Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Sličná strašidla v podobě nejrůznějších Percht a Bílých paní mají u nás předlouhou tradici. Vždyť hodná Bílá paní mohla nasytit chudé lidi a ztrestat naduté pány či dráby. V polovině šedesátých let se k těmto legendám vrátil spisovatel Karel Michal ve sbírce Bubáci pro všední den. Bílá paní – Perchta z Borštejna – v jeho pojetí pokračovala ve svém bohulibém poslání i v době socialismu. Perchta musela suplovat arogantní netečnost těch, kdož měli pečovat o blaho lidu a zatím pečovali jen o své vyhřáté pelíšky. Její trestuhodná aktivita vzbudila pozornost orgánů všech stupňů a byla velmi, velmi nežádoucí. Stejně nežádoucím se posléze stal i film, natočený podle této povídky režisérem Zdeňkem Podskalským v roce 1965. Aby snímek neprovokoval k nepříjemným otázkám, odpočíval přes dvacet let v trezoru. V satirické – tak trochu duchařské – komedii se setkáte s Jiřinou Bohdalovou, Milošem Kopeckým, Vlastimilem Brodským, Irenou Kačírkovou a Rudolfem Hrušínským. (Česká televize)

(více)

Recenze (310)

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Rozříkáme si to soudružsky a půjdeme od toho. Takže z hlediska marxismu-leninismu je to průměrný film, je to dokonce podprůměrný film, je to imperialistická podvratná ideologie. Techniku to oni mají, to ano, ale jinak na nás nemůžou. Jenže je to třeba zhodnotit v širších souvislostech – zahrané je to skvěle, jak by také ne když tam hraje poválečná kvalita a Podskalského režie je stejně jako scénář profesionální, dialogy vycházející z socialistického realismu jsou trefné bezchybné, celá satirická skládanka, nebojme soudruzi si to přiznat, je takřka geniální tragikomický pohled na totalitní systém. Já to vidím po našem: neměli bychom se tříštit na detailech, takže dávám nekompromisních sto procent. Kupředu, zdravíme zlepšovatele, ale někteří bezpartijní hodnotící na csfd by potřebovali usměrnit ve všeobecném zájmu - nedali plný počet! Kdo nejde s námi jde proti nám! Ještě, že uvědomělí občané proti takovému nesprávnému hodnocení protestují na Letné, aby malým avengerům v plamenném projevu na tribunách spočítali pupínky a ukázali, kde je skutečná správná pravda, jak správně na csfd hodnotit filmy, jak správně žít. Děkujeme. Kupředu, zpátky ani krok! Nakonec v praze se jim to hodnotí, ale mimo prahu už lidé nemají všechny informace o filmech a proto mohou některé snímky hodnotit zkresleně. Jedno je jisté nová totalita nebude mít rudou barvu, o to plíživější a záludnější může být její nástup. Jejky, co to, právě mi přes dvorek přeběhl medvěd. Produkce: Filmové studio Barrandov ()

topi 

všechny recenze uživatele

Bílou paní jsem vždycky miloval a milovat budu. Jedna z nejlepších českých komedií šedesátých let a nepřekonatelná satira!! Hlavně to herecké obsazení nemá absolutně chybu! Brodský - kastelán, Chramostová - jeho žena, Hrušínský - předseda, Kopecký - tajemník, Hlavatý - ředitel školy, Prachař - náměstek, Bek, Řanda - inspektoři, Voska - psycholog, Menšík - policajt, Hajská - Blažková, Řehoř - farář, Bohdalová - číšnice, Kačírková - Bílá paní, Trégl - Blažek...geniálnost!! Nejlepší film Zdeňka Podskalského. Co hláška - to trefně namířená slova proti tehdejšímu režimu, vůbec se nedivím, že po roce 1968 putoval film do trezoru. Tohle byla opravdu obrovská odvaha, takhle satiricky mířené věci proti režimu se stěží mohly podařit natočit, ovšem Zdeňku Podskalskému se to povedlo opravdu s bravurou! Tady pár hlášek..." Vždyt´ tady žádnej most není! - Furt s tou pravdou! - Drž hubu a plav! " " S kapitalistickejma přežitkama sme skoncovali, ted´ se pustíme do feudálních!" " Musíme se ztlemit, ehm ztmelit !" " Většina lidí není zdráva, zejména psychicky!" " Jseš temnej dědek! Zaostalej! Nepotřebujeme strašidla, když máme Národní výbor! " "Podívej se, já to nezakazuju, ale na druhý straně to zase nemůžu povolit. " "Už do toho začínám vidět! - Davová sugesce, že jo? - To by nebylo to nejhorší, nenapadá vás nic? Vatikán, nic? Já vám povídám, že jsme obklíčeni cizýma rozvědkama! Musí se okamžitě skočit pro orgány!" " No dobře, to ale musíte opatrně, aby nám lidi nezačali moc přemejšlet. " "Dobrý den. - Až na věky. - Vy jste tu soudruhu farář? - To jsem milý synu. " " Všude nastolit atmosféru důvěry! " " Soběstačnost v krmivech na přední místo! - Moje řeč, s fortelem na silážní jámy! " " Vždy suché boty pro stavbaře!" " Heled´te, vy ste tady jedinej střízlivej, je vám to jasný? - Ne. " " Dohnat - předehnat! " " Dobrý odchov - zdravé tele! "To je opravdu jen maličká částečka z tohoto obrovského gejzíru vtipných nápaditých scének. Pro mě nejlepší, u které vždycky totálně nemůžu, když na hradě vystoupí Bílá paní z obrazu a Pepíček Bek na ni zavolá: " Stát !! Občanský průkaz !! " Ona jde dál, tak volá znovu: " Chytit !! Vyslechnout !! " To je takovej nářez, tenhle film je prostě neuvěřitelně parádně natočenej a naprosto nádherně zahranej s takovou lehkostí a přirozeností, že to je radost pohledět. Ono ale u takových hereckých es nejde ani nic jinýho očekávat, než prvotřídní kvalitu. Ach jo, to už bohužel nikdy nebude. Ještěže existují takový parádní pecky, jako je Bílá paní. Málem bych zapomněl na vynikající práci Evžena Illína, který se postaral o výtečný strašidelný hudební doprovod, bez kterého si Bílou paní už vůbec nedokážu představit. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

V šedesátých letech se nejspíš nálada ve společnosti vylepšila. Hrůzné časy 50.let byly pryč. Tři roky před Pražským jarem vznikla tato satira, která je opravdu přesná. Lidé ve vysokých funkcích moc nechtějí aby lidé přemýšleli, radši jim mažou med kolem pusy a manipulují. No a občánkovi, který chce mluvit pravdu hrozí jenom problémy. Dají se tady najít naprosto přesné paralely s činnostmi tehdejšího režimu (divadelní hra, která má divákovi vnuknout ,,jedinou´´ pravdu.) Bilá paní je ovšem komedie a vše je podáno jenom s velkým humorem, ironií a cynismem. Někdo vtom ani politiku vidět nemusí. Film funguje i jako univerzální taškařenice, která neustále překvapuje svou bláznivosti, má naprosto vražedné tempo, geniální dialogy a obejde se bez jediného hluchého místa. Výborně jsem se bavil. O plném počtu hvězd nemůže být pochyb. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Spisovatele Karla Michala zná dnes už jen málokdo, povídku Jak Pupenec ke štěstí přišel, která posloužila jako předloha, tím méně. To jen svědčí o genialitě Zdeňka Podskalského, s jakou se zhostil tohoto filmařského úkolu. Irena Kačírková hrála v poměrně málo filmech, které dnes stojí za pozornost, o to více můžeme být rádi, že si její osobnost můžeme v Bílé paní vychutnat. A to přesto, že její úkol byl zde poměrně sporý - jen aby tam byla, aby byla půvabná a obestřena tajemstvím, což se podařilo dokonale. Ostatní herci hráli typy známé i z jiných filmů, přesto zde nepůsobí obehraně (například Miloš Kopecký opět jako vypočítavý padouch, Jiřina Bohdalová opět jako jednoduchá žena z lidu). Excelují i herci v epizodních rolích (třeba Darja Hajská). Kouzelný je kratičký rozhovor mezi Brodským a Chramostovou: "Maminko, tak pravda zase jednou zvítězila." - "Ty kurevníku!" Svým způsobem je ten film strašně zpolitizovaný. Od začátku do konce padají hlášky, které pranýřují tehdejší režim. Což je na rok 1965 velmi odvážné. Přesto je to od začátku do konce neskutečně vtipné. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Komedie, ze které mrazí. Někde na půl cesty mezi filmovým podobenstvím a absurdním divadlem. Dialogy Karla Michala, mimochodem velmi záhy po natočení už exulanta, jsou brilantní: "A kdo to zaplatí?" - "Co chcete zaplatit?" - "Instalaci vodovodu." - "No jak to? Vždyť jste říkal, že jste ho nedělali." - "Teď řek předseda, že jo. Já jsem se mejlil, sem člověk..." - "A von vám to tajemník nezaplatil?" - "A kdo by to platil, když jste to objednali vy?" - "Já vím beton, že ho nedělali..." - "Tak fajn, tak já jdu a těm lidem řeknu, že jsme to nedělali." - "Tak moment, to by bylo klamání veřejnosti. Vodovod jste měli v plánu, hotovej je, tak jakýpak škádlení. Podejte si fakturu, dostanete to proplacený..." Podskalský sice není žádnej režisér od Boha, ale povedlo se mu slušně udržet napětí mezi komediální linií a odvážnou alegorií. Závěrečný vstup na most, který neexistuje už je jen třešnička na dortu! ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Je to jeden z tzv. trezorových filmů. Promítal se do roku 1970, kdy byl zakázán. V obnovené premiéře zazářil v roce 1989. (sator)
  • Pieseň “Na hradě Okoři", ktorá odznela vo filme, bola nápadom jedného komparzistu a režisér Zdeněk Podskalský st. mu zaň vyplatil honorár 400 korún. (Raccoon.city)
  • Film byl natočen podle povídky "Jak Pupenec k štěstí přišel", která je součástí povídkového cyklu Karla Michala "Bubáci pro všední den". (Terva)

Reklama

Reklama