Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Chamtivost je dobrá, chamtivost je zdravá... Hollywoodský režisér Oliver Stone se vrátil ke kultovní postavě charismatického finančníka Gordona Gekka v podání Michaela Douglase z filmu Wall Street po 23 letech a natočil pokračování s příznačným podtitulem Peníze nikdy nespí. Děj se tentokrát odehrává v roce 2008 na pozadí příběhu největší bubliny v dějinách, která vyústila v globální ekonomickou krizi. Bývalý elitní makléř Gordon Gekko představuje padlou legendu a ikonu Wall Street. Ve vězení si odpykal trest za nelegální spekulace a nyní se věnuje ekonomickým přednáškám, které předjímají nástup globální ekonomické krize. Zdá se, že se z něj stal jiný člověk. Aspoň by tomu rád věřil mladý makléř Jake Moore (Shia LaBeouf), který zrovna řeší pracovní problémy po sebevraždě svého mentora a investičního správce Louise Zabela (Frank Langella). Ambiciózní Jake randí s Gordonovou dcerou Winnie (Carey Mulliganová), která před lety přerušila s otcem kontakt a odmítá uvěřit, že by se mohl změnit. Jake a Gordon se vídají za jejími zády, společně řeší svět byznysu a financí, zároveň se snaží pracovat na urovnání křehkých rodinných vztahů. Minulost sice člověk napravit nedokáže, ale může se snažit pomoct. Otázkou zůstává, zda to platí i v případě Gordona Gekka, který v hloubi duše touží po návratu do světa velkých financí. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (687)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Achillovou patou většiny narativních uměleckých děl není vytvoření krize či katarze a z ní vyplývajícího efektu stimulujícího divácký afekt - prchavé pohnutí, ale závěru. Tedy poslední třetiny, která uzavírá předchozí avanturistický kejkle. Jak vhodně ukončit příběh, toť spisovatelova řehole a věčná hádanka, uspokojivě doposud nerozluštěná. Tentýž problém se týká romantických komedií, v nichž po první rozdováděný polovině vykrystalizuje nedůvěryhodný morální apel, jako by filmaři navazovali na tradici amerického slovesného umění, v němž je vyprávěný příběh nositelem zřetelné morality. Jak srdnatě demonstruje Wall Street 2, tento spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má samozřejmě politickou rovinu v podobě střetu zakonzervovaného status quo a prosazování reformních změn: na jedné straně hamižní prodejci nemovitostí a vysocí hráči z americké burzy vyznačující se intenzivní racionalitou prostředků a naprostou iracionalitou cílů, proti nim gender v podobě ukníkaně citlivého hlavního hrdiny a jeho dominantní partnerky, které se musí neustále za něco omlouvat, dotyčná je - jak jinak - aktivně činná v levicové multikulti neziskovce a going green. Spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má ale i svou skrytější podobu dramaturgickou, protože v obecné rovině je každý film reprezentován ve formě fragmentů či soudržné narace, jinak řečeno ve formě periferií či jader. Tyto formy se různě kombinují, přičemž pro jednu formu je obvykle „zapomínána“ druhá. Pokud se zapojíme do hry na periferiích příběhu, obvykle nás přestane zajímat jeho původní jádro a utápíme se v balastu doplňků - jak je tomu např. v případě sběratelských karetních her Pokémon či Magic nebo u panenky Barbie. Stáváme se sběrateli, archiváři, hráči, příběh nám uniká, bortí se. Pokud jsme postaveni do jádra příběhu, tak proto, abychom zkonsolidovali předešlý chaos. Krize je vrcholem dramatu, jeho „středem“, jádrem, často nejdelší částí. Je v ní odvrhováno vše podružné, nepodstatné. Variantní řešení jsou postupně vylučována, takže nakonec není možno se vyhnout rozhodující srážce. (-spoilery-) Ve Wall Street 2 představují periferii brilantní dialogy na téma capitalism&money určené všem ekonomickým geekům a jádro, do filmu zjevně nepatřící, romantická vztahovka a nemístný happy end, který vše dobré z předešlých minut obvykle přepíše, protože filmy si pamatujeme hlavně podle posledních několika minut a jsme klidně s to zapomenout skvěle pojatý vizuální gryfy/grafy uprostřed příběhu souznící s dravým tématem wallstreetských finančníků. Jako by chtěl Stone na ten konec záměrně upozornit. Lze ho vyložit pěti způsoby: Stone (a) se buď někde kapitálně připil, anebo (b) se snaží po vyhroceným WTC rehabilitovat u demokratů, popř. (c) na něj tlačili producenti, samozřejmě (d) se nabízí vnímat konec i jako sofistikovaně falešný závěr neboli jako takovou co nevidět prasklou bublinu, nicméně (e) dle mého onen nepatřičný konec dává dokonale do souvislosti ony periferie a jádra, respektive věčný tok peněz, svět výsledovek, rozvah a nikdy nekončících cash flow, které se stále proměňují jako loňské sněhy a znovu rodí jako sněženky s novým jarem, a proti nim tok života, který, jak nabádá Heidegger, je konečný. Peníze tečnou věčně, ale vztahy mezi lidmi se musí uzavřít. Skrze umění se dotýkáme věčnosti. Ale nemá to žádný smysl, protože jsme smrtelní. () (méně) (více)

Shit 

všechny recenze uživatele

Stone to v rámci možností zvládnul celkem slušně, ale jelikož tomu v zásadě chybí nějaká zajímavější zápletka a prostředí Wall Street ani samo o sobě neni zrovna nejzábavnější téma o kterým bych chtěl přemýšlet, tak to ve výsledku neni nic co by ohromilo, navíc to je celý krapet průhledný, ale i tak to je dobrej film, Shia je sice takovej cucák a moc se tam nehodí, ale když odhlídnu od toho jak vypadá, tak to zvládá v pohodě a Dougles je už osvědčenej. ()

Reklama

Shakers 

všechny recenze uživatele

Ani jednotka sa mi moc nepáčila, ale stále sa to drží nadpriemernom.Ako som už hovoril v komente u Wall Street - je to ťažká látka na sfilmovanie a nie každého dokáže zaujať.Pokračovanie Wall Street ide v rovnakých šlapajach ako prvý film.Ťažký začiatok, ale opäť fajn koncovka.Jednotka ma bavila o niečo viac, tu ma to už moc nezaujalo.Scenár je fajn a poteší aj menšie osvieženie do minulosti (Sheen), ale problém je v tom že pre mňa je veľmi ťažké sa do toho zažrať.Celý čas iba sledujeme hlavné postavy (LaBeouf bola dobrá voľba), ktoré stále niečo podnikajú.Niekedy je to zaujímavé, ale väčšinou ani nie.Nemôže tvrdiť, že by som sa pri tom nejako extrémne nudil, to zas nie, len film neponúkol žiadne veľké lákadlo.Záver rovnako ako v prvom diely bol najlepší s celého filmu. 65% - 3* ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Si smutný muž, Gordon.“ V prvom rade - nie som fanúšik Olivera Stonea. Skoro žiadny z jeho filmov nemám rád. S výnimkou Wall Streetu, to mu fakt vyšlo. V druhom rade – potešilo ma, že štúdio Fox neurobilo remake, ale risklo to s poctivým pokračovaním. Výsledok nie je taký dobrý, ako originál, Josh Brolin je príliš obyčajný zlosyn, stopáž je zbytočne dlhá, Gekko je raz dobrý a v ďalšej scéne zmrd, kto sa v tom má orientovať?. A dialógom, v ktorých postavy rozoberali peniaze, som vôbec nerozumel. Našťastie, Michael Douglas je charizmatický muž a len čo sú na scéne Wallach, Langella, LaBeouf, či mladučká Mulligan, bavilo ma to. Ale chápať som nechápal ničomu. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Nestrhne tolik jako první díl a vůbec mi to i přes zasazení do finanční krize přijde jako celkem zbytečné pokračování, bez kterého bych se obešel. Příběh totiž nepřichází s ničím působivým, není to tak napínavé a dialogy nejsou tak strhující jako v případě jedničky. Navíc mi tam trochu vadila ta linie zbližování otce s dcerou, která mi nezapadala moc do prostředí, kde každej každýho podvádí. Úplně zatracovat ten film ale rozhodně nejde. Rozhodně jde o nejlepší Stoneův film za posledních 10 let, jeho názory zde nevadí tolik jako jinde a kamera je vynikající. Hlavně se může Stone opřít o bezchybné herce od sázky na jistotu Michaela Douglase, po staré matadory v čele s Eli Wallachem a mladou krví Carey Mulligan a hlavně Shiou LaBeoufem, který se zde poprvé objevuje v ryze dospělé roli a je opravdu výborný. A právě díky tomuto obsazení se z toho dal vytěžit mnohem zajímavější výsledek. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (27)

  • Režisér Oliver Stone pôvodne chcel, aby Carey Mulligan (Winnie Gekko) mala vo filme dlhé vlasy a bol trochu vydesený, keď zistil, že má v reálnom živote ostrihané vlasy. Chcel, aby nosila parochňu, čo ona odmietla s tým, že by to malo vplyv na jej herecký výkon. A tak ho presvedčila, aby hrala svoju rolu s krátkymi vlasmi. (Laslo)
  • Michael Douglas se k natáčení připojil 18. září 2009, přesně týden před jeho pětašedesátými narozeninami. První scéna, do které se herec pustil, bylo propuštění Gordona Gekka z vězení. (CrypzzXD)

Související novinky

Stoneova divočina

Stoneova divočina

07.03.2010

Oliver Stone se rozhodl bavit. Soudě podle trailerů na Wall Street 2: Peníze nikdy nespí, jde mu to docela od ruky. Jeho následujícím filmem bude podle všeho akční thriller Savages. Adaptace románu… (více)

Reklama

Reklama