Režie:
Peter KosminskyScénář:
Peter StraughanKamera:
Gavin FinneyHudba:
Debbie WisemanHrají:
Mark Rylance, Damian Lewis, Claire Foy, Jonathan Pryce, Saskia Reeves, Jonathan Aris, David Bradley, Thomas Brodie-Sangster, Enzo Cilenti, Mark Gatiss (více)Epizody(6)
-
Kouzlo s třemi kartami (E01)
-
Naprostý miláček (E02)
-
Anna Regina (E03)
-
Ďábelská slina (E04)
-
Nepříjemnosti (E05)
-
Mistři přízraků (E06)
Obsahy(2)
Toto oblíbené sedmidílné historické drama popisuje nástup Thomase Cromwella, syna prostého kováře, k moci. Po pádu kardinála Wolseyho se Thomas Cromwell, který byl jeho sekretářem, ocitá ve středu zrad a pletichaření královského dvora Jindřicha VIII. Brzy se stane blízkým poradcem krále, což je ale pozice spojená s velkým nebezpečím. (Viasat)
(více)Videa (9)
Recenze (61)
Kostýmní historické drama neláká na velká herecká jména (když pomineme Damiana Lewise), ani na nějakou rozmáchlou výpravnou podívanou. Jedná se spíše o komorní drama založené na dialozích a v případě hlavního aktéra Thomase Cromwella (v podání skvělého Marka Rylancea) na notnou dávku emocionálních scén, které se bez slov i obejdou. Není to nic pro netrpělivého konzumenta, který by měl pravděpodobně hodně velký problém tuhle místy až extrémně pomalou minisérii strávit. Milovníci historie i náročnější diváci si ale rozhodně přijdou na své. Doufám v další řadu, až autorka předlohy dopíše třetí knihu. 1. série - 80% ()
Wolf Hall popisuje události, které patří v historii středověké Evropy k těm nejznámějším a popkulturou i nejčastěji popisovaným. Panování Jindřicha VIII. a jeho milostné pletky byly ostatně výzvou pro samotného Shakespeara. Wolf Hall uplatňuje jiný úhel pohledu, autoři seriálu se na dění na panovnickém dvoře dívají optikou jedné z nejzajímavějších postav anglických dějin - Thomase Cromwella, muže, který byl z pohledu mocných feudálů kvůli svému nízkému původu považován za bezvýznamného poskoka, ale díky mimořádným schopnostem, pevným nervům a politickým instinktům se postupně dostal až na vrchol mocenského řebříčku. Sérii hodně pomáhá obsazení hlavní postavy. Cromwell v podání Marka Rylanceho je neproniknutelný charismatický hráč, ze kterého čiší autorita. Rylanceho minimalistické herectví se k roli skvěle hodí. Snad nejvíc jeho Cromwella charakterizují dva kratičké dialogy: "Co teď budete dělat, Moore?" - "Hodně psát a taky se modlit." - "Doporučuji méně psát a podstatně více se modlit." A druhý: "Jste schopný muž, Cromwelle. Škoda, že jste luterán." - "No dovolte, já jsem přece bankéř." Seriál neznásilňuje historii a dokazuje, že velké příběhy nepotřebují zásadně ohýbat a zkrášlovat podle představ hollywoodských scénáristů. Kladem je i výprava, rozhodně nejde o levnou inscenaci s chudičkým vizuálem. Celkový dojem: 90 %. ()
K seriálu mě přitáhlo jméno mého oblíbeného zrzouna, jinak jsem si o něm nic nezjišťoval, takže jsem čekal další variaci na téma Jindřich- Anna. K mému příjemnému překvapení šlo hlavně o příběh mé oblíbené šedé eminence Thomase Cromwella, kterého zahrál naprosto fantasticky Mark Rylance. Tvůrci se naštěstí vyvarovali zbytečných akcí a vytvořili výborné konverzační drama, uvítal bych alespoň dva díly navíc, aby děj nemusel být tak zhuštěný. ()
Vynikající seroš pro heterosexuální nesnoby, kteří se chtějí něco dozvědět o hnusných intrikách na dvoře jednoho z nejzkurvenějších incestních degenerátu velkobritské historie, přičemž bytostně touží vyhnout se u toho grafomanské slovní rakovině a přiblblým básničkám nejpřeceňovanějšího uspávače hadů v dějinách dramatu, Vildy Třesoštěpa, či tupým a fucktograficky zkreslovaným mýdlovým operám Netflusu a jiných kanálů. Naprostý herecký, scénáristický i exekuční sqost! Rájlenc je jednoznačně nekorunovaný král mimiky a neverbální komunikace. Netečnému blbovi se na první pohled může zdát, že tři čtvrtiny hrací doby jen tak tupě čumí do blba a mlčí, ovšem ty dokonale jemné nuance v xichtě a nepatrná gesta vždy naprosto dokonale a zcela zjevně vyjádří, co se mu v ten daný moment kde honí, nebo kde je zakopaný pes. Famózní!!! Také zpracování všech těch relativních událostí kolem panovačné Bulejnovic štětky zatím, DMSM, asi nejlépe a nejrealističtěji odpovídá myšlenkově kritické interpretaci mnohdy rozdílných historických pramenů. A v neposlední řadě je to úchvatné vizuální porno! Každý druhý záběr téměř věrně evokuje kompozice Holbeina, Dürera či Rembrandta, a to včetně nasvětlení i patiny. Samozřejmě nic pro náctileté kokoty, dějepisné ignoranty, potraty dělnické třídy a voliče ANO. Ovšem například pro čtenáře dokonalých historických románů J. C. Sansoma rozhodně povinnost a skvělý doplněk k dobovému dokreslení vlády hloupého, beznázorového a krutého hnusáka Jindry Osmičky. Opravdu neustále kroutím hlavou na tím, jaxi Velkobritové v 21. století tyhle zasrané zdegenerované pijavice, co je téměř 800 let jen bezskrupulózně ždímaly a terorizovaly, pořád urputně vykrmují, a ještě jsou na to děsně hrdí. ()
Adaptace lepší předlohy, protože tam kde se Mantelová mnohdy grafomansky utápí v popisech, rozvláčných větách a tlachání, tam jde Straughanův scénář rovnou po zlatonosné žíle v jejím díle. A ona tam je, ne že ne. Každopádně stejně jako o předloze platí, že se nikdo nepředstavuje a nic se nevysvětluje. Více nepřístupnou historickou látku "pro davy", aby jeden pohledal. Zjistěte si sami co obnášelo to či ono postavení za povinnosti a jaká (bez)moc vychází z toho kterého titulu. Zatímco "cévéčka" hlavních aktérů a ty zásadní události kolem nich jsou dobře známy i v našich luzích a hájích, tak procesí desítek šlechticů "z Kdečeho" již představuje pro našince problém. Rozhodně nestačí všeobecný obrázek získaný na základě Wikipedie. A ač zdánlivě o tom samém co nedávní Tudorovci, tak výsledek nemohl být rozdílnější. Jde o učebnicové naplnění rčení "Když dva dělají totéž, není to totéž". Ty dva přístupy/seriály si v ničem nekonkurují; pokud vůbec něco, tak se naopak v lecčems doplňují. Ostatně tady ta doba, události, postavy a zákulisní kutí piklů hrají v zásadě až druhé housle, jelikož vše je tu za všech okolností poplatné pouze a jen Cromwellovi v kariérním, duchovním i osobním životě. A pokud Cromwella nepovažujete za jednu z nejvýraznějších politických osobností (nejen) britské historie, tak není důvodu, proč tuto zdařilou (a záměrně u-t-a-h-a-n-o-u; s tím je třeba počítat) a kontroverzní (Cromwell bývá standardně ztvárňován jako charismatický státník, tady je spíše šedou kancelářskou krysou, které se nikdy tak úplně nedostaneme na kobylku) vůbec začít sledovat. ()
Galerie (154)
Zajímavosti (3)
- Hlavní sídlo Jindřicha VIII. (Damian Lewis) v Londýně, Greenwich Palace, představoval Montacute House v Somersetu. Interiéry whitehallského York Place, domu kardinála Wolseyho (Jonathan Pryce), byly natáčeny v Barrington Court, Somerset. Wolf Hall, rodinné sídlo Seymourů, je ve skutečnosti Lacock Abbey ve Wiltshire. Interiéry Wolf Hall se pak ještě natáčely v Chastleton House, Oxfordshire. Lokace Austin Friars, domova Thomase Cromwella (Mark Rylance), je Great Chalfield Manor and Garden ve Wiltshire. Všechny tyto domy spravuje National Trust. V seriálu se ještě objevily hrady Dover, Caerphilly, Broughton, St Donat, Berkely, katedrály ve Winchesteru, Wellsu a Bristolu a ještě několik dalších míst. (J.F.B.)
- Mark Rylance sa s tematikou tudorovského Anglicka vo svojej hereckej kariére raz stretol aj pred nakrúcaním seriálu Wolf Hall. Išlo o film Kráľova priazeň (2008), v ktorom stvárnil postavu Thomasa Boleyna. (unclejack)
- Seriál byl natočen podle stejnojmenného románu Hilary Mantel, který byl oceněn Man Bookerovou cenou. Kniha má pokračování "Předveďte mrtvé" (Bring Up the Bobies) a chystané "The Mirror And the Light". (LucyZ)
Reklama