Reklama

Reklama

Zahradnictví: Rodinný přítel

  • Česko Zahradnictví: Tři sestry (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Filmová trilogie Zahradnictví se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky (1999). Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. Rodinný přítel je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. Film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna, vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady. (CinemArt)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (250)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nevstoupíš dvakrát do téže řeky. 1) Zahradnictví se má k Pelíškům jako československé texasky značky Vinettou z roku 1967 k americkým blue jeans od Levi Strausse & Co. Nic na věci nemění, že autoři obou filmů jsou ti samí._____ 2) 1. filmový díl se jmenuje Rodinný přítel, 2. Dezertér a 3. Nápadník. K tomu Hřebejk: Měl to být film, pak televizní seriál a pak filmová trilogie, ke které Petra přesvědčil producent Viktor Tauš._____ V televizní verzi existuje šest dílů: 1. Tři sestry, 2. Rodinný přítel, 3. Salon Valentino, 4. Dezertér, 5. Nápadník, 6. Velké manévry._____ Názvy filmových a televizních dílů jsou na ČSFD smíchány dohromady, aniž je řečeno, co je film a co je televizní díl. Ostatně televizní díly své vlastní stránky nemají, ani dílo jako celek._____ Chvilku mi trvalo, než jsem se v tom zorientoval. Zajímavosti, které jsou často uváděny pro všechny díly najednou anebo odpovídají jinému dílu, svědčí o tom, že zmatek ve věci mají i diváci._____ 3) Pokud nebudu rozlišovat mezi jednotlivými díly (nemá to cenu), pak mohu souhrnně označit celé dílo za nudné, rozplizlé, pomalé s nijakými dialogy. Takový antipod k Pelíškům - to ale autoři očividně nezamýšleli._____ 4) Chvílemi je, pravda, znát, že tvůrci mají na víc. Zejména zakončení jednotlivých televizních dílů má většinou švih a některé scény si s pelíškovskou tradicí nijak nezadají (např. stříhání ženy sovětského důstojníka). Navzdory těmto ostrůvkům pozitivní deviace jsem se však při sledování nudil._____ 5) Jo a 31letý Ivan Lupták (nápadník Mirek) má moc pěkné tělo._____ 6) Výstižný koment: Marigold*. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Prequel (trilogie) k Pelíškům je vlastně pojetím svému divácky oblíbenému bratříčkovi značně vzdálen. Je to sice pořád retro s příslušnou dobovou výpravou, ale odlišnost je nezměrná. Tahle první část, která "Pelíškům"časově předchází, si nikdy takovou diváckou oblibu nezíská, přesto není zavrženíhodná, jak to udělali nerudní kritici. Nikdo zde nehláškuje, o Vánocích neměří medvěda a nerozbíjejí se "nerozbitné" sklenice. Vánoční pasáž se zde sice také vyskytuje, po humoru v ní i mimo tento úsek se však slehla zem. Přesto sledujeme osudy klíčové "pelíškovské" postavy - Jindřicha Krause, ano, toho Krause, kterého původně ztvárnil Jiří Kodet, nyní jeho mladší verzi ztvárnil Martin Finger. Ten je zde hodný, klidný, milý, jak se z něj stal nesnesitelný cholerik a co jeho dcera Jindra, poučujícího jej o rozdílech mezi nokem a knedlíkem, to zde není. Předpokládám, že jen prozatím. Dceru zde ale má, šestiletou Danušku. A má zde i manželku Vilmu (Aňa Geislerová), jen mu do zelí leze fešácký doktůrek Jirka Erben (Ondřej Sokol). Film je to v podstatě neradostný a zasmušilý. Není se co divit. Třem manželkám gestapo odvede hned zkraje na dlouhých šest let jejich manžele, tudíž není mnoho důvodů k radosti. Dostaví se sexuální vyprahlost. Jedna z manželek až tak nestrádá, Vilmy se nezištně ujme již zmíněný doktůrek, který to umí s ní i její dcerou, a vydatně jim pomáhá v těžkých dobách. Usuzuji, že, až na polibek, mezi nimi k ničemu sexuálnímu nedošlo, neb si celou dobu horentně vykali a udrželi si ctnostný i cudný odstup. A když už manžel Jindra Kraus zdánlivě nevydržel vyslýchání nacistů a přichází smutná zpráva o jeho úmrtí, znenadání na konci války prodělá zmrtvýchvstání, a zvlhlá Vilma musí měřit místo medvěda jejich pyje, aby v budoucnu nelitovala. V první řadě film nemá hereckého tahouna. Postav je zde sice nemálo, zorientovat se v nich dá ještě větší práci, jenže žádná z nich není tak výrazně podána, aby diváka na dvě hodiny, co film trvá, dostatečně zabavila. Některé postavy nejsou pro děj důležité, na jiné postavy přijde řada až teprve v druhém dílu nazvaném Dezertér, třeba Jiří Macháček. Děj už se ale určitě posune dál, směrem do poválečných let. V druhé řadě je film více či méně unylý, občas se i líně vleče. Zabývá se a zdržuje se málo podstatnými úseky, k čemu dlouhá vánoční pasáž, kde se nic extra nestane. V závěru mně zase přišel film maličko uspěchaný, jedna z postav z ústředního trojlístku zemře, její smrt je zde vylíčena jen slovně. Můžu ovšem prohlásit, že konečně mně nějaký film Jana Hřebejka po delší době dával smysl. Nedostal od svého souputníka Petra Jarchovského super scénář, ale k mé radosti natočil příjemné komorní melodrama s citlivým rozměrem, kterému sice více prospěje tv formát než kino, ovšem dalo se na to dívat se zájmem, dokonce mě zajímá, co se bude dít v Dezertérovi a Nápadníkovi, tedy v druhé a závěrečné části trilogie, kde se jistě mnohé objasní. Neškodila by větší kompaktnost a hutnost děje, i větší kompatibilita s "Pelíšky". 6/10 () (méně) (více)

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Co k tomu napsat? Rozjezd filmové trilogie je přinejmenším rozpačitý. Něco je rozvyprávěno, ale nedovyprávěno, a obávám se, že se k tomu už ani nevrátíme, linie se objeví a zase zmizí, postavy se přetahují o to, která je víc nesympatická, se sestrami se ani moc neseznámíme, vztahy a situace jsou umělé, emoce chybí úplně. A nejedna scéna vypadá, že se odehrává na divadelních prknech. Po šesti letech od zatýkání manželů gestapem lékař a „rodinný přítěl“ hodí oko na Aničku Geislerovou (jako jedna z mála si zaslouží uznání), aby divák pochopil, že nějaká náklonnost mezi nimi je. První díl trilogie chce být rodinným dramatem, jenže mu chybí pořádný příběh, pořádné dialogy, dynamika, konflikt, tempo. Po slušném startu (zatýkání atp.) se ovšem desítky minut nic neděje, vše je natahované běda, plné prkenných promluv. Pak přijde předlouhá scéna o podříznutí husy nebo chlapík, co se projíždí po domě na koni. A já začínám kroutit hlavou. Jsme také svědky, kdy zaznívá (v dopise) archaická čeština, ale postavy mluví prakticky současnou mluvou. Sabina Remundová je sice agresivně otravná, na děj nemá žádný dopad, ale alespoň je nějaká. Což se nedá říct o Sokolovi, který jako dramatický herec absolutně selhává. Zájem o něj coby herce prostě dlouhodobě nechápu. Vedle sester hlavní postava, jeho rozloučení je přitom naprosto odfláknuté, absolutně bez emocí. Dvojice Hřebejk – Jarchovský trpí nespornou nevyvážeností své tvorby, nedokážu pochopit, že jednou dokonale potěší (Učitelka, Nevinnost – a to nepočítám ranou tvorbu), jindy šlápnou totálně vedle (Zakázané uvolnění, Svatá čtveřice – ač tady je v tom Jarchovský nevinně). Palec dolů. ()

iamek 

všechny recenze uživatele

Předem díky Cinemartu a čsfd za pozvání do Lucerny. Byl jsem v Lucerně poprvé a nádherný prostor. Teď k filmu: hlavně na to nechoďte s tím, že jdete na Pelíšky. S Pelíškama to nemá nic moc společného a celou stopáž budete přemýšlet, která postava je ta z Pelíšků, a stejně na nic nepřijdete. Film, i když má 130 minut, tak se toho zase tolik nedozvíte. Celou stopáž se řeší naprosto banální a nedůležité věci jako nekonečné scény při rozbalovaní dárků nebo čtení z knih. Některé scény a postavy byly ve filmu opravdu navíc, například postava Sabiny Remundové byla pro děj a celý film naprosto zbytečná. Zahraná nebyla vůbec špatně a patřila k tomu vtipnějšímu, ale bylo to moc na sílu. Scéna s koněm v baráku, nebo když Bedřiška jede za Jiřím a následně se vrací k vile a začne houkat po válce na sirénu je úplně mimo. Co se týče dětských herců, ve většině filmů, kde se objevují, tak trpím, ale tady to bylo naopak. Skvělý casting všech tří děcek. Z dospěláků fajn všechny tři sestry. Naopak mužské role trošku mimo. Sokol na drama zatím nemá, i když to nebylo tak špatné jak píšou někteří uživatelé, ale na takovou látku to chtělo někoho, kdo má s dramatem zkušenosti. Scénaristicky zoufalý mi přišel osud Jiřího. Celý film dostává nejvíce prostoru a pak se jen prostřednictvím voiceoveru loučíme. Chtělo to důstojnější rozloučení s postavou. Pochvala za masky, interiéry a exteriéry. Retro atmosféra vypadala reálně, a tím pádem se dá pochopit rozpočet kolem 100 mega za všechny tři díly. Shrnutí: ve 130 minutách se moc nedozvíte, stopáž vám bude připadat delší a docela se budete těšit na konec. Snad další dvě části nebudou takové scénaristické prázdno. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Je možné, že Zahradnictví: Rodinný přítel by nemělo být hodnoceno samostatně, ale pouze po zhlédnutí celé trilogie. Jelikož si nicméně na pokračování ještě několik měsíců počkáme, musím pouze poznamenat, že první díl je tak zapomenutelný a nevýrazný, že za měsíc budu mít problém vyjmenovat jedinou scénu, která mi utkvěla v paměti. Je to zkrátka jen takový dlouhý prolog k něčemu dalšímu, jehož nevýjimečnost podtrhávají i zbytečné natahované scény (Vánoce) a vyumělkované, nepřirozeně působící dialogy a monology (nevěra). ()

Galerie (39)

Zajímavosti (10)

  • Malý nákladní vůz, kterým jezdí zahradník Miloš Pecka (David Novotný), má i ve scénách odehrávajících se v době Protektorátu jaroměřskou poznávací značku Č-JŘ 2171. Tento typ značek ale byl přidělován až od února 1946. (Martin_L)
  • Předobrazem titulní firmy bylo velkozahradnictví, které existovalo za první republiky nedaleko Jaroměře. Petr Jarchovský je s jeho někdejšími majiteli vzdáleně příbuzný. Když komunisti toto skutečné zahradnictví „znárodnili“, zabavili rostliny za dva a půl milionu tehdejších korun, což byl tenkrát obrovský majetek. (raininface)

Související novinky

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

13.07.2017

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 13. do 19. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Filmový festival Finále Plzeň oslaví třicetiny

Filmový festival Finále Plzeň oslaví třicetiny

14.04.2017

Jubilejní třicátý ročník filmového festivalu Finále Plzeň se uskuteční v termínu od 20. do 26. dubna 2017. Hlavním pilířem největší přehlídky českých a slovenských filmů bude i letos soutěž… (více)

PF 2017

PF 2017

31.12.2016

Zažili jsme i lepší roky než 2016. Nejen co do počtu ztráty lidí, kteří přinesli světu něco hezké a hodnotné, či do počtu překvapivých a znejisťujících politických událostí. On ten rok s šestkou na… (více)

Reklama

Reklama