Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Přemysl Otakar II. se navzdory slibu nemůže zúčastnit zásnub Beneše z Dubé a Ludmily z Vartemberka, které mají zažehnat vleklé spory mezi dvěma mocnými rody na severu Čech. Vyšle proto svého vyšetřovatele a správce hradu Bezděz Oldřicha z Chlumu jako svého zástupce. Cestou Oldřich se svým panošem a pomocníkem Otou narazí na stopy přepadení a objeví mrtvoly kupce a jeho vozky. Zatímco Oldřich pokračuje v cestě, velitele Diviše a Otu vyšle po stopách lapků, kteří kočár přepadli. Marktvart z Vartemberka a jeho syn Marek hosta přivítají, netají se však nelibostí nad tím, že nepřijel král osobně. Ota s Divišem objeví stopy, které spojují přepadení kupce s hradem Vartemberků. Při večeři obviní loutnista Arnošt purkrabího Jošta z pokusu o znásilnění jeho dívky a ještě téhož večera je Jošt zavražděn. Beneš obviní ze zločinu Arnošta, Oldřich však trvá na důkladném vyšetřování a pustí se s Otou do pátrání. Téže noci však dojde k další vraždě, jejíž obětí se stane hradní pán Markvart z Vartemberka. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (347)

sud 

všechny recenze uživatele

Nečekal jsem nic (v lepším případě) nebo průser (v horším případě), ale, naštěstí, se nekonala ani jedna varianta. Příběh se (opět naštěstí) vyhýbá značným historickým souvislostem, vymezuje se pouze vládou Přemysla Otakara II., tudíž problémy s historií jsem ani nehledal. Výprava je pěkná (čti spíše vyhovující, než dokonalá), hudba dokonale dotváří atmosféru. Zásadní problém bych viděl v něčem jiném - v režii. Petr Nikolaev si nejspíš neuvědomoval, že točí historickou detektivku, kde by měl divák spolu s "detektivem" pátrat po vrahovi. Avšak při vraždě purkrabího, ač zobrazené z dálky, i méně všímavý divák dokáže identifikovat vraha a (možný spoiler!) záhadný a (rádoby) nejednoznačný Beneš z Dubé je nesympatickou postavou od začátku. Vydařené herecké obsazení (Roden, Kanyza, Vaculík) a závěrečný souboj za svítání však dokazují, že film mohl být mnohem lepším. Takhle tu máme příjemný odpočinkový film, který však svůj souboj s o dost starším soupeřem - Zločinem na Zlenicích hradě prohrává na celé čáře. Update: Přečetl jsem si pár věcí od Vlastimila Vondrušky a k filmu se vrátil. Atmosféra jeho knih je vykreslena skvěle a casting je poměrně solidní. Karel Roden zahrál skvěle, i když na Oldřicha z Chlumu působí trochu staře, na druhou stranu Klára Issová (i když není modrooká blondýnka, jako její literární předobraz) je coby Ludmila z Vartenberka (jinak budoucí Oldřichova manželka) absolutně dokonalá. Za tím, co jsem kdysi o filmu napsal, si stojím, ale zvyšuji na 70%. ()

korbitch22 

všechny recenze uživatele

Nikolaev má štěstí jako prase, že v jeho filmech hraje Karel Roden a Lukáš Vaculík a v tomhle má štestí hned 2x.Chválím ho za náměty jaké točí, ale jeho režisérská nevyrovnanost je někdy děsivá.Dobré Lidice nedokáže emočně utáhnout, slušný Příběh kmotra zase scénáristicky zkratkuje.Jménem krále je na český poměry nebývalý pokus o historický film, nečekám výpravou Statečný srdce, ale bylo jasně vidět, že moc peněz do projektu nenateklo, jsem o něco schovívavější v hodnocení hlavně díky zjištění, že původně se jednalo o pilotní film pro televizi a nakonec to šlo do kin.Nejhorší na celym filmu je hudba, nic tak iritujícího a otravnýho jsem neslyšel ani v čekárně u doktora, kde chrchlaj pacienti, řvou malý děti a pičujou morgoši.Tohle kdyby pan Chlumecký a Traxler dali někde v Hollywoodu, poslali by je obratem do prdele.Příběh byl jak z televizní kriminálky, ale mělo to místy dobrou dramaturgii a herci makali jak mohli, vidět v jedný scéně Vaculíka s Rodenem bylo úžasné, za snahu......Nikolaev......za snahu...3*.50%. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Úvodní scény filmu mne neskutečně vyděsily. Jen si to představte - David Matásek, tedy postava velitele Diviše, kterou hraje, najde čepici v trávě a usoudí z toho, že kolem projel vůz těžce naložený zbožím. V lese pak objeví skupina kolem Oldřicha z Chlumu mrtvolu a Matásek, vlastně Diviš, z toho usoudí, že vůz odtáhli k Lipé. Takové deduktivní schopnosti by Sherlocka položily na lopatky. Ještě že o Oldřichovi a Divišovi nikdy neslyšel... Oldřich zastupuje krále na chystaných zásnubách, kde se mají propojit dva klany severních Čech - cestou však objeví zavražděné kupce, na hradě pak dojde k dalším dvěma vraždám. A je na Oldřichovi a jeho důvtipu (a pomocnících), aby vše vypátrali. Naštěstí krátce po onom děsivém úvodu se film dostane do určitých sympatických kolejí - příjezd na hrad (úžasně využitý Točník), přivítání, hostina, reálné interiéry i exteriéry, slušné nasvícení i kamera, to vše oplývá jakýmsi vnitřním kouzlem, návratem do "zlatých časů", čemuž přispívá i hnědé ladění obrazu. Kdyby film stál jedině na těchto atributech, sklidil by nejvyšší počet hodnocení, protože výprava a postavy v pozadí jsou výborně skloubené. Posléze však začne kamera haprovat a být nevýrazná - sice ctí zlatý řez, ale taky řeže hlavy a nedokáže si poradit s akcí v prostoru, aby vynikla a nebyla zahlcena vedlejšími obrazovými motivy. Střih kameře rozhodně také nepomáhá, některé střihy jsou rozhodně podivné, buď brzy, nebo později uplatněné, než by tomu dění v obraze odpovídalo. Nutno říci, že i výběr herců (s výjimkou Markéty Hrubešové) se velice vydařil - Karel Roden se svým zasmušilým pohledem a přesně-třídenním strništěm utáhne hodně a působí velice charismaticky. Jan Dolanský a David Matásek jako jeho společníci působí rovněž uvolněně a jako že si roli užívají, jejich herecký projev patří po Rodenovi k tomu nejlepšímu ve filmu. Plus uměřené herectví Kláry Issové, která svoji postavu ztvárnila skutečně uvěřitelně a bez velkých patetických gest. Pak však přicházejí další herci, kteří sice typově jsou dobře vybraní, ale nedokázali se zbavit právě onoho okázalého patetismu, který může fungovat v nekonečném televizním seriálu, ale na plátně působí směšně, zvláště ve vypjatých scénách. Neubránil se tomu můj oblíbenec Jirka Dvořák v úvodní miniroličce krále Přemysla Otakara II., Jan Kanyza, Martin Štěpánek, David Prachař byl zcela tragický, Miloš Vávra jako purkrabí Jošt, bohužel ani Lukáš Vaculík, který vše vsadil na své krásné modré oči (ať žije Hugh Grant)... Někde mezi osciluje role na prosťáčka v podání Saši Rašilova a hospodská Sandry Pogodové, zcela tragická je služtička jakési Evy Ujfaluši, která se snaží na rozdíl od Vacuílka ohromit ještě obrovskýma kozama, a pak již zmíněná Markéta Hrubešová, které její prohlášení ve filmu věřím asi stejně, jako když v Tescoma s chutí tvrdí, jak úžasný recept dnes budeme vařit. Její pokusy hrát obličejem jsou opravdu tragické - buď jsou přehnané, jako na rytířském turnaji, nebo křečovité, jako třeba když se modlí u těla zesnulého manžela. Ale popravdě - někdy jsem si říkal, že to snad ani není neumětelstvím herců, jako těmi strašnými dialogy, které byli nuceni odříkávat. Přitom příběh je tak řiďoučký a od začátku jasný, že vlastně celých 74 minut není o co hrát! Všem je nám jasné, kdo je vrah, s lehčím zapojením mozku i přijdete na to, jak se dalo dostat ze zamčené místnosti, víme, jak jsou rozhozené vztahy navenek i skrytě, takže závěrečný soud a odhalení jsou takové nijaké. Vlastně celý film je v podstatě bez napětí. Tam, kde by napínavý být mohl - falešně obviněný hráč na loutnu se musí skrývat - je vše rychle zameteno pod stůl, aby se divák snad nedej Bože o něho nestrachoval. Netuším, nakolik za tu plytkost může Vlastimil Vondruška, autor knižní předlohy (a dalších knih ze série o Oldřichovi z Chlumu) a scénáře. Možná by filmu pomohl dramaturg, který by tlačil na klikatější způsoby vyprávění, větší tajuplnost a dokonce i pár žánrových obrázků, které by umocnily atmosféru místa a doby. Podobně selhává i hudba, jež se snaží o určitou majestátnost, ale osciluje mezi keltskými motivy a středověkými poutními písněmi (ještě že producenti - Tři bratři - nedali takový prostor Traxlerům jako v jejich filmu O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli), sem tam se nesměle pouští do mnišských chorálů, které by se sem však ale hodily ze všeho nejvíc a klidně se mohlo v této oblasti přitlačit na pilu. Celkově nejde o špatný počin, má hodně náběhů do skutečně kvalitního díla, ale žel jenom náběhů - skřípe v oblasti plytkého scénáře, některých nevěrohodných hereckých výkonů, lepšího prokreslení postav i prostředí, hudby, jež by příběh umocnila (jen vzpomeňte na Jméno růže nebo rovněž z televizní produkce na seriál o bratru Cadfaelovi!). A protože jde o žánrový film, je mi to osobně líto několikanásob, neb po českých žánrových filmech volám už dvacet let. () (méně) (více)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Spokojenost. Těšila jsem se, viděla jsem, líbilo se. Tolik ve zkratce. Velice příjemná středověká detektivka, nádherné kostýmy, krajina, uvěřitelný středověk a zejména vynikající práce se světlem. Nevtíravá, ovšem libá hudba. Skvělé shledání s Martinem Štěpánkem a Janem Kanyzou, které český film vyloženě postrádá. Dále dobrý Dobrý a Roden, příjemná Issová, Hrubešová a Pogodová. Jen více a houšť, doba Přemysla Otakara II. nám svědčí. Ostatně celý seriál s Vondruškovým Ondřejem z Chlumu by byl vítanou záležitostí. ()

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Hezká detektivní pohádka pro nedělní poledne na Čt1/2, která se omylem dostal do kin. Velké plátno jí nesluší, stejně jako osudová hudba, která jakoby si odskočila z jiného, epičtějšího filmu. Scénář není vyloženě blbý, ale vede diváka za ručičku od momentu první vraždy až k osudovému (nebo "osudovému") božímu soudu, nedejbože, kdyby vyšlo k nějakému vychýlení od vytyčené trasy. Proto každý, kdo má všech pět pohromadě, odhalí vraha po 20 minutách a dříve. Herci občas vypadají neskutečně absurdně (krátce: Kanyza, Vaculík, Hrubešová, Rašilov), jen Rodenovi jsem "žrala" naprosto všechno, stejně absurdně působí míšení současné hovorové češtiny a "archaické" řeči české, což je nešvar, který jsem si poprvé uvědomila v Nejkrásnější hádance :-) Navzdory všem výtkám (podobnost s Lenssenem čistě náhodná :-D ) nehodlám film shodit. Odvaha režiséra a producentů byla velká, proto o stupínek nadhodnotím. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (9)

  • Jan Kanyza mal počas nakrúcania vážne zranenú nohu. Musel používať barle, ktoré boli nakoniec vo filme prerobené tak, aby vyzerali ako zo stredoveku. (viki_sk)
  • Film byl natočen podle příběhu Osudný turnaj z knihy Vlastimila Vondrušky "Vražda v ambitu". (Mytologie)
  • V německé distribuci byl film uveden pod názvem "Knights of Blood", v překladu "Rytíři krve". Velkým písmem je na plakátu uveden Karel Roden. Ten se však ve filmu ve zbroji vůbec neukáže, takže na obalu lze vidět postavu Davida Matáska s digitálně doplněným zakrvaveným mečem. Postava je doplněna velkou skupinou bojujících rytířů před hradem a dále fotografiemi rytířů na koních v plátových zbrojích. (p3tris)

Související novinky

Zemřel herec Martin Štěpánek

Zemřel herec Martin Štěpánek

16.09.2010

Narodil se jako nejstarší syn z druhého manželství herce Zdeňka Štěpánka. V mládí k herectví neinklinoval a v nultém ročníku se připravoval na studium medicíny. Odtud ale nakonec přešel na DAMU. Od… (více)

Reklama

Reklama