Režie:
Petr ŠíchaScénář:
Tomáš MagnusekKamera:
Antonín ŽovinecHrají:
Tomáš Magnusek, Ivana Buková, Ladislav Potměšil, Jana Šulcová, Eva Čížkovská, Kristýna Leichtová, Blanka Bohdanová, Jan Šťastný, David Novotný, Jan Přeučil (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mladá učitelka Jana byla v parku přepadena, znásilněna a uškrcena. Všichni tuší, že hrůzný čin spáchali mladíci Dostál, Hagar a Daniš, žáci sedmé třídy. Janin bratr Tomáš se průběžně informuje na policii o průběhu vyšetřování. Když však ani po šesti měsících nejsou pachatelé uvězněni kvůli nedostatku důkazů, rozhodne se nastoupit do místní školy jako nový učitel. Rychle zjišťuje, že o studium tu nikdo nemá nejmenší zájem. Řediteli záleží jen na jeho klidu a učitelé, kteří chtějí žáky opravdu něco naučit, nemají žádné zastání. Když žák Dostál zbije tělocvikáře baseballovou pálkou, přijdou detektivové z kriminálky, mezi nimiž je i vyšetřovatel Janiny vraždy, a Tomášova identita je odhalena… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (841)
Rape revenge komedie, do které krom pedofilního sexu a černé magie („zakleli ste město!") odkudsi ze dna prosáknul i Saša Hemala. Paskvil stejně průzračně debilní a obludně nevkusný jako filmy z prvních let normalizace, ovšem s food porn lahůdkami jako je Magnusek ohřívající si párky nebo Magnusek žeroucí věneček. Doktorce Cajthamlové by se zadrhnul knäckebrot v krku. 20% Zajímavé komentáře: Radek99, JFL, InJo, Dreadd,legenda2 ()
Tomáš Magnusek dal české kinematografii, co postrádala. Ačkoli exploatace zde má silnou tradici, doposud jí chyběla osoba, která by svou tvorbu brala smrtelně vážně (když tedy opomeneme populisty Klímu a Johna). Magnusek dokonce svou fušeřinou a zaníceností připomíná mladého Wese Cravena. Stejně jako legendární "Last House on the Left" také "Bastardi" spojují vypjatě exploatační sekvence s estrádním humorem i lidovou bodrostí a zaštiťují se vážností svého tématu, ale Magnusek Cravena dalece překonává v řemeslné neschopnosti, naivitě a přímočarosti. Producent, scenárista a herec v jedné osobě evidentně má velké trauma z dob svých učitelských let a tímto snímkem si je konečně ventiluje. Ačkoli by ale premisa zavdávala k drsnému rape and revenge filmu ala "Přání zabít", Magnusek alibisticky nebere spravedlnost do vlastních rukou a naopak nad chuligány srabácky vynáší boží soud. Když k tomu připočteme až tvrdošíjně důslednou dramaturgickou nekoncepčnost, rozpadlost a nemotivovanost, díky nimž jednotlivé dějové motivy nemají žádné vyznění (obzvláště celá linie s nemocí zástupkyně ředitele) jsou "Bastardi" famózní exploatace se vším všudy. A základní koncept, kde proti sobě stojí neherečtí sígrové a vykopávky české normalizační či raně devadesátkové audiovize, coby zastánci hodnot, je dokonalý. Už se těším na dvojku, která podle traileru slibuje dravou honičku na parkovišti před Lidlem (Magnusek je králem product placementu), požár nějaké boudy na dvorku a ještě víc starých ksichtů. ()
Před premiérou čtyřky jsem si dal maraton všech tří dílů. Ano, jsem profesionál. A jde o fascinující vhled do zmatené, zbabělé a zároveň arogantní mysli Tomáše Magnuska. Na rozdíl od dalších dílů tu chybí vrstvy sebeobhajoby, takže to je velmi čistý zážitek - zajímavé je, jak zbytečný je zločin, který je na začátku spáchán, film ve skutečnosti ulpívá na tom, jak málo respektu a slušnosti děti projevují učitelům, což je úžasně výmluvné a ukazuje to, odkud zamindrákovaná dušička čerpá své komplexy. Naprosto tristní technická úroveň by tomu filmu mohla celkem dobře sloužit, kdyby uměl pracovat se syrovostí. Samozřejmě to neumí. ()
Učitel versus žáci. To je bitva, která zřejmě nemůže mít v tomto filmu vítěze, respektive ať vyhraje jedna či druhá strana, tak to vždy bude za cenu velkých obětí a nečistého svědomí, s nímž bude muset vítězná strana bojovat. Film Bastardi je z mého pohledu film velmi zvláštní, okamžitě mě vtáhl do děje a já jen s napětím sledoval celý příběh, který skutečně neměl hluchá místa a u něhož jsem se ani chvilku nenudil. A kvalitami tohoto příběhu jsem byl příjemně překvapen o to víc, že jsem nikdy netoužil tenhle film nějak extra vidět a zhlédnul jsem ho vlastně jen díky tomu, že na žádné jiné TV stanici v tu dobu nic zajímavějšího nebylo k vidění. Tím pádem je patrné, že jsem od filmu ani neměl žádná přehnaná očekávání, ale o to více jsem si ho užil. Film mě přenesl do zvláštního světa problémových dětí, kteří v lepším případě nevěnují kantorovi ani tu sebemenší pozornost, v tom horším případě neváhají dokonce učitelovi fyzicky ublížit. Nevím, nakolik je základ filmu reálný a jestli se toto skutečně někde na školách děje, ale já jsem byl celým příběhem fascinován a zároveň šokován. Rozhodně se jednalo o zajímavý film, na který hned tak nezapomenu a který si dle mého názoru zaslouží nadprůměrné hodnocení, takže uděluji čtyři hvězdy. ()
Ze všech čtyř dílů za mě ten nejstravitelnější a až na pár wtf, alá to by nikdy nefungovalo, momentů i nejuvěřitelnější. Tím chci říct, že oproti ostatním dílům je tady těch momentů nejmíň, ač teda jsou, protože scénárista je tak trochu člověk, který má snad větší fantazii než opasek. Souhlasím s komentářem, že to zase tak přitažené za vlasy nebylo. Též sdílím pohled, že není škola jako škola a učitel s praxí na jedné nemůže objektivně posoudit celé školství, někde jsou děti zvladatelné a celkem v pohodě, ale někde jinde už to nebude zase tak daleko od pravdy tohohle díla. Dost dělá složení žáků, mentalita i kraj. Bohužel. Díky maratonu, kdy jsem sjela všechny čtyři filmy během 24 hodin, jsem si nemohla nevšimnout, jak mnozí, kteří tu první díl totálně strhali, neodolali a zkoukli i ty další filmy, které tu pak v komentářích strhali. Pobavilo, jak rádi se tu týráme a pouštíme si cíleně filmy, o kterých víme, že nás nebudou bavit. Za mě jsou Bastardi komplet jako série televizní brak, ale jak už jsem napsala u čtyřky, brak, kterej mě tak nějak bavilo sledovat víc jak kdejakej art, ač ho znova vyhledávat nebudu. ()
Galerie (33)
Photo © PegasFilm
Zajímavosti (21)
- Scénář k filmu napsal Tomáš Magnusek, který čerpal ze svého dlouholetého působení na pozici pedagoga na základní škole. (Dawid199)
- Hodinky, které ve filmu nosí bodyguard Kotner (Patrik Vrbovský), jsou vlastní hodinky Patrika Vrbovského, osázené diamanty za několik milionů. (rublik05)
Reklama