Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Bartek CierlicaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Aňa Geislerová, Ondřej Sokol, Martin Finger, Klára Melíšková, Gabriela Míčová, Josefína Marková, Samuel Budiman, Lenka Krobotová, David Novotný (více)Obsahy(1)
Filmová trilogie Zahradnictví se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky (1999). Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. Rodinný přítel je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. Film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna, vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady. (CinemArt)
(více)Videa (5)
Recenze (250)
Proč ne, když se člověk oprostí od skutečnosti, že se nejedná o srdceryvné drama sbírající sošky, ale o pohodově odvyprávěný příběh, tak půjdete z projekce spokojeni. Nic jsem od toho neočekával, od začátku je jasné, že veškeré dobové reálie jsou pouze kulisou k docela banální zápletce. Herci film táhnou a to hodně, všechny scény jsou spíše dojemně milé, umí vykouzlit úsměv a rozhodně jsem nikdy neměl pocit, že se nudím. Délka filmu je zbytečně natahovaná a naproti tomu měl závěr neúměrně rychlý spád. Vůbec to nebylo na škodu, neboť konec rodinného přítele byl tímto do jisté míry dobře promyšlen a smutek vyvolal i ve mě. Velké peníze na české poměr jdou cítit a technicky se asi nedá co vytknout. Rozhodně nelze říci, že bych se netěšil na druhý díl.......7/10 ()
Vlastně mě jenom zajímalo, jak se s, podle všeho nevděčnými, rolemi ve "velkolepé" trilogii Zahradnictví popasovalo několikero českých herců, které mám docela rád (hlavně tedy první dva ve výčtu obsazení). Po shlédnutí to ve mně nenechalo takřka žádné extra pocity a vlastně jsem rád, že jsem si na vlastní kůži ověřil, jak už nyní dokáže být duo Hřebejk/Jarchovský naprosto sterilní ukázka úpadku české kinematografie, tedy z pohledu toho, že už se jejich filmům vyhnu, ne že bych kvůli tomu měl nějakou škodolibou radost. Silně přemýšlím, že vynechám dvojku a kouknu jenom na Nápadníka, jelikož mám fakt rád Annu Fialovou a ušetřím si tak dvě hodiny, které mohu zaplnit něčím příjemnějším, nejlépe jiným filmem. ()
Asi tak do poloviny jsem si dával dohromady kdy a kde kdo s kým a i když jsem se konečně chytil, byly mi lapálie všech zúčastněných tak nějak jedno. Na vině jsou především příšerná sterilita filmu a chybějící dobová atmosféra. A nijak zvlášť jsem nejásal ani z herců. Jako největší kiks vidím obsazení Sokola, který má svoje limity a tady se to až bolestně ukazuje. Protivné mi byly i představitelky sester, ze kterých byla nejméně nesnesitelná Klára Melíšková. Naopak nejzábavnější postavy v podání Novotného, Krobotové a Remundové dostaly minimální prostor, ačkoliv je fakt, že role posledně jmenované patří k těm nejzbytečnějším. Tedy pokud se nebude v dalších dílech rozvíjet. Suma sumárum zklamání, jehož jediná devíza spočívá v tom, že předchází Pelíškům. 30% ()
Spájanie tohto filmu s Pelíškami môže byť jedine komerčným ťahom, lebo tieto dva filmy majú od seba asi tak ďaleko ako Schindlerov zoznam a Prcičky. Kým Pelíšky boli dokonalé v každej jednej scéne a všetky sú nezabudnuteľné až kultové, tu taká nebola ani jedna. Kým v Pelíškach sa stále niečo zaujímavé dialo a aj vážne situácie boli prezentované s nadhľadom, tu zo 130 minút sa počas 120 nedeje vôbec nič, totálna nuda. Celý obsah filmu je - troch mužov zatkne gestapo a počas tej doby chodí ich manželky navštevovať ich kamarát. Kľudne si počas filmu odbehnite na pol hodinku až hodinku, o nič neprídete. Jedine tak o zabitú hus a vianočné darčeky... Nechápem ako toto mohli stvoriť Jarchovský s Hřebejkom, ktorí zjavne príliš skoro vyčerpali všetky svoje nápady a už pekných pár rokov je to z ich strany len trápenie. Načo ale točiť film, ktorým nemajú absolútne čo povedať? Ak budú takéto nudné aj ďalšie dva diely, tak sa z nich mohol zostrihať polhodinový kraťas. Nudnejší film z obdobia WWII som naozaj ešte nevidel a pritom sa v živote členov tejto rodiny určite počas tohto obdobia dialo dosť zaujímavého, no miesto unudených paničiek to asi chcelo zamerať sa na to, čo prežívali ich manželia v lágroch. Iste, o tom už bolo natočených množstvo filmov, no aspoň by sa niečo dialo. Totálne nezvládnutý film po všetkých stránkach. Prirovnal by som to k telenovele, no aj v nich sa aspoň občas rozprúdi dej a je kúsok napätia, tu zdochol pes... ()
Bezduchý slepenec scének, kterou nejsou ani tak dramatické, ani tak komediální, jako často bizarní. A to pořádně. Scenáristicky odfláknuté, což bych od Jarchovského vůbec nečekal, zmiňovat tu fakt, že 1/3 filmu zabírá Štědrý večer ani nemá cenu. Herecky nevyčnívá nikdo! Opravdu, ani ta Geislerová to nějak netáhne. Kompletně mdlé, ale dejme tomu, že herci jsou aspoň sympatičtí. ()
Galerie (39)
Photo © CinemArt / Karel Cudlín
Zajímavosti (10)
- Pôvodne bol do úlohy Jindricha zvažovaný Martin Finger. Nakoniec ho ale stvárnil Ondřej Sokol. (classic)
- K traileru na celou trilogii byla použita i hudba skladatele trilogie Petra Ostrouchova z filmu Želary (2003). (major.warren)
- Film vychází z osudu rodiny scenáristy Petra Jarchovského. Postava malé Danielky je jeho matkou. (hendrich6)
Reklama