Reklama

Reklama

Letiště

Trailer 1
USA, 1970, 137 min

Předloha:

Arthur Hailey (kniha)

Scénář:

George Seaton

Kamera:

Ernest Laszlo

Hudba:

Alfred Newman

Hrají:

Burt Lancaster, Dean Martin, Jean Seberg, Jacqueline Bisset, George Kennedy, Helen Hayes, Van Heflin, Maureen Stapleton, Barry Nelson, Dana Wynter (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Burt Lancaster a Dean Martin stojí v čele hvězdně obsazeného katastrofického filmu producenta Rosse Huntera, za který Helen Hayes dostala svého druhého Oscara®. Řídící letového provozu Mel Bakersfeld (Lancaster) ze Země řeší nejen problémy se svojí milenkou (Jean Seberg) a manželkou (Dana Wynter), ale hlavně s právě zuřící sněhovou bouří na letišti s jejímiž následky mu vydatně pomáhá svérazný mechanik (George Kennedy). Ve vzduchu musí kapitán Vern Demerest (Martin) společně se svojí přítelkyní, těhotnou letuškou (Jacqueline Bisset), udržet kontrolu nad svým boeingem 707, protože má na palubě černou pasažérku (Hayes) a maniaka vyhrožujícího odpálením bomby (Van Heflin). Často napodobovaný, ale stále nedostižitelný film. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (173)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Zaujmem mierne opozitný postoj voči tunajším názorom, keď si dovolím povedať, že hľadieť na Airport ako film katastrofický, a teda zadať priestor na zrovnávanie s modernou tvárou žánru je prinajmenšom chybou, ak nie až ignoráciou previazanosti s kontextom a knihami Arthura Haileyho. Nijako sa netajím, že práve Haileyho romány sú mi spomedzi diel amerických polofaktických literátov vsádzajúcich na investigatívnu prácu v obore, ktorému sa práve venujú, najbližšie. A i keď ani jeden nepostráda náboj a dramatické vyhrotené situácie, len ťažko by sa dalo označiť akýkoľvek román vrátane Letiska za katastrofický. Haileyho rukopis spočíva v obratnom vytvorení vlastného komplexného jazyka, ktorý pracuje v plánoch. Tým prvým je vždy pestrofarebná mozaika ľudí na rozličných spoločenských priečkach, čím sa mu darí získať si široké publikum, sympatizujúce s hrdinami z ich prostredia - máme tu napríklad zľahka idealizovaného (typický predstaviteľ Haileyho ústredných hrdinov) riaditeľa letiska, jeho sekretárku, hrdinského pilota, šikovnú a vtipnú starú čiernu pasažierku, zúfalého bombového atentátnika a ďalších. Tým druhým je ostrý kritický tón, ktorý zväčša prechováva k biznisovému modelu, politikárčeniu a moci peňazí, dolovaných z pracujúcej triedy; vždy tu ponecháva priestor aj trpkému humoru, hraničiacemu so satirou. Až v treťom, poslednom pláne je sledom udalostí, ktoré plynulo prechádzajú v napínavý súboj s časom v jedinom momente, kde sa pretnú osudy jeho postáv. Bohužiaľ, George Seaton zvolil zlý prístup, keď ustúpil hollywoodskym konvenciám, nechal námet prejsť vzťahovou melodramatizáciou a premenil ho na látku omnoho bližšiu klasickému katastrofickému filmu, pričom tú pravú esenciu Haileyho zahodil a vymenil za zvučné mená hereckého osadenstva. Ona kritika sa tu vyskytuje len veľmi zriedka a je zatlačená do úzadia (citeľný ústupok štúdiám, ktoré nechcú rozvíriť hladinu kontroverzie a pálčivých diskusií na túto tému), dôraz sa kladie len na zopár nosných motívov a prvkov (jedna búrlivá noc zo života riaditeľa, podnebné podmienky, bomba v lietadle a milenka, kam sa pozrieš), do popredia vystupuje zručná práca s dejovou dynamikou, ktorá však pri 137 minút trvajúcom filme, ktorý prakticky stojí na dialógoch, vyznieva ako paradox a pôsobí trochu nemiestne, plus nie vždy vychádza podľa predstáv. Obsadenie je zvolené tak, aby prilákalo čo najširšie publikum, hudba Alfreda Newmana vždy správne podkresľuje aktuálnu situáciu. Osobitne zaujme kamera a vkladanie záberu do záberu pri diaľkovej komunikácii, ktoré je nestále a využíva rôzne spôsoby, od klasického predelu na pravú a ľavú stranu, cez okrúhly výsek v strede až po štvorzáber. Nedostatky tým však nanešťastie nemiznú, ani dostatočne neblednú na to, aby som mohol vyjadriť akúkoľvek spokojnosť s týmto pojatím a jeho tunajším hodnotením. A že, i keď to niektorí tvrdia, je z toho Haileyho cítiť kvôli početným ústupkom komerčnému hitu len minimálne. 65% ()

progression 

všechny recenze uživatele

Ani po 50 letech od vzniku tohoto filmu podle legendární knižní předlohy Arthura Haileyho neztratil tento film skoro nic ze své působivosti. Hvězdné herecké obsazení, vykreslení lidských osudů a napínavý příběh posádek letadla i letiště. Nepřehlédnutelná a nezapomenutelná je černá pasažérka v podání Helen Hayes, která za svojí boží kreaci originální černé pasažérky dostala oprávněně Oscara. Tak mne napadlo jak by si tahle hodně originální babka v nové "protiteroristické" době poradila se současnými bezpečnostními opatřeními. Možná i s těmi, vždy je přítomen lidský faktor. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Úvodní hodinka je poněkud pomalejší a nudnější, avšak slouží k nastínění celé situace, jež sehraje klíčovou roli v druhé polovině filmu. Ukazuje situaci na letišti, cestující a vztahy mezi hlavními hrdiny - zaměstnanci letiště, ale také piloty a letuškami. S blížícím se koncem je snímek napínavý a poutavý, byť konec lze předvídat. Potěší herci a celková atmosféra snímku. ()

Mirokukii 

všechny recenze uživatele

Solidní drama se spoustou zajímavých postav, kterých tu je nemálo. Malá stařenka je naprosto perfektní a za dvě hodiny filmu se připlete snad ke všemu jen trochu podstatnému. Létat dnes, tak jak cestuje v tomto filmu, by pro ni bylo patřičnou výzvou, s kterou by se jistě popasovala. Trochu vleklé, místy postrádající napětí a to hlavně v první půli. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Poslední půlhodina má naprosto neskutečnou, dechberoucí, pětihvězdičkovou gradaci. Nebudu prozrazovat detaily, ale natočené to bylo mistrovsky. Ovšem film má přes dvě hodiny a to celé dění předtím je prostě příšerná nuda. Ano jsou tu slavní herci i herečky včetně zaslouženě oskarové Hayesové, ale film řeší milion nezajímavých věcí. Vedoucí letiště se rozvádí, má milenku, bojuje s inspektory, na dráze má letadlo, pilot podvádí manželku s letuškou, která je těhotná, letiště řeší co s chronickou černou pasažérkou, probíhá odhalování potencionálního psychopata. Vše velice pomalu, popisně, telenovelně a člověk čeká kdy už se něco začne dít. Tady se tvořili klišé všech katastrofáků 70. let včetně 2-3 pokračování a vznikal žánr, který mě narozdíl od bráchy nikdy moc nebavil. Z úcty k originalitě a vzhledem k poslední půlhodině se zavřenýma očima 4*, ale musím přiznat, že béčkovější pokračování mě bavily více. ()

Galerie (89)

Zajímavosti (27)

  • Počítačový terminál používaný rezervačnými agentmi je IBM 2260 Display Station, jeden z prvých interaktívnych počítačových terminálov, predstavený ešte len v roku 1964. (Arsenal83)
  • Ředitel letiště Mel Bakersfeld (Burt Lancaster) má jako služební vůz, ve kterém se pohybuje po letištní ploše, kombík Ford Country Sedan z roku 1969. (J.F.B.)
  • George Kennedy v role Joea Patroniho je jediný herec, ktorý sa objavil v tomto filme aj vo všetkých jeho troch pokračovaniach. (Arsenal83)

Reklama

Reklama