Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (265)

Šakal 

všechny recenze uživatele

Nechtěl jsem se ( jako valná většina z vás ) pouštět do srovnávání tohoto Frearsova snímku s Formanovým Valmontem ( už pouze kvůli faktu, že oba přistoupili k látce rozdílně), ale nakonec jsem se tomu neubránil :o) Důvod proč Frears ( u mě ) poráží Formana je jednoznačný. JOHN MALKOVICH jako vikont Valmont poráží Colina Firtha na plné čáře! Zatímco John je zde více než důstojným soupeřem pro EXCELENTNÍ Glen Close, tak Formanův snímek " odtáhla " pouze ÚŽASNĚ intrikující Annette Bening. Colin oproti Johnovi působí téměř směšně. Co se týče výpravy, kamery, kostýmů....jsou oba snímky srovnatelné ( myšleno tím na velmi vysoké úrovni ). Řekl bych ( díky Pištěkovi a Ondříčkovi ), že zde Formanův Valmont má i nepatrně navrch. Výsledný resultát : 5:4 pro Frearse! p.s. a potom, že se neubráním tomu srovnání, pcha :o) ()

Sidonka 

všechny recenze uživatele

V minulé anotaci jsem mluvila o hrách, které jsou jedním z nejstarších způsobů lidské interakce. Zatímco "Sekretářka" je navzdory S/M pozadí hra laškovně zábavná a svým způsobem křehká a něžná, kde se hraje s poměrně otevřenými kartami, "NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI " jsou naopak plné drsných intrik a nečestných manipulací, kde jedni lidé neuznávají potřeby ostatních. Cynické pohrávání si s láskou, v níž se oběti stávají figurkou na šachovnici, má především posloužit pomstě, ukázat něčí schopnosti, strategické myšlení a přelstít protivníka. Jde už spíše o boj mezi lidmi a poměřování sil než o přijatelnou zábavu. Do hry o čísi přízeň a plnění zadaných úkolů, které mají pouze zajistit čísi prospěch, jsou postupně vtahováni všichni nevinní lidé v okolí, netuší že jsou prostředníky k dosažení cíle a rozhodně se věci nedějí k jejich vlastnímu prospěchu.Tyto přemrštěné, bezohledné tahy na šachovnici plné nesvobody (Valmont plní markýzinu výzvu a úkoly) mají podobu dramatické tragédie. Chladnokrevnost nadprůměrně inteligentních ( emočně inteligentních), zkušených a nepatřičně znuděných pánů, kteří oplývají navzdory všemu charismatem, až diváka děsí. Psychologie postav je přesvědčivá, hry "kdo z koho" z lidského repertoáru nevymizí. Původně přátelské půtky mezi vikomtem a despotickou, navenek laskavou markýzou, kterými si zpočátku měli krátit dlouhý čas a dočkat se pouze jedné pomsty, se zde zmíněným protagonistům vymstí. Markýza je veřejně zostuzena a dostane se jí tudíž nejvyššího možného trestu, ztráty postavení, osamocení, důležitost vlastní osoby byla pro ni vším. Nejednala nezávisle, jako každý padouch měla své přisluhovače, ať už dobrovolné či nicnetušící. Valmontova vášnivá povaha a náklonnost k ženám se dá ovšem ještě pochopit, Malkovich odvedl skvělou práci,nakonec i upřímné city a navíc se sám stal markýzinou obětí.Odkaz tohoto zfilmovaného románu zůstane platným napořád a doufám i varovným příkladem toho, že nic, ani silové psychologické hrátky mezi lidmi, se nemají přehánět. Spojí-li se inteligence s absencí morálních zábran, vede to většinou k výhře talentovaného šťastlivce na úkor všech ostatních. Proto i my si dejme pozor na to, s kým si zahráváme, protože hry s ohněm mnohdy dobře nekončí. ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

Před zhruba rokem, to bylo mému staršímu synovi čtrnáct, jsem uznal za vhodné ho seznámit s Formanovým Valmontem. Je to mistrovské dílo, které velmi moudře a (tedy) náročně zobrazuje mnohé paradoxy lásky a ambivalenci her na lásku, s jejich imanentními riziky. Pokládal jsem tehdy za vhodné svou otcovskou povinnost doplnit přeobsáhlým a důkladným komentářem před filmem a v přestávkách v promítání, zobrazené vyložit, doložit na příkladech nám oběma známých lidí a jejich příběhů a osudů, uvést příklady podobné, doplnit vše, co nebylo přímo řečeno, leč co si muž nejedním příběhem oprýskaný domyslí, dopoví, uvede v souvislosti. Aby čtrnáctiletý, pravda, chytrý, leč naprostý začátečník získal z tohoto filmu co nejlepší představu o nekonečné vrtkavosti záležitostí milostných. --- Tehdy jsem ještě neznal Frearsovu verzi a tedy jsem nevěděl, že tento k radosti všech čtrnáctiletých i mnohem starších začátečníků valnou část práce udělal za mě! Natočil verzi řádně polopatistickou ohledně základní kostry příběhu a pomíjející všechny jeho delikátnější nuance. Vyložil nám to tak nějak po soudružsku. --- Přeháním. Tak zlé to není. Formanova verze je totiž natolik báječná, že i tato, mnohem hrubější, je stále ještě dobrým filmem. Takže opakuji: pro začátečníky Frears, pro pokročilé a vážné zájemce rozhodně a pouze Forman. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné Laclosovy předlohy. Výrazně lepší než Vadimova volná adaptace z r. 59, přesto jsem se ani zde neubránil nemalému zklamání. Tento Frearsův film mě utvrdil v mém podezření, že každá filmová adaptace Laclosova textu, byť by byla sebevíce věrná své předloze (jako v tomto případě), musí vždy zákonitě vyznít jako nesnesitelně zjednodušující. Pokud by to bylo možné nějak kvantifikovat, pak se musí dojít k tomu, že v tomto filmu není možná ani desetina toho, co ve slavné románové předloze. Její mimořádně sofistikovaná epistolární forma a doba vzniku před více než 200 lety jsou v mých očích spolehlivou pojistkou toho, že každá filmová adaptace nikdy nepřekročí její stín a nebude ničím víc než kostýmní historickou podívanou, která bude v první řadě víc než čím jiným především svědectvím o době svého vzniku. Nejinak je tomu u tohoto filmu, jemuž příklon k dobovému způsobu natáčení historických filmů dokonce vynesl 3 Oscary. Odmyslí-li si člověk všechno to historické pozlátko, vyjde mu však otázka, proč vůbec točit filmy podle knihy, kterou většina současníků stejně nečetla - a kterou znají paradoxně právě jen díky jejím moderním filmovým adaptacím. Současnost skýtá tisíc a jeden lepších námětů k zfilmování, za sebe proto nemám problém prohlásit, že mě tento typ žánrové podívané přijde odtažitý, afektovaný a v podstatě zbytečný. Tak na mě působí i herecké výkony protagonistů většiny rolí v tomto filmu, především pak u Glenn Close, která mi nad to přijde mimořádně ošklivá a z každého záběru na její tvář na mě šly skoro mdloby z fyzické nevolnosti. Je to v první řadě moje obeznámenost s předlohou, která mi nedovoluje hodnotit výše než 3 hvězdami, a snad jediné, co mě zde potěšilo, je výkon Michelle Pfeiffer, která podle mě jako jediná z herců typově odpovídá své postavě. Nemám z toho filmu jednoduše dobrý pocit, vážně ne. ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Jeden z mojich najmilovanejších filmov a to vďaka fantastickým hereckým výkonom, vynikajúcim dialógom, skvelej atmosfére... mohla by som chváliť každý detail postupne. Znova a znova sa dokážem kochať rafinovanosťou dialógov, precíznosťou intríg, umením manipulátorov... a v neposlednom rade hereckými výkonmi dovedenými k dokonalosti, kde k vystihnutiu situácie stačí pohľad, zdvihnutie obočia či mimovoľný pohyb. Herci nielen v hlavných úlohách posúvajú herecké umenie za hranice filmového pásu. Samozrejme neodolám porovnaniu: Formanovho Valmonta som videla až po Nebezpečných známostiach, ale bola som z neho v negatívnom šoku. Mala som pocit, že sa dívam na úplne iný príbeh, ktorého základom je len skazená morálka a sex. Nebezpečné známosti majú užší rámec a prioritné zameranie na záležitosti menšej skupiny postáv im dáva viac priestoru na ich vykreslenie. Každá scéna je bravúrne zahratá a príbeh je celkovo drsnejší a možno aj realistickejší ako u Valmonta. V tomto príbehu nejde len o kostýmy, erotiku a zobrazenie doby. To sa možno ešte Formanovi podarilo - ale chýba mu emotívna atmosféra, sila vášne a zrady...aj Glenn Close a John Malkovich. ()

Galerie (118)

Zajímavosti (11)

  • Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)
  • Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)

Související novinky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

02.06.2006

Filmaři v Hollywoodu se nejspíš rozhodli plýtvat všemi možnými zdroji na většinou nepotřebné a obvykle nepříliš kvalitní remaky. Ostatně co fungovalo už jednou (dvakrát atd.), bude fungovat o… (více)

Reklama

Reklama