělej film s vynikající atmosférou, kterej ani propagandisticky nelhal o době minulý (jen zdvořile pomlčel o některejch nevhodnejch souvislostech), ale na tý kriminální linii to v něm trošku skřípalo. Určitě leccos zachránil ten nejsprávnější ze správnejch kapitán Hakl, kterej sice občas vyšetřoval na principu instinktivní náhody, ale to mohu velkoryse přehlédnout. Horší je to u mě s tím, že hrdinství obdivuju pouze v případě, že má nějakej smysl. Jinak si stojím za rčením, že hrdinů jsou plný hřbitovy a z tohoto místa může STB porazit pouze jedinec s mimořádně vyvinutým smyslem pro vstávání z hrobu. ()
Davide Ondříčku, podařilo se Vám natočit agitku blbější, než byly ty z padesátých let. Zkuste se podívat na Doznání (1970), případně na Hořící keř (2013). Nevím, jestli i Epsteinův scénář byl tak plochý a nanicovatý, nebo zda vše zkazila ta příšerná režie. Jedno však Ondříčkovi upřít nejde, je skutečný umělec. Natočit tak zdlouhavý, nudný, nic neříkající film plný hloupých klišé s takovými herci, tomu se říká umění. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (28)
- Příběh, který se odehrává zejména v Praze, se kvůli autentičnosti tvůrci rozhodli natáčet zčásti také v Polsku. Praha se totiž od padesátých let příliš proměnila a byla pro film příliš barevná. (hippyman)
- Při finálních pracích ve střižně pomáhal Davidu Ondříčkovi rodinný přítel Ivan Passer. (agass)
- Když se Jitka (Soňa Norisová) a kpt. Hakl (Ivan Trojan) líbají v kuchyni, má na sobě Hakl kšandy. V dalším záběru, kdy Jitka zahlédne venku muže, kšandy zmizí, aby se ve chvíli, kdy Hakl vychází ze dveří, zase objevily. (Jeldi)
Reklama