Komentáře uživatelů k filmu (20)

  • Radek99
    ****

    Český Amadeus.(12.5.2011)

  • NinadeL
    *****

    Lev s bílou hřívou je životopisem Leoše Janáčka sestavený z velkých pláten protkaných jeho stěžejními pracemi na Její pastorkyni a Kátě Kabanové. Celek nepřekvapivě reprezentuje to nejlepší svých tvůrců i herců. V rámci Jirešova neomylného vedení se zaskvěli Munzar a Hlaváčková a velice dobře jim sekundovala trojice Žilková-Vašáryová-Adamovská. Několik myšlenek, které se tu objevily, a potažmo celé dialogy, to je nadčasový korpus, pravdivější než sama pravda. Jediné, co bych v rámci tohoto pohlcujícího okamžiku vytkla, je nelineárnost časová. Více načrtnutých kapitol z Janáčkova života by poskytlo vstřícnější cestu k celé přehlídce několika grandiózních finále. Ale konečně už vím, co českému filmu posledních let chybí nejvíce - jsou to životopisy. Nyní už nemáme o kom vyprávět?(12.5.2011)

  • D.Moore
    *****

    Na podrobné seznámení s životem Leoše Janáčka se teprve chystám, a tak nemůžu říct, jestli je v tomto filmu něco jinak, něco významného chybí či něco vybájeného přebývá. Říct ovšem můžu, a to bez jakýchkoliv obav, že Lev s bílou hřívou je špičkový snímek s přímo hmatatelnou atmosférou. Vděčí za to stejným dílem Janáčkově hudbě stejně jako poetickým obrazům Jaromila Jireše a bezchybnému výkonu Luďka Munzara. Film není o tom, co a kdy Janáček skládal. Je o tom, jak se při skládání cítil, o velké touze, o (ne)naplněné lásce, o chuti do života a o síle. A toho všeho si užijeme vrchovatě a navíc to působí tak autenticky. Výborné. Z životopisných filmů o českých skladatelích zatím ten nejlepší (Vláčilův Koncert na konci léta a Krškův Z mého života jsou také dobré, ale výhrady jsem měl).(16.3.2014)

  • WANDRWALL
    **

    Jaromír Jireš zde poněkud napodobuje Vláčila, ale dejme tomu. Dobová kritika psala - na film emigranta - Amadeus - chodí davy, na "Lva s bílou hřívou "- prázdná kina. V obou případech je společný jmenovatel. Celým filmem se táhne hudba obou skladatelů. Mozartova hudba je líbivější, než Janáčkova. Film jsem více ocenil později, i nedávno, neb si ho mohu pustit kdy chci. Janáček byl úžasný skladatel, živel, zde nepochopen, vce uznání se mu dostalo v cizině, hlavně v Anglii. Vážná hudba je ale v každé zemi doménou jen malé skupiny osob. Co je nejsporně kladem filmu, tak jsou postoje postav k Janáčkovi a jeho hudbě. Ukazují na charaktery osob, které byli blízko Janáčka. Chodil jsem na obecnou školu, kde učil žák Janáčka. Jeho zápisky jsou ozdobou školní kroniky.(24.9.2010)

  • Crocuta
    *****

    Pokud někdo o Janáčkovi nic neví a jeho hudba se mu nelíbí a přesto tento film sleduje, snadno se mu může udělat nevolno. Pan Jireš vylíčil Janáčka tak, jaký skutečně byl, včetně složitého vztahu s jeho ženou. (Není divu, že manželství které prošlo ztrátou obou dospělých dětí, nebylo právě harmonické). To poznal patrně každý, kdo se kdy o Janáčka a jeho práci hlouběji zajímal. Ve filmu jsou zajímavě zobrazeny inspirační zdroje pro mistrovu tvorbu a složité okolnosti, za nich vznikala jeho nejznámější díla.(1.7.2007)

  • raroh
    *****

    Velmi silný a krajně nedoceněný film zobrazující Janáčka (od koho jiného než největšího milovníka vážné hudby mezi českými režiséry) v jeho bojích, vášních (ale i pochybnostech), inspiracích a hudební originalitě. Poetická kamera Jana Čuříka pak přímo čaruje s evokací přelomu 19. a 20. století (Luhačovice) a v oživení Janáčkových fantazií (při umírání jeho dcery a zároveň vzniku Její pastorkyni, přerod jeho múzy ve vášnivou Cikánku). Výborný byl i výběr a vedení herců, překvapují i taková Zlata Adamovská nebo Veronika Žilková, které jsou zde kupodivu skutečně zajímavé.(27.4.2010)

  • kingik
    ****

    Skladatel Leoš Janáček je skvěle zahraný Ludkem Munzarem. A spousta scén se ani tak nevěnuje faktům z jeho života jako spíše lásce, kterou zahoří k mladé ženě. Film v mnoha ohledech fascinující, protože tvůrci skladatelovo období zachytili dobře, ale přesto s filmem může mít problém ten kdo se více zajímá o historii skladatelů a jistě objeví i řadu nepřesností nebo i poněkud zkreslené podání jeho života. Pro diváka, který si o Janáčkově osobnosti nic moc nenastuduje však film bude dostačujícím nahlédnutím do života významného člověka. 70%(15.1.2012)

  • argenson
    ****

    V Brně jsem nedávno objevil hrob Olgy Janáčkové a začal jsem se pídit, proč zemřela tak mladá. A vida, mohl jsem si ušetřit sáhodlouhé guglování, počkat si na tenhle film a hned jsem chytřejší. Navíc, Olgu velmi pěkně zahrála Veronika Žilková, jinak mám k její prezentaci z 80. let celkem výhrady. Lev s bílou hřívou je precizně zpracovaná sonda do života velkého skladatele a přes lyrické odskoky je to pozoruhodné a neprávem opomíjené dílko se solidními hereckými výkony, zvláště ve velmi nestandardním manželském vztahu podaném duem Munzar-Hlaváčová. Takže jediné, co mi vadilo, byla pro mě těžko stravitelná hudba. Ovšem od životopisného filmu o Leoši Janáčkovi nelze čekat Mozarta, žeano:-)(8.7.2010)

  • rt12
    **

    Já se nudila.(20.5.2014)

  • honz
    *****

    Od Vláčilova Koncertu na konci léta je Jirešův Lev s bílou hřívou po letech opravdu vynikajícím životopisným dílem. Brilantní Luděk Munzar v roli Leoše Janáčka, jemuž stejně vynikajícím způsobem sekunduje Jana Hlaváčová v roli manželky. A jako vždy skvělá Magda Vašáryová. Kupodivu (pro mě) byla na tu dobu výborná i Veronika Žilková, a také Zlata Adamovská. Působivou poetiku filmu umocňuje střídání lyrických a dramatických scén virtuozně podmalovaných hudbou, která takto neoddělitelně splývá s dějem. Opravdu úžasný a neprávem zapomínaný film.(11.3.2012)

  • Master19
    ***

    Rozhodně nejde o diskreditaci Leoše Janáčka - ať už skladatele, nebo člověka. To by se to asi jmenovalo jinak. Naopak jsou velice syrově znázorněny popudy jeho chování, jeho světlé i odvácené stránky. Nepopírám, že forma, kterou je to divákovi předkládáno je těžká, mnohdy spíše poetická. Spolu s působivým, leč rozporuplně chápatelným projevem Luďka Munzara (taky ho nemám příliš v lásce), jde o okrajový film, spíše pro fanoušky hudební historie, či přímo zmíněného skladatele.(21.7.2008)

  • klúčik
    ***

    Pán Munzar si zaslúži za výkon v tomto filme uznanie... Filmu dávam 60%.(22.10.2014)

  • mirliflore
    odpad!

    Po shlédnutí tohoto snímku jsem měl v hlavě prázdno a bylo mi špatně od žaludku. Jaromil Jireš vylíčil pana Janáčka jako hnusného chlípníka, naprosto necitelného ke své ženě,což by nebylo ještě tak zlé, ale to všechno provázela nestravitelná atmosféra a hudba mě (jakkoliv mám rád klasiku) rozhodně neuchvátila. Po shlédnutí tohoto snímku jsem se začal vyhýbat všemu, kde se objevuje pan Munzar. Promiňte, ale na tohle se prostě koukat nedalo.(10.7.2006)

  • Haniczka
    ***

    Janáčka jsem vždy považovala za skladatele, který se zdráhá být melodický, avšak na několika místech se nedokázal udržet a prozradil svoji genialitu i v oblasti melodie, která snese srovnání třeba s Dvořákem (např. hned v první části Sinfoniety). Luděk Munzar zvládá rovněž své řemeslo mistrovsky a rovněž se místy zdráhá použít melodičnosti své povahy v herectví. Ale je tam. Je tam všude.(25.9.2013)

  • zla.ovce
    ****

    Několik kapitol ze života Leoše Janáčka nám ukazuje těžkou cestu, kterou musel skladatel podstoupit při prosazení svého díla i pozitivní vliv, který na něj měly jeho mladé lásky. Tak jako většina velkých umělců byl i Janáček rozporuplnou osobností. Zaráží mě nízké hodnocení tady na CSFD (63 %), protože film je minimálně stejně tak dobrý jako Vláčilův Koncert na konci léta.(22.5.2012)

  • fafejt001
    ****

    VELMI DOBRÉ , ČESKÉ , SKVĚLÝ MUNZAR , PROSTĚ KVALITNÍ PODÍVANÁ .(12.12.2012)

  • Misabarry
    ****

    Nejsem odborník na Janáčkovu hudbu ani jeho osobu (prof. Štědroň je jen jeden 8-), ale myslím, že na dobu vzniku celkem zdařilé dílko. Nemám antipatie k panu Munzarovi, a vím, že má hudbu moc rád, vystupoval i s orchestry jako konferenciér či recitátor, hudbě rozumí... Film hodně staví na prolínacích sekvencích, snu, reality, inspirace. Pro hudebního outsidera zajímavé.(28.2.2011)

  • JARDAHONDA
    ****

    Ve filmu, odehrávajícím se v době počátku 20. století do dne skladatelovy smrti, vystupují především ženy Janáčkova života : předčasně zemřelá dcera Olga, manželka Zdena, zpěvačka Marie Calma, milenky Míla Urválková a Jelča Horvátová a především skladatelova osudová láska Kamila Stosselová. Ve filmu se prolínají dvě různé časové roviny, skladatelovy vize, úryvky z operních představení, návraty do dětství a autentické Janáčkovy komentáře.(19.9.2013)

  • Rattlehead
    *****

    "Žena, když rodí, tak ji taky nikdo nevyrušuje. A já, když komponuji, tak rodím !!!" Jaromil Jireš si tímto filmem jen upevnil pozici mého oblíbeného českého režiséra. Je to přesně ten typ filmu, který se slovy popsat nedá. Není ani tak o ději, je o skladatelových snech i nočních můrách. Je o poetice, hudbě, inspirujících krásných ženách a krásných obrazech. Nízké hodnocení na ČSFD mě ani moc nepřekvapuje, protože tenhle film opravdu není pro každého. A asi jen málokdo měl to štětí, že ho - jako já - viděl v kině. P. S. Je pozitivní zjistit, že V. Žilková byla kdysi docela dobrá a sympatická herečka (než se z ní stala nesnesitelná televizní pinda).(14.4.2015)

  • Cascabel
    *****

    Artový film sdělný pro širší publikum, ačkoli s trochu delší stopáží. Dojemně krásná přehlídka vrcholného herectví, vizionářské režie, sugestivní kamery a promyšleného scénáře s nebezpečnou (na dobu vzniku) symbolikou nekomformního člověka s životním elánem. A řada doprovodných symbolů: třebaže jméno příkrého kritika Janáčka nezazní, záběr na obálku knihy se jménem Zdeňka Nejedlého je výmluvný, známý Švabinského portrét TGM na konzervatoři, nečekaná přítomnost Upíra Krejčího.(14.4.2015)