poster

Na život a na smrt

  • USA

    Lone Survivor

  • Slovensko

    Na život a na smrť

Válečný / Životopisný / Akční / Thriller / Drama

USA, 2013, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Spiker01
    ****

    Kdo by to řekl, že Peter Berg bude jednou bojovat o oscary. Vybral si k tomu také patřičné téma o vojácích v Afgánistánu. Jelikož vznikl tento fim, tak asi předem tušíme, že to není o nějaké obyčejné rutinní misi a že se něco podělá. Malá skupina vojáků, ve které je i Mark Wahlberg a Taylor Kitch, jsou vysláni na odstranění jakéhosi vůdce Talibanu. Něco se zvrtne a oni jsou najednou nuceni bojovat s desítkami teroristů o holý život. Už začátek dává tušit, že se opravdu nejedná o žádnou přepálenou střílečku, ale o skutečnou událost. Wahlberg s Kitschem vypadají naprosto věrohodně a je jim opravdu věřit, že hrají jedny z nejzdatnějších amerických vojáků. Bergovi se skutečně podařilo natočit povedený snímek, kterému skvěle sedí dvouhodinová stopáž, aniž by film ztratil tempo...80%(2.1.2014)

  • Kaka
    ***

    Nejblíže to má svým formálním pojetím asi k Black Hawk Down, ale ani omylem to nemá tak kvalitní akci, ani výpovědní hodnotu. Berg sice natočil film pro chlapy, ale povedla se mu jen prostřední syrová survival akce, kde mariňáci prostřílení jak cedník létají po skalách a předvádějí nejrůznější držkopády které si jen dokážete představit. Tvůrci umí udělat dobrou military atmosféru, májí nakoukáno a naposloucháno, ale bohužel závěr filmu je katastrofa ala Slzy Slunce - celkově je to scénáristicky velmi podobné.(27.7.2014)

  • Douglas
    ****

    Nevzdává se snaha o silný účin na diváka, nicméně z roviny narativní zvědavosti a napětí se film přesouvá do rovin emočního napojování se na tísnivou představu podobné situace či fyzického napojování se na tísnivou představu podobné bolesti. Na život a na smrt přitom popírá klasicistní postupy, aby mohl skrze nenápadně podvratné variování žánrových vzorců nabídnout překvapivě komplexní vějíř významových her. A to navzdory tomu, že poměrně snadno lze tentýž film interpretovat jako rytmicky nezvládnutou střílečku o partě hrdinných vojáků jednoznačně reprezentujících status quo americké protiteroristické politiky. Více moje analytická kritika tady.(8.2.2014)

  • genetique
    ****

    Ak sa spätne pozerám na Bergove filmové portfólio, tak sa priznám, že asi by nebol práve on tou voľbou, aby týmto filmom uctil pamiatku vojakov, ktorí položili život počas operácie Red Wings. Musím však skonštatovať, že sa mu to podarilo veľkolepo a na úrovni. Prvá tretina filmu sa umne snaží vykresliť život členov jednotiek Navy SEALs. Od skráteného zostrihu z výcviku, po ktorom nadobudnete pocit, že sa pozeráte na poľudštených terminátorov, cez realistické zábery z afgánskej základne, v ktorých sa dostáva k divákovi ľudská stránka najtvrdších chlapov sveta a dáva tak priestor jednotlivým charakterom postáv. Samozrejme citovo vyhrotenejší záver by sa konal v prípade, keby sa tvorcovia zamerali práve na túto časť, aby sa divák viac stotožnil s postavami. Ale na druhej strane som rád, že pracant Berg sa nedal strhnúť do zbytočného pátosu. Nasledujúca tretina je doslova akčný balíček 'se vším všudy'. Non-stop brutálna vojnová akcia, v tomto je režisér doma. Neľútostné scény mapujúce bezcitné, priam beštiálne strety vojakov oboch strán, plné výbuchov, krvi a surových záberov. Tu sa blysol najmä kameraman (spomalené zábery si však mohol odpustiť) a pán s nožnicami v strižni. Jablonskeho motív hudby je už trošku opočúvaný, no sem sa ešte ako-tak hodil - najmä scény, ktoré sú bez zvuku a počujete len praskajúce vetvičky, pri nich praskajú nervičky. Záverečná pasáž je dramaticky zámerne naťahovaná, no na mňa tento efekt zabral stopercentne - a áno, naznačujem tým vyronenú slzu. Podložené skutočnými udalosťami - to počas filmu mrazí a dojíma asi najviac. Až po skončení som si uvedomil, že aj napriek tomu, že som o tom, ako skončí akcia tejto jednotky vyslanej do afgánskych hôr nevedel vôbec nič (úvodné scény však mnohé naznačia) a aj napriek tomu, že počas filmu som vedel, že to zmeniť nemôžem, zo všetkých síl som dúfal a veril v zmenu ich osudov. 85%.(11.1.2014)

  • Cervenak
    ****

    Keby šlo o fiktívny príbeh, ohrniem nos. Lenže zhruba takto sa to stalo a handrové hlavy ich museli naozaj tak dokaličiť, aby ich konečne zastavili. Do obstojne realistického príbehu začne v druhej polovici presakovať spomalený bayovský pátos na digitálnom pozadí, ale inak je to pekná režijná prácička.(10.1.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace