Režie:
John GuillerminScénář:
Anthony ShafferKamera:
Jack CardiffHudba:
Nino RotaHrají:
Peter Ustinov, Jane Birkin, Lois Chiles, Bette Davis, Mia Farrow, Jon Finch, Olivia Hussey, I.S. Johar, George Kennedy, Angela Lansbury, Simon MacCorkindale (více)Obsahy(1)
Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (228)
Platí to, co už napsali jiní: Ustinov je v roli Poirota brilantní, ale nehodí se do této role typově. Výprava je pochopitelně o poznání velkolepější než v případě příslušné epizody mladší televizní série. Poněkud nepříjemná je snaha, točit film "trochu jako komedii". Jednotlivé postavy tím ztrácejí životnost a stávají se podivnými a zhola neuvěřitelnými figurkami. Je to ovšem pochopitelné, neboť tahle látka jednoduše nepatří na velké plátno podobně, jako nepatří detektivky Agathy Christie do jedné přihrádky s Williamem Shakespearem či Jamesem Joycem. Ať chceme nebo nechceme, Christie je jen dobře napsaný "brak", nikoli drama světového formátu. Jak už jsem ostatně psal v komentáři stejnojmenné epizody zmíněného britského seriálu, použité motivy jsou notně konvenční a nevynalézavé. Režisérova snaha po filmovém ztvárnění tudíž logicky směřuje ke komediálnosti a nadsázce, neboť ta vytváří kýžené alibi pro nepravděpodobnosti a neuvěřitelnosti všeho druhu. Tahle symbióza detektivky s komedií ostatně není nikterak řídká a právě přelohy ACh si o podobné pojetí říkají vskutku vehementně... Celkový dojem: 70% Zajímavé komentáře: kinej ()
Pro mě příliš dlouhé a oproti předloze bylo ve scénáři provedeno hodně úprav, takže vše mně vše nakonec (navzdory 3 vraždám) vyznělo jaksi příliš romanticky... Vypuštěná jedna část příběhu, redukce postav... Novější, televizní zpracování s Davidem Suchetem, jež sice nemělo tak úchvatné exteriéry, se líbilo mi o dost více, a nejen kvůli hlavnímu představiteli (Ustinov, kterého jinak mám moc ráda, ale jak už píše i Faidra, příliš popisu Poirota nedodpovídá) ale také kvůli pragmatičtějšímu závěru. ()
Reálnejšie a tým pádom veľkolepejšie, ako tohtoročný Branaghov digitálny fetiš. Vidieť pravé egyptské vykopávky, pravú loď plaviacu sa po pravom Níle, je predsa len sofistikovanejšie. Aj postavy sú vykreslené v podobe, akú Agatha Christie vymyslela. Žiadne uhladzovanie a politická korektnosť. Proste stará dobrá, nefalšovaná detektívka. ()
Již dříve jsem viděl Smrt na Nilu s Davidem Suchetem v hlavní roli, a proto jsem se i možná trochu ochudil o postupné řešení zápletky a závěrečné rozuzlení, ale i tak jsem se nakonec v rámci porovnání rozhodl, že film zhlédnu. Příběhově a herecky mi to příjde srovnatelné s novější verzí, tudíž dávám stejné hodnocení. Moc se mi líbilo, že zločin byl situován na loď, díky čemuž se zdálo vše ještě více tísnivé a dramatické. Zkrátka velmi povedená detektivka, která těží z hereckých výkonů a ze samotného námětu. ()
Má to výbornou pointu, na kterou se vyplatilo si počkat, ale tu to má díky stejnojmenné literární předloze A. Christie, ne filmařům. Když to dále porovnávám s knihou tak některé vedlejší linky byly zkráceny (nebo rovnou vynechány), což se týká i postav (logicky: jako nositelů těchto linek), ale to nevadí, za prvé s tím jsem tak trochu počítal, přeci jen film toho neunese tolik jako kniha, za druhé příběh filmu se pod všemi těmi úpravami (zjednodušováním) nezbortil. Už u Vraždy v Orient expresu jsem si stěžoval, že mi nesedl představitel H. Poirota, Albert Finney, jeho projev mně přišel až moc teatrální, extravagantní, a ani Peter Ustinov jakožto brilantní belgický detektiv se bohužel neukázal být šťastnou volbou, jeho herecký projev musím v protikladu k Finneymu označit za příliš fádní a nevzrušivý. A tak to herecky táhnou hlavně dámy: Bette Davis jako kleptomanická hraběnka Van Schuylerová, Maggie Smith jako její věčně frustrovaná služka, slečna Bowersová, Angela Lansbury jako poněkud otravná spisovatelka červené knihovny Salome Otterbournová a hlavně Mia Farrow jako opuštěná a zhrzená snoubenka Jacqueline De Bellefortová. Summa summarum: Filmová Vražda v Orient expresu mně přišla o malý kousíček lepší (u knih se neumím rozhodnout, která se mi líbila více). 70 % ()
Galerie (104)
Zajímavosti (31)
- Filmování muselo být zastaveno každý den v poledne, protože teploty v tu dobu dosahovaly až 130°F. 130 °F odpovídá asi 54 °C. (Teres)
- Dve herecké hviezdy mali osobné prepojenie. Počas druhej svetovej vojny bol osobným sprievodcom majora Davida Nivena vojak Peter Ustinov. (Arsenal83)
- Agatha Christie bola inšpirovaná k napísaniu zdrojového románu na predĺženej egyptskej dovolenke v roku 1937 a hotelové scény boli natočené v hoteli Old Cataract v Asuáne, kde ona bývala. Bolo preto potrebné, aby sa priečelie hotela „upravilo“, aby výraznejšie pôsobilo ako 30. roky 20. storočia a nábytok na terase hotela bol nahradený špeciálne vyrobenými dobovo autentickými kusmi. (Arsenal83)
Reklama